Gå til innhold

Hvorfor er det "status" å være friskus/være på toppturer osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AprilRyan

Uansett hva man påstår så legger man jo ut bilder av seg selv i sosiale medier for at andre skal se en? Man kan ikke påstå at man gjør det kun for sin egen del. Da kunne man ha hatt det på sine private enhet og sett på bildene der. 

Når jeg tar bilder og jeg er fornøyd med dem så ønsker jeg jo at andre skal se på dem og like dem når jeg legger dem ut i sosiale medier. 

Jeg tviler ganske mye på at de som er instagrammen full bilder av seg selv gjør det for sin egen del og driter i likes. 

Nå mener jeg ikke nødvendigvis at det er noe galt i å legge ut bilder, men det er bullshit å si at man ikke gjør det for at andre skal se på en og like det de ser. 

Hvilke bilder du har av deg selv gir et inntrykk av hvem du ønsker å være og hva du ønsker å signalisere til andre. Folk legger jo ut bilder fra fjellturer fordi det blir sett på som positivt og viser du kroppen din så viser du at du tar vare på den i samme slengen også. 

Det er jo ikke noe galt i å ta bilder på fjellet, men jeg synes det blir litt idiotisk når folk føler at de må ha det på datingsider og sosiale medier når de egentlig ikke driver med det. De bare ønsker å gi inntrykk av at de gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, den du siterer sier ikke noe sånt. Man må være rimelig surrete for å påstå noe slikt, i og med at det stå ingenting som ligner engang.

Anonymkode: b603e...a9d

Det kunne absolutt tolkes sånn. Spesielt siden er god del turfolk har det med å uttrykke seg som om de har monopol på å være aktive og holde seg i form. Fint om du ikke er en av dem, og om du aldri har blitt utsatt for dem, men de er der. Og som en som tidligere har drevet med en hallidrett på ganske høyt nivå, er jeg så drittlei av å bli stemplet som lat fordi jeg ikke går i fjellet, at jeg reagerer nærmest på instinkt når jeg ser uttalelser av den sorten. 

Anonymkode: d2683...249

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få skyte inn at da Lars Monsen hadde programmet "uten grenser" på tv med mennesker som hadde fysiske utfordringer som f.eks Bergitte Skarstein med seg i heftig natur922591066_Screenshot_20220115-174650_SamsungInternet.thumb.jpg.e4b4be42f03adb4e3c47c0d76b3a71e6.jpg

ble det sagt på folkemunnet at de som hadde vett fra halsen og opp var med på dette programmet og de som hadde vett fra halsen og ned melte seg på paradiset hotel etc så å omtale turelskere, turbilder, friluftsmennesker eller de som legger ut bilder av turer som overfladiske må være tidenes facepalm delux, snakk om å tryne i egen "logikk"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle å lese Are Kalvø sin bok Hyttebok frå helvete. Tror de finnes som "Stand up" på NRK TV. Mye humor der

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Men om poenget bare er å holde seg i form, være trent og slank, så er jo ikke topptur den eneste veien til målet. Om det var det dette handlet om så burde jo folk i mye større grad dele bilder fra fotballbanen, dansestudioet, svømmehallen eller skaterampen, for eksempel. Hva er det som gjør det så mye mer høystatus å bli slank og trent av å gå i fjellet, fremfor å jevnlig spille fotball, danse eller svømme? Det er jo ikke som at noe automatisk blir bedre og mer effektiv trening bare fordi det inneholder mose og granbar, liksom. 

Anonymkode: d2683...249

Fordi det er veldig vanskelig å ta bilder mens man spiller fotball, skater eller danser, for ikke å snakke om mens man svømmer... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (Akkurat nå):

Fordi det er veldig vanskelig å ta bilder mens man spiller fotball, skater eller danser, for ikke å snakke om mens man svømmer... 

Jeg kan legge ut en 40-50 bilder av de gangene jeg mediterer. Sikkert veldig interessant for mange...

Anonymkode: b603e...a9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er da mye bedre om barn og unge ser bilder av damer på fjelltur, nyinnkjøpte klær eller ei, enn at de drukner i bilder av sminketips, nyinnkjøpte Guccivesker og dyre klær? Det finnes nok av dem i sistnevnte kategori som sanker likes, og da er det i mine øyne mye bedre å sanke likes på flotte bilder av norsk natur.

Anonymkode: 4b4a9...253

Men så ta bilder av naturen da. NATUREN. Ikke deg selv i naturen. Man hadde ikke lagt ut bilder dersom det ikke primært var en selv som var i fokus.

Og nei, barn og ungdommer følger ikke voksne damer på sosiale medier. Men de har mødre som holder på slik. Smiiil på tur, bilder bakfra og tjo og hei, fort hjem og redigere for ut på sosiale medier skal det! 

Anonymkode: a07ac...d2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (3 minutter siden):

Fordi det er veldig vanskelig å ta bilder mens man spiller fotball, skater eller danser, for ikke å snakke om mens man svømmer... 

