Gå til innhold

Hvorfor er det "status" å være friskus/være på toppturer osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gnå skrev (24 minutter siden):

Å være friluftsmenneske har vært en statusmarkør siden 1800-tallet:

"Siden 1868 har DNT vært en sterk forkjemper for det enkle friluftslivet og for at flest mulig tar i bruk naturen, samtidig som vi tar godt vare på den. På 150 år har DNT gått fra å være forbeholdt en liten elite, til å bli en stor folkebevegelse. På 1800-tallet var det først og fremst øvre middelklasse som hadde tid og penger nok til å oppleve naturen slik Heftye og hans medstiftere kunne."

DNTs historie — DNT 150 år

Forskjellen er nok at det er flere og flere som har tid og overskudd til dette nå, å flere steder å vise det frem. Men er det egentlig et problem?

det gir ikketurfolk dårlig samvittighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (9 minutter siden):

det gir ikketurfolk dårlig samvittighet

Hvis folk får dårlig samvittighet når de ikke går tur er det de som har ett problem, ikke dem som går på tur.

Jeg har ikke vært noen ivrig turgåer før covid kom, men jeg har ALDRI fått dårlig samvittighet av å se andre legge ut bilder fra turer. Hvorfor skulle jeg det liksom? Jeg får ikke dårlig samvittighet for noe som ikke går ut over andre enn meg selv.

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis folk får dårlig samvittighet når de ikke går tur er det de som har ett problem, ikke dem som går på tur.

Jeg har ikke vært noen ivrig turgåer før covid kom, men jeg har ALDRI fått dårlig samvittighet av å se andre legge ut bilder fra turer. Hvorfor skulle jeg det liksom? Jeg får ikke dårlig samvittighet for noe som ikke går ut over andre enn meg selv.

Anonymkode: 59fd2...08f

men turfolk har det med å gloate og skal dra andre med på tur og er irriterende glade og positive mens stakkaren de dro med seg har vondt i beina og har det jævlig. Men turfolka er kom igjen. Det er så godt å komme seg ut på tur. Tjo og hei 🤢

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er veldig unødvendig og legge ut denne typen bilder. Mange sliter med overvekt og det at folk skryter av hvor aktive de er kan få mange som ikke har kroppen til det og føle seg mer usikker på seg selv.

Anonymkode: 75d7c...889

Jeg er selv ikke overvektig, men jeg har gått på turer med mennesker som er overvektig og de har likt å gå på tur. Det er heller ikke nødvendig å gå 14 timer på tur men det finnes ørten tusen nærmiljøturer i skog og mark og fjell. Jeg har gått på turer med folk med barnevogn, med rusmisbrukere som har levd store deler av livet sitt i tung rus, jeg har vært på turer med de som har en fungsjonsheming av en eller annen grad  Og jeg har vært på teltturer og gått i fjellet i 14 dager i strekk med mennesker som aldri har vært i fjellet før.

Jeg gjekk selv Norges lengste motbakke i en skikkelig dårlig periode av livet mitt, om det var mestring? Ja vist faen! Om det var en symbolsk så vel som en fysisk motbakke? Ja vist faen! Om jeg la det ut på some? Ja vist faen!:nigo:

Friluftsliv kan romme så mye og så mange, her er det du, og kun du som setter begrensninger for de overvektige, og det synes jeg personlig er litt skammelig i grunn.

Det er ikke uten grunn at jeg tidligere i tråden refererte til Lars Monsen sitt program "uten grenser" med blant annet Birgitte Skarstein

 Elleve mennesker skal samarbeide om å tilbakelegge 500 kilometer villmark på 30 dager sammen med Lars Monsen. De har alle ulike funksjonshemminger, men deler et brennende ønske om å vise at vilje, evner og pågangsmot har ingen grenser. 

https://tv.nrk.no/serie/ingen-grenser

Det at mange sliter med overvekt er ingen ynnskyldning for at andre mennesker, normalvektig eller ei ikke skal legge ut bilder i some, heldigvis. sånn funker ikke verden.. For det første så må en kunne se bilder av ting og tang, hobbyer, fritidssysler, og kropper som ikke er prikk lik en selv uten å gå bananas av usikkerhet, om en det ikke klarer så bør en jobbe med seg selv, men å begrense andre fra å legge ut noe i some er i bunn og grunn helt feil vei å gå. Og kommer aldri til å skje! Og uten at denne tråden på noen måte skal eller har handler om vekt før du dro det inn så kan det jo hende at mange overvektige både ønsker og trenger å komme seg mer på tur og finner inspirasjon til dette igjennom some? Hva er gale ned det igrunn?

Skulle tro det var snakk om å legge ut bilder av at en gjorde innbrudd og sniffet kokain så mye bråk fra sure innbitte kjerringer det er her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (18 minutter siden):

men turfolk har det med å gloate og skal dra andre med på tur og er irriterende glade og positive mens stakkaren de dro med seg har vondt i beina og har det jævlig. Men turfolka er kom igjen. Det er så godt å komme seg ut på tur. Tjo og hei 🤢

Dette har ikke jeg opplevd siden jeg var barn og ble dratt med på tur av mine foreldre. Som voksen bestemmer jeg selv hva jeg vil være med på - kanskje du skulle prøve det?

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette har ikke jeg opplevd siden jeg var barn og ble dratt med på tur av mine foreldre. Som voksen bestemmer jeg selv hva jeg vil være med på - kanskje du skulle prøve det?

Anonymkode: 59fd2...08f

skal man delta på det sosiale og alle man kjenner elsker tur så må man bli med om ikke faller man utenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

skal man delta på det sosiale og alle man kjenner elsker tur så må man bli med om ikke faller man utenfor

Har du så lite til felles med vennene dine er det kanskje på tide med nye..

Anonymkode: 14d72...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 21.11):

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

Fordi det viser at en ikke sitter innendørs foran pc’n dagen lang. God helse og pågangsmot har alltid vært ansett som positive egenskaper. 

Anonymkode: e8c12...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du så lite til felles med vennene dine er det kanskje på tide med nye..

Anonymkode: 14d72...c96

kolleger snakker jeg om. Venner har jeg jo en del til felles med men jeg er en sånn person som prøver å tilpasse meg ulike folk fordi jeg liker ikke å være sær og annerledes, så da prøver jeg å tvinge meg selv til å like ting utenfor min komforsone, som fjelltur.  Fir jeg liker jo å komme meg ut  Det er bare det at jeg hater å bli sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det viser at en ikke sitter innendørs foran pc’n dagen lang. God helse og pågangsmot har alltid vært ansett som positive egenskaper. 

Anonymkode: e8c12...43e

Det fins altså bare 2 aktiviteter: topptur eller pc....

Anonymkode: e2916...f45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...