Gå til innhold

Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det må du for all del snakke og diskutere så mye du bare vil du. Men i denne tråden og i dette temaet er det altså sykelig overvekt vi snakker om ikke hummer og kanari. Og her i denne tråden snakker vi ikke om røykere en gang ennda du tydeligvis ønsker å snakke om dette også her. Igjen nå er det overvekt. Det er det denne artikkelen i hi tar for seg og det er denne ts har linket til og det er det det dreier seg om her og nå. Så må du gjerne opprette en tråd om både røyking, alkohol, koking og snørr og bart for min del. Men i denne tråden så er det kun overvekt vi ønsker å prate om ja logisk nok.

Anonymkode: 3239a...91b

Røykere har vært nevnt av flere i denne tråden så hva du fabler om er usikkert? Poenget er hvorfor sjikane av overvektige er "tillatt" mens andre og vel så problematiske grupper rent helsemessig sett, er fredet. Er det fordi det blir for vanskelig å debattere i og med at dette går på helseproblemer som dere selv potensielt kan komme til å skape ved egen livsførsel?

Anonymkode: b4ad9...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mange tynne kropper er da ikke spesielt fine heller. Mange kunne med fordel ha hatt mer kjøtt på beina. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

Jeg vet det med de blir ikke forsvart slik som overvektige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (55 minutter siden):

Jeg vet det med de blir ikke forsvart slik som overvektige. 

Nei, fordi det er status å være tynn. Enda det også kan være helseskadelig. Beste er vel å være midt i mellom - der også. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå gikk du, ikke så overraskende, glipp av poenget. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

Hva car poenget da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Røykere har vært nevnt av flere i denne tråden så hva du fabler om er usikkert? Poenget er hvorfor sjikane av overvektige er "tillatt" mens andre og vel så problematiske grupper rent helsemessig sett, er fredet. Er det fordi det blir for vanskelig å debattere i og med at dette går på helseproblemer som dere selv potensielt kan komme til å skape ved egen livsførsel?

Anonymkode: b4ad9...bb0

Det å snakke om og debattere overvekt er ikke sjikane av overvektige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, men prøv å sjikanere en som lider av anoreksi i forhold til å sjikanere en som lider av overvekt. Det ene er totalt tabu - det andre virker å være helt greit. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

Da kan du ikke ha fulgt spesielt godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fortsett å la være. Du hjelper ikke med å kommentere vekten når hun har forsøkt å slanke seg gjentatte ganger. Det er svært vanlig at mennesker legger på seg i løpet av 20 år. Det kalles "alderstillegg" og følger med nedsatt forbrenning. 

Nei.

https://forskning.no/aldring-biokjemi-menneskekroppen/50-aringar-har-same-forbrenninga-som-20-aringar/1901959

Anonymkode: 98715...444

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er ingen genetiker, men man ser svært ofte at overvekt går igjen i enkelte familier. Det har ikke bare med kosthold å gjøre - det er faktisk en altfor enkel forklaring. En doktorgrad fra UiB slo i 2020 fast følgende: 

"Mange gener gir økt risiko for utvikling av fedme og type 2 diabetes, og vi har lenge visst at et stort område av genet FTO er koblet til økt risiko for å utvikle fedme. Årsaken til at FTO genet er knyttet til fedme har imidlertid ikke vært kjent. Christine Haugen har i sin doktorgradsavhandling beskrevet hvordan en genetisk variant i FTO fungerer som en molekylær «bryter» som skrur på enten lagring eller forbrenning av energi i fettvevet" (Universitetet i Bergen). 

Anonymkode: b4ad9...bb0

Ja, noen har lettere for å gå opp i vekt enn andre. Det er ingen som påstår noe annet. Men det er ikke sånn at det er de forskjellene som gjør at Kari veier 60 kilo og Lisa veier 120. Det er kanskje noen få kilos forskjell som kan tilskrives slike genetiske forskjeller. 

De genetiske forskjellene i forbrenning og kroppsbygning er det som gjør at noen er tynne og noen er litt lubne, altså max 10-15 kilos forskjell mellom personer av samme høyde.

