Gå til innhold

Hvorfor er det "status" å være friskus/være på toppturer osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begriper ikke hvorfor det skal være status i det hele tatt. 

Anonymkode: 150a5...377

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig her med status?

At slike bilder f.eks på instagram får flere likes? At disse menneskene har flere følgere, har mer sosial innflytelse:vetikke:

Altså jeg kan synes turbilder, naturbilder og turinntreserte tema er laaaangt finere enn bilder av gaming eller bilder av småbarnslivet innendørs eller av matinspirerte bilder.. En tar jo gjerne bilder av det en selv er interessert i eller følger de med samme innterese.. Men rent estetisk sett er det ikke til å komme fra at jeg synes det finnes langt mer vakkert i naturen og det å være på tur enn f.eks gaming. Jeg følger jo også mennesker som deler det jeg er interessert i som tur/natur..

Dnt ble stiftet i 1868, og har en enorm herskare av turintreserte i hele landet, det er en allsidig interesse og ikke minst en sunn interesse på samme måte som å spise sunn mat gir mer status enn å spise usunn mat, og det å være turintresert/elsker en langt mer 'status' hobby enn det er f.eks å ligge på sofaen å bingese serier.. 

Å gå tur er det viktigste bidraget til fysisk og psykisk helse og vi er en turnasjon, det har vi vært siden tidenes morgen. Nå er det bare mer synlig på some, men det var ikke slik at some kom først altså, some bare gjennspeiler det folk liker, og de fleste angrer faktisk ikke på en tur de gjekk. 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger tur-bilder og har fått tips til mange flott turer pga at andre har lagt ut tur-bilder.

Jeg legger også ut endel tur-bilder og får tilbakemeldinger om at jeg er glink til å reklamere for området her jeg bor.

Men selvsagt er det noen KGer som ikke liker det heller. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor en del av brukerne her er på SoMe når ALT andre legger ut er feil, dumt, rop om oppmerksomhet, idiotisk osv.

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de som har høy sosial status på andre områder, ofte legger ut bilder fra turen osv. Det er med på å skape et bilde av vellykketethet.

Anonymkode: d4984...1c7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

Er det status symbol? Han jeg kjenner som løper mest på fjellet er en boms ellers i livet. Bor i huset han arva fra besteforeldrene, og der ser helt likt ut. Besteforeldrenes møbler, bestikk, SENG.. Ungkar i bestemors gamle seng. 

Anonymkode: 22512...122

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turbilder er helt ok, så lenge man ikke er av de som absolutt skal kle av seg på toppen av fjellet. 

Anonymkode: 583e9...a5e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellturer er det beste jeg vet :)

Tar toppturer så ofte jeg kan. Små og store.  Mange topper er bare på litt over en mil lange turer, og tar deg ikke lange tiden for en fantastisk utsikt.

Helt naturlig å ta bilde og dele, og vise andre entusiaster hvor de kan gå.

Har man hund, må man ut uansett. Bedre med en fjelltur, enn 9 km rundt nabolaget på asfalt.

Rarere å irritere seg over at andre går tur.

Eller at folk er spreke.

Jeg løper også flere mil på tredemølle, men DET er jo ikke artig å legge ut bilde av.... Men sprek burde man være, uansett hvem man er.

Det er UT å være lat!

Anonymkode: 92d66...6c2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg digger tur-bilder og har fått tips til mange flott turer pga at andre har lagt ut tur-bilder.

Jeg legger også ut endel tur-bilder og får tilbakemeldinger om at jeg er glink til å reklamere for området her jeg bor.

Men selvsagt er det noen KGer som ikke liker det heller. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor en del av brukerne her er på SoMe når ALT andre legger ut er feil, dumt, rop om oppmerksomhet, idiotisk osv.

Anonymkode: 59fd2...08f

Veldig enig, virker som at det går sport i å irritere seg mest mulig på hva andre gjør og ikke gjør i some. Hva er vitsen igrunn?  Det er jo ingen som tvinger noen til å være på some i utgangspunktet og det er jo helt valgfritt å følge # eller folk, det har vel aldri noensinne vært så enkelt som det er i dag til å redigere sin egen virtuelle hverdag, en trenger knapt se et eneste turbilde om en virkelig ikke vil, eller en kan faktisk bare scrolle videre, men det virker som det er helt umulig, som om en aktivt leiter etter blider og # og mennesker for å lett irritert sette seg ned på kg og lesse av seg hvor tullinger alle andre er i some.. Alle andre enn seg selv må vite...

