Gå til innhold

Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Overvekt er helseskadelig. Det er ingen grunn å applaudere tykke kropper.

Kroppspositivistene virker å synes at det er fint å være overvektig. Det er selvsagt helt greit. Jeg respekterer dem og deres ønske om å forbli tykke.

Det blir imidlertid hakket verre når positivistene inviterer oss andre til å snakke om kropper som deres i positive ordelag. Alle kropper er gode, sier de. Men det blir som å applaudere røyking. Både overvekt og røyking er helseskadelig og dessuten livsfarlig. Hvorfor skal vi vise aksept for noe som er dødelig farlig?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dnE6Q1/skal-vi-virkelig-hylle-alle-slags-kropper

Så er dere enige eller uenige med Sanna Sarromma?

 

Jeg må si meg enig, man skal selvsagt ikke mobbe og trakassere overvektige, men jeg synes ikke man skal drive og hylle dem heller. 

  • Liker 24
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke begyn igjen med det maset. 

Anonymkode: b2ec5...e1e

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal styre unna absolutt alt som er krengende og negativt. Det betyr at ja, vi skal respektere alles kropper. I tillegg til alles synspunkter, meninger og annet. Vi skal også aldri eksludere, alle skal med, uansett hvordan de ser ut eller er.

Det eneste vi kan, er å ta hevn. Når man tar hevn fordi noen har vært stygge, kan alt gjøres, inklusive å kritisere kropp.

Anonymkode: 53307...631

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det er noe alvorlig galt med samfunnet når grådighet, fråtseri og latskap blir sett på som en dyd.

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates

Hvem er denne Sanna Sarroma som absolutt skal mene alt om alle overalt og hele tiden? Skjønner ikke greia hennes. 

For øvrig burde vi ikke hylle alle type kropper, men man bør respektere andres kropper, uansett hvordan de ser ut. 

Endret av Hippokrates
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Gereon Rath said:

Overvekt er helseskadelig. Det er ingen grunn å applaudere tykke kropper.

Kroppspositivistene virker å synes at det er fint å være overvektig. Det er selvsagt helt greit. Jeg respekterer dem og deres ønske om å forbli tykke.

Det blir imidlertid hakket verre når positivistene inviterer oss andre til å snakke om kropper som deres i positive ordelag. Alle kropper er gode, sier de. Men det blir som å applaudere røyking. Både overvekt og røyking er helseskadelig og dessuten livsfarlig. Hvorfor skal vi vise aksept for noe som er dødelig farlig?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dnE6Q1/skal-vi-virkelig-hylle-alle-slags-kropper

Så er dere enige eller uenige med Sanna Sarromma?

 

Jeg må si meg enig, man skal selvsagt ikke mobbe og trakassere overvektige, men jeg synes ikke man skal drive og hylle dem heller. 

Slik jeg forstår kroppspositivister er det ikke slik at de ønsker å bli hyllet, akkurat, bare det å bli respektert slik de er, og ikke omtales med negativt ladde ord. Som er helt fair å be om i mine øyne. Forskning viser vel også at å pålegge folk skam heller har en dårlig enn positiv innvirkning på overvektige. Med andre ord, er det bare folkehelsa man bryr seg om så er det ikke veldig taktisk å skrive et slikt innlegg. 

Anonymkode: 82c7b...e3f

  • Liker 36
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (5 minutter siden):

Overvekt er helseskadelig. Det er ingen grunn å applaudere tykke kropper.

Kroppspositivistene virker å synes at det er fint å være overvektig. Det er selvsagt helt greit. Jeg respekterer dem og deres ønske om å forbli tykke.

Det blir imidlertid hakket verre når positivistene inviterer oss andre til å snakke om kropper som deres i positive ordelag. Alle kropper er gode, sier de. Men det blir som å applaudere røyking. Både overvekt og røyking er helseskadelig og dessuten livsfarlig. Hvorfor skal vi vise aksept for noe som er dødelig farlig?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dnE6Q1/skal-vi-virkelig-hylle-alle-slags-kropper

Så er dere enige eller uenige med Sanna Sarromma?

 

Jeg må si meg enig, man skal selvsagt ikke mobbe og trakassere overvektige, men jeg synes ikke man skal drive og hylle dem heller. 

Kroppspositivisme går jo ikke ut på å hylle overvektige! Det går ut på å respektere at man er ulik og ikke kommentere andres kropper. Om man er tykk eller tynn eller "normal" har vel ingenting å si for hvordan du er som menneske.

  • Liker 26
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke begyn igjen med det maset. 

Anonymkode: b2ec5...e1e

Igjen

Det er første gang jeg lager en tråd om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skal få lov til å være komfortable i egen kropp, men synes ikke man skal hylle folk som legger ut alvorlig overvekt på insta nei, synes man heller burde ignorere det. 

Anonymkode: 8508f...c49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Man får være som man er men alt skal ikke hylles. 

Jeg har vært slapp med trening og kosthold de siste par åra. Hverken forventer eller ønsker å bli hyllet for kroppen min. Det at kanskje noen vil legge merke til at jeg de siste ukene har klart å motstå fråtsing og gått litt turer er en motivasjon i seg selv.

