Gå til innhold

Hvorfor er det "status" å være friskus/være på toppturer osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (10 minutter siden):

men det er jo veldig typisk at folk skal legge ut skrytebilder av trening og toppturer.

Og hva er problemet med at folk gjør det?

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (6 minutter siden):

men det er jo veldig typisk at folk skal legge ut skrytebilder av trening og toppturer.

Og det finnes bilder av blomster og natur og kjæledyr og barn og interiør og matlaging og.... (eksempler i det uendelige). Men det er vist tydeligvis enklest og best å følge med på alle de tingene en ikke liker og ikke har noe interesse for eller hva? Det er jo det absolutt alle i denne tråden gjør av de som ikke liker turbilder.. Er det de samme folkene som ser en serie i 5 sesonger på Netflix før de sier "nei den var vist helt forferdelig men jeg skal iallefall se neste sesong også"? Blir for dumt

Anonymkode: c0843...757

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er flust av dansevideoer og boksing videoer og etc ute på some. Du må være blind om du ikke har fått med deg det, men du er så ekstremt opptatt av nettopp friluftsmennesker at kanskje du er blind for dette. Uansett, mange ulike aktiviteter postes på some hele tiden.

Anonymkode: c0843...757

Altså, jeg følger blant annet Maiko Nishino på Instagram, så jeg er jo veldig klar over at det finnes. Men om vi nå kun ser på norske forhold så finnes de ikke i like stor grad som friluftskontoer. Da skiller jeg ut Norge fordi det er først og fremst her alle (unntatt meg og kanskje tre andre) er så ekstremt opptatt av friluftsliv, og så kaller de postingen i sosiale medier å vise at man er i god form. Men om det bare handlet om å være i god form og holde seg aktiv, så burde kontoer som poster bilder fra andre typer aktiviteter være like mange og like store, som de som poster bilder fra fjellturer. Men sånn er det ikke. Internasjonalt er det jo det, da er mange dansekontoer, for eksempel, til og med større.

Dette er en trend i Norge akkurat nå, om noen år er det ikke lenger bilder av friluftsliv som får flest liks i sosiale medier, da har man funnet på noe annet. Uten at det betyr at friluftslivet kommer til å dø, den harde kjernen kommer selvsagt til å fortsette, akkurat som de holdt på før det ble trendy å poste. Og jeg følger selvsagt bare det jeg er interessert i, men du skal ha levd under en stein de siste årene for å ikke ha fått med deg tingenes tilstand, så sånn sett angår det meg også.

Anonymkode: d2683...249

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så bytt ut svømming på skating da. Eller en hvilken som helst annen aktivitet hvor man har en treningsbag i nærheten, eller lommer i tøyet man bruker. Du skjønte uansett poenget mitt, for du er ikke dum, du har bar lyst til å kverulere mitt. Disse nyreligiøse fjellmenneskene, som mener det kun handler om å vise at man er aktiv og holder seg i form, om det var poenget så kunne man jo like gjerne vist bilder av alle mulig andre aktiviteter som også sørger for at man holder seg i form. Det finnes da også mange aktiviteter som i aller høyeste grad er estetiske, dans er bare ett eksempel. Og det blir jo ikke så veldig annerledes fra de som tok bilder av seg selv i alle mulige yogastillinger, og postet i sosiale medier tidligere. For ja, de fikk til å ta bilder av seg selv mens de var i aktivitet, da kan det jo ikke være helt umulig, eller...

Og det med nakne eller halvnakne folk på fjelltopper, det har det vært skrevet som i media, så det er ikke noe man trenger å oppsøke for å se. Heldigvis har jeg ingen i min omgangskrets som driver med sånt tull. Og jeg følger selvsagt ingen som poster bilder fra fjellturer, siden det interesserer meg mindre enn støvet bak sofaen. 

Anonymkode: d2683...249

Det finnes da vitterlig massevis av folk som legger ut bilder av alle mulige aktiviteter, hobbyer, kunst og andre ting, det er bare du som har lagt akkurat turgåing for hat. Hvor mange er det ikke som legger ut bilder av maten sin, eller ungene sine? Eller bilen sin? Det var jo en periode det var populært å legge ut alle Runkeeper-rutene sine for å vise hvor langt man hadde løpt. En annen periode var det poppis å legge ut at man badet i sjøen før 1. Mai. 

