Gå til innhold

Hvorfor er det "status" å være friskus/være på toppturer osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mennesker med oppmerksomhetsbehov. Å gå toppturer eller turer generelt krever ikke mye, og belønninga er likes på sosiale medier. Likes-junkies hele gjengen. Skaff dere selvfølelse på andre måter. Gjør en innsats i samfunnet. Skaff dere en solid utdanning og bidra. Ikke posere som noen fjols med armene til værs på en fjelltopp. Det har ingen verdi for samfunnet. 

Anonymkode: a07ac...d2c

Nå er vel vitsen med sosiale media å dele glimt fra livet. Jeg finner glede i det meste som blir lagt ut, så da har det jo verdi. 

Selv ser jeg på meg som kjedelig så jeg legger ikke ut noe særlig. Nå er det ikke sikkert der er lurt heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er ganske naturlig å reagere negativt på banale sider ved menneskenaturen. Å ville vise seg frem, signalisere at man er bra nok osv, er ganske primitivt i våre dager. Det viser iallefall ikke særlig til intellekt. Mennesker som har litt mellom ørene holder ikke på med å ta bilder fra fjelltopper for å poste det på sosiale medier og bygge image. Dette er ikke aktiviteter som bringer menneskeheten fremover. Det blir mer å regne som onani. Og mange av disse folka er jo avhengige av oppmerksomhet fordi de mangler en trygg base i seg selv. De trenger andres blikk på seg til stadighet. Det reflekterer psykisk uhelse å måtte ta bilder av seg selv i naturen, som påskudd for å kunne poste det offentlig slik at du høster belønning.

Anonymkode: a07ac...d2c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ler meg skakk i hjel av denne trenden. Når koronaen kom, så ble plutselig alle friluftsmennesker. Det er latterlig å se på. 

Anonymkode: a46d1...d14

Det sier jo bare litt om hva som måtte til for å få folk ut forbi tomtegrensa.. 

Anonymkode: b9954...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (11 timer siden):

Å gå tur er det viktigste bidraget til fysisk og psykisk helse og vi er en turnasjon, det har vi vært siden tidenes morgen

Nei da, det kom som en trend på 1800-tallet. Hvis du skal komme med slike påstander burde du kanskje ha litt mer kunnskap om temaet først. 

Anonymkode: a66f2...a0d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som burde bruke mindre tid på å følge med på alt influensere gjør i SoMe og mer tid i det virkelige liv, på topptur eller ei. Trodde virkelig ikke voksne mennesker så på influensere som typiske representanter for noe som helst.

Anonymkode: b15f1...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

 

 

Er jo tydelig at dere ikke tok poenget mitt… Det er ikke det å gå tur i seg selv som er den nye trenden, men når alle skal ute på tur og MÅ vise det for hele verden at de er på tur. Det er bekreftelsesbehovet som er så latterlig, at man ikke kan gå på tur uten å legge ut et bilde. 

Veldig glad for at jeg tok til vett med å ha en lav profil på some. Jeg har aldri i løpet av mine nesten tredve år, lagt ut et bilde av at jeg er på topptur på some. Og det kommer jeg aldri til å gjøre.

 

Anonymkode: a46d1...d14

Kan du ikke bare akseptere at folk er forskjellige? 

Jeg syns det er kjempeflott at folk legger ut bilde på SoMe så får jeg tips til nye turer jeg kan gå.

Jeg er på mange turer jeg ikke legger ut bilde av, men jeg dritter i hva sure hurper på KG mener om å legge ut bilder på SoMe. 

Hva i all verden skal du med SoMe hvis du aldri legger ut noe og irriterer deg over alt andre legger ut? 

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man gjør sjelden karriere om man er overvektig. Å holde seg i form viser disiplin og ansvarlighet for egen helse. 

Anonymkode: 08e26...ae4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det status symbol? Han jeg kjenner som løper mest på fjellet er en boms ellers i livet. Bor i huset han arva fra besteforeldrene, og der ser helt likt ut. Besteforeldrenes møbler, bestikk, SENG.. Ungkar i bestemors gamle seng. 

