Gå til innhold

It's the end of the world as we know it...

Imax

Anbefalte innlegg

Ja, det er visst viktig det Grooo, om det er jente eller gutt. Hm merkelige saker!

Da er jeg 29 uker, og veier nå 79 kg. Og mer skal det vel bli! Mye action fremdeles, men nå må jeg innrømme at det har blitt ekstremt mye sukker i påsken, så det er kanskje ikke så rart? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går kjøpte vi barnevogn! Fant en Emmaljunga 2004 duo til 2500,- på finn.no. Helt tilfeldig at jeg ringte, tenkte bare jeg skulle svippe innom finn før jeg dro fra jobb. Så så jeg at den var lagt ut, og dama bodde rett bort i gata for oss. Så da var det bare å svippe innom. Den så veldig grei ut, og prisen var bra også. Da er i hvert fall to store ting på plass! Vognen har vært det som har stresset meg mest, så da er det jo bra at det er i boks. De neste store tingene er jo seng og kommode, men det fikser vi vel med en tur på IKEA. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da Siam! Da skal jeg være trygg på kjøpet vi har gjort! Kjøpte du brukt eller har du 2005-modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg kjøpte den ny, så da er det vel 2005 modell.

Den har blitt brukt masse, også på humpete stier og opp og ned fortau, og den er ikke det minste slitt.

Jeg har akkurat byttet fra dypvogn til sportsvogn nå, og Oliver stortrives med å sitte og ha oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper vogna blir bra jeg. Det er jo en måte å frakte ungen med seg på, det er jo ikke akkurat et hus- eller bilkjøp! :ler: Jeg er uansett glad for at vi har fått det på plass, så er det en mindre ting å tenke på.

I går hadde jeg bursdagsselskap med venninner, og det ble selvsagt mye snakk om unger og amming og permisjoner osv, alle bortsett fra et par stykker har nylig fått barn. Og jeg hisset meg opp og kjefta på to av dem! :overrasket: Ble så fly forbanna når to av venninnene mine (og en av dem bestevenninnen min) begynte å jatte om at det aboslutt ikke var ideelt å dele permisjonen 50/50, for det var nesten umulig med amming og bla bla bla.

Jeg sa jeg ble skikkelig lei meg, for det er jo akkurat det vi skal gjøre, og jeg opplever det som om å si at det vi har planlagt er helt håpløst. Jeg burde selvsagt ikke ha tatt det så personlig, men jeg gjør dessverre det... :sjenert: Og så provoserer det meg at de er så skråsikre på åssen alt fungerer og bør være, mens for et halvt år siden hadde ingen av dem holdt i en unge en gang, og nå er de eksperter. Så sa bestevenninna mi at "du vet jo hva jeg mener da (hun sier at hun gjerne ville delt 50/50), men jeg kan jo ikke akkurat true mannen min til å ta mer permisjon". Og for meg er det jo helt teit, litt det samme som å si at det er dust å røyke mens man står med sneipen i hånda. Det blir rett og slett litt for stor avstand mellom liv og lære.

Ja, ja. Det hele ble litt ubehagelig, og jeg vet venninnen min har blitt dødsfornærmet og sikkert ikke kommer til å tilgi meg med det første. Men, men. Har tenkt på om jeg skal ringe og be om unnskyldning, men så har jeg egentlig ikke lyst til å unnskylde meg for jeg mente det jeg sa, men måten jeg sa det på var jo ikke akkurat optimalt da.

Sånn er det når vi er damer med sterke meninger alle sammen. Men jeg må innrømme at jeg begynner å bli fed up av alle sosiale sanksjoner med ammepoliti og permisjonsdeling, og så kan folk gjerne si hva som er "naturlig" og om alle muligheter som finnes, men jeg har til gode å se noen som faktisk tar noen andre enn de tradisjonelle valgene. Samtidig får man vel regne med litt mas og kommentarer når man velger noen utradisjonelle valg kanskje, og så får jeg bare heve hodet mitt og la folk være teite. Ikke så lett, for jeg fyrer meg opp så lett! ;)

