Gå til innhold

Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Adobyen skrev (20 minutter siden):

Fettaktivist?  Nytt mobbeord mot overvektige?  Det finnes vel ingen grenser for ondskapsfull retorikk. 
Jeg forsvarer ikke tull som at man prøver å bli verdens tyngste osv, men jeg forsvarer retten til å være seg selv med den kroppen man har. Stygg, fin, tykk, tynn, lang eller kort, sort eller blå.

Nå er det jo det de kaller seg selv. Eller iallefall skriver Carina Elusabeth Carlsen det selv på sin instagram profil og nettopp henne og hennes kroppspositivisme  og fetaktivisme handler artikkelen i hi om.  Så om du hadde giddet å sette deg litt inn i saken før du hadde beskylt noen for å drive med mobbing her så hadde du også vært klar over det, at nettopp det ordet er det en overvektig fettaktivist som selv bruker om seg selv. Hvordan det skulle være mobbing må fuglene vite men her er iallefall link til bioen om du skulle være interessert i flere faktaopplysninger, så får du heller spørre henne hvorfor hun eventuelt bruker ordet om seg selv og "mobber" seg selv?

https://www.instagram.com/fetmenfattet/?hl=nb 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
skreppamedleppa skrev (1 minutt siden):

Nå er det jo det de kaller seg selv. Eller iallefall skriver Carina Elusabeth Carlsen det selv på sin instagram profil og nettopp henne og hennes kroppspositivisme  og fetaktivisme handler artikkelen i hi om.  Så om du hadde giddet å sette deg litt inn i saken før du hadde beskylt noen for å drive med mobbing her så hadde du også vært klar over det, at nettopp det ordet er det en overvektig fettaktivist som selv bruker om seg selv. Hvordan det skulle være mobbing må fuglene vite men her er iallefall link til bioen om du skulle være interessert i flere faktaopplysninger, så får du heller spørre henne hvorfor hun eventuelt bruker ordet om seg selv og "mobber" seg selv?

https://www.instagram.com/fetmenfattet/?hl=nb 

Huff da, sånn kan det gå. Jeg beklager virkelig blunderen 😓 Takk for oppklaringen ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg leste motsvar fra en fettaktivist på insta, og det ser ut som om denne begynner å gå tom for argumenter. Kanskje fordi Sanna faktisk har rett i det hun sier, hvor sårende det enn er. Jeg skulle ønske fettaktivistene, heller enn å brette seg ut nakne på insta og skråle om at de har rett til å være tjukke og trives med det, kunne bruke kreftene sine på å kjempe for at overvektige skal få profesjonell hjelp til å nå en sunn vekt.

Ja, kjære fettaktivister, gymlæreren som kommenterte lårene dine i fjerde klasse var en dritt som ikke burde hatt med barn å gjøre. Den fremmede gamle dama på trikken som hadde synspunkter på  størrelsen din, var frekk og burde fått tilsnakk. Og legen som forklarte øreverken din med at du er overvektig, burde blitt forklart et par ting. Helt klart! Men det virker som om mange av dere surrer dere inn i en trassboble hvor mantraet er at nå skal jeg være feit på trass, og fordi alle har vært jævlige mot meg på grunn av vekten siden jeg var barn, så skal jeg hevde min rett til å være feit og ta den plassen som folk mener at jeg ikke burde ta. Men hør her:  Gymlæreren fra fjerde klasse husker deg sannsynligvis ikke, kanskje er han død. Den gamle dama på trikken ser du neppe igjen. Legebytte er ikke vanskelig. And so on. Jeg tror ikke at NOEN, ikke én eneste, av dem som var stygge mot deg opp gjennom årene, vil bli påvirket eller føle noe skam eller anger av å se deg naken i media mens du spiser en bolle. Den eneste du påvirker, sårer og skader ved å kjempe for å opprettholde en helseskadelig vekt, er deg selv. Hvis du hadde gått gjennom livet overvektig UTEN at noen hadde mobbet og hetset deg på grunn av vekten, hvis det aldri hadde blitt kommentert, ville du da med hånden på hjertet likevel kjempet for retten til å være tjukk? 

Anonymkode: e7157...a96

Jeg beklager at jeg svarte deg uten å tenke, men nå skjønte jeg hva du mente. *flau*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 minutt siden):

Huff da, sånn kan det gå. Jeg beklager virkelig blunderen 😓 Takk for oppklaringen ❤️

Neida, det går fint, feil kan selv den beste ta, og det er således godt med oppklaringer 😊 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne ikke hylle, men slutte pålegge oss opp i hvordan andre ser ut! Ja, overvekt er helsefarlig, men det er utrolig vanskelig for de med helsefarlig overvekt å være overvektig, og da hjelper det ikke at «slankepolitiet» gjør det verre med kommentarer osv! 

