Gå til innhold

Hvorfor er det "status" å være friskus/være på toppturer osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

de legger ut bilder for bekreftelse. at de legger ut av akkurat toppturer er at de ikke kan tenke selvstendig- legger ut bilder av det andre legger ut bider  av

Anonymkode: adc53...27a

Jeg legger ut "bider" av det jeg driver med. At mange andre driver med det samme er helt topp, da kan jeg få inspirasjon.

Jeg håper virkelig ikke folk slutter å legge ut bilder av topp/fjell-turer pga at noen sure hurper på KG ikke syns det er innafor.

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg legger ut "bider" av det jeg driver med. At mange andre driver med det samme er helt topp, da kan jeg få inspirasjon.

Jeg håper virkelig ikke folk slutter å legge ut bilder av topp/fjell-turer pga at noen sure hurper på KG ikke syns det er innafor.

Anonymkode: 59fd2...08f

Kommer til å poste fler:nigo: Å gjøre sure hurper på kg irritert er bare en bonus..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta toppturer må man gjerne ha relativt god fysikk og være frisk, noe som er status i seg selv. Man må også ha tid til overs til å gjøre disse turene, noe bare folk som har råd til å ta seg fri gjør. Turutstyr er også veldig dyrt, værtfall om man vil ha flere «outfits» og gjerne merker. 
Derfor virker det kanskje status.

Selv elsker jeg toppturer og elsker å se «insta» bilder av andre folks turer.. mye heller det enn mye annet på insta. 

Anonymkode: 92d89...410

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på topptur så ofte jeg kan, vinterstid er det randone eller isklatring (ikke fullt så ofte for jeg er litt utrygg på isen), om sommeren er det til fots eller en kombinasjon av fottur og klatring. Klatrer svært mye ute om sommeren. Noe jeg aldri gjør, er å legge ut bilder på sosiale medier. Kan til nød sende en snap til familiemedlemmer. 

Tror det er få utenom omgangskretsen min som vet hvor ofte jeg er på tur. 

Utover det, så har det, i nyere tid, blitt ansett som noe bra å være i god fysisk form. Det viser at du mestrer kroppen din og er sunn og frisk, men samtidig har vi også andre ting som gir høy status. Eksempler er prestisjefylt utdanning, god jobb, dyrt og fint hus med mer. Det er i tillegg en korrelasjon mellom vekt og utdanningsnivå, hvor høyt utdannede gjerne har en bedre fysikk enn lavt utdannede. 

Konklusjonen blir da at hyppige toppturer viser at du er i god form, noe som igjen kanskje betyr at du har god utdannelse og en innbringende og viktig jobb. Implisitt sier toppturene dine at du har klart livet, og at du derfor også er vellykket. Ofte er det sånn at vi mennesker fort kan anta ting på bakgrunn av den lille informasjonen vi har, men det betyr selvsagt ikke at vi alltid tipper rett. 

Anonymkode: 7758a...48c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

Det er en motegreie, og Norge er den perfekte lekegrind for det fordi vi for i et insta-lekkert land. Fake friluftsliv, like ekte som alt annet i sosiale medier. En kan sikkert høste status for dette av andre likesinnede, for meg er det lett gjennomskuelig og pinlig å se på.

Forskjellen på fjellfolk og insta-friluftslivsgjengen er at fjellfolk er på tur for turen sin del, mens insta-friluftslivsgjengen later til å ha helt andre motivasjoner og likhetstrekk:

- Det skal være det nyeste og beste i utstyr og klær. Det det er totalt overkill i forhold til det faktiske behovet eller at man ikke vet hvordan halvparten fungerer er mindre viktig. Alle klær og tekstiler er veldig rene.

- Generelt liten forståelse for skikk og bruk i fjellet, og lite kunnskap eller omsyn til naturen de ferdes i. 

- Liten kunnskap om hvordan man gjennomfører en tur på en trygg måte. Lite innsikt i egen erfaring vs valg av turmål. Så lenge utsikten på toppen er fin! Og dessuten er det jo gratis å bli reddet av letemannskaper her i landet, så… 🤦‍♀️

- De behover ikke å gå mer enn 150 meter fra parkeringsplassen, men passer på å ta bilder i vinkler som gir inntrykk av at de har gått i dagesvis. Teltet er selvfølgelig med og oppslått der det er best utsikt for å sikre det forslitte instabildet som tas innenfra teltåpningen og ut, og ikke der det er mest praktisk ift vær og tilgang til ressurser.