Venninnen min hadde med seg en brystpumpe som jeg skal få, og jeg åpnet pakken, og halleluja, det er jo det opplegget! Må man være ingeniør eller for å få det til? :ler: Får vel studere utstyret og bruksanvisningen, så får jeg det vel til etter hvert. ;)

Har fått mye mer kynnere, nå er det dager hvor det rett og slett er mye ubehag og det gjør vondt å bevege seg og jeg finner meg ikke til rette i sofaen heller. Håper det gir seg etter hvert, og det er vel bare naturlig. Det sparker fremdeles som bare det, så alt er nok i orden. Jeg må vel belage meg på mer ubehag i månendene som kommer allikevel :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:troest: Kjedelig å komme i krangel med venninner! Du kan jo si at du beklager måten du sa ting på, men at du har så sterke meninger om saken at det derfor kom ut slik det gjorde. Jeg ser at vi nok kommer til å ende opp med den "tradisjonelle" delingen selv, selv om jeg før jeg ble gravid var skråsikker på at jeg ville dele 50/50. Sånn det er nå, så trives mannen mye bedre i jobb enn det jeg gjør, så ettersom det er greit for ham å ikke ta 50%, så blir det skjevdeling her likevel. Jeg merker at jeg har lyst til å være hjemme så lenge som mulig ettersom vi antakelig ikke får et helt friskt barn. Men jeg synes det er flott når par deler 50/50, og når noen sier noe annet, så er det nok helst for å overbevise seg selv om sitt eget valg.

Vi får se hvordan det går - og så har man erfaringen i ryggen til neste gang man skal ut i permisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen Peony. Du har helt rett, det er mange faktorer som påvirker valg av deling av permisjon. Og når alt kommer til alt, så er det jo opp til hvert enkelt par om hvordan man gjør det.

Da er jeg i uke 30! 10 uker igjen. Veier fremdeles 79 kg, så får vi se hvor mye det går an å gå opp på 10 uker :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått så mye kommentarer ang. permisjonsdelingen vår, men du verden så mye annet folk får seg til å si. Håper inderlig at vi ikke blir slik selv etter hvert (eller oppfattes slik allerede nå???), det hadde vært grusomt...

Så bra du har fått deg vogn!

Vi får antagelig vår i 17.mai uka, og venter også fortstt på den sofaen vi bestilte i uke 2....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

God morgen :klem:

Det er alltid litt kjedelig og leit når man krangler med venninner, men man må få lov til å si i fra. Håper det går seg til igjen raskt. Uansett det som passer helt ypperlig for noen, er helt uaktuelt for andre.

Pass deg slik at du også ikke ender opp i Barnevognmafiaen om 10 uker! :sjarmor:

Har vært medlem der jeg også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter, takk for hilsner! :hoppe:

At jeg havner i barnevognmafiaen er det jo stoooor sannsynlighet for antakelig :ler: (og Grooo, kanskje vi er der allerede? :overrasket: ) Men jeg opplever jo at som jeg blir eldre, at jeg blir litt mindre skråsikker. Men det er jo noe man lærer etter hvert. F.eks. har jeg jo nå hatt hund i 6 år, men er veldig forsiktig med å gi pekefingeren til andre hundeeiere, for jeg vet faktisk bare noe om hvordan det er å oppdra min egen hund, eller i beste fall en storpuddel. For det er faktisk litt annerledes å oppdra f.eks. en terrier. Så får jeg håpe at jeg kan ha vett nok til å holde meg for god til å gi alt for mange velmenende råd og direktiver om unger/permisjon/amming/oppdragelse, men som du sier Marillia, jeg havner nok der likevel! :sjarmor:

