Gå til innhold

Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

OG det å prøve å sammenligne fedme «hets» med rasisme er så kvalmt.. I can’t even. Snakk om å prøve å slenge seg på vogna til noen som har opplevd århundrer med smerte.. det er ikke i samme liga engang. Slutt. 

enig, det er rett og slett frekt og uhørt å sidestille hets og kritikk av overvekt hos mennesker med rasisme og homofobi og kalle den "den siste tabu" eller " den siste gruppe det er LOV å diskriminere."  
Enig at man ikke skal kalle noen for dum, ubrukelig, stygg eller lat osv fordi de er overvektige. Men jeg går ikke med på - og det er her fettaktiviserene mener jeg da driver med hets - at vi skal juble over sykelige overvektige kroppen og mene at det er  bra og flott og sunt, fordi det er ikke BRA å være overvektig! det vil det aldri bli. Hvis du virkelig hevder at du elsker kroppen din, så tar du noenlunde vare på den. Kroppen bryr seg ikke om du sier at du elsker deg selv tusen ganger og poster nakne bilder av deg selv som spiser pizza og er overvektig - den vil bare ha det fint, og det har den ikke når diabetes og tette blodårer og alskens sykdommer toger frem. Men dette gidder ikke fettaktivistene å innse, er jo så mye lettere å bare si fuck you til "oss" som mener det er negativt å være overvektig, og kalle oss for mobbere som driver med hets. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bålkaffe skrev (16 minutter siden):

Hvordan kan jeg misforstå ditt "ja" på at du anser disse sykdommene som idiotiske unnskyldninger?

Har du ennå ikke tatt poenget mitt? Det er ca sånn: "Slutt å syte over at man er feit, gjør noe med det med dine forutsetninger". Selv om man har kluss med hormoner og metabolisme, gjør noe med vekten uten å sutre, spis mindre, tren mer, bygg muskler, gå til lege og få resept på medisiner osv. Det er ingen andre sin feil og det nytter ikke å sutre. Må du spise mindre enn du ønsker så må du det.

Anonymkode: be24d...508

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er for mange selvmotsigelser til at det kan gå an, for mange egoistiske behov til at det er praktisk mulig. 

Anonymkode: 1af15...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lese 12 sider med kommentarer. 

Men : Jeg var slank som bare det inntil jeg fikk unger i 30- åra. Jeg tenkte dengang at overvektige hadde vondt i vilja. 

Vet DET ikke stemmer på noen måte . 

Anonymkode: 679c9...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo jeg vet hvorfor de er overvektige. De spiser mer enn de forbrenner.

Anonymkode: 98715...444

Sukk .. frem med t-skje: du vet ikke hvorfor de spiser for mye eller feil. Skjønner?

Anonymkode: 21fee...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Sukk .. frem med t-skje: du vet ikke hvorfor de spiser for mye eller feil. Skjønner?

Anonymkode: 21fee...830

Man har jo både unnskyldninger og begrunnelser.

Det man gjerne sliter med, som også nevnt i artikkelen postet tidligere, er at grunnene er sammensatte. Ingen har én grunn for at de er overvektige. Og av alle de grunnene kan nok endel finne en som de bruker som unnskyldning for å fortsette å være overvektige. En vanlig er at man blir så sulten at man nesten besvimer. "Derfor kan ikke jeg gå ned i vekt." Rusavhengige gjør akkurat det samme. Røykere også. Sistnevntje blir jo så irritert at det går ut over familien. Hørt den før?

Men at mange har mange grunner for sin vekt er jo på det rene.

Endret av nisselue
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gidder ikke lese 12 sider med kommentarer. 

Men : Jeg var slank som bare det inntil jeg fikk unger i 30- åra. Jeg tenkte dengang at overvektige hadde vondt i vilja. 

Vet DET ikke stemmer på noen måte . 

Anonymkode: 679c9...8de

Hva tror du det skyldes da? Til syvende og sist handler det om vilje jo. Vilje til å sterkt nok ønske å være slank med de forsakelsene det innebærer.

Anonymkode: be24d...508

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (På 20.5.2022 den 12.03):

Altså denne Carina er jo kronisk alvorlig deprimert - hun er overhodet ikke så lykkelig i sin ekstreme fedme som hun hevder å være. 

Nettopp. Hun har et ekstremt kroppsfokus, og bruker masse tid på å forsikre om at hun er lykkelig som overvektig. Det virker ikke ekte. 

Anonymkode: e7157...a96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk streng beskjed av fastlegen ay jeg pga min etnisitet har lett benbygning og derfor byrde ha lavere enn anbefalt bmi. Med mine 165cm/55kg trodde jeg jeg var slank og fin. Men nei, burde vært slankere. Jeg er fra et land hvor alle er tynne som spikre, så jeg tror hun hadde rett.

Anonymkode: 4bcaa...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 165cm/55kg ser jeg normal ut, med masse pupper, rumpe og lår. Først rundt 47-48 ser jeg virkelig slank ut. Vet om andre med samme høyde ser slanke ut med høyere vekt enn meg.

