Gå til innhold

Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Sanna har misforstått hva kroppspositivisme er for noe.

Det handler om aksept for at det finnes kropper som ikke passer inn det snevre modell-retusjeringshelvete vi får presentert overalt rundt oss. Kroppspositivisme fokuserer mer på helsen og funksjonaliteten til en kropp enn hvordan den ser ut.

Så da er det rydda av veien.

Deretter:

Den eneste personen som har "lov" til å si noe om helsen/vekten til en person er en lege, ihvertfall om pasient har oppsøkt lege pga overvekt-relaterte problemer og/eller ber om hjelp til å gå ned i vekt.

Verken naboen, vennen, den ukjente har noe med vekta eller helsen til en annen person å gjøre, det er ikke ditt sted, ikke ditt ansvar.

Å shame folk for vekta er bevist å ikke fungere på den måten folk tror, det medfører bare enda mer skam og dårligere selvtillit og mindre motivasjon til å gå ned i vekt/gjøre en livsstilsendring.

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6565398/

Er det noe jeg blir lei av å høre om, så er det om overvektige mennesker som får beskjed av helsepersonell om å slanke seg, for deretter å bli akutt, alvorlige sjuke fordi det faktisk var noe feil med kroppen deres, og det var ikke relatert til vekta.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gereon Rath skrev (10 timer siden):

Overvekt er helseskadelig. Det er ingen grunn å applaudere tykke kropper.

Kroppspositivistene virker å synes at det er fint å være overvektig. Det er selvsagt helt greit. Jeg respekterer dem og deres ønske om å forbli tykke.

Det blir imidlertid hakket verre når positivistene inviterer oss andre til å snakke om kropper som deres i positive ordelag. Alle kropper er gode, sier de. Men det blir som å applaudere røyking. Både overvekt og røyking er helseskadelig og dessuten livsfarlig. Hvorfor skal vi vise aksept for noe som er dødelig farlig?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dnE6Q1/skal-vi-virkelig-hylle-alle-slags-kropper

Så er dere enige eller uenige med Sanna Sarromma?

 

Jeg må si meg enig, man skal selvsagt ikke mobbe og trakassere overvektige, men jeg synes ikke man skal drive og hylle dem heller. 

Det finns knapt nok en damekropp som ikke er fin, så du virker bare litt rar og enkel... 🥱

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å hylle en overvektig, utrent kropp, det er jo helseskadelig! Men jeg sier det selvsagt ikke høyt at det er skadelig (og stygt), det får den enkelte selv finne ut av og eventuelt gjøre noe med.

Anonymkode: 5e0fd...afd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunbrain skrev (7 timer siden):

Det finns knapt nok en damekropp som ikke er fin, så du virker bare litt rar og enkel... 🥱

Du er klar over at det var Sanna Sarromma som skrev artikkelen ikke sant ?

Eller tor du at jeg er Sanna Sarromma?

Det er jeg ikke.

Jeg har uansett ikke sagt noe om hvordan kvinnekroppen ser ut, 

 

Endret av Gereon Rath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunbrain skrev (13 timer siden):

Det finns knapt nok en damekropp som ikke er fin, så du virker bare litt rar og enkel... 🥱

Det stemmer jo ikke. Men det høres veldig "korrekt" ut å si det da. Men vi kan vel være enige i at det viktigste er å ha en kropp som fungerer:)

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom kronikk. Særlig ettersom det hun skriver er 100% sant. Fedme er svært helseskadelig. Det er den viktigste årsaken til tidlig død, og medfører også en rekke andre ikke-dødelige lidelser. Grunnen til at mange reagerer med sinne på kronikken er at de vet hun har rett og de føler seg truffet. Fedme er svært skadelig og det skyldes manglende selvkontroll.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i alle verdens skal vi hylle kropper i det hele tatt? Alle har en.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep, latterliggjøring og brudd på regelen om opphavsrett. Elaine Marley, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (10 timer siden):

Det stemmer jo ikke. Men det høres veldig "korrekt" ut å si det da. Men vi kan vel være enige i at det viktigste er å ha en kropp som fungerer:)

Hm. Det var litt rart. At det ikke stemmer. Jeg er enslig mann og surfer ganske mye på nettet og ser "mye rart". Det høres jo veldig slibrig og snuskete ut dessverre. Men jeg må fortsatt si at det skal mye til for at en kvinne ser stygg ut

Det med at det høres veldig korrekt ut skjønte jeg ikke. Hvordan skal man ( jeg ) tolke det?