Var på besøk hos en annen venninne (som også var hos meg på lørdag), og hun ga meg et mer nyansert bilde av hele ammegreia. Så nå er jeg litt roligere, samtidig som det er viktig at jeg stoler på meg selv (og mannen min) og vår vurdering av hva som er riktig for meg/oss. Så får vi ser hvordan det blir til slutt. Jeg er et sånn bekymringsmenneske, så at jeg bekymrer meg litt er jo ikke så rart. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, nå holder jeg på å bli kvalt! :sjokkbla: Har jo følt meg anpusten før, men nå er det i perioder (mest etter jeg at jeg har spist) hele tiden, enten jeg går, sitter eller ligger. Det er rett og slett ubehagelig, og jeg får ofte en kvalmende følelse (det er som noe sperrer i halsen). Utrolig ekkelt, og veldig slitsomt. Har sagt fra til sjefen om at jeg føler det litt ubehagelig og slitsomt, sånn at jeg kan være fleksibel å gå fra jobb når jeg ikke orker mer. Argh. Men verre skal det vel bli, ungen blir vel bare større og større... Håper det gir seg snart i hvert fall. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke artig ut i det hele tatt.. Har heldigvis ikke opplevd noe slikt ennå, men det kommer vel her og etter hvert kanskje... Håper jeg slipper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går litt opp og ned, og litt avhengig av hvor mye jeg har spist og hvor sliten jeg er. Så jeg må rett og slett spise litt mindre enn jeg pleier, så får jeg heller spise litt oftere. Og så er det det med å få nok søvn. Som da jeg voknet kl. 06:00 i dag, var den absolutt første tanken jeg hadde i huet: I morgen er det lørdag, og da kan jeg sove så lenge jeg vil! (men da knirker jo ryggen i 7-8 tiden, men litt lenger er det jo).

Snakket med venninnen min i går, som jeg kranglet med på lørdag. Hun er søren meg sinna enda. Så vi snakket leeenge om det, vet ikke om vi blir så mye klokere. Jeg sa unnskyld for at jeg sa det på den måten jeg sa det på, men at jeg mente det jeg sa. Hun gjør absolutt ingen innrømmelser og er mest fornærmet tror jeg på at jeg kunne misforstå henne. Dessuten er hun veldig belærende og nedlatende (opplever jeg det som), når hun sier at det ikke går an å oppføre seg sånn, og at jeg skapte en så dårlig stemning som kunne vært unngått hvis jeg hadde oppført meg bedre osv osv osv. Før gikk jeg i kjellern når hun begynte med det, nå gidder jeg ikke det lenger. Jeg har emosjonelle utbrudd innimellom, men det er litt sånn jeg er. Og det er ikke så kult egentlig, så det er jo ikke akkurat som om jeg gjør det med overlegg. Ja, ja. At hun er langsint blir jo hennes problem da. Nå husker jeg nesten ikke hva vi kranglet om, så jeg tipper vi er venner snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg godt passert uke 31, og veier fremdeles 79 kg. Det er jeg fornøyd med, skal vel legge på meg noen skikkelig tunge kilo til i løpet av de neste 2 månedene... ;)

Var på kontroll på onsdag, og det er jo ikke så mye nytt egentlig. Alt ok, og litt styr faktisk. Men sånn er det vel bare. Skal tilbake om bare 2 uker, for å ta blodprøve (Rehsusprøve). Og så er det vel tettere kontroller etter det.

Denne uken har vikaren min begynt, og det passer utmerket! Kjenner at det er litt rart, for da blir plutselig det å skulle ha barn og slutte å jobbe så virkelig og nært. Men vi skal jo ha mange uker sammen da, og det gjør jo at jeg slipper å stresse. Foreløpig går det veldig bra, hun er hyggelig og arbeidssom. Litt tid tar det selvsagt når jeg må bruke tid til å følge henne opp, men snart så skal jeg nok bruke henne for det det er verdt og få henne til å jobbe skikkelig! :sjarmor:

Ellers er vi i diskusjon om tapetsering av det som i dag er maskinrommet (kontor, for de normale som ikke bor sammen med en datanerd), så kanskje vi kommer i mål på det også. Snakker om en tur til IKEA for å kjøpe barneseng og kommode også. Så får vi se om vi kommer nærmere å få alt i orden til babyen kommer.