- Poseringer og estetisk utforming av campen brukes mye tid på, med påfølgende fotosessions. Turoutfit er nøye planlagt, gjerne med innlagt klesbytte og en aldri så liten pause for å ordne hår og sminke før blitsregnet kan begynne. Med så mye fokus på å skape innhold til sosiale medier, så lurer jeg innimellom på om de er tilstede på turen i det hele tatt. Vel hjemme skal det klippes og redigeres for å formidle den ultimate idyll.

 

Jada, dette var gjerne satt litt på spissen, men så langt fra sannheten var det heller ikke. Oppførselen og typen kan enkelt observeres i hopetall på Vestlandet, Møre og Nord-Norge i sesong.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (25 minutter siden):

Lenge før korona var vi en turnasjon. Men klart når valget i koronatiden var å lage 19 bananbrød hver uke eller lage seg en hinderløype i hagen eller gå mer på tur var nok valget veldig enkelt for de fleste, i og med at treningssenterene var lukket og låst og det ikke var noe sosialt i samfunnet å være med på enn tur.

Hvorfor dette er hysterisk morsomt for deg vet jeg dog ikke...

 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg "ble" friluftsmenneske når koronaen kom fordi alt var stengt og ingenting å finne på. Jeg holdt på å gå på veggen med hjemmekontor og treningssenteret stengt. For min mentale helses del var det nødvendig å komme meg ut.

Merkelig å le seg skakk av at folk fant på ting å gjøre under koronaen istedet for å sitte hjemme å spise snop.

Men man får ikke mer moro enn det man lager selv, så om du hadde det moro med å le av friluftsmenneskene så var jo det bra for deg.

Anonymkode: 59fd2...08f

 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja kjempeteit å holde seg frisk og rask :) 

Anonymkode: af6c1...e71

Er jo tydelig at dere ikke tok poenget mitt… Det er ikke det å gå tur i seg selv som er den nye trenden, men når alle skal ute på tur og MÅ vise det for hele verden at de er på tur. Det er bekreftelsesbehovet som er så latterlig, at man ikke kan gå på tur uten å legge ut et bilde. 

Veldig glad for at jeg tok til vett med å ha en lav profil på some. Jeg har aldri i løpet av mine nesten tredve år, lagt ut et bilde av at jeg er på topptur på some. Og det kommer jeg aldri til å gjøre.

 

Anonymkode: a46d1...d14

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Kommer til å poste fler:nigo: Å gjøre sure hurper på kg irritert er bare en bonus..

Denne! 👆🏻👌🏻

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Veldig glad for at jeg tok til vett med å ha en lav profil på some. Jeg har aldri i løpet av mine nesten tredve år, lagt ut et bilde av at jeg er på topptur på some. Og det kommer jeg aldri til å gjøre.

 

Anonymkode: a46d1...d14

… og det tenker jeg er like greit…

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 

 

Er jo tydelig at dere ikke tok poenget mitt… Det er ikke det å gå tur i seg selv som er den nye trenden, men når alle skal ute på tur og MÅ vise det for hele verden at de er på tur. Det er bekreftelsesbehovet som er så latterlig, at man ikke kan gå på tur uten å legge ut et bilde. 

Veldig glad for at jeg tok til vett med å ha en lav profil på some. Jeg har aldri i løpet av mine nesten tredve år, lagt ut et bilde av at jeg er på topptur på some. Og det kommer jeg aldri til å gjøre.

 

Anonymkode: a46d1...d14

Da tenker jeg flott for deg, du har funnet din måte å styre din some hverdag på, tipp topp sikkert. Men nå er det nå engang slik at de aller aller fleste mennesker som faktisk har some legger ut noe der, om en da ikke er en av de som bare er der i mørket og kryper rundt og ser hva alle andre gjør på for så å irritere seg grønn på alle andre men aldri poste noe selv. Men de fleste legger ut noe i some, om det er katten din, barnebarna, toppturer, blomster og hage inspo, matretter, sminketips etc... De fleste legger ut ting en bryr seg om, en interesser seg for, er en del av livet sitt..

Og om noen er stolt over en topptur er det virkelig noe å irritere seg over at andre er? Sånn i det store og hele. 