Er det ikke korrekt at litt "ukorrekte" kvinner ( i dine øyne ) er f. Eks. fine livspartnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.5.2022 den 16.26):

Man har jo noe med det den dagen overvekt fører til belastning på helsevesenet f.eks, som enkelt kunne vært unngått dersom vedkommende hadde levd litt sunnere.

Anonymkode: 98715...444

Skal dette gjelde alt i livet da? Alkoholinntak, bilulykker, de som sliter psykisk, ukontrollert diabetes, barnløse, solskader, fall osv osv….

Anonymkode: 1760b...01d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (På 15.5.2022 den 22.02):

gosj, så edelt av deg. men jeg legger merke til at det ikke er samme omtale av den motsatte skalaen, når de er for tynne eller ikke tar til seg nok ernæring. 
det der du lister opp, det er bare savadaprat for å fremstå som samfunnsbevisst i en tanke om å få lov til å mene noe om alt. 
for å korte det ned: pissprat. 

Hvor var du da, som noen andre nevnte, alt oppstyret rundt size 0 skjedde? Ingen ville ha modeller med anoreksi på magasin forsider eller catwalks, det var usunt og dårlige forbilder for barna sa de. Og nå nettopp fikk Kim Kardashian sykt mye backlash for at hun skrøt av at hun gikk på en såkalt «crash-diet» for å passe inn i kjolen til Marilyn Monroe. Folk er absolutt «på» når det kommer til omtale på «andre siden av skalaen». Så slutt å kun ta deg nær av din «side», hilsen en faktisk overvektig, som jobber med å gå ned 20kg..

Anonymkode: b4603...2c7

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke vi skal hylle kropp i det hele tatt. Det er kanskje den minst imponerende "skillsen" man kan ha.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" De fleste selvmord begås med kniv og gaffel" er det noe som heter. Og ja, utvilsomt når en ser fedmeepedemien i dagens samfunn.

Anonymkode: 3239a...91b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fatshaming lenge leve, seriøst!

Disse som fremmer at tykk = sunn (😂) burde vært merket med samme type bilder og advarsler som røykpakkene. Dette kan også med fordel gjøres på alt som inneholder hvitt sukker. Jeg vil helst ha ei dundre på 300kg+ avbildet på sjokoladeplatene.

Kanskje vi også bør ta fra dem sugerøret nedi statskassa så de hvertfall ikke får gratis behandling og easyfix for latskapen sin? (les slankeoperasjoner)

Det rareste av alt med tjukkaser, er at de alle spiser sunt og går MINST ett par mil til dagen 🤔

Anonymkode: 4587b...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi skal hylle alle slags kropper. Folk har forskjellige kropper og må kunne føle seg vel med den kroppen de har. Å være tjukk er blitt veldig vanlig. Ser ingen grunn til at 40% av befolkningen skal sitte inne og gjemme seg pga 10-40 kg for mye. Skam fører til tilbaketrekking som fører til inaktivitet som fører til mer overvekt. Ønsker man folk bedre helse bør man ihvertfall ikke fatshame dem. Bare å komme seg ut på stranda, skogstur og helsestudio med den kroppen man har.

Anonymkode: b74c7...7d4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 2.55):

Ja vi skal hylle alle slags kropper. Folk har forskjellige kropper og må kunne føle seg vel med den kroppen de har. Å være tjukk er blitt veldig vanlig. Ser ingen grunn til at 40% av befolkningen skal sitte inne og gjemme seg pga 10-40 kg for mye. Skam fører til tilbaketrekking som fører til inaktivitet som fører til mer overvekt. Ønsker man folk bedre helse bør man ihvertfall ikke fatshame dem. Bare å komme seg ut på stranda, skogstur og helsestudio med den kroppen man har.