Anonymkode: c2a87...462

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adobyen skrev (5 timer siden):

 Fy for en ekkel tråd 🤢

Svart uten å lese tråden.

Anonymkode: 85cdf...7b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hylle trenger vi kanskje ikke, men vi bør i allefall klare å respektere at alle kropper er forskjellige og at det er helt greit. Er ikke nødvendig å snakke dritt om noen andres kropper - du er sikkert ikke 100% perfekt du heller. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne typen tråder blir litt vanskelige, fordi utgangspunktet er at en tar til orde for å ikke hylle kropper eller livsførsel som fører til sykdom og død, og at en ikke skal fornekte sammenhengen mellom fedme og uhelse, mens en del svarer som om en tok til orde for å snakke dritt om andre eller fortelle overvektige at de er nettopp det. Det kan virke som en fort blir ganske defensiv og kommer med mer eller mindre irrelevante standardsvar på automatikk, og det gavner verken diskusjonen eller en selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (14 timer siden):

Denne typen tråder blir litt vanskelige, fordi utgangspunktet er at en tar til orde for å ikke hylle kropper eller livsførsel som fører til sykdom og død, og at en ikke skal fornekte sammenhengen mellom fedme og uhelse, mens en del svarer som om en tok til orde for å snakke dritt om andre eller fortelle overvektige at de er nettopp det. Det kan virke som en fort blir ganske defensiv og kommer med mer eller mindre irrelevante standardsvar på automatikk, og det gavner verken diskusjonen eller en selv. 

Tøv. Alle kropper og all livsførsel fører selvfølgelig til sykdom og død. Hvor raskt har mer med gener å gjøre enn med overvekt. Livsførsel er en annen ting, men skal vi begynne å "kicke" på unge gutter fordi de er de som er mest utsatt for alvorlige skader/død før tiden?

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenlagt skrev (På 15.5.2022 den 16.10):

Du vet det er noe alvorlig galt med samfunnet når grådighet, fråtseri og latskap blir sett på som en dyd.

Det er ikke sett på som en dyd. Media gjør det KUN for pengene. Det er så lurt å spille på at de er inkluderende. 
Folk går rett på, tydeligvis. 
 

Jeg ler når folk kommenterer «alle kropper er fine» på sånne bilder. Det er jo så åpenbart at de bare forsvarer. Det er ingen som skriver slik til tynne kropper. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (7 minutter siden):

Det er ikke sett på som en dyd. Media gjør det KUN for pengene. Det er så lurt å spille på at de er inkluderende. 
Folk går rett på, tydeligvis. 
 

Jeg ler når folk kommenterer «alle kropper er fine» på sånne bilder. Det er jo så åpenbart at de bare forsvarer. Det er ingen som skriver slik til tynne kropper. 

Mange tynne kropper er da ikke spesielt fine heller. Mange kunne med fordel ha hatt mer kjøtt på beina. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tøv. Alle kropper og all livsførsel fører selvfølgelig til sykdom og død. Hvor raskt har mer med gener å gjøre enn med overvekt.

Du kan skrike "tøv" så mye du orker, men at fedme er nært forbundet med helseproblemer er vanskelig å komme fra.

Sitat

 

Livsførsel er en annen ting, men skal vi begynne å "kicke" på unge gutter fordi de er de som er mest utsatt for alvorlige skader/død før tiden?

Anonymkode: b4ad9...bb0

 

Vi skal generelt ikke applaudere uheldig og usunn adferd. Det er derfor vi heller ikke "hyller" røyking eller later som røyking er sunt for å spare følelsene til de som har denne uvanen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overvekt er ikke noe å applaudere, men er vel ingen som hyller det heller. 

Samtidig skal ikke overvektige føle slam, men heller oppmuntres til å endre livsstil. Livskvalitet måles ikke i kg. 

Jeg er slank mot tynn  og det tror jeg også er noe genetisk. Lat er jeg også, så er ikke sikkert jeg har en bedre helse en noen med + 10 kg. 

Anonymkode: 68918...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (10 minutter siden):

Du kan skrike "tøv" så mye du orker, men at fedme er nært forbundet med helseproblemer er vanskelig å komme fra.

Vi skal generelt ikke applaudere uheldig og usunn adferd. Det er derfor vi heller ikke "hyller" røyking eller later som røyking er sunt for å spare følelsene til de som har denne uvanen. 

"Tøv" ble konstatert på en rolig, fattet måte. Ja, hvor går da grensen for uheldig og usunn adferd som ikke skal "applauderes". Røyking og overvekt er tydeligvis noe du finner problematisk. Hva med sparkesykler, champagne-frokost, fallskjermhopping, kokain-inntak, dykking? Helsefarlig og med potensiale for å skape helseproblemer alt sammen. Eller er det bare røykere og overvektige det er greit å ta?

