Gå til innhold

Hvorfor er det "status" å være friskus/være på toppturer osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

skreppamedleppa skrev (19 minutter siden):

Hytteeiere kan ha en tendens til å tro at de har mer penger og et finere liv. Hytte er en status i samfunnet.. Nett slik mødre kan ha en tendens til å måtte mene at alle burde få barn. Og alle de som elsker å gå på ski fatter ikke hvorfor jeg ikke liker det.. Alle kan ha noe de føler seg utenfor i livet sitt om de virkelig kjenner etter. Men at du  føler deg trampet på av andres synlige hobbyer på some, vel for all del tenker jeg, men her tror jeg du lar deg selv kjenne ekstra godt etter på hvor krenket du er. Du skal få lov til det, og du har helt rett i at det første i innlegget ditt er ikke ok. Jeg synes ikke det er ok. 

Men jeg føler på ingen måte noe dårlig samvittighet for at jeg legger ut bilder av turer, høyt og lavt, av meg selv eller naturen eller hunden min på tur i some. At du føler deg bitter fordi du ikke liker å se andre legger ut bilder i some får faktisk stå på din kappe.. Alle trenger ikke verken like ski, hytte, barn eller friluftsliv, eller oppussing eller hva som helst som alle ting jeg har ramset opp er poppis på some men når en omtrent ikke tåler å se det i media eller kanskje følger ekstra godt med (slik det virker som mange i denne tråden gjør, for å klage) og skal omtrent bestemme hva og hvorfor folk legger ut noe i some, sa er det på tide å skjerpe seg. Folk legger ut nett hva søren de ønsker i some av hvilken som helst grunn og det skulle da bare mangle, some er greit sånn sett.. 

Det er ikke bilder i sosiale medier jeg reagerer på, de ser jeg jo lite til, siden jeg ikke følger relevante kontoer eller emneknagger. Det  er holdninger jeg har møtt blant friluftsfolket jeg reagerer på. Mistenkeliggjøring og latterliggjøring, til og med mobbing, for å bli kalt lavstatus på grunn av en hobby jeg ikke har er faktisk mobbing. Det gjør at jeg assosierer alt knyttet til friluftsliv med noe negativt, og det igjen skaper en motvilje mot alt som har med friluftsliv å gjøre. Jeg lar gjerne friluftsfolket holde på med sitt, men da må de la meg holde på med mitt også, og det er det en del av dem som ikke gjør.

For ordens skyld så tror jeg ikke at du er en av dem som mobber, jeg bare påpeker at de finnes der ute. Og de gjør ikke friluftslivet noen tjenester, de kan også være med på å gi alle friluftsfolk et dårlig rykte. De stødige, de i kjernen, som ikke trenger å skryte eller misjonere, de er ikke problemet, samme hvor mange bilder de måtte legge ut i sosiale medier. De som ser ned på folk med andre hobbyer enn dem selv, de er problemet. Jeg har kun møtt dem blant friluftsfolk, men tror på dem som sier at de også finnes blant skientusiaster og hyttefolk, og sikkert i andre leire også. Men for meg er problemet friluftsfolk, og det er derfor jeg svarer i denne tråden, siden den er relevant for mine erfaringer. 

Anonymkode: d2683...249

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Tro det eller ei, men det er faktisk mulig å endre seg og få nye interesser. Eller mener du at hvis man ikke er oppvokst med fjellturer får man ikke lov å begynne å like det når man er voksen?

Anonymkode: 59fd2...08f

Flesteparten med "nye" interesser skifter interessert etter hva som er trendy og like fort som de skifter interiør og undertøy. Det er jo promotering på SoMe som er interessen og ikke turene i seg selv. 

Anonymkode: 80424...4c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

:ler:

Ja bevares, for en prestasjon! Ta på seg jakke, sko og passende ryggsekk og gå på tur = ressurssterkt menneske! :hoho:

Er det Mount Everest vi snakker om her, eller? Og det finnes plenty av rimelig turutstyr, også brukt, av god kvalitet. Tid trenger det heller ikke ta, dersom det er snakk om å holde kroppen igang. Men vi snakker vel helst om turer som byr på høydemetre med utsikt, slik at det blir noe å ta bilde av til instagrammen? 

Hva skjedde med å bruke tid på høyere utdanning, gjøre karriere, drive med frivillig arbeid, engasjere seg i miljøsaker...? Dette sier da mye mer om hvilke ressurser som bor i et menneske. 