Anonymkode: b74c7...7d4

Ville du si det samme om du så Lene Marie Fossen og andre typer kropper som henne også?

 

For det kan være like skadelig å ha en overvekt og en overspising men da skal vi plutselig ikke snakke om det, da skal det hylles? Aksepteres til døde. Folk dør av overvekts problematikken. Når jeg bryr meg om noen ville jeg absolutt ha hatt en omsorg for noen med anoreksi, å slanke seg til døde er ikke noe jeg vil mine nære og kjære skal.  Men jeg ville vært like bekymret om de prøvde å spise seg til døde også. 

"Fedme går hånd i hånd med diabetes, hjerte- og karsykdommer, hjerteinfarkt, tarmkreft, leverkreft, kreft i bukspyttkjertelen og psykiske lidelser, og koster staten Norge 68 milliarder kroner årlig. Fedme og overvekt er primærårsak til over 3200 dødsfall i året. Sykdomsbyrden utgjør den største delen av regningen med 39 milliarder kroner." ( fra artikkelen i hi)

Noen kropper bør ikke hylles men få hjelp, da nytter det verken å drive med mobbing, harselering eller noe skammekrok men det nytter jo heller ikke å lulle seg inn i et fornektelseteppe med "ja til overvekt, det skal hylles og viss det ikke kan det så skal det ties ihjel, for alle kropper skal hylles! Det er ingen som har nevnt noenting om at overvektige skal gjemme seg. Men en må kunne løfte overvekts problematikken og diskutere den uten at det alltid blir "dere dumme mobbere som er ekkle med andre mennesker"

 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sanna, Sanna, Sanna ... du ønsket at eksen din og elskerinnen hans skulle få tarmsykdom "som fikk dem til å lukte vondt", Det fikk du reaksjoner på. Du mente at en unge med spesielle behov burde fjernes fra klassen sin. Du klaget på at nordmenn skriver som fulle, dyslektiske sjømenn, og det fikk du også reaksjoner på (ok, jeg kan for så vidt holde med deg i den). Du synes også at vi nordmenn må vise hvor gode vi er via sorg, blant annet gjennom hvordan vi reagerte på at Maren Ueland og Louisa Jespersen ble drept i Marokko. Og så er du frustrert over den ekstreme norske høfligheten. Jeg kunne lagt inn mye mer, men det er for sent, så jeg gidder ikke.

Jeg tipper Sanna gleder seg til barna vokser til, slik at hun kan flytte tilbake til Finland - hvis hun ikke ønsker å bli boende i Norge og være halvkjendis fordi avisene gir henne spalteplass hver gang hun kroter ned en ny surmaget artikkel om Norge og nordmenn. Finnene er lykkeligst i verden. Kanskje vi bytter plass med finnene hvis hun flytter tilbake og spyr ut gnålet sitt i Helsingin Sanomat istedenfor norske aviser?

Hun er omtrent like irriterende som Kari Jaquesson, og det sier litt.

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste motsvar fra en fettaktivist på insta, og det ser ut som om denne begynner å gå tom for argumenter. Kanskje fordi Sanna faktisk har rett i det hun sier, hvor sårende det enn er. Jeg skulle ønske fettaktivistene, heller enn å brette seg ut nakne på insta og skråle om at de har rett til å være tjukke og trives med det, kunne bruke kreftene sine på å kjempe for at overvektige skal få profesjonell hjelp til å nå en sunn vekt.

