Gå til innhold

Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Hvorfor kommentere noens kropp? Man har en personlighet helt uavhengig av kropp og utseende og det er tåpelig å si noe om folk på grunnlag av utseende. Jeg vil være kjent for det jeg har i hodet og hjertet , ikke for min kropp. 

Tenk på hva du gjør med folk! I verste fall sender du dem ut i en alvorlig psykisk nedtur bare fordi du MÅTTE kommentere kroppen. SLUTT!

Anonymkode: 090cb...fbb

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns vi kunne prøvd å drite i å ha fokus på kropp i det hele tatt, uansett om den er tynn eller tjukk. Vi kan godt prøve å fokusere på Mennesket, At folk er like mye verdt uansett, hylle gode verdier og ha respekt for hverandre. Fokusere på hva som er sunt og bra for kropp og sjel, fysisk og psykisk helse. 

man trenger ikke å hverken hylle eller Uhylle noen som helst type kropper.

 

Anonymkode: c9f9a...d64

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skal akseptere alle kropper, la ingen skjemmes for den kroppen de har. At alle kan gå kledd slik de vil, også de som er overvektige. At de ikke skal skamme seg over valkene eller strekkmerkene, rynkene eller dobbelhaken. Arrene, eksemene, fregnene, fødselsmerkene, skavankene osv.. 

Vi har alle noe vi ikke er så fornøyde med. ❤️ 

Synes det er en uting at folk skal legge seg opp i andres kropper hele tiden. Vær slik du er og vær stolt av den du er ❤️ 

  • Liker 8
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på en konferanse på et hotell for noen uker siden. Jeg er målløs hvor mange ekstremt overvektige middelaldrende damer det er. Var påfallende. Jeg ønsker ikke å bli sånn. Noen har nesten vanskelig for å gå, og dette var jo folk i jobb som også var på jobbkonferanse. 

Anonymkode: c8646...84e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor kommentere noens kropp? Man har en personlighet helt uavhengig av kropp og utseende og det er tåpelig å si noe om folk på grunnlag av utseende. Jeg vil være kjent for det jeg har i hodet og hjertet , ikke for min kropp. 

Tenk på hva du gjør med folk! I verste fall sender du dem ut i en alvorlig psykisk nedtur bare fordi du MÅTTE kommentere kroppen. SLUTT!

Anonymkode: 090cb...fbb

Fedme dreier seg ikke bare om utseende, men først og fremst om helse. Hvis hodet og hjertet ditt var sykt kunne man bry seg, men om kroppen er syk skal man ikke det? Hvis jeg hadde blitt overvektig og ingen brydde seg, vel da hadde jeg jo ingen som bryr seg om meg da. Tenk på hva fedme gjør med folk. 

Anonymkode: 1094b...7b7

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle virkelig ønske man kunne innføre begrepet kroppsnøytralitet.  Jeg skjønner ikke behovet for å hylle eller hetse, verken tykke eller tynne kropper.   Alle kan, vil og skal ikke bli tiltrukket av alle, men kan man ikke heller forholde seg mer likegyldig?

 

Anonymkode: bea8c...dec

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feite kropper skal hylles opp i skyene mens de som er slanke og gjerne har trente kropper, skal gjemme seg vekk.

Dobbelmoralen er ganske stor blant kroppspositivistene.

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble provosert av innlegget. Ikke fordi jeg er uenig i alt hun sier. Det er helt riktig at selv om vi kan oppfordre mennesker til selvaksept uavhengig av utseende, så er det samtidig viktig å opplyse om- og ha tilgjengelig tiltak som forebygger alvorlig overvekt. Så deler av innlegget er absolutt bra for, siden det i og for seg viser at overvekt er en folkesykdom som må tas på alvor.

Det jeg reagerer på er at hun kritiserer overvektige for å ikke klare å gå ned i vekt ved bl.a å vise til hvor lett det var for noen å slutte med røyk. I tillegg stiller hun spørsmålstegn ved at det er vanskelig for noen å gå ned fra "fedme" til "overvekt". Dette blir fatshaming i mine øyne, siden det er med på å opprettholde holdningen mange har om at overvektige er late, at de har seg selv og takke for at de ikke går ned i vekt.

Jeg jobber med mennesker som har oppfølging pga alvorlig overvekt, og det er en overraskende høy prosent av dem har opplevd traumer som alvorlig mobbing, seksuell overgrep, omsorgssvikt og eller andre former for. Det er ikke uten grunn at begrepet "emosjonell spising" har blitt vanlig å referere til når det snakkes om alvorlig overvekt. Nettopp fordi mange bruker mat som trøst og for å håndtere de vonde følelsene knyttet til traume(r).

Så ja takk til å omtale overvekt som et folkehelseproblem, men nei takk til alt det andre i artikkelen.

Anonymkode: ee13b...b6e

  • Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble provosert av innlegget. Ikke fordi jeg er uenig i alt hun sier. Det er helt riktig at selv om vi kan oppfordre mennesker til selvaksept uavhengig av utseende, så er det samtidig viktig å opplyse om- og ha tilgjengelig tiltak som forebygger alvorlig overvekt. Så deler av innlegget er absolutt bra for, siden det i og for seg viser at overvekt er en folkesykdom som må tas på alvor.