Anonymkode: a07ac...d2c

Er helt enig i det du sier vedrørende utstyr. Overflod av mye og nytt utstyr betyr ikke noe annet enn at man har brukt mye penger, det sier ingenting om hvor flink man er som friluftsmenneske eller hvor «vellykket» man er ellers i livet.
 

Etter det jeg observerer så er det ofte de med beste, nyeste og kuleste utstyret som er de største fjollsene til fjells. Man kan nemlig ikke kjøpe seg kunnskapen og erfaringen erfarne fjellfolk har opparbeidet seg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke bilder i sosiale medier jeg reagerer på, de ser jeg jo lite til, siden jeg ikke følger relevante kontoer eller emneknagger. Det  er holdninger jeg har møtt blant friluftsfolket jeg reagerer på. Mistenkeliggjøring og latterliggjøring, til og med mobbing, for å bli kalt lavstatus på grunn av en hobby jeg ikke har er faktisk mobbing. Det gjør at jeg assosierer alt knyttet til friluftsliv med noe negativt, og det igjen skaper en motvilje mot alt som har med friluftsliv å gjøre. Jeg lar gjerne friluftsfolket holde på med sitt, men da må de la meg holde på med mitt også, og det er det en del av dem som ikke gjør.

For ordens skyld så tror jeg ikke at du er en av dem som mobber, jeg bare påpeker at de finnes der ute. Og de gjør ikke friluftslivet noen tjenester, de kan også være med på å gi alle friluftsfolk et dårlig rykte. De stødige, de i kjernen, som ikke trenger å skryte eller misjonere, de er ikke problemet, samme hvor mange bilder de måtte legge ut i sosiale medier. De som ser ned på folk med andre hobbyer enn dem selv, de er problemet. Jeg har kun møtt dem blant friluftsfolk, men tror på dem som sier at de også finnes blant skientusiaster og hyttefolk, og sikkert i andre leire også. Men for meg er problemet friluftsfolk, og det er derfor jeg svarer i denne tråden, siden den er relevant for mine erfaringer. 

Anonymkode: d2683...249

Men nå begynte jo hele denne tråden med en voldsom mistenkeliggjøring til friluftsintreserte mennesker som legger bilder ut i some, og beskyldningene er jo ikke blitt mindre ettersom denne tråden har vokst..

Ikke kan vi ha to tanker i hode samtidig, vi er lite samfunnsengasjerte og det er iallefall ikke friluftsmennesker som har høyere utdanning eller har frivillige verv. Vi er oppmerksomhetssyke.. De eneste som er friluftsmennesker er de som aldri poster et bilde noenplass men dyrker hobbyen sin i det aller hemmeligste, kanskje det er som Frimurerlosjen, litt sånn "hysj hysj" stemning og kanskje krydret med kodespråk?, Først da er du innad i kjernen av friluftsfolk... Noen kjenner bare friluftsfolk som er bomser, og noen kjenner bare de friluftsfolk som nettopp kom ut av Alaris med brystimplantat og med sminke i tursekken.. Ikke skal vi nylig ha kjøpt oss nye klær, men hva var det nå denne bomsen gjekk i igjen, ja stemmer litt gamle klær.  Og viss vi har kjøpt oss nye klær skal det jaggu ikke være snakk om dyre klær, nei nei de skal handles på Fretex.. Det å kjøpe en jakke som tåler Bergensværet er helt utenkelig viss den koster mer enn jakkene på H&M.. Ekte friluftsfolk elsker å gå timesvis i en søkk våt jakke fordi den er akkurat passe gammel og iallefall billig.. Det er teit med de som nettopp har begynt å gå tur, og en skal helst være en 4. generasjon med friluftsmennesker før en kan si at en tilhører den harde kjernen. En får med andre ord ikke "lov" å poste bilder av kanskje den første turen der en kom seg lengre enn en noensinne hadde trodd og opplevd en så gigantisk mestring... 

:balltre:

Selv begynte jeg å elske friluftsliv for ca 10 år siden, men det glemmes helt at alle er en kalv en gang, i alle sine hobbyer og interessefelt.. 