Det er veldig skjeldent jeg f eks ser barn på some, ikke fordi jeg ikke vet at det finnes barnebilder og "morsome" videoer på some men jeg har 0 og nada interesse for å se barn, de inntreserer meg midt bak på fotsålen igrunn, så jeg har luket slike bilder og videoer vekk og når de kommer scroller jeg lett forbi uten et hint av irritasjon...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel kanskje spørre deg selv hvorfor DU oppfatter en person/en familie som vellykket om det postes et turbilde? 
Har du tenkt på om det postes for å spre glede? Vise hvor det er fint å gå tur? 

Anonymkode: 30a90...bd9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler meg skakk i hjel av denne trenden. Når koronaen kom, så ble plutselig alle friluftsmennesker. Det er latterlig å se på. 

Anonymkode: a46d1...d14

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd å se at andres turglede påvirker deg sånn. De fleste legger jo ikke ut bilder for å vise hvor vellykkede de er. 

Anonymkode: af6c1...e71

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er en trend, ikke status!

Anonymkode: adc53...27a

Nei det å gå tur i fjellheimen har alltid hatt høy status helt fra 1800 tallet. Vitner om sunn livsstil og god fysisk helse. 

Anonymkode: 3970e...0e9

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en AB over her er litt inne på det, når vedkommende sier at det er en motesak. Altså, turfolk har det alltid vært en del av, men det har da vært snakk om den harde kjerne, de som gjør det fordi det er en glødende interesse og ikke for å legge ut bilder fra toppen av et fjell med armene i været, og gjerne uten klær også. Jeg har en kollega som er dedikert turmenneske, men hun skryter aldri av det, hun misjonerer ikke, og hun legger sjelden ut bilder. Om du spør henne derimot, da får du gode råd og mye kunnskap. Hun sier at hun har sett en endring kanskje de siste fem årene, hvor det er blitt kult å gå tur. Og det er om å gjøre å gjøre det så instagramvennlig som mulig, med det siste innen utstyr, som koster en nyre og den førstefødte. 

Jeg bryr meg ikke om den harde kjernen, de holder på med sitt og lar andre gjøre sitt. Men de nyfrelste kan være en smule irriterende. Jeg har ingen av dem i nærmeste krets, så jeg vet ikke så mye om bilder i sosiale medier, men de gangene jeg har vært så uheldig å møte på noen av dem er de så ekstremt misjonerende. Det er liksom ikke greit å si at dette er jeg ikke interessert i, for da skal de frelse deg også. Dessverre er jeg skapt med en indre trass, som gjør at når noen prøver å presse noe på meg, som jeg opplever slik misjonering, så blir jeg helt anti. Så jo mer snakk det er om turer og fjell og fjord og hengekøye og hytte og alt det andre jeg ikke bryr meg om, jo mer byr hele greie meg i mot. 

Jeg er også evig lei av hvordan friskusene ser seg selv som de eneste som er spreke og aktive. Hver gang jeg sier til folk som ikke kjenner meg at jeg ikke er noe turmenneske, så får jeg høre at jeg er lat. Altså, er disse fanatikerne i det hele tatt klar over at det finnes andre muligheter for trening enn å gå i fjellet? Er det enten topptur så ofte som mulig eller kun sofa og TV i deres verden? De gir meg heller ikke lyst til å gå på tur, eller å inkludere turfolk i min omgangskrets. Ja, bortsett fra den harde kjerne da, for de ser ut til å stå så trygt i seg selv at de ikke trenger å skryte. 

Jeg er fol å la folk gjøre som de vil og holde på med sitt, men enkelte turmennesker er nesten som fanatiske religiøse, de lar ikke meg holde på med mitt. Og det er irriterende. 

Anonymkode: d2683...249

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Synd å se at andres turglede påvirker deg sånn. De fleste legger jo ikke ut bilder for å vise hvor vellykkede de er. 

Anonymkode: af6c1...e71

de legger ut bilder for bekreftelse. at de legger ut av akkurat toppturer er at de ikke kan tenke selvstendig- legger ut bilder av det andre legger ut bider  av

Anonymkode: adc53...27a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ler meg skakk i hjel av denne trenden. Når koronaen kom, så ble plutselig alle friluftsmennesker. Det er latterlig å se på. 

Anonymkode: a46d1...d14

Jeg "ble" friluftsmenneske når koronaen kom fordi alt var stengt og ingenting å finne på. Jeg holdt på å gå på veggen med hjemmekontor og treningssenteret stengt. For min mentale helses del var det nødvendig å komme meg ut.

Merkelig å le seg skakk av at folk fant på ting å gjøre under koronaen istedet for å sitte hjemme å spise snop.

Men man får ikke mer moro enn det man lager selv, så om du hadde det moro med å le av friluftsmenneskene så var jo det bra for deg.

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ler meg skakk i hjel av denne trenden. Når koronaen kom, så ble plutselig alle friluftsmennesker. Det er latterlig å se på. 

Anonymkode: a46d1...d14

Ja kjempeteit å holde seg frisk og rask :) 

Anonymkode: af6c1...e71

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...