Du følger jo uansett ingen som legger ut turbilder, så hva er problemet? Jeg interesserer meg ikke for hardangersøm eller fuglekikking, men jeg går ikke ut på et offentlig forum og henger ut folk som driver med det av den grunn. 

52 minutter siden, Maleficenta said:

men det er jo veldig typisk at folk skal legge ut skrytebilder av trening og toppturer.

Hvorfor er det mer skryting å legge ut et turbilde enn å legge ut bilder av ungene, hunden, bunaden eller strikketøyet? 

Hva er det lov til å legge ut bilder av, ifølge deg, som ikke regnes som skryting? :klo: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (8 minutter siden):

Det finnes da vitterlig massevis av folk som legger ut bilder av alle mulige aktiviteter, hobbyer, kunst og andre ting, det er bare du som har lagt akkurat turgåing for hat. Hvor mange er det ikke som legger ut bilder av maten sin, eller ungene sine? Eller bilen sin? Det var jo en periode det var populært å legge ut alle Runkeeper-rutene sine for å vise hvor langt man hadde løpt. En annen periode var det poppis å legge ut at man badet i sjøen før 1. Mai. 

Du følger jo uansett ingen som legger ut turbilder, så hva er problemet? Jeg interesserer meg ikke for hardangersøm eller fuglekikking, men jeg går ikke ut på et offentlig forum og henger ut folk som driver med det av den grunn. 

Hvorfor er det mer skryting å legge ut et turbilde enn å legge ut bilder av ungene, hunden, bunaden eller strikketøyet? 

Hva er det lov til å legge ut bilder av, ifølge deg, som ikke regnes som skryting? :klo: 

Dette lurer jeg også veldig på.

Anonymkode: 59fd2...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal jeg det? Det interesserer meg ikke. 

Synes det er påfallende mange i denne tråden som åpenbart oppsøker ting de ikke interesserer seg for, for så å klage på det etterpå. 

Fordi du aldri hadde hørt om det og du syntes det hørtes merkelig ut. Ved å google dette, kan du se hva det er og se om det gjør noe med forståelsen din for fenomenet.

Anonymkode: b603e...a9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være aktiv, sunn, frisk - det er attraktivt. Det viser gode verdier, selvbeherskelse og sunne prioriteringer. I motsetning til det å bare ligge på soffan, spise junk, legge på seg og bli feit. Så enkelt er det. Vi ønsker å vise frem sunne verdier som folk flest streber etter, eller føler at de burde strebe etter. Det ER et tegn på vellykkethet, det å ha ressurser, energi, utstyr og mulighet til å dra på tur. 

Så ja, det kan "irritere" noe i meg, når andre får til det jeg ikke gjør. Jeg har ingen fjellvante rundt meg, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg synes det er kjedelig å være den eneste voksne på tur, ergo blir det ikke til at jeg drar med ungene...jeg skulle ønske jeg hadde overskudd og mot til å kunne være en friskus.

Anonymkode: d4984...1c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å være aktiv, sunn, frisk - det er attraktivt. Det viser gode verdier, selvbeherskelse og sunne prioriteringer. I motsetning til det å bare ligge på soffan, spise junk, legge på seg og bli feit. Så enkelt er det. Vi ønsker å vise frem sunne verdier som folk flest streber etter, eller føler at de burde strebe etter. Det ER et tegn på vellykkethet, det å ha ressurser, energi, utstyr og mulighet til å dra på tur. 

Så ja, det kan "irritere" noe i meg, når andre får til det jeg ikke gjør. Jeg har ingen fjellvante rundt meg, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg synes det er kjedelig å være den eneste voksne på tur, ergo blir det ikke til at jeg drar med ungene...jeg skulle ønske jeg hadde overskudd og mot til å kunne være en friskus.