Som sagt, jeg er veldig nysgjerrig på disse genetiske forskjellene som du mener har endra seg så mye på 50 år at andelen med fedme har steget fra nesten ingen til 23 prosent. 

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (3 timer siden):

Det å snakke om og debattere overvekt er ikke sjikane av overvektige.

Men tar virkelig kroppsaktivistene til orde for å ikke debattere og snakke om overvekt? Eller skal denne debatten bare ha èn side? Bidrar ikke kroppsaktivistene på sett og vis til mer åpenhet rundt hvordan de overvektige har det i hverdagen? Personlig synes jeg det er tøvete å kalle kroppsaktivisme for "hylling" av overvekt. Jeg tror ikke noen - heller ikke kroppsaktivistene selv - mener at overvekten i seg selv er noe som skal beundres og anerkjennes (som jo det å hylle betyr). Det er jo ikke slik at de mener at flest mulig skal bli overvektige, akkurat. Hva så om Carina Carlsen hevder at alle kropper er gode? Det handler om å få lov til å være glad i seg selv slik man er. 

Anonymkode: efe14...549

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/17/2022 at 2:21 AM, AnonymBruker said:

Skal dette gjelde alt i livet da? Alkoholinntak, bilulykker, de som sliter psykisk, ukontrollert diabetes, barnløse, solskader, fall osv osv….

Anonymkode: 1760b...01d

Alle selvforskyldte tilstander som øker sannsynligheten for alvorlige helseproblemer burde skattlegges ekstra. Er du feit? Da betaler du 25.000 kr ekstra i skatt. Røyker du? 20.000 kr ekstra. Enkelt og greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt på Instagram-profilen til denne Carina Carlsen (tror jeg navnet var) som det ble lenka til her i tråden. Hun poster blant annet flere bilder av seg selv naken eller med veldig lite klær. På en av postene skriver hun at hun faktisk har kommet dit at hun synes fedme er finere enn å være slank, og at hun ikke ønsker å se annerledes ut. Da har man kommet ganske langt inn i selvfornektelsens land, altså. 

Tjukke folk skal selvsagt få lov å legge ut like mye bilder av seg sjøl som slanke (jeg personlig synes ingen burde legge ut sånne bilder av seg selv, men det er en annen sak), og være fornøyd med seg selv. Men når de ikke ønsker å gå ned i vekt fordi de synes fedme er finest, da har de mista meg, i alle fall. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kunnskapsløst vås i denne tråden. Fedme - det vil si for mye fett på kroppen - skyldes utelukkende  positiv energibalanse. Det betyr at man over tid inntar mer energi enn man forbruker. Mennesket er ikke unntatt fysikkens lover. Som alt annet handler dette om at energi kan hverken skapes eller ødelegges. Inntar du mer energi enn kroppen forbruker, så lagres det som fett.

Sagt enkelt: fedme og overvekt skyldes at folk inntar for mye næring sammenlignet med energiforbruket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (På 15.5.2022 den 23.58):

Usunn livsstil kommer jo i mange former, overvekt er bare en av de. Ikke nødvendig å påpeke at fedme er usunt, de fleste vet det nok selv.

AMEN 

Anonymkode: 55543...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (17 minutter siden):

Jeg så litt på Instagram-profilen til denne Carina Carlsen (tror jeg navnet var) som det ble lenka til her i tråden. Hun poster blant annet flere bilder av seg selv naken eller med veldig lite klær. På en av postene skriver hun at hun faktisk har kommet dit at hun synes fedme er finere enn å være slank, og at hun ikke ønsker å se annerledes ut. Da har man kommet ganske langt inn i selvfornektelsens land, altså. 

Tjukke folk skal selvsagt få lov å legge ut like mye bilder av seg sjøl som slanke (jeg personlig synes ingen burde legge ut sånne bilder av seg selv, men det er en annen sak), og være fornøyd med seg selv. Men når de ikke ønsker å gå ned i vekt fordi de synes fedme er finest, da har de mista meg, i alle fall. 

og hadde du lest videre hadde du sett at det er fordi hun slet psykisk og hatet seg selv når hun var tynnere.   Da er det faktisk bedre å være tjukk og like seg selv og se lyst på livet. 