Jeg er helt enig med deg i at alle hobbyer har en høystatus for den som driver med hobbyen sin og det å kaste drit på andre sine fritidssysler, interesser og hobbyer er ikke kult samme pokker hva det dreier seg om:5:  Jeg svarte i mitt første innlegg her i tråden at friluftsliv har en høyere status enn å ligge på sofaen å bingese serier på samme måte som det å ha et sunt kosthold har en høyere status enn å bare spise på Mac'en f.eks og det mener jeg nok ennda. Men det er veldig få som er så sort/hvit i hodene sine at de enten bare går på tur og/eller spiser sunt hele tiden eller bare bingeser tv serier og/eller spiser på mac'en, det har ingen relevans. 

Men dette er ikke den første tråden på kg om "fordommer" mot friluftsfolk som legger ut bilder i some, og jeg tror vi kan relatere til hverandre at fordommer er drit.. Og det skurrer veldig for meg at uansett hva andre legger ut i some blir det tatt opp på værst tenkelig måte på kg.. Ingen kan legge ut noenting uten at en hærskare av kg's some politi står på døren.. La oss bare ta underforumet rampelys hvor kg folket elsker å lese blogger/instaposter etc for så å komme inn hit hvor de kan bitche om det de nettopp har lest, så ufattelig tåpelig.. Og samme kan sies om de som ikke interesserer seg for friluftsliv eller Skigåing eller hytteoppussing og blir stein gal fordi de har sett noen bilder på some av fenomenet..

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det har blitt en trend og skal symbolisere at man er sunn&sprek.

Anonymkode: 734be...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Spør hytteeierne deg om du har en skjult diagnose, siden du ikke har hytte? Prøver de å overbevise deg om at du må skaffe deg hytte, så du også er frelst? Synes de det er rart, og stiller alle mulige spørsmål, når du sier du ikke har hytte og ikke vil ha hytte? Har enkelte hytteeiere rett ut sagt at du er lavstatus, fordi du ikke har hytte? Er du uaktuelle som partner for stort sett hele den norske befolkningen, fordi du ikke har hytte? Sier de at du er lat fordi du ikke har hytte, selv om du har mye annet som gir deg glede og som du bruker tiden din på?

Jeg er ikke interessert i hverken hytteliv eller ski, men jeg opplever ikke at disse menneskene er like misjonerende og selvforherligende som friluftsfolket. Ikke alle, men jeg har absolutt møtt mange av den sorten. Å ikke være interessert i friluftsliv er som å bli tatt av en tidevannsbølge eller overkjørt av en dampveivals. Men det er klart at det ser man ikke om man er en del av bølgen, eller kjører dampveivalsen. Kall det bitterhet, frustrasjon, oppgitthet, eller noe helt annet, jeg forventer uansett ikke at de som ikke har kjent fenomenet fra utsiden skal forstå. Hele denne tråden viser at de ikke forstår. 

Anonymkode: d2683...249

Hvor mye hyttestoff ser du ikke på TV og i medier, spesielt rundt påsketider? Avisene har egne hyttebilag, og ALT handler om skiturer og hytteliv. Hvor mye hyttedebatt var det ikke da hytteforbudet kom rett før påsken 2020? Har det kanskje gått deg hus forbi? Var du opptatt med å irritere deg over bilder av folk (med eller uten klær) på fjelltopper?

I alle tilfeller så velger du jo selv hva du lar deg provosere av. Jeg har ikke barn, og har blitt spurt minst 100 ganger hvorfor jeg ikke har barn, om jeg skal ha barn snart, hvorfor jeg ikke vil ha barn, og om jeg hater barn fordi jeg ikke har barn. Overalt er det mødre som legger ut bilder av barna sine og skryter dem uhemmet opp i skyene, og KG prøver til stadighet å overbevise om at livet ikke har noen mening hvis man ikke har barn. 

Jeg lar meg ikke affisere av det, men jeg kunne jo selvfølgelig laget en tråd på KG med tittelen "Hvorfor er det status å ha barn?" Hvorfor må folk legge ut skrytebilder av barna sine hele tiden? Skal ikke de ta hensyn til alle som ikke kan få, eller ikke vil ha barn? 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

For noen år siden var det vel yoga som var den store trenden i sosiale medier. Da sa man på spøk at om man har gjort yoga, men ikke lagt ut bilder av det, har man da egentlig gjort yoga. Det blir kanskje det samme med topptur og friluftsliv?

Anonymkode: d2683...249

Jeg gjør Yoga. Og går fjellturer. 