Nå er det vel ikke som at de som går i fjellet tar bilder av seg selv mens de går. De stopper jo helst opp og tar bilder. De fleste bildene jeg har sett er av folk på en fjelltopp med hendene i været, gjerne helt eller delvis avkledd. På samme måte så går det jo an å stoppe å danse, ta et bilde, og så begynne å danse igjen. Nå gjør du deg bare vanskelig. 

Anonymkode: d2683...249

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man ville hatt en enklere tilværelse hvis man ikke irriterte seg så voldsomt over hva andre legger ut i sosiale medier. Tenk å bruke så mye energi på å irritere seg over at andre poster bilder fra turer de er på. Ufattelig. 

Personlig vil jeg mye heller se ti tusen turbilder framfor enda flere selfies av folk med heftig filter. Nei, du ser ikke sånn ut.

Anonymkode: 1baf6...9f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natur er estetisk, og vi så heldige at vi bor i et vakkert land med allemannsrett. Jeg poster selv toppturer og andre friskusbilder, og jeg blir veldig inspirert av andre som gjør det. Tenker ikke "status" eller "vellykkethet" i det hele tatt. Noen ganger er jeg med på naturbildene, med rufsete værhår med rufsete turtøy. Andre ganger ikke. 

Jeg liker også å se bilder av pene mennesker på SoMe 😄 Det er bare tilfredsstillende for den estetiske sansen. Betyr ikke at jeg blir usikker på hvordan jeg selv ser ut fordet, de har jo ikke noe med meg å gjøre.

Folk som blir såpass trigget av hva andre poster bør jobbe med psyken. 

Anonymkode: 0e7d5...ff1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

lurer jeg og på

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det vel ikke som at de som går i fjellet tar bilder av seg selv mens de går. De stopper jo helst opp og tar bilder. De fleste bildene jeg har sett er av folk på en fjelltopp med hendene i været, gjerne helt eller delvis avkledd. På samme måte så går det jo an å stoppe å danse, ta et bilde, og så begynne å danse igjen. Nå gjør du deg bare vanskelig. 

Anonymkode: d2683...249

Det er like fullt mye vanskeligere å stoppe mens man svømmer og dra opp telefonen fra badedrakten. Da må man i så fall ha en veldig spesiell telefon og en spesiell badedrakt. Jeg danser ikke selv, men jeg tror ikke det er så mange lommer til telefoner i dansedrakter heller. Uansett vil et vakkert naturbilde fra en fjelltopp være mer estetisk enn en svett selfie fra en gymsal. 

Har aldri sett noen legge ut at de kler av seg på fjelltopper, det høres en smule merkelig ut...  Jeg foreslår at du begynner å følge andre tagger og profiler enn det du gjør i dag. Er det på Facebook og noen du ikke vil slette kan du trykke "skjul profil". Problem løst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (1 minutt siden):

Det er like fullt mye vanskeligere å stoppe mens man svømmer og dra opp telefonen fra badedrakten. Da må man i så fall ha en veldig spesiell telefon og en spesiell badedrakt. Jeg danser ikke selv, men jeg tror ikke det er så mange lommer til telefoner i dansedrakter heller. Uansett vil et vakkert naturbilde fra en fjelltopp være mer estetisk enn en svett selfie fra en gymsal. 

Har aldri sett noen legge ut at de kler av seg på fjelltopper, det høres en smule merkelig ut...  Jeg foreslår at du begynner å følge andre tagger og profiler enn det du gjør i dag. Er det på Facebook og noen du ikke vil slette kan du trykke "skjul profil". Problem løst. 

Da burde du google "naking". 

Anonymkode: b603e...a9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette irriterer meg også. Umulig å finne ei stor jente på Tinder 😕 

Anonymkode: b5ec3...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da burde du google "naking". 

Anonymkode: b603e...a9d

Hvorfor skal jeg det? Det interesserer meg ikke. 

Synes det er påfallende mange i denne tråden som åpenbart oppsøker ting de ikke interesserer seg for, for så å klage på det etterpå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (14 minutter siden):

Det er like fullt mye vanskeligere å stoppe mens man svømmer og dra opp telefonen fra badedrakten. Da må man i så fall ha en veldig spesiell telefon og en spesiell badedrakt. Jeg danser ikke selv, men jeg tror ikke det er så mange lommer til telefoner i dansedrakter heller. Uansett vil et vakkert naturbilde fra en fjelltopp være mer estetisk enn en svett selfie fra en gymsal. 

Har aldri sett noen legge ut at de kler av seg på fjelltopper, det høres en smule merkelig ut...  Jeg foreslår at du begynner å følge andre tagger og profiler enn det du gjør i dag. Er det på Facebook og noen du ikke vil slette kan du trykke "skjul profil". Problem løst. 