Anonymkode: 22512...122

Han er kanskje ikke så opptatt av materielle ting. Jeg kjenner ikke til mennesket du beskriver, men det finnes verre egenskaper her i livet enn å bare overta besteforeldrenes ting. Han kan godt være ok ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del viser det at folk tar vare på kroppen sin, gjør annet enn bare å slenge på sofaen. At man er aktiv og tar tak selv for å komme seg ut. Mer attraktivt enn en sofagris for meg i hvert fall. Handler vel også om å nå frem til noen med samme interesser.

Anonymkode: 23315...852

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe galt å bo i et hus man har arvet og sørge for gjenbruk av gjenstander. Bedre det enn et glatt fasadeliv..

Anonymkode: 23315...852

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg elsker toppturer, og går ofte sammen med hele familien. Heller topptur bilder, enn bilder av folk som sitter i sofaen med godteskåla 

Anonymkode: 4cb7c...63b

Så topptur er den eneste hobbyen folk kan ha, er det det du sier? Om folk ikke går på topptur så sitter de bare hjemme i sofaen med godteskåla? Det finnes ingenting annet man kan delta på, og eventuelt dele bilder av om man ønsker det?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er helt motsatt jeg, synes det er veldig kjedelig å se alle fjell og naturbilder folk poster

Ikke meg du spør, men må man legge ut bilder?

Anonymkode: eee99...c16

For noen år siden var det vel yoga som var den store trenden i sosiale medier. Da sa man på spøk at om man har gjort yoga, men ikke lagt ut bilder av det, har man da egentlig gjort yoga. Det blir kanskje det samme med topptur og friluftsliv?

Anonymkode: d2683...249

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ler meg skakk i hjel av denne trenden. Når koronaen kom, så ble plutselig alle friluftsmennesker. Det er latterlig å se på. 

Anonymkode: a46d1...d14

Hvorfor det? Alt går i bølger. Og det at folk går på tur, må vel være en av de bedre trendene. De plager vel ikke så mange andre ved å holde seg i form. Og hvis du mener noen overdriver med å dokumentere turene sine i sosiale medier, er det jo bare å la være å følge dem.

Når så mange får tilværelsen sin begrenset av korona, er det vel bedre at de faktisk tar tak og finner noe annet å gjøre for å få fine opplevelser enn å sitte hjemme og være bitter og kalle folk latterlige uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg liker å se friske motiverende spennende bilder. Jeg liker ikke se bilde av en person som sitter i godstolen/ sofaen med godteskåla. Det er kjedelig, lite inspirerende og trist 

Ok, du om det. Hva legger du ut av bilder da?

Anonymkode: 4cb7c...63b

Det var det da. Noen gjør ting for å dokumentere det overfor andre, mens for andre er opplevelsen i seg selv nok uten at de trenger bekreftelse fra kjente og ukjente på Internett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her var det mange som burde holde seg langt unna SoMe, som ikke tåler å se hva andre legger ut av bilder. 

Anonymkode: 0b52a...47a

Det har ikke noe å gjøre med å tåle eller å ikke tåle andres poster. Det er ikke verre enn å scrolle forbi som man gjør med alt annet uinteressant i feeden.

Det som diskuteres her er hovedsaklig motivasjonen bak denne tilsynelatende friluftslivsgleden og det enorme behovet for å få bekreftelse for den i some. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (2 minutter siden):

Det har ikke noe å gjøre med å tåle eller å ikke tåle andres poster. Det er ikke verre enn å scrolle forbi som man gjør med alt annet uinteressant i feeden.

Det som diskuteres her er hovedsaklig motivasjonen bak denne tilsynelatende friluftslivsgleden og det enorme behovet for å få bekreftelse for den i some. 