Jeg har aldri lagt ut et eneste bilde av potteplanter mine, men det må da være helt innenfor at andre legger ut bilder av sine botaniske hager og er kry over grønne fingre uten at jeg skal surmule fordi "jeg får det også til, men jeg er så veldig veldig ydmyk jeg så jeg skryter aldri av sånt i some, for det er jeg for beskjeden til og derfor betyr mine potteplanter mer for meg"..

Selv elsker jeg some, finner nye turer, blir inspirert, og har faktisk det i meg til å ikke være en sånn kjip sur gammel kjærring som skal latterliggjøre det andre synes er meningsfullt eller verdt å legge ut på some. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker med oppmerksomhetsbehov. Å gå toppturer eller turer generelt krever ikke mye, og belønninga er likes på sosiale medier. Likes-junkies hele gjengen. Skaff dere selvfølelse på andre måter. Gjør en innsats i samfunnet. Skaff dere en solid utdanning og bidra. Ikke posere som noen fjols med armene til værs på en fjelltopp. Det har ingen verdi for samfunnet. 

Anonymkode: a07ac...d2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i fjellet før Instagram kom. Hadde jeg bare hatt ei brevdue som kunne sendt videre mitt fasade bilde av naturen 😟

 

Men… lett å se hvem som er på topptur med telefonen, og ikke for gleden. 
Full sminket, knall hvite sko (som ble brune på veg opp) flott frisyre, strammeste klærene dei kunne finne på barneavd. 
Ganske komisk å møte på dei 😂

Anonymkode: febeb...ba9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn må vel nesten kjøre på med friluftsliv-greier om de ønsker seg kjæreste virker det som. Friluftsliv er et av standardkravene menn har på kjønnsmarkedet

Anonymkode: 45e8d...e0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Menn må vel nesten kjøre på med friluftsliv-greier om de ønsker seg kjæreste virker det som. Friluftsliv er et av standardkravene menn har på kjønnsmarkedet

Anonymkode: 45e8d...e0d

Og i mellomtiden går jeg rundt og tenker at om jeg vil finne en mann må jeg se til utlandet. Mitt inntrykk av ca. 99,99999% av norske menn er at de er håpløst friskus, og dermed uaktuelle for meg. Det er liksom hakket før de dreper elg med bare nevene,  noen av dem. 

Anonymkode: d2683...249

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser at de som har høy sosial status på andre områder, ofte legger ut bilder fra turen osv. Det er med på å skape et bilde av vellykketethet.

Anonymkode: d4984...1c7

Deler virkelig ikke denne oppfatningen. Det er da veldig mye unge voksne, studenter og folk med lav eller helt gjennomsnittlig status som driver med friluftsliv (på Instagram). Har ikke inntrykk av at friluftsliv er den nye birken, triatlon eller hva i himmelens navn «eliten» har hung-up på for tiden. Og det er vel også grunnen til at friluftsliv er blitt så populært: Det er for de fleste.

 

De mest genuine og ivrige toppturfolkene er derimot mye «bomser» som jobber for å ha råd til å være ute og drive med det de egentlig vil, og som gjerne bor i vanen sin halve året. Altså null interesse for høy status, og ikke noen samfunnet ser på som «vellykket». Ikke kjøper de nytt utstyr i hytt og pine heller, de kjøper når de må ha det (eller når de får det sponset).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri helt forstått greia med det der!  Forstår GODT at folk er glad i flott natur, og vil holde seg i form med en flott opplevelse. Forstår også GODT at fine bilder blir tatt.... MEN de kan godt spare seg for den standard overdrevne skrytinga om hvor spreke og flotte de er, og selvfølgelig "alltid" har på det aller nyeste og dyreste i turklær! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har gått i fjellet før Instagram kom. Hadde jeg bare hatt ei brevdue som kunne sendt videre mitt fasade bilde av naturen 😟

 

Men… lett å se hvem som er på topptur med telefonen, og ikke for gleden. 
Full sminket, knall hvite sko (som ble brune på veg opp) flott frisyre, strammeste klærene dei kunne finne på barneavd. 
Ganske komisk å møte på dei
😂

Anonymkode: febeb...ba9

😂 Deler denne oppfatningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med toppturbilde så reflekteres det at man har overskudd, fysisk god form, ikke bare ligger på sofaen, prioriterer utendørsliv og helse. Jeg er selv veldig glad i utendørsliv, fjell og å være aktiv men har noen begrensninger helsemessig så ville tenkt disse var over my league. Det er dumt. Man får inntrykk av at disse gjør dette ofte. Selv kunne jeg tatt en topptur men det hadde ikke vært ofte. Og slik er det kanskje for de som legger ut bildene også. At de legger ut bilde fra årets tur. Ikke månedens tur eller ukens tur. 