Det jeg reagerer på er at hun kritiserer overvektige for å ikke klare å gå ned i vekt ved bl.a å vise til hvor lett det var for noen å slutte med røyk. I tillegg stiller hun spørsmålstegn ved at det er vanskelig for noen å gå ned fra "fedme" til "overvekt". Dette blir fatshaming i mine øyne, siden det er med på å opprettholde holdningen mange har om at overvektige er late, at de har seg selv og takke for at de ikke går ned i vekt.

Jeg jobber med mennesker som har oppfølging pga alvorlig overvekt, og det er en overraskende høy prosent av dem har opplevd traumer som alvorlig mobbing, seksuell overgrep, omsorgssvikt og eller andre former for. Det er ikke uten grunn at begrepet "emosjonell spising" har blitt vanlig å referere til når det snakkes om alvorlig overvekt. Nettopp fordi mange bruker mat som trøst og for å håndtere de vonde følelsene knyttet til traume(r).

Så ja takk til å omtale overvekt som et folkehelseproblem, men nei takk til alt det andre i artikkelen.

Anonymkode: ee13b...b6e

Men det er mange av oss som er feite nettopp pga latskap også. Mange av oss har absolutt oss selv å takke. Det er ikke sånn at alle vi overvektige har blitt påført alvorlige traumer. På samme måte som at det er mange normalvektige som har opplevd dritt også. 

Anonymkode: b8cfd...c70

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noen kropper skal hylles. «Hylle» er et dumt begrep.

Anonymkode: 0fed6...f59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke er overvektig selv, hvorfor bry seg? hva er greia med å være så inn i hampen opphengt av andres ekstra kilo? jeg påstår at om man får så forbasket vondt av det som andre bærer på, så kanskje man trenger snakke om sine egne tanker med noen. sånn under fire øyne. 
 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men det er mange av oss som er feite nettopp pga latskap også. Mange av oss har absolutt oss selv å takke. Det er ikke sånn at alle vi overvektige har blitt påført alvorlige traumer. På samme måte som at det er mange normalvektige som har opplevd dritt også. 

Anonymkode: b8cfd...c70

Det er selvfølgelig helt sant, og for noen fungerer det å "ta seg selv i nakken", og legge om kosthold og vaner for fysisk aktivitet. Det jeg imidlertid ikke liker er at artikkelen ikke nyanserer dette, sånn at det fremstår som "enkelt" for de fleste overvektige å gå ned i vekt.

Anonymkode: ee13b...b6e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det ganske klart at ikke alle kropper skal hylles da land gjorde det forbudt å være undervektig modell, Vi heier ikke frem "size 0" lengre. Og det er en selvfølgelighet. Sykdom skal ikke promoteres! De fleste kjente merker bruker modeller som er friske som seg hør og bør, iallefall de seriøse for å bli tatt seriøst. Dette bør gjelde i begge retninger. Jeg tar ikke firma/kjeder/merker som viser sykelig fedme seriøst like lite som jeg tar de som ansetter modeller som tydelig ser underernært og syk ut. 

Spiseforstyrrelser eksisterer i alle former og str, disse fortjener hjelp. Den mest vanlige formen for Spiseforstyrrelse er  overspising, og vi er godt fra et sammfunn som pleide å heie frem heroin chic stilen til Kate Moss på 90 tallet til å heie frem sykelig fedme med slagord som at alle kropper er fine og flotte. Dessverre er overvekt like dødelig som undervekt. Jeg gir vanligvis blanke faen i hvordan noen ser ut, men den ekstreme og absurde hykleriet med at de som ville gått bananas om anoreksia pasienter med sonde slanger ut nesen hadde stått på forsiden av et eller annet kvinneblad i dag og reklamert for "formfulle" bukser ser til å gi fullstendig bang i at det er blitt en veldig økende teend mot det motsatte. Alle kropper skal ikke hylles, og blir det heldigvis ikke heller.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fedme dreier seg ikke bare om utseende, men først og fremst om helse. Hvis hodet og hjertet ditt var sykt kunne man bry seg, men om kroppen er syk skal man ikke det? Hvis jeg hadde blitt overvektig og ingen brydde seg, vel da hadde jeg jo ingen som bryr seg om meg da. Tenk på hva fedme gjør med folk. 

Anonymkode: 1094b...7b7

Det er langt mer følsomt å bli kommentert på utseende, for det kan man ikkje skjule. Det gjør noe med selvfølelsen til folk. Og hva godt gjør det egentlig om folk kommenterer? Du bør tenke over forskjellen på å bry seg OM og bry seg MED. 

 

Anonymkode: 090cb...fbb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (1 time siden):

hvis du ikke er overvektig selv, hvorfor bry seg? hva er greia med å være så inn i hampen opphengt av andres ekstra kilo? jeg påstår at om man får så forbasket vondt av det som andre bærer på, så kanskje man trenger snakke om sine egne tanker med noen. sånn under fire øyne. 
 

