Gå til innhold

Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig med deg at det er sånn det burde være. Men opplever tjukke folk jeg kjenner som hiver seg på bølgen og nærmest bruker dette som en unskyldning for å ikke ta vare på kroppen, og som ser ned på de som ønsker å trene eller spise sunt for å holde seg nogenlunde slank. Da er det kommentarer om at de er ofre for samfunnets idealer om å være tynn osv. 

Anonymkode: c9f9a...d64

Jeg tror fåtallet bruker dette som en unnskyldning til å ikke gjøre sitt beste. Vi må huske at de største mørketallene av spiseforstyrrelser er de med fedme (overspisingslidelse), og utenom mørketallene er statistikken mye høyere enn for de andre spiseforstyrrelsene. Det antas at 1/3 i bmi kategorien fedme og oppover har en overspisingslidelse, og da er kampen mye vanskeligere enn «spis mindre/ bedre og tren mer». Det er et komplekst sykdomsbilde. 

De fleste jeg kjenner i fedme+ kategorien skammer seg, har dårlig selvbilde og hater kroppen sin. Om de kan få bedre selvbilde av kroppspositivisme så tror jeg det også kan bidra til en lettere vei til tilfriskning. Ingen motiveres av skyld og skam for mer enn en liten periode, og det løser i alle fall ikke problemene som sitter i hodet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nisselue skrev (5 timer siden):

I all hovedsak dette:

"(...) som ser ned på de som ønsker å trene eller spise sunt for å holde seg nogenlunde slank."

Og da at jeg ikke føler det at jeg har klart det som noe som burde sees ned på.

Jeg mener ikke at det skal ses ned på. Bare refererte til folk jeg  kjenner  som er veldig overvektige og som har slengt seg veldig på den positivisme bølgen,  og hvis noen andre (overvektige eller ikke) ønsker å trene eller spise sunt osv så mener disse folka at de som ønsker det egentlig ikke ønsker det, men er fanget av samfunnets idealer og press om Å være slank/tynn osv og at det skal derfor skal de ikke behøve å tenke på hva de spiser osv, fordi det er lov å være tjukk. Osv. Da blir det jo feil fokus på denne Kroppspositivismen.

Anonymkode: c9f9a...d64

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg mener ikke at det skal ses ned på. Bare refererte til folk jeg  kjenner  som er veldig overvektige og som har slengt seg veldig på den positivisme bølgen,  og hvis noen andre (overvektige eller ikke) ønsker å trene eller spise sunt osv så mener disse folka at de som ønsker det egentlig ikke ønsker det, men er fanget av samfunnets idealer og press om Å være slank/tynn osv og at det skal derfor skal de ikke behøve å tenke på hva de spiser osv, fordi det er lov å være tjukk. Osv. Da blir det jo feil fokus på denne Kroppspositivismen.

Anonymkode: c9f9a...d64

Da har dine bekjente misforstått konseptet tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (20 minutter siden):

Da har dine bekjente misforstått konseptet tror jeg. 

Jojo , men tror det er mange som misforstår det, jfr overskriften til denne tråden også. Det fremstår som en hylling av overvekt og ekstremt fokus på tjukk er bra osv. for meg blir det selvmotsigende, de overvektige ønsker aksept og respekt og å ikke bli dømt pga kropp og utseende, men så fokuserer de bare på dette selv?!
jeg skulle ønske vi kunne la vær å fokusere på kropp i det hele tatt. La andre verdier bestemme. Uansett tjukk eller tynn. Kroppsnøytralitet!

Anonymkode: c9f9a...d64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jojo , men tror det er mange som misforstår det, jfr overskriften til denne tråden også. Det fremstår som en hylling av overvekt og ekstremt fokus på tjukk er bra osv. for meg blir det selvmotsigende, de overvektige ønsker aksept og respekt og å ikke bli dømt pga kropp og utseende, men så fokuserer de bare på dette selv?!
jeg skulle ønske vi kunne la vær å fokusere på kropp i det hele tatt. La andre verdier bestemme. Uansett tjukk eller tynn. Kroppsnøytralitet!