Anonymkode: d4984...1c7

Nettopp. De som blir irritert av andres toppturer har tatt krenkelsehysteriet til et nytt nivå. Man ER vellykket når man kommer seg ut i natur som er bevist sunt for kropp og sjel. Og utrolig givende for barn.

Anonymkode: 5d6d7...27e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (1 time siden):

Det finnes da vitterlig massevis av folk som legger ut bilder av alle mulige aktiviteter, hobbyer, kunst og andre ting, det er bare du som har lagt akkurat turgåing for hat. Hvor mange er det ikke som legger ut bilder av maten sin, eller ungene sine? Eller bilen sin? Det var jo en periode det var populært å legge ut alle Runkeeper-rutene sine for å vise hvor langt man hadde løpt. En annen periode var det poppis å legge ut at man badet i sjøen før 1. Mai. 

Du følger jo uansett ingen som legger ut turbilder, så hva er problemet? Jeg interesserer meg ikke for hardangersøm eller fuglekikking, men jeg går ikke ut på et offentlig forum og henger ut folk som driver med det av den grunn. 

Hvorfor er det mer skryting å legge ut et turbilde enn å legge ut bilder av ungene, hunden, bunaden eller strikketøyet? 

Hva er det lov til å legge ut bilder av, ifølge deg, som ikke regnes som skryting? :klo: 

Problemet med å bo i Norge og ikke interessere seg for friluftsliv, er at det er umulig å unngå det fullstendig, selv om du går inn for det med liv og sjel. Du kan ikke sammenligne det med fuglekikking og hardangersøm. Du bombarderes ikke med fuglekikking og hardangersøm i alle kanaler, uansett. Det dukker ikke opp på Dagsrevyen, det skrives ikke om i tradisjonelle medier, det lages ikke programmer på TV, for eksempel. Du skal lete lenge i media før du finner artikler av typen "stor test: de beste oppskriftene for hardangersøm", "dette trenger du for å begynne med fuglekikking", "de beste kontoene å følge for hardangersøm", "de beste stedene for sjeldne fuglearter". 

Og så kan en kombinere det med at "alle" skal snakke om det hele tiden, og de går nærmest i sjokk om du innrømmer at det ikke er noe du driver med, og ikke er interessert i å begynne med. Noen maser og noen lurer på om det feiler en noe, for noe galt må det være når man ikke ser sjarmen med fjell, liksom. I tillegg finnes det noen holdninger blant en del friluftsfolk som er direkte uspiselige, de ser faktisk ned på folk som ikke driver med det samme som dem. Akkurat som fanatiske religiøse, som mener at de som ikke tror på det samme kommer til helvete, så de må frelses for å bli et like bra menneske og få et like bra liv. Selv om dette siste kun gjelder noen få, så er det ikke rart at det avler hat og motvilje hos oss som ikke er interessert, og ifølge noen knapt nok verdige vårt norske statsborgerskap. Det er bare så vidt det er mulig å kompensere med bunad og brunost.

Are Kalvø skriver i Hyttebok frå helvete at det å bo i Norge er nesten som å bo i det gamle Øst-Tyskland, men Stasi er byttet ut med fjellpolitiet. Det er en liten kjerne av sannhet i det. Men jeg forstår at det ikke er så lett å se om man selv er ivrig friluftsmenneske, og dermed aldri har kjent på hvordan det er på den andre siden.

Anonymkode: d2683...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det bare er sånn det er. For mange er det også en glede og interesse, og en måte å trene på. Det trenger ikke bare være fordi det er "in". Nå blir vi jo også ofte påvirket av andre, og ser vi mye positivt om det, kan det være vi slenger oss med for å prøve. Det er mange som er veldig glad i naturen og som gjør det fordi man selv har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet med å bo i Norge og ikke interessere seg for friluftsliv, er at det er umulig å unngå det fullstendig, selv om du går inn for det med liv og sjel. Du kan ikke sammenligne det med fuglekikking og hardangersøm. Du bombarderes ikke med fuglekikking og hardangersøm i alle kanaler, uansett. Det dukker ikke opp på Dagsrevyen, det skrives ikke om i tradisjonelle medier, det lages ikke programmer på TV, for eksempel. Du skal lete lenge i media før du finner artikler av typen "stor test: de beste oppskriftene for hardangersøm", "dette trenger du for å begynne med fuglekikking", "de beste kontoene å følge for hardangersøm", "de beste stedene for sjeldne fuglearter". 