Så bytt ut svømming på skating da. Eller en hvilken som helst annen aktivitet hvor man har en treningsbag i nærheten, eller lommer i tøyet man bruker. Du skjønte uansett poenget mitt, for du er ikke dum, du har bar lyst til å kverulere mitt. Disse nyreligiøse fjellmenneskene, som mener det kun handler om å vise at man er aktiv og holder seg i form, om det var poenget så kunne man jo like gjerne vist bilder av alle mulig andre aktiviteter som også sørger for at man holder seg i form. Det finnes da også mange aktiviteter som i aller høyeste grad er estetiske, dans er bare ett eksempel. Og det blir jo ikke så veldig annerledes fra de som tok bilder av seg selv i alle mulige yogastillinger, og postet i sosiale medier tidligere. For ja, de fikk til å ta bilder av seg selv mens de var i aktivitet, da kan det jo ikke være helt umulig, eller...

Og det med nakne eller halvnakne folk på fjelltopper, det har det vært skrevet som i media, så det er ikke noe man trenger å oppsøke for å se. Heldigvis har jeg ingen i min omgangskrets som driver med sånt tull. Og jeg følger selvsagt ingen som poster bilder fra fjellturer, siden det interesserer meg mindre enn støvet bak sofaen. 

Anonymkode: d2683...249

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Begriper ikke hvorfor det skal være status i det hele tatt. 

Anonymkode: 150a5...377

Ikke jeg heller. Folk har de hobbyene de har. Jeg har mine, og driter i hva andre gjør.

Anonymkode: 83ced...c4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (2 timer siden):

Kom igjen'a det er some, et lite tips er å ikke ta alt så seriøst og gravalvorlig hele tiden. Folk koser seg på tur, hva er skaden her egentlig? Turfolk deler turbilder? :sjokkert: *sjokkefekten er veldig lav her altså*  ikke den verste krisen i verden det, heller ikke spesielt revolusjonerende over det hele, skaper ikke noe overskrifter noen andre plasser enn på kg selvfølgelig:roll: For her skal alt klages på..

Om du helt seriøst bare scroller forbi uten det anelse av irritasjon hadde dette virkelig ikke brydd deg. Det er mye jeg ser eller lar vær å se på some fordi det bryr meg som sagt midt bak på fotsålen, men jeg gir da virkelig f i om andre deler sitt liv og interesser, de får jo de gjøre som de vil uten at jeg behøver å sutre over det, eller frata de gleden ved å dele noe, føle stolthet over det eller mestringsfølelsen eller opplevelsen deres i utgangspunktet.

Det er tydeligvis mange her i tråden som ikke bør ha some I det hele tatt, og jeg tenker virkelig ikke på de som deler verken toppturbilder eller andre bilder..

Helt utrolig. Her sitter det en gjeng som deg og mener at JEG (med flere) irriterer meg over noe jeg aldri har gitt uttrykk over at jeg irriterer meg over, som jeg nå har sagt flere ganger. Har dere spesielt tungt for det? Hvordan kan jeg få forklart meg enda tydeligere?

Jeg gir blanke faen i om folk resirkulerer bilder med motiver jeg har sett hundre ganger før av hundre andre mennesker, det jeg lurer på er hva som er den bakenforliggende motivasjonen til disse instafriluftslivsmenneskene som går rundt med nesa nedi mobilen halve turen. Er det turen eller liksene de er ute etter? Og hvorfor fremstiller mange turene sine som så mye mer ekstreme enn det de er?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så bytt ut svømming på skating da. Eller en hvilken som helst annen aktivitet hvor man har en treningsbag i nærheten, eller lommer i tøyet man bruker. Du skjønte uansett poenget mitt, for du er ikke dum, du har bar lyst til å kverulere mitt. Disse nyreligiøse fjellmenneskene, som mener det kun handler om å vise at man er aktiv og holder seg i form, om det var poenget så kunne man jo like gjerne vist bilder av alle mulig andre aktiviteter som også sørger for at man holder seg i form. Det finnes da også mange aktiviteter som i aller høyeste grad er estetiske, dans er bare ett eksempel. Og det blir jo ikke så veldig annerledes fra de som tok bilder av seg selv i alle mulige yogastillinger, og postet i sosiale medier tidligere. For ja, de fikk til å ta bilder av seg selv mens de var i aktivitet, da kan det jo ikke være helt umulig, eller...

Og det med nakne eller halvnakne folk på fjelltopper, det har det vært skrevet som i media, så det er ikke noe man trenger å oppsøke for å se. Heldigvis har jeg ingen i min omgangskrets som driver med sånt tull. Og jeg følger selvsagt ingen som poster bilder fra fjellturer, siden det interesserer meg mindre enn støvet bak sofaen. 

Anonymkode: d2683...249

Det er flust av dansevideoer og boksing videoer og etc ute på some. Du må være blind om du ikke har fått med deg det, men du er så ekstremt opptatt av nettopp friluftsmennesker at kanskje du er blind for dette. Uansett, mange ulike aktiviteter postes på some hele tiden.

Anonymkode: c0843...757

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er flust av dansevideoer og boksing videoer og etc ute på some. Du må være blind om du ikke har fått med deg det, men du er så ekstremt opptatt av nettopp friluftsmennesker at kanskje du er blind for dette. Uansett, mange ulike aktiviteter postes på some hele tiden.

Anonymkode: c0843...757

men det er jo veldig typisk at folk skal legge ut skrytebilder av trening og toppturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...