Anonymkode: c9f9a...d64

Jeg er enig med deg. Kropp får altfor mye oppmerksomhet i dagens samfunn selv om kropp og utseende egentlig ikke er viktig. Allikevel så har jeg aldri møtt tykke mennesker som misforstår kroppspositivitet, kun normalvektige. Hvis noen trenger kroppspositivitet for å forstå at de er like mye verdt som alle andre så er det fint bevegelsen finnes. 

Anonymkode: ad101...2ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med deg. Kropp får altfor mye oppmerksomhet i dagens samfunn selv om kropp og utseende egentlig ikke er viktig. Allikevel så har jeg aldri møtt tykke mennesker som misforstår kroppspositivitet, kun normalvektige. Hvis noen trenger kroppspositivitet for å forstå at de er like mye verdt som alle andre så er det fint bevegelsen finnes. 

Anonymkode: ad101...2ed

Dette var meg. Kom borti anonymknappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til de som mener at en ikke går ned i vekt av å spise mindre og bevege seg mer: Dere spiser fortsatt for mye i forhold hva kroppen klarer å forbrenne. Hvorfor fornekte fakta? Med deres logikk vil en fortsette å bli feitere selv om en inntar ingenting. (0kcal)

Jeg ser bare en masse unnskyldninger, oppramsing av sykdommer (fysisk og psykisk) og TOTAL ansvarsfraskrivelse.. 

Sannheten er bare at dere ikke gidder å gjøre de tiltakene som må til. 💣

Anonymkode: 4587b...aa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (7 minutter siden):

Var det noen som fikk med seg denne meningsytringen fra en ung jente, som er uenig med Sanna?

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14812396/?fbclid=IwAR1DExMeMa62IyKI3MbC6E1PGB2JrIezEQWNS0JWsGpj98btemA2CjGu4V4

Sterk lesing :hjerte: Hun har rett, synes jeg. 

Anonymkode: efe79...6c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denne tråden virker litt nyansert. Alle som er overvektige skjæres over en kam som late og spiser for mye og trener for lite. For noen er det nok sant. 

Men vi er alle forskjellige og kroppene forbrenner ting forskjellig. Noen går aldri opp i vekt om de hadde spist akkurat det samme som en som spiste litt for mye snop. 

Vi lever i ett overflods samfunn der alt skal være lettvindt. Og usunn mat er blitt lettvindt å få tak i. Og ikke alle er like disiplinerte til å styre unna. 

I tillegg har vi den mentale biten som også bidrar ofte til om folk spiser for mye eller for lite. Mange finner trøst i mat. 

Så har vi de med diagnoser som må gå på medisiner for å ha en normal hverdag og mange av disse medisinene har vektoppgang som bivirkning. Og de får selvsagt en ekstra byrde å slite med. 

Jeg syns dog at samfunnet har blitt bedre enn det var for ca 15-20 år siden da det var veldig ille å være overvektig eller litt feit. Nå føler jeg at overvektige faktisk blir mer akseptert og noe som heller ikke var tilfelle for 20-30 år siden var at litt lubne jenter var ikke  populære hos mannfolka. Det har endret seg. Syns Norge har blitt mer åpent og  har mer aksept for at vi er forskjellige enn det var før. Jeg har levd en stund så har fått med meg en del. Jeg er og lubben og før i svømmmehaller kunne jeg oppleve at folk pekte og syns jeg var feit..men det opplever jeg aldri nå om jeg går i svømmenhallen. Ingen som ser på meg en gang. Det er så deilig. Elsker det slik det har blitt nå at en slipper å være redd for å bli med på ting for at man syns selv man er for feit. Det er ett stort pluss. 

Mulig det ikke har med vekta og gjøre men har også fått mer oppmerksomhet fra mannfolk nå senere i livet enn da jeg var ung og feit. Men mulig det er for at jeg gir litt mer faan og er meg selv på godt og vondt. 