Anonymkode: 198d3...121

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Jeg så litt på Instagram-profilen til denne Carina Carlsen (tror jeg navnet var) som det ble lenka til her i tråden. Hun poster blant annet flere bilder av seg selv naken eller med veldig lite klær. På en av postene skriver hun at hun faktisk har kommet dit at hun synes fedme er finere enn å være slank, og at hun ikke ønsker å se annerledes ut. Da har man kommet ganske langt inn i selvfornektelsens land, altså. 

Tjukke folk skal selvsagt få lov å legge ut like mye bilder av seg sjøl som slanke (jeg personlig synes ingen burde legge ut sånne bilder av seg selv, men det er en annen sak), og være fornøyd med seg selv. Men når de ikke ønsker å gå ned i vekt fordi de synes fedme er finest, da har de mista meg, i alle fall. 

Dette!! 
Helt enig. Jeg tror helt ærlig ikke på henne heller. At noen velger å dra med seg en tung kropp, ha vanskelig for å løpe, få vonde knær, få blikk og bli dømt, ha det vanskeligere med å få jobb, og ha det vanskelig med å finne klær som passer  - nei jeg tror ingen velger det om de hadde et valg om å være normalvektig. men det siste er vel feil å si også.. alt skal jo normaliseres og omtales positivt. Hadde min datter vært i faresonen for å få diabetes og livsstilsykdommer pga. overvekt, hadde jeg ikke bare stått på sidelinjen og applaudert 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men tar virkelig kroppsaktivistene til orde for å ikke debattere og snakke om overvekt? Eller skal denne debatten bare ha èn side? Bidrar ikke kroppsaktivistene på sett og vis til mer åpenhet rundt hvordan de overvektige har det i hverdagen? Personlig synes jeg det er tøvete å kalle kroppsaktivisme for "hylling" av overvekt. Jeg tror ikke noen - heller ikke kroppsaktivistene selv - mener at overvekten i seg selv er noe som skal beundres og anerkjennes (som jo det å hylle betyr). Det er jo ikke slik at de mener at flest mulig skal bli overvektige, akkurat. Hva så om Carina Carlsen hevder at alle kropper er gode? Det handler om å få lov til å være glad i seg selv slik man er. 

Anonymkode: efe14...549

Denne tråden er jo et eksempel på hvordan overvekt som tema blir reagert på, her blir både den ene og den andre beskyldt for sjikane uten at de har kommet med et eneste sjikanerende utsagn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

matsats skrev (2 timer siden):

Alle selvforskyldte tilstander som øker sannsynligheten for alvorlige helseproblemer burde skattlegges ekstra. Er du feit? Da betaler du 25.000 kr ekstra i skatt. Røyker du? 20.000 kr ekstra. Enkelt og greit.

Og slik fungerer det jo allerede per I dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les tilsvaret artikkelen i VG nå. Meget godt skrevet. Veldig enig i at overvektige er siste som det er innafor å diskriminere. Prøv å endre en artikkel om overvekt til etnisitet, hudfarge, legning osv. 

Anonymkode: 1760b...01d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Les tilsvaret artikkelen i VG nå. Meget godt skrevet. Veldig enig i at overvektige er siste som det er innafor å diskriminere. Prøv å endre en artikkel om overvekt til etnisitet, hudfarge, legning osv. 

Anonymkode: 1760b...01d

Å sammenligne overvekt med etnisitet, hudfarge, legning osv. virker bare som enda et forsøk på å framstille overvekt og fedme som noe som "bare er der" helt av seg selv, som en helt naturlig og normal genetisk variasjon man er født med.

Jeg savner en god forklaring på hvorfor og hvordan disse overvekt- og fedmegenene plutselig har dukket opp i store deler av befolkningen og forvandlet dem til overvektige. Hvorfor og hvordan denne eksplosive økningen? Hvorfor og hvordan er det så mange med slike gener i såpass forskjellige land som USA og Egypt, og nesten ingen i Vietnam?

Anonymkode: 5b254...d4d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...