Gå til innhold

Hvorfor er det "status" å være friskus/være på toppturer osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bilder av steder kan man kopiere fra andre, bare ved å være i bildet selv beviser man at man selv har vært der. 

Anonymkode: a254d...4d4

Denne logikken forstår jeg ikke for man kan også manipulere inn bakgrunnen. 

Jeg legger ut ganske mye bilder fra steder, men ser ikke behovet for å også dra frem mobilen og ta selfie hver eneste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er tydeligvis litt gammeldags for jeg tenker på alle typer bilder når folk skriver bilder, ikke bare selfies.

9 sider med bortkastet diskusjon fordi folk mener selfies når de skriver bilder.

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er tydeligvis litt gammeldags for jeg tenker på alle typer bilder når folk skriver bilder, ikke bare selfies.

9 sider med bortkastet diskusjon fordi folk mener selfies når de skriver bilder.

Anonymkode: 59fd2...08f

Det er vel bare jeg som har skrevet det (?). Andre kan mene bilder også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, gå gjerne tur for min del. Del gjerne bilder på SoMe, selv om jeg bare er sånn passe interessert. Men dropp for guds skyld #liveterbestute. Det er så oppbrukt atte hjælp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 22.57):

Synd å se at andres turglede påvirker deg sånn. De fleste legger jo ikke ut bilder for å vise hvor vellykkede de er. 

Anonymkode: af6c1...e71

Hvorfor legger de det ut da? Jeg får tur, men har null behov for at andre skal se det.

Anonymkode: ee489...4c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 21.11):

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

Tror det der var på topp for noen år siden, ting har normalisert seg nå. 

Anonymkode: 6dda5...0bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor legger de det ut da? Jeg får tur, men har null behov for at andre skal se det.

Anonymkode: ee489...4c2

Jeg hadde gått glipp av utrolig mange flotte turer hvis jeg ikke hadde fått inspirasjon fra bilder andre har lagt ut på SoMe siden jeg bor på plass jeg ikke er kjent. Så jeg er evig takknemlig for alle som legger ut bilder.

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er et interessant og bra spørsmål, jeg ts. Det er nok noe som er vanskelig å forklare, men vi mennesker er skapt litt slik at vi lar oss inspirere og påvirke av andre. Og vi har et behov for å bli sett og for vennskap og tilhørighet.
Det er helt klart mange som legger ut bilder for å vise hvor «friskus» de er. De vil bare ikke innrømme det. Det handler også om et behov for å være en person det er verdt å være venn med. Så om mange venner legger ut slike bilder, føler man kanskje at en selv må gjøre det? 
Det kan være noen som gjør det for å se bra ut i forhold til eventuelle arbeidsgivere, for å fremstå sunne og spreke. 
Og så er det sikkert noen som gjør det bare av ren glede de vil dele og «vise vei» for sine venner...noe jeg personlig ikke tror helt på, i så fall er det litt irriterende at de tror jeg ikke klarer å finne på å gå en tur selv liksom, bare fordi man ikke legger ut alt i SoMe.

 

Anonymkode: 30a90...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig unødvendig og legge ut denne typen bilder. Mange sliter med overvekt og det at folk skryter av hvor aktive de er kan få mange som ikke har kroppen til det og føle seg mer usikker på seg selv.

Anonymkode: 75d7c...889

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er veldig unødvendig og legge ut denne typen bilder. Mange sliter med overvekt og det at folk skryter av hvor aktive de er kan få mange som ikke har kroppen til det og føle seg mer usikker på seg selv.

Anonymkode: 75d7c...889

Må være det dummeste jeg har hørt. Om en bare skulle lagt ut bilder av at en dytter i seg kaker fordi overvektige ikke blir fornærmet da må en gå litt i seg selv. Alle, selv overvektige har mulighet til å gå tur, og en kan ikke leve i et slikt krenkelsesamfunn at en blir lei seg og stakkarslig seg selv så mye av å se at andre er friluftsmennesker. Folk altså: ta dere sammen om dere blir fornærmet av dette. Folk som er overvektige burde heller ta dette som en inspirasjon, noe mange også gjør.

Anonymkode: c0843...757

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er veldig unødvendig og legge ut denne typen bilder. Mange sliter med overvekt og det at folk skryter av hvor aktive de er kan få mange som ikke har kroppen til det og føle seg mer usikker på seg selv.

Anonymkode: 75d7c...889

Men hva skal man legge ut bilder av? Chipsskåla foran TVen? Det er jo heller ikke akkurat et godt forbilde... 

Anonymkode: 4fd2f...791

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må være det dummeste jeg har hørt. Om en bare skulle lagt ut bilder av at en dytter i seg kaker fordi overvektige ikke blir fornærmet da må en gå litt i seg selv. Alle, selv overvektige har mulighet til å gå tur, og en kan ikke leve i et slikt krenkelsesamfunn at en blir lei seg og stakkarslig seg selv så mye av å se at andre er friluftsmennesker. Folk altså: ta dere sammen om dere blir fornærmet av dette. Folk som er overvektige burde heller ta dette som en inspirasjon, noe mange også gjør.

Anonymkode: c0843...757

Tror du burde ta noen runder med deg selv. Fordi sånne holdninger som du viser her er ikke greit. Man skal være solidarisk ovenfor de gruppene i samfunnet som sliter. Nei det er ikke alle som har kroppen eller energien til ekstravagante toppturer. Ikke alle klarer og gjøre livsendringene som trengs. Dere som tar toppturer og skryter av dette på nette må slutte! deres prestasjoner trenger ikke og bli gnidd i ansiktet på de som er vanskeligstilt.