 

Anonymkode: 2f6cb...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

jeg skulle ønske vi kunne la vær å fokusere på kropp i det hele tatt. La andre verdier bestemme. Uansett tjukk eller tynn. Kroppsnøytralitet!

Anonymkode: c9f9a...d64

Det er lov å ønske, men man må innfinne seg med at det blir med det. Kropp og utseende har alltid og kommer alltid til å være noe man fokuserer på. Vi mennesker er skapt slik og utseende er vår kraftigste sorteringsmekanisme.

La meg eksemplifisere det slik da: Nå som overvektige også har begynt å dukke opp på reklameplakater - når så dere sist en "mindre pen" person i reklame? Aldri, ikke sant? Kiloene er lagt til for å spille på hva som ligger i tiden og så beholder man absolutt alt man vet fungerer for reklame til den primale urhjernen vi alle har men som woke kultur fornekter.

De som fornekter er de som også ikke tar det med i beregningen og vil en dag snuble i det de ikke ser. At noen kilo har blitt lagt til reklameplakater mens absolutt alt annet ikke er lagt til (mindre pene, cellulitter, rullestoler) ser jeg som et godt tegn på at de har sett seg så blinde på at kroppspositivisme er kun vekt at de ikke ser at de tråkker over alle som ikke har noen ekstra kilo. Helt i tråd med hvordan de mener alle andre tråkker på de med noen ekstra kilo.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (30 minutter siden):

Det er lov å ønske, men man må innfinne seg med at det blir med det. Kropp og utseende har alltid og kommer alltid til å være noe man fokuserer på. Vi mennesker er skapt slik og utseende er vår kraftigste sorteringsmekanisme.

La meg eksemplifisere det slik da: Nå som overvektige også har begynt å dukke opp på reklameplakater - når så dere sist en "mindre pen" person i reklame? Aldri, ikke sant? Kiloene er lagt til for å spille på hva som ligger i tiden og så beholder man absolutt alt man vet fungerer for reklame til den primale urhjernen vi alle har men som woke kultur fornekter.

De som fornekter er de som også ikke tar det med i beregningen og vil en dag snuble i det de ikke ser. At noen kilo har blitt lagt til reklameplakater mens absolutt alt annet ikke er lagt til (mindre pene, cellulitter, rullestoler) ser jeg som et godt tegn på at de har sett seg så blinde på at kroppspositivisme er kun vekt at de ikke ser at de tråkker over alle som ikke har noen ekstra kilo. Helt i tråd med hvordan de mener alle andre tråkker på de med noen ekstra kilo.

Jo men hvis de som er overvektige kjemper for respekt for den de er, så er det motsigelse å fokusere så ekstremt på kroppen. 

ja det er et problem at reklamebransjen m.fler er slik du beskriver. Det gjelder mye mer enn vekt

Min «kritikk» til det her kroppspositivsme greiene er ikke målet, men metoden. Jeg syns det er selvmotsigende at de er i mot kroppsfokus og krever anerkjennelse for andre ting enn kropp, og så er så opptatt av kropp selv

 

Anonymkode: c9f9a...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Det er på høy tid at noen gjør opprør mot kroppshysteriet, men jeg er sjokkert over hvor dårlig mennesker oppfører seg mot hverandre og hvor lett det er å dømme uten å tenke på konsekvensene.

https://www.fvn.no/kultur/lokalkulturen/i/V9nqM6/i-love-you-youre-perfect-now-change?fbclid=IwAR0bJFAFfZqGQXhO17Dt8pyGNnmqQ2FGv983rnFzC8AKhJyKQNnfm6kYLEk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen

Denne omhandler det samme.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/som-overvektig-blir-en-hele-tiden-fortalt-at-en-er-mindre-verdt/o/5-95-509785

Det er trist når samfunnet sorterer mennesker ut fra utseende, mål og vekt.