Anonymkode: 5e726...3bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanne burde bli venninne med Kari Jaquesson.

 

Anonymkode: 55543...15f

  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det beste er å la være å kommentere andres kropp. Hvorfor skal men kommentere noe man uansett ikke har noe med?

Anonymkode: a741b...0ac

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sanne burde bli venninne med Kari Jaquesson.

 

Anonymkode: 55543...15f

Da har du ikke hørt eller lest noe særlig fra Sannas kant, hvis du faktisk klarer å sammenligne disse to damene. 

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker det beste er å la være å kommentere andres kropp. Hvorfor skal men kommentere noe man uansett ikke har noe med?

Anonymkode: a741b...0ac

Man har jo noe med det den dagen overvekt fører til belastning på helsevesenet f.eks, som enkelt kunne vært unngått dersom vedkommende hadde levd litt sunnere.

Anonymkode: 98715...444

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenker det beste er å la være å kommentere andres kropp. Hvorfor skal men kommentere noe man uansett ikke har noe med?

Anonymkode: a741b...0ac

Ikke kommentere andres kosthold heller da..  Mcdonald`s eller ett knekkebrød med brunost-light? Samma ulla..

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Man har jo noe med det den dagen overvekt fører til belastning på helsevesenet f.eks, som enkelt kunne vært unngått dersom vedkommende hadde levd litt sunnere.

Anonymkode: 98715...444

Men løsningen på dette problemet bør jo åpenbart finnes frem til på samfunnsnivå, ikke ved å kommentere enkeltpersoners vekt? For det må snart være veldig tydelig for alle at det er ikke så enkelt som å «leve litt sunnere». Man må forstå hvorfor enkelte blir så overvektige. Det forskes for eksempel på hvordan tarmfloraen påvirker overvekt, og hvorfor denne er annerledes hos dem med alvorlig fedme. 

Anonymkode: 82c7b...e3f

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (2 timer siden):

Overvekt er helseskadelig. Det er ingen grunn å applaudere tykke kropper.

Kroppspositivistene virker å synes at det er fint å være overvektig. Det er selvsagt helt greit. Jeg respekterer dem og deres ønske om å forbli tykke.

Det blir imidlertid hakket verre når positivistene inviterer oss andre til å snakke om kropper som deres i positive ordelag. Alle kropper er gode, sier de. Men det blir som å applaudere røyking. Både overvekt og røyking er helseskadelig og dessuten livsfarlig. Hvorfor skal vi vise aksept for noe som er dødelig farlig?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dnE6Q1/skal-vi-virkelig-hylle-alle-slags-kropper

Så er dere enige eller uenige med Sanna Sarromma?

 

Jeg må si meg enig, man skal selvsagt ikke mobbe og trakassere overvektige, men jeg synes ikke man skal drive og hylle dem heller. 

Jeg er veldig enig. Som hun er inne på er det lite grunn til å "hylle" en kropp eller livsførsel som begrenser livet i så stor grad. Det betyr selvfølgelig ikke at en skal være slem mot overvektige, men i ønsket om å være "snille" må vi ikke være så medgjørlige at vi fornekter virkeligheten og later som fedme ikke er helseskadelig eller at det er vakkert. Det rammer mest av alt menneskene hvis selvbedrag vi bidrar til. 

Så er det klart det ikke er like enkelt for alle å gå ned i vekt, men det er så uendelig mye enklere enn å få omverden til å late som fedmen er vakker eller sunn, og antagelig så uendelig mye bedre for individet. Hadde enkelte aktivister lagt like mye innsats i å gå ned i vekt som i aktivismen er jeg sikker på at de hadde fått det til, og jeg er enig med Sarromaa at det er dette vi må støtte dem i. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delt her. Jeg har selv vært overvektig, og vet at det er vondt og kjipt. Jeg vet også at fatshaming er et reelt problem, og jeg synes det er vanvittig ufint. Men den dama som Sanna refererer til i innlegget sitt, har dratt poenget sitt hundre meter for langt. Jeg unner alle å gå lettkledd på sommeren og spise tre ekstra is på 17. mai bare fordi man har lyst, og jeg blir rasende når jeg hører om unge kvinner som får høre av totalt fremmede at de hadde jo vært riktig søte og pene hvis de bare hadde spist litt mindre og trent litt mer. Det er heller ikke greit å gå til legen med øreverk og få beskjed om at du veier for mye og at alle problemer kommer derfra. Men jeg kan ikke være med på at overvekt per definisjon er helt OK, naturlig og greit, for det er det ikke! Hvis folk på ramme alvor mener at de har et bedre og friskere liv med 50+ ekstra kilo, og at de på ingen måte har noe ønske om å ha en normal kropp som kan bevege seg normalt, da henger jeg ikke med lenger. Dessverre er det den retningen det ser ut til å ha tatt for enkelte fettaktivister, og det kan jeg ikke støtte. 

Anonymkode: e7157...a96

  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...