Og så kan en kombinere det med at "alle" skal snakke om det hele tiden, og de går nærmest i sjokk om du innrømmer at det ikke er noe du driver med, og ikke er interessert i å begynne med. Noen maser og noen lurer på om det feiler en noe, for noe galt må det være når man ikke ser sjarmen med fjell, liksom. I tillegg finnes det noen holdninger blant en del friluftsfolk som er direkte uspiselige, de ser faktisk ned på folk som ikke driver med det samme som dem. Akkurat som fanatiske religiøse, som mener at de som ikke tror på det samme kommer til helvete, så de må frelses for å bli et like bra menneske og få et like bra liv. Selv om dette siste kun gjelder noen få, så er det ikke rart at det avler hat og motvilje hos oss som ikke er interessert, og ifølge noen knapt nok verdige vårt norske statsborgerskap. Det er bare så vidt det er mulig å kompensere med bunad og brunost.

Are Kalvø skriver i Hyttebok frå helvete at det å bo i Norge er nesten som å bo i det gamle Øst-Tyskland, men Stasi er byttet ut med fjellpolitiet. Det er en liten kjerne av sannhet i det. Men jeg forstår at det ikke er så lett å se om man selv er ivrig friluftsmenneske, og dermed aldri har kjent på hvordan det er på den andre siden.

Anonymkode: d2683...249

Men altså, dette kan jo sies om igrunn hva som helst som er "typisk" for en viss gruppe individer herav nordmenn.. 

Jeg liker ikke å gå på ski, det er en aktivitet jeg har 0 forhold til og ikke har tenkt på noen måte å få et forhold til. Men so what om "nordmenn er født med ski på beina". Jeg kunne jo ha valgt å bli et bittet hespetre,  jeg kunne spyttet etter skiløpere, ødelagt skisporet og skrevet innlegg på innlegg om hvor jævlig jeg synes det er med mennesker som skal kose seg og appåtil være så frekke at de la det ut i some... Men det gidder jeg virkelig ikke, ser ikke noe behov for. La nå skifolka få kose seg tenker jeg, jeg har trugene mine jeg, å lage seg problemer gidder jeg ikke. Å være sur fordi det i den norske folkesjela så er ski en del av pakken det ser jeg på som så ufattelig patetisk igrunn..

Jeg leiter ikke etter emneknagger med Skigåing men det hender jeg får bilder av det opp i feeden min blant annet fordi jeg følger #dnt men det bryr meg altså så ufattelig lite, jeg kan av og til driste meg til å tenke "glad det ikke er meg", men å lage seg et sånt enormt problem av en aktivitet jeg fint kan forstå at andre mennesker koser seg med, opplever mestring med, føler seg bra med  er rart igrunn. Iallefall når en må rakke ned på de ved å mistenkeliggjøre de, og bli provosert på deres bilder på some.

Noenting er litt typisk norsk: brunost, bunad "ski på beina", friluftsliv, hytte i fjellet og mange andre ting.. Mange legger ut bilder av hytta i påsken og hvor mye hyttesnakk er det ikke i media i spesielt påsken.. jeg har ikke hytte, burde jeg føle meg krenka:klo: Det er jo hytteoppusingsprogram på tv  det er innslagg i Dagsrevyen og i koronatider hvor mye hyttesnakk var det ikke da mon tro... Finnes ikke krenka eller oversett, eller har lagt hytteeiere for hat eller synes at hytteeiere aldri burde få lov til å legge ut bilde av hytten sin i some uten at jeg kan få rettmessig lov til å synes det er tåpelig..  Go hytteeiere🥳 Jeg følger ingen emneknagger men vet det er mye hyttesnak fra tid til annen..