Anonymkode: 75d7c...889

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe nytt fenomen å ta bilder av seg selv i naturen. De bildene jeg liker best i familiealbumet er turbildene fra da jeg var barn. Foreldrene mine har alltid vært friluftsmennesker, og vi barna fikk det inn med morsmelken. Jeg har så gode minner fra bading i friskt elvevann, sjokoladen som ventet på toppen (selv om det kunne bli mye klaging på vei opp 😄), blåbærne vi plukket med oss, mestringsfølelsen. 

Det var ikke noe sted å legge de ut, men vi hadde ofte lysbildeshow for familie og venner 😄 

Anonymkode: 0e7d5...ff1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du burde ta noen runder med deg selv. Fordi sånne holdninger som du viser her er ikke greit. Man skal være solidarisk ovenfor de gruppene i samfunnet som sliter. Nei det er ikke alle som har kroppen eller energien til ekstravagante toppturer. Ikke alle klarer og gjøre livsendringene som trengs. Dere som tar toppturer og skryter av dette på nette må slutte! deres prestasjoner trenger ikke og bli gnidd i ansiktet på de som er vanskeligstilt.

Anonymkode: 75d7c...889

Om man er så sart bør man nok logge av SoMe. 

Anonymkode: 4fd2f...791

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er enkelte som kjører på litt for hardt med sånne innlegg, ja, men det gjelder mer enn bare toppturer. Det er også flotte reiser, innsjekkinger på fine hoteller og ikke minst «se hvor j#%*# kul jeg er her med min store kule vennegjeng på fest/utested/restaurant».

Måtte ta en pause fra SoMe under egen kreftbehandling. Det var rett og slett utrolig sårt og vondt å se alle superglade ansikter av venner som møttes, var på tur og koste seg mens jeg satt hjemme uten hår. Og ingen tok personlig kontakt. Så ja, det kan være lurt å jenke det litt for enkelte.

Anonymkode: 30a90...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror du burde ta noen runder med deg selv. Fordi sånne holdninger som du viser her er ikke greit. Man skal være solidarisk ovenfor de gruppene i samfunnet som sliter. Nei det er ikke alle som har kroppen eller energien til ekstravagante toppturer. Ikke alle klarer og gjøre livsendringene som trengs. Dere som tar toppturer og skryter av dette på nette må slutte! deres prestasjoner trenger ikke og bli gnidd i ansiktet på de som er vanskeligstilt.

Anonymkode: 75d7c...889

Om en blir så lett krenka bør en både logge seg av some og verden generelt. 

Anonymkode: 16b0c...c24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om en blir så lett krenka bør en både logge seg av some og verden generelt. 

Anonymkode: 16b0c...c24

Det heter ikke og være krenket. Det heter og ha medfølelese for andre mennesker, noe dere helt tydlig ikke har!! Serriøst skjerp dere! Tenk litt lenger en hvor mange likes dere får på SoMe og heller på innvirkningen dere har på de rundt dere.

Anonymkode: 75d7c...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 21.11):

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

 

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 22.15):

Jeg ser at de som har høy sosial status på andre områder, ofte legger ut bilder fra turen osv. Det er med på å skape et bilde av vellykketethet.

Anonymkode: d4984...1c7

 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er veldig unødvendig og legge ut denne typen bilder. Mange sliter med overvekt og det at folk skryter av hvor aktive de er kan få mange som ikke har kroppen til det og føle seg mer usikker på seg selv.

Anonymkode: 75d7c...889

Kult! Jeg er en overvektig, ufør turelsker som deler bilder av turene på SoMe. 

Å kunne dele den eneste hyggelige tingen i løpet av dagen eller uken, er faktisk litt fint. Det gir meg motivasjon til å gå flere turer. Og forhåpentligvis klarer jeg å inspirere andre som er i "samme båt" som meg, til å komme seg ut. 

#liveterbestute (sorry, kunne ikke la være😜

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar maaasse bilder når jeg er på tur, og blir litt forfjamset av kommentarene her. Jeg gikk på speidern i maange år, har blitt tatt med på tur i alle år, har definitivt ikke noe fancy utstyr, men jeg elsker å ta bilder på topper i Norge likevel? Jeg elsker å vise fram hva Norge har å by på, jeg elsker å ta fine bilder, jeg elsker å redigere dem, jeg elsker å tipse om både korte og lange turer, turer min gamle mor kan gå, turer du trenger litt bedre kondis for, kjente turer, ukjente turer. Jeg elsker å lese andres anbefalinger, og jeg elsker å anbefale selv. Er det så utrolig ille? Jeg går gjerne opp i sommervarmen i en shorts og sports-bh jeg vanligvis ville brukt til trening, er det da negativt? Er jeg en sånn "lettkledd oppmerksomhetssyk" fordi jeg ikke kler på meg mer før jeg tar bilder? Eller fordi jeg ikke har kjøpt ekstra utstyr for å gå på tur?

Skjerpings... Det er utrolig mange dømmende folk her. Jeg er langt fra vellykket, jeg bare liker å ta bilder og jeg liker å dra på tur. Hvor stram hestehalen er, eller hvor lite dekket jeg er burde vel ikke ha noe å si.

Anonymkode: d8349...ff3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være friluftsmenneske har vært en statusmarkør siden 1800-tallet:

"Siden 1868 har DNT vært en sterk forkjemper for det enkle friluftslivet og for at flest mulig tar i bruk naturen, samtidig som vi tar godt vare på den. På 150 år har DNT gått fra å være forbeholdt en liten elite, til å bli en stor folkebevegelse. På 1800-tallet var det først og fremst øvre middelklasse som hadde tid og penger nok til å oppleve naturen slik Heftye og hans medstiftere kunne."

DNTs historie — DNT 150 år

Forskjellen er nok at det er flere og flere som har tid og overskudd til dette nå, å flere steder å vise det frem. Men er det egentlig et problem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...