Ja, kjære fettaktivister, gymlæreren som kommenterte lårene dine i fjerde klasse var en dritt som ikke burde hatt med barn å gjøre. Den fremmede gamle dama på trikken som hadde synspunkter på  størrelsen din, var frekk og burde fått tilsnakk. Og legen som forklarte øreverken din med at du er overvektig, burde blitt forklart et par ting. Helt klart! Men det virker som om mange av dere surrer dere inn i en trassboble hvor mantraet er at nå skal jeg være feit på trass, og fordi alle har vært jævlige mot meg på grunn av vekten siden jeg var barn, så skal jeg hevde min rett til å være feit og ta den plassen som folk mener at jeg ikke burde ta. Men hør her:  Gymlæreren fra fjerde klasse husker deg sannsynligvis ikke, kanskje er han død. Den gamle dama på trikken ser du neppe igjen. Legebytte er ikke vanskelig. And so on. Jeg tror ikke at NOEN, ikke én eneste, av dem som var stygge mot deg opp gjennom årene, vil bli påvirket eller føle noe skam eller anger av å se deg naken i media mens du spiser en bolle. Den eneste du påvirker, sårer og skader ved å kjempe for å opprettholde en helseskadelig vekt, er deg selv. Hvis du hadde gått gjennom livet overvektig UTEN at noen hadde mobbet og hetset deg på grunn av vekten, hvis det aldri hadde blitt kommentert, ville du da med hånden på hjertet likevel kjempet for retten til å være tjukk? 

Anonymkode: e7157...a96

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg leste motsvar fra en fettaktivist på insta, og det ser ut som om denne begynner å gå tom for argumenter. Kanskje fordi Sanna faktisk har rett i det hun sier, hvor sårende det enn er. Jeg skulle ønske fettaktivistene, heller enn å brette seg ut nakne på insta og skråle om at de har rett til å være tjukke og trives med det, kunne bruke kreftene sine på å kjempe for at overvektige skal få profesjonell hjelp til å nå en sunn vekt.

Ja, kjære fettaktivister, gymlæreren som kommenterte lårene dine i fjerde klasse var en dritt som ikke burde hatt med barn å gjøre. Den fremmede gamle dama på trikken som hadde synspunkter på  størrelsen din, var frekk og burde fått tilsnakk. Og legen som forklarte øreverken din med at du er overvektig, burde blitt forklart et par ting. Helt klart! Men det virker som om mange av dere surrer dere inn i en trassboble hvor mantraet er at nå skal jeg være feit på trass, og fordi alle har vært jævlige mot meg på grunn av vekten siden jeg var barn, så skal jeg hevde min rett til å være feit og ta den plassen som folk mener at jeg ikke burde ta. Men hør her:  Gymlæreren fra fjerde klasse husker deg sannsynligvis ikke, kanskje er han død. Den gamle dama på trikken ser du neppe igjen. Legebytte er ikke vanskelig. And so on. Jeg tror ikke at NOEN, ikke én eneste, av dem som var stygge mot deg opp gjennom årene, vil bli påvirket eller føle noe skam eller anger av å se deg naken i media mens du spiser en bolle. Den eneste du påvirker, sårer og skader ved å kjempe for å opprettholde en helseskadelig vekt, er deg selv. Hvis du hadde gått gjennom livet overvektig UTEN at noen hadde mobbet og hetset deg på grunn av vekten, hvis det aldri hadde blitt kommentert, ville du da med hånden på hjertet likevel kjempet for retten til å være tjukk? 

Anonymkode: e7157...a96

Fettaktivist?  Nytt mobbeord mot overvektige?  Det finnes vel ingen grenser for ondskapsfull retorikk. 
Jeg forsvarer ikke tull som at man prøver å bli verdens tyngste osv, men jeg forsvarer retten til å være seg selv med den kroppen man har. Stygg, fin, tykk, tynn, lang eller kort, sort eller blå.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dustete
On 5/15/2022 at 8:30 PM, Honey Dew said:

Feite kropper skal hylles opp i skyene mens de som er slanke og gjerne har trente kropper, skal gjemme seg vekk.

Dobbelmoralen er ganske stor blant kroppspositivistene.

Feite KVINNER.

Feite MENN skal skammes og latterliggjøres også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...