Poenget er at det vil alltid være noen emner en kan føle seg utelatt fra, som nordmann, som kvinne, som mann, som en bruker av some osv. Men det er absolutt ingen grunn til å bli såpass fornærmet av at andre koser seg med sine interesser og liker å ta bilde av det en er opptatt av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Å være aktiv, sunn, frisk - det er attraktivt. Det viser gode verdier, selvbeherskelse og sunne prioriteringer. I motsetning til det å bare ligge på soffan, spise junk, legge på seg og bli feit. Så enkelt er det. Vi ønsker å vise frem sunne verdier som folk flest streber etter, eller føler at de burde strebe etter. Det ER et tegn på vellykkethet, det å ha ressurser, energi, utstyr og mulighet til å dra på tur. 

Så ja, det kan "irritere" noe i meg, når andre får til det jeg ikke gjør. Jeg har ingen fjellvante rundt meg, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg synes det er kjedelig å være den eneste voksne på tur, ergo blir det ikke til at jeg drar med ungene...jeg skulle ønske jeg hadde overskudd og mot til å kunne være en friskus.

Anonymkode: d4984...1c7

Man kan vel være aktiv, sunn og frisk på andre måter enn å gå i fjellet? Det er ikke enten eller. Å gå på tur kan alle gjøre eller så er det mange andre aktiviteter, men grunnen til at folk ofte ikke legger ut bilde fra andre aktiviteter er vel at de ikke er like Instagram-vennlige. Litt vanskelig å dra frem telefonen på svømming og stort sett ikke særlig flotte omgivelser om man svømmer i en svømmehall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ER et tegn på vellykkethet, det å ha ressurser, energi, utstyr og mulighet til å dra på tur. 

 

Anonymkode: d4984...1c7

:ler:

Ja bevares, for en prestasjon! Ta på seg jakke, sko og passende ryggsekk og gå på tur = ressurssterkt menneske! :hoho:

Er det Mount Everest vi snakker om her, eller? Og det finnes plenty av rimelig turutstyr, også brukt, av god kvalitet. Tid trenger det heller ikke ta, dersom det er snakk om å holde kroppen igang. Men vi snakker vel helst om turer som byr på høydemetre med utsikt, slik at det blir noe å ta bilde av til instagrammen? 

Hva skjedde med å bruke tid på høyere utdanning, gjøre karriere, drive med frivillig arbeid, engasjere seg i miljøsaker...? Dette sier da mye mer om hvilke ressurser som bor i et menneske. 

Anonymkode: a07ac...d2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

:ler:

Ja bevares, for en prestasjon! Ta på seg jakke, sko og passende ryggsekk og gå på tur = ressurssterkt menneske! :hoho:

Er det Mount Everest vi snakker om her, eller? Og det finnes plenty av rimelig turutstyr, også brukt, av god kvalitet. Tid trenger det heller ikke ta, dersom det er snakk om å holde kroppen igang. Men vi snakker vel helst om turer som byr på høydemetre med utsikt, slik at det blir noe å ta bilde av til instagrammen? 

Hva skjedde med å bruke tid på høyere utdanning, gjøre karriere, drive med frivillig arbeid, engasjere seg i miljøsaker...? Dette sier da mye mer om hvilke ressurser som bor i et menneske. 

Anonymkode: a07ac...d2c

Nå har du spurt om dette tidligere i denne tråden:

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er en god, sunn måte å bli sett på, da? Er det sunt å leve i en kultur hvor man primært blir sett basert på overfladiske kriterier? Selvfølelse kommer innenfra, ikke fra noe eksternt. 

Man kan fint stikke seg frem og være synlig basert på faktisk innats og bidrag i samfunnet. Men det blir nok for vanskelig. Mye lettere å ta seg en fjelltur med nyinnkjøpte klær, knipse noen bilder med henda i været og rett hjem på insta/facebook og lene seg tilbake og vente på likesene. 

Det er LOV å ta ansvar for hva slags samfunn vi ønsker overlate til barn og unge. Voksne damer som sanker likes på sosiale medier er tragiske "rollemodeller". 