Jeg har altså tatt forhastede slutninger og tenkt disse er for aktive. Noen er noen det, men det er nok slett ikke alle. 

Jeg driver ikke med dying men dette hadde jeg tenkt på datingziden. 

Selv ville jeg ikke lagt ut toppturbilde på fb. Jeg syntes ikke det representerer meg, selv om jeg kanskje kunne tatt en slik tur. Har forøvrig vært på topptur. Tok heisen opp nesten hele fjellet men gikk siste stykket. Teller det da? 

 

Anonymkode: 3aa5b...0ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange bare liker det veldig godt! Det er ganske moro når man først kommer seg av gårde. Jeg var ikke glad i det selv, men så ble jeg med på en tur til Dovrefjell og det var helt utrolig hvor gøy det var! Kom i prat med masse hyggelige mennesker oppå en fjelltopp der, vi sto og speidet sammen etter moskuser. Og vi overnatta i telt der en natt. Og neste natt i en skog i nærheten, var store elger rundt teltet om natta. Det var bare veldig gøy rett og slett, og jeg ble pga denne opplevelsen en turelsker. Jeg legger ikke ut bilder da jeg ikke er no særlig på sosiale medier. Men tipper mange legger ut bilder for å inspirere andre? At de ønsker at andre også skal få oppleve det? Så er det seff alltid de som bare skal vise seg frem da! Men de skryter jo av alt. Selv når de har laget en porsjon boller tror de hele verden bør vite om det! 🤭

Anonymkode: 9167d...df5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med toppturbilde så reflekteres det at man har overskudd, fysisk god form, ikke bare ligger på sofaen, prioriterer utendørsliv og helse. Jeg er selv veldig glad i utendørsliv, fjell og å være aktiv men har noen begrensninger helsemessig så ville tenkt disse var over my league. Det er dumt. Man får inntrykk av at disse gjør dette ofte. Selv kunne jeg tatt en topptur men det hadde ikke vært ofte. Og slik er det kanskje for de som legger ut bildene også. At de legger ut bilde fra årets tur. Ikke månedens tur eller ukens tur. 

Jeg har altså tatt forhastede slutninger og tenkt disse er for aktive. Noen er noen det, men det er nok slett ikke alle. 

Jeg driver ikke med dying men dette hadde jeg tenkt på datingziden. 

Selv ville jeg ikke lagt ut toppturbilde på fb. Jeg syntes ikke det representerer meg, selv om jeg kanskje kunne tatt en slik tur. Har forøvrig vært på topptur. Tok heisen opp nesten hele fjellet men gikk siste stykket. Teller det da? 

 

Anonymkode: 3aa5b...0ec

Tror ikke at du skal være redd for at alle som poster disse bildene er på topptur flere ganger i uken. Mange av disse har tatt mye bilder på de få turene de har vært på og resirkulerer disse i sosiale medier resten av året. Og langt i fra alle toppturene folk er på er hverken lange eller harde: Det er plenty med instavennlige fjelltopper hvor man kan kjøre mesteparten av høydemetrene med bil og bare gå siste resten. Men på toppen skryter man selvfølgelig av «fjelltopp 1400 moh», selv om man i realiteten bare har gått de siste 300 høydemetrene og det tok ca en halvtime. Telt har de selvfølgelig med likevel, det hjelper til med å fake at det har vært en lang og hard tur for følgerne på Instagram.

Det handler bare om å bygge en flatterende drømmeversjon av seg selv i sosiale medier. Som det meste annet på Internett så er det et redigert, påtatt og polert bilde av virkeligheten. Fake it ‘til you make it!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

Jeg elsker toppturer, og går ofte sammen med hele familien. Heller topptur bilder, enn bilder av folk som sitter i sofaen med godteskåla 

Anonymkode: 4cb7c...63b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...