Legger ut bilder av flott natur. Men bilde av meg og treningsmatta, det skal folk slippe :)

Det handler ikke om å fremheve seg selv. Men om å dele fine ting. 

Anonymkode: 4fd2f...791

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dere som er så negative har forsøkt å gå i fjellet ol selv? Noen steder i Norge er så vakkert at du blir litt målløs. Mange føler da for å ta bilder og dele opplevelsen. Sannheten er ofte at bildet ikke viser hele sannheten. Det må oppleves med egne øyne. 
 

Jeg går mye tur, også toppturer, fordi det er bra for kropp og hode. Bevege kroppen samtidig som man får frisk luft blir en avkobling i en ellers stressende hverdag. Det er få ting som er mer avslappende enn å sitte rundt et bål feks. Drar også med ungene, fordi det er viktig for meg at de blir glad i naturen. 

Nå er nok ikke jeg en sånn dere hater, for jeg legger ikke ut bilder av turer mer enn et par ganger i året. Men synes det er flott med de som gjør det. Elsker å få tips om nye turer. 

Anonymkode: 4590c...b16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er nok ikke jeg en sånn dere hater, for jeg legger ikke ut bilder av turer mer enn et par ganger i året. Men synes det er flott med de som gjør det. Elsker å få tips om nye turer. 

Anonymkode: 4590c...b16

Det er akkurat det! Når jeg ser bilder fra flotte turer klikker jeg meg inn, ser hvor det er. Tilsvarende med bilder fra steder i utlandet. Eller et godt måltid. Det er slikt jeg like å få i feeden.

Heller det enn bilder av barn jeg ikke bryr meg med (men elsker å få bilde av tantebarna på snap).

Nå ble jeg egentlig nysgjerrig på hva alle disse surpompene deler på SoMe? 

Anonymkode: 4fd2f...791

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være en såkalt friskus har blitt status fordi det viser at du har overskudd, og det er i vårt samfunn et tegn på vellykkethet:  Å sjonglere mest mulig på en gang og få gode resultater på alle plan.  

I tillegg til å vise overskudd signaliserer mange også gjennom «friskus-rollen» at de har stor gjennomføringsevne. Er derfor det plutselig ble populært for bedriftsledere å ligge i hardtrening for å delta på Birken,triatlon eller strabasiøse fjellturer. Å vise det frem i sosiale medier er halve poenget og vel så det. Trist at det har blitt sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi det har blitt en trend og skal symbolisere at man er sunn&sprek.

Anonymkode: 734be...df9

Det er vel ikke noe negativt i det?

PS! Det er ingenting i veien for å lage en trend for de som elsker å være usunn, tilbringe mest tid i sofaen med nettbrettet på fanget. 

Anonymkode: da255...e98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandie skrev (1 minutt siden):

Å vise det frem i sosiale medier er halve poenget og vel så det. Trist at det har blitt sånn.

Det tror jeg kun er noe de som har parkert seg godt på sofaen bruker som unnskyldning for å ikke leve et mer aktivt liv.

Mens vi som er ute og aktive gjør det av egeninteresse, og glede. 

Anonymkode: 4fd2f...791

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det da uansett utelukkende positivt at flere folk går på tur? Om de gjør det pga trend, sosiale medier eller mote har jo mindre å si, det er positivt at de kommer seg ut og er i bevegelse! For de som blir påvirket av SoMe og trender, så er vel dette en av de mer positive tingene man kan bli påvirket til å gjøre.

Anonymkode: cd2a9...251

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det tror jeg kun er noe de som har parkert seg godt på sofaen bruker som unnskyldning for å ikke leve et mer aktivt liv.

Mens vi som er ute og aktive gjør det av egeninteresse, og glede. 

Anonymkode: 4fd2f...791

Eller noen av oss er ute og nyter øyeblikket uten å skryte av det. Er jeg på tur er SoMe det siste jeg tenker på.

Anonymkode: e2916...f45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandie skrev (1 time siden):

Jeg har alltid levd et aktivt liv, og er også oppvokst med foreldre som har tatt barna med på mange fjellturer, skiturer osv. Lenge før det ble trendy. De virkelige friskusene er ofte ikke så opptatt av å legge ut turbilder i sosiale medier og sanke likes. Når det er sagt gjør det ikke meg noe om folk legger det ut. Jeg klikker «liker» på slike flotte bilder i ett sett. Men det er utvilsomt en trend. Det vet vi som har levd en stund. 