Anonymkode: a07ac...d2c

Dette har du allerede fått mange gode svar på allerede i denne tråden

Men for å gjenta meg selv: Det går fint an å ha to tanker i samme hode på samme tid, det anbefales.. De fleste voksne mennesker klarer det.. Og det er også fint mulig å ta utdanning innen friluftsliv også og på denne måten bli friluftsleder innenfor f eks helse og omsorg, jobbe innenfor pasientgrupper der friluftsliv er en stor del av rehabiliteringen. Det ene utelukker ikke det andre både når det gjelder friluftsliv/mennesker/bilder og andre ting. Det er også fullt mulig å være et friluftsmenneske som legger bilder ut i some samtidig som en er med på frivillig arbeid, igjen det er faktisk slik at de fleste klarer å organisere livet sitt slik at det gjerne er plass til mer en ting hele tiden og kun dette.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (32 minutter siden):

Men altså, dette kan jo sies om igrunn hva som helst som er "typisk" for en viss gruppe individer herav nordmenn.. 

Jeg liker ikke å gå på ski, det er en aktivitet jeg har 0 forhold til og ikke har tenkt på noen måte å få et forhold til. Men so what om "nordmenn er født med ski på beina". Jeg kunne jo ha valgt å bli et bittet hespetre,  jeg kunne spyttet etter skiløpere, ødelagt skisporet og skrevet innlegg på innlegg om hvor jævlig jeg synes det er med mennesker som skal kose seg og appåtil være så frekke at de la det ut i some... Men det gidder jeg virkelig ikke, ser ikke noe behov for. La nå skifolka få kose seg tenker jeg, jeg har trugene mine jeg, å lage seg problemer gidder jeg ikke. Å være sur fordi det i den norske folkesjela så er ski en del av pakken det ser jeg på som så ufattelig patetisk igrunn..

Jeg leiter ikke etter emneknagger med Skigåing men det hender jeg får bilder av det opp i feeden min blant annet fordi jeg følger #dnt men det bryr meg altså så ufattelig lite, jeg kan av og til driste meg til å tenke "glad det ikke er meg", men å lage seg et sånt enormt problem av en aktivitet jeg fint kan forstå at andre mennesker koser seg med, opplever mestring med, føler seg bra med  er rart igrunn. Iallefall når en må rakke ned på de ved å mistenkeliggjøre de, og bli provosert på deres bilder på some.

Noenting er litt typisk norsk: brunost, bunad "ski på beina", friluftsliv, hytte i fjellet og mange andre ting.. Mange legger ut bilder av hytta i påsken og hvor mye hyttesnakk er det ikke i media i spesielt påsken.. jeg har ikke hytte, burde jeg føle meg krenka:klo: Det er jo hytteoppusingsprogram på tv  det er innslagg i Dagsrevyen og i koronatider hvor mye hyttesnakk var det ikke da mon tro... Finnes ikke krenka eller oversett, eller har lagt hytteeiere for hat eller synes at hytteeiere aldri burde få lov til å legge ut bilde av hytten sin i some uten at jeg kan få rettmessig lov til å synes det er tåpelig..  Go hytteeiere🥳 Jeg følger ingen emneknagger men vet det er mye hyttesnak fra tid til annen..

Poenget er at det vil alltid være noen emner en kan føle seg utelatt fra, som nordmann, som kvinne, som mann, som en bruker av some osv. Men det er absolutt ingen grunn til å bli såpass fornærmet av at andre koser seg med sine interesser og liker å ta bilde av det en er opptatt av.

Spør hytteeierne deg om du har en skjult diagnose, siden du ikke har hytte? Prøver de å overbevise deg om at du må skaffe deg hytte, så du også er frelst? Synes de det er rart, og stiller alle mulige spørsmål, når du sier du ikke har hytte og ikke vil ha hytte? Har enkelte hytteeiere rett ut sagt at du er lavstatus, fordi du ikke har hytte? Er du uaktuelle som partner for stort sett hele den norske befolkningen, fordi du ikke har hytte? Sier de at du er lat fordi du ikke har hytte, selv om du har mye annet som gir deg glede og som du bruker tiden din på?