Men det gjelder jo absolutt alt en legger ut i some, fra bolledeig til turer. Da er det jo some i seg selv en bør diskutere eller eventuelt bare holde seg vekke fra om det irriterer deg så mye

Anonymkode: c0843...757

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det gjelder jo absolutt alt en legger ut i some, fra bolledeig til turer. Da er det jo some i seg selv en bør diskutere eller eventuelt bare holde seg vekke fra om det irriterer deg så mye

Anonymkode: c0843...757

Joda, man kan applisere spørsmålet om hvorfor enkelte folk nærmest er besatt av å dele hva de til enhver tid driver med til alle aktiviteter, men nå var det friluftsliv denne tråden handlet om og da er det vel også naturlig at friluftsliv er fokuset og ikke alt mulig annet man kan dele bilder av.

Forøvrig er det du og dine meningsfeller som mener at jeg finner disse bildene irriterende, ikke jeg. Jeg scroller bare forbi. Er det sponsede innlegg så trykker jeg de vekk fra feeden slik at det forhåpentligvis på sikt blir mindre av den type spam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tripptrapp1 skrev (26 minutter siden):

Joda, man kan applisere spørsmålet om hvorfor enkelte folk nærmest er besatt av å dele hva de til enhver tid driver med til alle aktiviteter, men nå var det friluftsliv denne tråden handlet om og da er det vel også naturlig at friluftsliv er fokuset og ikke alt mulig annet man kan dele bilder av.

Forøvrig er det du og dine meningsfeller som mener at jeg finner disse bildene irriterende, ikke jeg. Jeg scroller bare forbi. Er det sponsede innlegg så trykker jeg de vekk fra feeden slik at det forhåpentligvis på sikt blir mindre av den type spam.

Facebook hadde blitt fryktelig tomt og  kjedelig hvis ingen legger ut noe som helst. Da blir det bare sponsede innlegg igjen.

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Facebook hadde blitt fryktelig tomt og  kjedelig hvis ingen legger ut noe som helst. Da blir det bare sponsede innlegg igjen.

Anonymkode: 59fd2...08f

Nå er det stort sett bare mine foreldres generasjon og eldre som poster bilder og innlegg på facebook, så det det har jeg ikke noe forholdt til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei da, det kom som en trend på 1800-tallet. Hvis du skal komme med slike påstander burde du kanskje ha litt mer kunnskap om temaet først. 

Anonymkode: a66f2...a0d

Så lenge mennesker har gått på to bein har vi.... også brukt beina til å gå med. Men kom gjerne med en oppfølgingslink til at nordmenn bare har vært et turelskende folkeslag siden 1800 tallet. 

Vi her i Norge er langt mer turelskere enn andre land og friluftsliv står godt i den norske folkesjela.

Og nå er vel det å gå tur langt eldre enn både det å bingese serier, være på kg, ha some, irritere seg over hva folk legger ut på some og annet som har oppstått i de senere årene. 

Men for all del, jeg elsker at noen kan bli såpass irritert og frustrert av hva andre deler i some, høyst fascinerende igrunn:popcorn:  også over noe så ufattelig uskyldig som å dele et bilde og to av en tur... Helt ufattelig.. Men så lenge dere finnes så kommer det nok også til å finnes folk som legger ut bilder i some som irriterer dere grønn, og i dag er det friluftsbilder, i måren sikkert bilder av kjæledyr, søte kattebilder eller noe annet dere kan klare å få høyt blodtrykk av... " helvetes katter, overtar hele Internett, bare show off:rasende::kjempesinna:"

Grinebittere vil alltid eksistere, vit at dere har en underholdningsverdi dere også, men ut over det betyr heldigvis ikke at en trenger å ta hensyn til dere.. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden oser jo av jantelov ; du skal ikke tro du er noe fordi om du legger ut toppturbilder. 

 

Og seriøst ; hvis det å ta bilder og legge ut får en sofagris til å gå tur og bli i form , så må da det bare være positivt. 

Anonymkode: a254d...4d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...