Jeg så nettopp et innslag på Dagsrevyen om barn og unge med spiseforstyrrelser. Mange av disse har fått høre hvor stygge de ser ut, og at de er dumme og uten verdi. At de må skjerpe seg, for det er jo så enkelt å ta tak i det, det er jo bare å…..  og resultatene ser man bl.a på kirkegården, på uførestatistikken, på psykiatrisk avdeling.  Huff.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2022 at 10:52 AM, Adobyen said:

Var det noen som fikk med seg denne meningsytringen fra en ung jente, som er uenig med Sanna?

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14812396/?fbclid=IwAR1DExMeMa62IyKI3MbC6E1PGB2JrIezEQWNS0JWsGpj98btemA2CjGu4V4

Den var veldig godt skrevet. Sarromaa hadde "ikke noe behov for å kommentere den".

Det sier kanskje ett eller annet. 

Anonymkode: 00d0c...256

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den var veldig godt skrevet. Sarromaa hadde "ikke noe behov for å kommentere den".

Det sier kanskje ett eller annet. 

Anonymkode: 00d0c...256

Ja det sier kanskje noe om at det sterkt følelsesladde innlegget ikke treffer særlig godt på sak men i stor grad angriper stråmenn. Eksempelvis har vel ikke Saroma hevdet at alle tynne er sunnere enn alle overvektige, og jeg forstår at det ikke blir så interessant å forsvare standpunkt en ikke har. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, herzeleid said:

Ja det sier kanskje noe om at det sterkt følelsesladde innlegget ikke treffer særlig godt på sak men i stor grad angriper stråmenn. Eksempelvis har vel ikke Saroma hevdet at alle tynne er sunnere enn alle overvektige, og jeg forstår at det ikke blir så interessant å forsvare standpunkt en ikke har. 

Vel, Sarromaa hevdet da vitterlig:

"Vi må kunne snakke om at et normalvektig liv er et bedre liv enn et liv med overvekt."

 Dette er jo bare en "all else being equal" type sammenlikning som for all del ikke behøver å være usann for en og samme enkeltperson. F.eks Sarromaa selv og hennes erfaring av å ha gått fra overvektig til normalvektig.

 Men generelt kan vel ikke badevekta fortelle deg hvor bra du subjektivt skal kunne oppleve livet ditt. Selv om mange tydeligvis mener det. Og DET er jo startpunktet for spiseforstyrrelser og en masse psykisk uhelse pga omgivelsenes syn på hvordan en kropp skal være og ikke være. Og DEN diskusjonen er jo ikke Sarromaa interessert i. 

Hun er, som det har vært påpekt allerede, bare ute og "troller" i det offentlige rom. 

 

 

 

Anonymkode: 00d0c...256

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vel, Sarromaa hevdet da vitterlig:

"Vi må kunne snakke om at et normalvektig liv er et bedre liv enn et liv med overvekt."

 Dette er jo bare en "all else being equal" type sammenlikning som for all del ikke behøver å være usann for en og samme enkeltperson. F.eks Sarromaa selv og hennes erfaring av å ha gått fra overvektig til normalvektig.

 Men generelt kan vel ikke badevekta fortelle deg hvor bra du subjektivt skal kunne oppleve livet ditt. Selv om mange tydeligvis mener det. Og DET er jo startpunktet for spiseforstyrrelser og en masse psykisk uhelse pga omgivelsenes syn på hvordan en kropp skal være og ikke være. Og DEN diskusjonen er jo ikke Sarromaa interessert i. 

Hun er, som det har vært påpekt allerede, bare ute og "troller" i det offentlige rom. 

 

 

 

Anonymkode: 00d0c...256

Men dette er igjen et helt annet standpunkt enn det som angripes i innlegget som henvises til over. Påstanden fra Carlsen var at "en slank kropp har lite med sunnhet å gjøre", og jeg oppfatter at mange sin innvending er at det er en veldig sterk sammenheng mellom vekt og helse som ikke må underslås. Alle disse andre følelsesladde "motangrepene" som i liten grad treffer denne innvendingen blir dermed mindre interessante å svare på, og jeg synes det er forståelig at Sarromaa da avstår fra nettopp det. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...