Jeg er ikke interessert i hverken hytteliv eller ski, men jeg opplever ikke at disse menneskene er like misjonerende og selvforherligende som friluftsfolket. Ikke alle, men jeg har absolutt møtt mange av den sorten. Å ikke være interessert i friluftsliv er som å bli tatt av en tidevannsbølge eller overkjørt av en dampveivals. Men det er klart at det ser man ikke om man er en del av bølgen, eller kjører dampveivalsen. Kall det bitterhet, frustrasjon, oppgitthet, eller noe helt annet, jeg forventer uansett ikke at de som ikke har kjent fenomenet fra utsiden skal forstå. Hele denne tråden viser at de ikke forstår. 

Anonymkode: d2683...249

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spør hytteeierne deg om du har en skjult diagnose, siden du ikke har hytte? Prøver de å overbevise deg om at du må skaffe deg hytte, så du også er frelst? Synes de det er rart, og stiller alle mulige spørsmål, når du sier du ikke har hytte og ikke vil ha hytte? Har enkelte hytteeiere rett ut sagt at du er lavstatus, fordi du ikke har hytte? Er du uaktuelle som partner for stort sett hele den norske befolkningen, fordi du ikke har hytte? Sier de at du er lat fordi du ikke har hytte, selv om du har mye annet som gir deg glede og som du bruker tiden din på?

Jeg er ikke interessert i hverken hytteliv eller ski, men jeg opplever ikke at disse menneskene er like misjonerende og selvforherligende som friluftsfolket. Ikke alle, men jeg har absolutt møtt mange av den sorten. Å ikke være interessert i friluftsliv er som å bli tatt av en tidevannsbølge eller overkjørt av en dampveivals. Men det er klart at det ser man ikke om man er en del av bølgen, eller kjører dampveivalsen. Kall det bitterhet, frustrasjon, oppgitthet, eller noe helt annet, jeg forventer uansett ikke at de som ikke har kjent fenomenet fra utsiden skal forstå. Hele denne tråden viser at de ikke forstår. 

Anonymkode: d2683...249

Jeg hater å gå på ski, og jeg har opplevd mye større press om å gå på ski enn jeg noen gang har opplevd om å gå på fjelltur. I årevis, ihvertfall 25 åt, har folk mast på meg om at jeg sikkert liker å gå på ski hvis jeg skaffer riktig utstyr.

Jeg har også fått ganske så sure og spydige svar når jeg sier at jeg ikke har lyst på hytte.

Så at friluftsfolket er verre enn andre er ikke min erfaring i det hele tatt, tvert imot.

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 22.49):

det er en trend, ikke status!

Anonymkode: adc53...27a

Jepp. Du har rett. Jeg er sær, men jeg ser på datoer når folk plutselig har begynt å gå på turer. Ser jo hvem som gjør det pga status og trend, og de som virkelig hat hatt den interessen i mange år. Instagram ødelegger mange fine turområder og steder blir overbefolket. Takk til alle som er med å rasere naturen 😡😭Stortsett handler det om skryt. Et fåtall av de jeg kjenner er naturensusiaster, resten er wannabees i sminke og merkelige outfiter. 

Anonymkode: 80424...4c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spør hytteeierne deg om du har en skjult diagnose, siden du ikke har hytte? Prøver de å overbevise deg om at du må skaffe deg hytte, så du også er frelst? Synes de det er rart, og stiller alle mulige spørsmål, når du sier du ikke har hytte og ikke vil ha hytte? Har enkelte hytteeiere rett ut sagt at du er lavstatus, fordi du ikke har hytte? Er du uaktuelle som partner for stort sett hele den norske befolkningen, fordi du ikke har hytte? Sier de at du er lat fordi du ikke har hytte, selv om du har mye annet som gir deg glede og som du bruker tiden din på?