Anonymkode: 4bcaa...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (På 15.5.2022 den 16.04):

Men det blir som å applaudere røyking.

Nå må vi vel snart ta en diskusjon om røyking faktisk ER så skadelig som det ble solgt inn, siden vi nå egentlig skulle sett konsekvensen av statistisk utvikling, og økende overvekt faktisk har vært kjent som en bivirkning.

Det sagt deler jeg synet på de mest ekstreme kroppssynene, men det ER en markant ubetydelig gruppe. Problemet er ikke at xxxl størrelser ønsker å drite i hva du mener, men at vi forteller alle kvinner at alt over S er feit.

Når det gjelder Sanna : jeg kan sikker slanke meg, erfaringsmessig er jeg heldig med at det kun betyr at jeg må ofre noe.

Kansje Sanna skulle sett litt på personligheten sin og se om hun kunne tone ned sitt indre rasshøl bitch… litt mindre sparke ned og litt mer menneskelighet.

Mener jeg har sett henne beskrevet som «feit ku»; kansje hun ser de som motiverende, for meg åpner jeg en ny pakke chips og en øl.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hyller ingenting, men aksepterer alle kropper.
Det er mennesket som bor inni forkledningen som jeg evt. hyller litt.  

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (4 minutter siden):

Nå må vi vel snart ta en diskusjon om røyking faktisk ER så skadelig som det ble solgt inn, siden vi nå egentlig skulle sett konsekvensen av statistisk utvikling, og økende overvekt faktisk har vært kjent som en bivirkning.

Det sagt deler jeg synet på de mest ekstreme kroppssynene, men det ER en markant ubetydelig gruppe. Problemet er ikke at xxxl størrelser ønsker å drite i hva du mener, men at vi forteller alle kvinner at alt over S er feit.

Når det gjelder Sanna : jeg kan sikker slanke meg, erfaringsmessig er jeg heldig med at det kun betyr at jeg må ofre noe.

Kansje Sanna skulle sett litt på personligheten sin og se om hun kunne tone ned sitt indre rasshøl bitch… litt mindre sparke ned og litt mer menneskelighet.

Mener jeg har sett henne beskrevet som «feit ku»; kansje hun ser de som motiverende, for meg åpner jeg en ny pakke chips og en øl.

Veldig godt innlegg! Helt enig. Kort sagt - hjelper lite å være slank dersom du ellers er et rasshøl.

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Hun har et ekstremt kroppsfokus, og bruker masse tid på å forsikre om at hun er lykkelig som overvektig. Det virker ikke ekte. 

Anonymkode: e7157...a96

Nei, og det er selvfølgelig ikke ekte.
Ingen VIL jo se ut sånn. For ikke å snakke om hvor tungt alt blir, og hvor skadelig det er for kroppen på lang sikt. 

Men - det er vel lettere å late som man trives, enn å gjøre en ordentlig innsats for å få bedre helse. Da må man jo, gud forby, gi avkall på noe…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker egentlig at ingen kropper trenger å bli hyllet. Kropp er en personlig ting man har, og det å ha en bestemt type kropp er ikke som å oppnå noe samfunnsnyttig. 

Men alle kropper skal respekteres

Så kan vi hylle godt kosthold og trening, uten å fokusere på folks kropp. Det å ha en sunn livsstil vil dessuten vise seg forskjellig i folks kropper, det er forskjellig fra person til person hvordan en sunn versjon av hver enkelt kropp ser ut. Dessuten kan folk være på vei til en sunnere livsstil uten at man kan se det enda på kroppen deres. 

Jeg sier respekt for alle kropper, men fokus og hyllest kan vi heller gi til en sunn livsstil enn akkurat hvordan kroppen ser ut. 

Anonymkode: 4c57c...858

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror de kjernesunne og veltrente fetthaterne er etterkommere av Tante Sofie i Kardemommeby, som sa:

"Hvis bare alle var som jeg –
så ville alt bli bra."

 De som gidder kan jo psykologisere dette.

Anonymkode: 00d0c...256

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/15/2022 at 4:12 PM, Blåjojo said:

Kroppspositivisme går jo ikke ut på å hylle overvektige! Det går ut på å respektere at man er ulik og ikke kommentere andres kropper. Om man er tykk eller tynn eller "normal" har vel ingenting å si for hvordan du er som menneske.

Bortsett fra at kroppspositivister kun respekterer feite kropper, og harselerer og retter pekefinger mot folk som tar vare på seg selv.

Anonymkode: 0cac8...836

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bortsett fra at kroppspositivister kun respekterer feite kropper, og harselerer og retter pekefinger mot folk som tar vare på seg selv.

Anonymkode: 0cac8...836

Her gripes det etter halmstrå! Det er ingenting som tilsier at kroppspositivister kun respekterer feite kropper 😄

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...