Et par åpenbare grunner fra artikkelen: 

  • Flere tusen mennesker dør av/med dette hvert år. Å ignorere hvor usunt overvekt er og tvert imot late som det ikke er det skader faktisk mennesker
  • Veldig mange mennesker har helseproblemer. Det rammer dem i tillegg til å være ekstremt kostbart for samfunnet
  • De som ønsker å "hylle overvektige kropper" prøver i noen grad å få oss til å fornekte virkeligheten vi kjenner, i den forstand at vi forventes å late som overvekten ikke er så skadelig som den er, og som det er vakkert og noe å hylle

Som sagt er det viktig at overvektige blir behandlet bra, og der tror jeg vi alle er enige. Hadde "fettaktivistene" kun tatt til orde for det eller mot mobbing hadde det nok ikke vært noe kontrovers over hodet. Når en derimot vil hylle uhelse og pusher en form for nytale er Sarromaa sin reaksjon på sin plass. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Et par åpenbare grunner fra artikkelen: 

  • Flere tusen mennesker dør av/med dette hvert år. Å ignorere hvor usunt overvekt er og tvert imot late som det ikke er det skader faktisk mennesker
  • Veldig mange mennesker har helseproblemer. Det rammer dem i tillegg til å være ekstremt kostbart for samfunnet
  • De som ønsker å "hylle overvektige kropper" prøver i noen grad å få oss til å fornekte virkeligheten vi kjenner, i den forstand at vi forventes å late som overvekten ikke er så skadelig som den er, og som det er vakkert og noe å hylle

Som sagt er det viktig at overvektige blir behandlet bra, og der tror jeg vi alle er enige. Hadde "fettaktivistene" kun tatt til orde for det eller mot mobbing hadde det nok ikke vært noe kontrovers over hodet. Når en derimot vil hylle uhelse og pusher en form for nytale er Sarromaa sin reaksjon på sin plass. 

gosj, så edelt av deg. men jeg legger merke til at det ikke er samme omtale av den motsatte skalaen, når de er for tynne eller ikke tar til seg nok ernæring. 
det der du lister opp, det er bare savadaprat for å fremstå som samfunnsbevisst i en tanke om å få lov til å mene noe om alt. 
for å korte det ned: pissprat. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Et par åpenbare grunner fra artikkelen: 

  • Flere tusen mennesker dør av/med dette hvert år. Å ignorere hvor usunt overvekt er og tvert imot late som det ikke er det skader faktisk mennesker
  • Veldig mange mennesker har helseproblemer. Det rammer dem i tillegg til å være ekstremt kostbart for samfunnet
  • De som ønsker å "hylle overvektige kropper" prøver i noen grad å få oss til å fornekte virkeligheten vi kjenner, i den forstand at vi forventes å late som overvekten ikke er så skadelig som den er, og som det er vakkert og noe å hylle

Som sagt er det viktig at overvektige blir behandlet bra, og der tror jeg vi alle er enige. Hadde "fettaktivistene" kun tatt til orde for det eller mot mobbing hadde det nok ikke vært noe kontrovers over hodet. Når en derimot vil hylle uhelse og pusher en form for nytale er Sarromaa sin reaksjon på sin plass. 

Men hva tror du skjer om du kommenterer noens overvekt i forhold til hvis du ikke sier noe? Tror du ikke de vet det selv? Tror du automatisk at hvis du sier " du er feit, du blir syk, du må slanke deg" , så skjer det magisk at folk blir motivert til det? Tror du virkelig at folk ikke vet selv hvordan de ser ut? 

Anonymkode: 090cb...fbb

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (8 minutter siden):

gosj, så edelt av deg. men jeg legger merke til at det ikke er samme omtale av den motsatte skalaen, når de er for tynne eller ikke tar til seg nok ernæring. 
det der du lister opp, det er bare savadaprat for å fremstå som samfunnsbevisst i en tanke om å få lov til å mene noe om alt. 
for å korte det ned: pissprat. 

Jeg registrerer at du velger å ikke svare med noen argumenter og signerer med ‘pissprat’. Talende.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hva tror du skjer om du kommenterer noens overvekt i forhold til hvis du ikke sier noe? Tror du ikke de vet det selv? Tror du automatisk at hvis du sier " du er feit, du blir syk, du må slanke deg" , så skjer det magisk at folk blir motivert til det? Tror du virkelig at folk ikke vet selv hvordan de ser ut? 

Anonymkode: 090cb...fbb

Jeg er usikker på hva du mener du svarer på her? Verken artikkelforfatter eller jeg tar til orde for å gå rundt å fortelle alle overvektige at de er nettopp det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to svært overvektige bekjente, begge jobber som sykepleire og er under 25 år... litt selvmotsigende?

Anonymkode: 467d2...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Usunn livsstil kommer jo i mange former, overvekt er bare en av de. Ikke nødvendig å påpeke at fedme er usunt, de fleste vet det nok selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...