Jeg er ikke interessert i hverken hytteliv eller ski, men jeg opplever ikke at disse menneskene er like misjonerende og selvforherligende som friluftsfolket. Ikke alle, men jeg har absolutt møtt mange av den sorten. Å ikke være interessert i friluftsliv er som å bli tatt av en tidevannsbølge eller overkjørt av en dampveivals. Men det er klart at det ser man ikke om man er en del av bølgen, eller kjører dampveivalsen. Kall det bitterhet, frustrasjon, oppgitthet, eller noe helt annet, jeg forventer uansett ikke at de som ikke har kjent fenomenet fra utsiden skal forstå. Hele denne tråden viser at de ikke forstår. 

Anonymkode: d2683...249

Hytteeiere kan ha en tendens til å tro at de har mer penger og et finere liv. Hytte er en status i samfunnet.. Nett slik mødre kan ha en tendens til å måtte mene at alle burde få barn. Og alle de som elsker å gå på ski fatter ikke hvorfor jeg ikke liker det.. Alle kan ha noe de føler seg utenfor i livet sitt om de virkelig kjenner etter. Men at du  føler deg trampet på av andres synlige hobbyer på some, vel for all del tenker jeg, men her tror jeg du lar deg selv kjenne ekstra godt etter på hvor krenket du er. Du skal få lov til det, og du har helt rett i at det første i innlegget ditt er ikke ok. Jeg synes ikke det er ok. 

Men jeg føler på ingen måte noe dårlig samvittighet for at jeg legger ut bilder av turer, høyt og lavt, av meg selv eller naturen eller hunden min på tur i some. At du føler deg bitter fordi du ikke liker å se andre legger ut bilder i some får faktisk stå på din kappe.. Alle trenger ikke verken like ski, hytte, barn eller friluftsliv, eller oppussing eller hva som helst som alle ting jeg har ramset opp er poppis på some men når en omtrent ikke tåler å se det i media eller kanskje følger ekstra godt med (slik det virker som mange i denne tråden gjør, for å klage) og skal omtrent bestemme hva og hvorfor folk legger ut noe i some, sa er det på tide å skjerpe seg. Folk legger ut nett hva søren de ønsker i some av hvilken som helst grunn og det skulle da bare mangle, some er greit sånn sett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg hater å gå på ski, og jeg har opplevd mye større press om å gå på ski enn jeg noen gang har opplevd om å gå på fjelltur. I årevis, ihvertfall 25 åt, har folk mast på meg om at jeg sikkert liker å gå på ski hvis jeg skaffer riktig utstyr.

Jeg har også fått ganske så sure og spydige svar når jeg sier at jeg ikke har lyst på hytte.

Så at friluftsfolket er verre enn andre er ikke min erfaring i det hele tatt, tvert imot.

Anonymkode: 59fd2...08f

Dette er så jævla enig og jeg har ingenting mot å gå tur men synes fjelltur er drittkjedelig og ski kan jeg virkelig ikke fordra.

Jeg har faen meg vandra mer rundt omkring i verden enn de fleste av de jeg kjenner har backpacka over hele verden.

Men er sær fordi jeg synes det er møkkakjedelig med ski og gå de kjedelige stiene som jeg har vært på tur på siden barndommen.

Men nei da fantastisk opplevelse hver gang synes dem der de tar de samme bildene av de samme fjellene, med litt forskjellig vinkel for hver gang.

Ja naturen vår er pen men tror selv naturen hadde vært lei hadde den hatt en facebook vegg der folk skule dele de samme bildene hele tiden.
 

Anonymkode: 86a7f...4c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jepp. Du har rett. Jeg er sær, men jeg ser på datoer når folk plutselig har begynt å gå på turer. Ser jo hvem som gjør det pga status og trend, og de som virkelig hat hatt den interessen i mange år. Instagram ødelegger mange fine turområder og steder blir overbefolket. Takk til alle som er med å rasere naturen 😡😭Stortsett handler det om skryt. Et fåtall av de jeg kjenner er naturensusiaster, resten er wannabees i sminke og merkelige outfiter. 

Anonymkode: 80424...4c8

Tro det eller ei, men det er faktisk mulig å endre seg og få nye interesser. Eller mener du at hvis man ikke er oppvokst med fjellturer får man ikke lov å begynne å like det når man er voksen?

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...