De virkelig friskusene henger heller ikke på KG og klager på at andre legger ut bilder på SoMe.

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lurer på om dere som er så negative har forsøkt å gå i fjellet ol selv? Noen steder i Norge er så vakkert at du blir litt målløs. Mange føler da for å ta bilder og dele opplevelsen. Sannheten er ofte at bildet ikke viser hele sannheten. Det må oppleves med egne øyne. 
 

Jeg går mye tur, også toppturer, fordi det er bra for kropp og hode. Bevege kroppen samtidig som man får frisk luft blir en avkobling i en ellers stressende hverdag. Det er få ting som er mer avslappende enn å sitte rundt et bål feks. Drar også med ungene, fordi det er viktig for meg at de blir glad i naturen. 

Nå er nok ikke jeg en sånn dere hater, for jeg legger ikke ut bilder av turer mer enn et par ganger i året. Men synes det er flott med de som gjør det. Elsker å få tips om nye turer. 

Anonymkode: 4590c...b16

Hvis et sted er så vakkert så tar man vel bilde av stedet og ikke seg selv. Jeg er kanskje ingen fjellgåer, men reiser noen ganger til steder for å ta bilder siden foto er en hobby. Men jeg tar da ikke bilder av meg selv siden selfies strengt tatt ikke er spesielt interessante å se på. 

Tipper de som legger ut masse bilder ofte går samme turen og legger ut bilder av seg selv hver eneste gang. Det er jo ikke så forferdelig inspirerende. 

Jeg liker å se på naturbilder, men da må det faktisk være bilder av naturen også da. Ser noen at folk legger ut en kombinasjon av både selfies og bilder av omgivelsene. Da får jo jeg også av og til lyst til å dra til det stedet. 

Tror man må skille litt på de som legger ut hele tiden og masse selfies og de som faktisk viser frem hvor de har vært. Det er en viss forskjell der tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så igrunn er det selfies hele denne tråden handler om? Og ikke om de går på tur. Og det at en befinner seg på en fjelltopp vs på sofaen i det bildet ble tatt gjør det ekstra ille eller? Mye bråk for ingenting igrunn 

Anonymkode: c0843...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så igrunn er det selfies hele denne tråden handler om? Og ikke om de går på tur. Og det at en befinner seg på en fjelltopp vs på sofaen i det bildet ble tatt gjør det ekstra ille eller? Mye bråk for ingenting igrunn 

Anonymkode: c0843...757

Nja, jeg vet ikke, men jeg synes ikke selfies er interessant i det store og det hele. Ikke når det er hovedsakelig det folk legger ut. Irriterer meg ikke så veldig over det, men kan skjønne de som gjør det. Gidder ikke å følge sånne som er ekstremt opptatt av sitt eget ansikt/kropp. 

Tipper det også handler om at de legger ut selfies fra tur veldig ofte og hele tiden vise at de har vært på tur. Det er jo ingen som ønsker å vise at de sitter i sofaen på den måten i hvert fall. Kanskje ved spesielle anledninger, men ikke når du er hjemme og sitter med slaskete klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (22 minutter siden):

Hvis et sted er så vakkert så tar man vel bilde av stedet og ikke seg selv. Jeg er kanskje ingen fjellgåer, men reiser noen ganger til steder for å ta bilder siden foto er en hobby. Men jeg tar da ikke bilder av meg selv siden selfies strengt tatt ikke er spesielt interessante å se på. 

Tipper de som legger ut masse bilder ofte går samme turen og legger ut bilder av seg selv hver eneste gang. Det er jo ikke så forferdelig inspirerende. 

Jeg liker å se på naturbilder, men da må det faktisk være bilder av naturen også da. Ser noen at folk legger ut en kombinasjon av både selfies og bilder av omgivelsene. Da får jo jeg også av og til lyst til å dra til det stedet. 

Tror man må skille litt på de som legger ut hele tiden og masse selfies og de som faktisk viser frem hvor de har vært. Det er en viss forskjell der tenker jeg. 

Bilder av steder kan man kopiere fra andre, bare ved å være i bildet selv beviser man at man selv har vært der. 

Anonymkode: a254d...4d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 21.11):

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

Tydeligvis. Er jo helt idiotisk. Tragikomisk faktisk. 

Anonymkode: 83885...b9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...