Anonymkode: b4ad9...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Tøv" ble konstatert på en rolig, fattet måte. Ja, hvor går da grensen for uheldig og usunn adferd som ikke skal "applauderes". Røyking og overvekt er tydeligvis noe du finner problematisk. Hva med sparkesykler, champagne-frokost, fallskjermhopping, kokain-inntak, dykking? Helsefarlig og med potensiale for å skape helseproblemer alt sammen. Eller er det bare røykere og overvektige det er greit å ta?

Anonymkode: b4ad9...bb0

Ingen grunn til å gå rett i offerposisjon og føle seg "tatt". Det er ikke snakk om å "ta" noen, men å ikke hylle det eller late som om det ikke er veldig helseskadelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er nærmest blitt en samfunnpsykose - fettaktivisme. Klør meg i hodet av hele greia. Det er akkurat som samfunnet har kollektive skylapper på: vi klarer ikke å gjøre noe med fedmeepidemien, folk blir feitere og feitere og sykere og sykere. Så vi gir opp og heller bare hyller disse kroppene. 

Har en venninne som har alvorlig overvekt. I løpet av disse årene jeg har kjent henne så har hun gått fra å prøve å slanke seg mange ganger til å nå de siste årene gi helt opp og som hun sier selv "akseptere kroppen som den er". Hun er en fantastisk person, og jeg har aldri kommentert vekten hennes noensinne, men nå så kjenner jeg at det skurrer veldig at hun mener "den hun er" er en person med en BMI på 40. Ingen er ment å være så store. Vi skal på hyttetur sammen med andre venner, og hun nevnte at "nå slipper du å høre meg snorke fordi jeg har fått et apparat for søvnapneen min!" 😶

Så i det å akseptere fedmen så aksepter hun alle helseproblemene som kunne vært unngått ved å ikke akseptere at hun er ment å ha alvorlig fedme, og heller gjøre noe med det. Søvnapné som 40-åring, liksom. Det et farlig landskap vi er i. 

Anonymkode: 7cc4e...7ec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Ingen grunn til å gå rett i offerposisjon og føle seg "tatt". Det er ikke snakk om å "ta" noen, men å ikke hylle det eller late som om det ikke er veldig helseskadelig. 

Er aldeles ikke i noen offerposisjon, men lurer på hvor grensen går for å "ta" (i betydningen "snakke til rette") uheldig adferd som kan føre til helseproblemer?

Anonymkode: b4ad9...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er nærmest blitt en samfunnpsykose - fettaktivisme. Klør meg i hodet av hele greia. Det er akkurat som samfunnet har kollektive skylapper på: vi klarer ikke å gjøre noe med fedmeepidemien, folk blir feitere og feitere og sykere og sykere. Så vi gir opp og heller bare hyller disse kroppene. 

Har en venninne som har alvorlig overvekt. I løpet av disse årene jeg har kjent henne så har hun gått fra å prøve å slanke seg mange ganger til å nå de siste årene gi helt opp og som hun sier selv "akseptere kroppen som den er". Hun er en fantastisk person, og jeg har aldri kommentert vekten hennes noensinne, men nå så kjenner jeg at det skurrer veldig at hun mener "den hun er" er en person med en BMI på 40. Ingen er ment å være så store. Vi skal på hyttetur sammen med andre venner, og hun nevnte at "nå slipper du å høre meg snorke fordi jeg har fått et apparat for søvnapneen min!" 😶

Så i det å akseptere fedmen så aksepter hun alle helseproblemene som kunne vært unngått ved å ikke akseptere at hun er ment å ha alvorlig fedme, og heller gjøre noe med det. Søvnapné som 40-åring, liksom. Det et farlig landskap vi er i. 

Anonymkode: 7cc4e...7ec

Svært ofte skyldes overvekt genetiske disposisjoner. Det er hennes kropp. La henne være i fred. Hun vet godt selv hva hun sliter med, du trenger ikke bære stein til byrden. Dessuten har du ingen, absolutt ingen, vaner som potensielt kan føre til helseproblemer selv? Rydd opp i egen gård først. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svært ofte skyldes overvekt genetiske disposisjoner. Det er hennes kropp. La henne være i fred. Hun vet godt selv hva hun sliter med, du trenger ikke bære stein til byrden. Dessuten har du ingen, absolutt ingen, vaner som potensielt kan føre til helseproblemer selv? Rydd opp i egen gård først. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

Om du leser så har jeg aldri kommentert vekten hennes. Jeg er glad i henne, og dermed er det utrolig trist at hun har spist på seg alvorlige helseproblemer i ung alder. Og nei, hun var ikke så stor for 20 år siden. Langt ifra. 

Anonymkode: 7cc4e...7ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...