I går på jobben hadde jeg et lite opplæringskurs for 5 hos oss. To av damene, en i slutten av 30-årene og en i slutten av 40-årene, var svært overrasket da jeg sa jeg kom tilbake etter jul. Hun i 30-årene lurte på om jeg ikke ville ha mer permisjon, mens hun i 40-årene litt nedlatende sa: Jeg skjønner at det er første ungen siden dere vil gjøre det sånn. Kvinnfolk assa :sinna: Jeg klarte å ikke svare spydig ("det kan nok være at vi har et litt mer likestilt forhold enn det du og mannen din har vet du"), så jeg sa bare tørt at vi var to foreldre om dette barnet og ønsker å dele likt. Ja, ja, jeg skal vel få høre det mer etter hvert tenker jeg.

Nå er forøvrig min ammeglade venninne gravid igjen (ungen hennes er 7 mnd), og det skal bli spennende å se om hun deler permisjonen mer likestilt med mannen sin med nummer to, siden hun insisterer på at det er det hun helst vil. Skal vi vedde? ;)

Ellers er det deilig med fredag :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tok vi en tur på IKEA, og fikk tak i barneseng, men ikke madrass (den skulle de få inn neste uke). Vi fant heller ikke en kommode vi likte, så vi må se litt nærmere på det. Mannen insisterte på at vi har jo god tid, og det har vi vel for så vidt, men det er jo snart bare ÅTTE uker igjen! Så vi bør jo prøve å få opp farten tror jeg. :ler: Men nå er vi i gang, jeg skulle gjerne bare hatt en kommode så jeg kan legge klærne i, så får jeg litt bedre oversikt over hva vi har av sånne ting. Men de store tingene faller jo på plass.

Jeg synes det blir vanskeligere å sove, og jeg er mye mer urolig nå enn jeg var før. Jeg vokner tidlig (i dag, søndag, syntes jeg at jeg lå og dro meg lenge, og da jeg sto opp var klokka 8! :overrasket: ), mest fordi jeg ikke orker å ligge mer. Synes også det er vanskelig å finne en god posisjon. Men jeg sover i hvert fall, så det skal jeg jo ikke klage over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere sett på Hemnes skap/stellebord? Vi har tenkt å ha det, og kjøpe løs stellematte i en babybutikk. Men det er vist utsolgt for den på Furuset ser det ut som på nettsidene, *sukk* det skal ikke være lett...

Jeg har faktis sovet veldig godt de siste nettene, men en halvtimes tur rundt på Oasen Hageland i sta var et mareritt. Det var så varmt der inne, kjente jeg ble skikkelig slapp og svimel så jeg tok bare med meg to slike 8-pack med stemor + en solsikke og en annen gul tulling. Så får jeg ta med mannen tilbake senere i dag eller en dag senere i uka og få med litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellebord har vi på badet, så vi ønsker kun en vanlig kommode. Håper dere får tak i den dere vil ha Grooo!

I dag er jeg 32 uker og veier nå 79,5 kg. Var sikker på at jeg skulle ha gått opp flere kilo etter all isspisingen denne uka! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Så deilig at du ikke har gått opp så mye. Skulle ønske det var meg, gitt...

Neste gang jeg er gravid skal jeg prøve å holde igjen litt mer enn forrige gang.

Men vi får se, selvkontroll er ikke det jeg er aller mest kjent for. :sjenert:

Ha en fin uke i varmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjøpte vi kommode som vi fant på finn. Her kan du se den. Dama vi kjøpte den av var litt rar, hun sa først at hun ikke ville selge den likevel, men mens jeg snakket med henne på telefonen ombestemte hun seg.... :overrasket: Spesielle saker. Men kommoden var fin og nesten ny, hun sa hun akkurat hadde kjøpt den, og den så kjempe fin ut. Så det var et godt kjøp. Da er alle de store tingene på plass, barnesete skal visst svigers kjøpe (brutter'n har et barnesete, men det ble kjøpt til minstejenta som snart er 7, så vi bør vel kjøpe nytt). Vi har kjøpt vogn, stellebord, kommode og seng, og har brukt under 5000 kroner! Det må jeg si er bra. Og når ting er nesten nye, som kommoden, eller stellebordet som aldri var brukt, så er det jo ikke noe problem å kjøpe brukte ting. Har blitt helt finn-frelst jeg! :ler:

Endret av Imax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...