Gå til innhold

Hvorfor er det "status" å være friskus/være på toppturer osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg følger en del turfolk på insta, for jeg liker det og får kanskje noen ideer. Tenker ikke de menneskene har høy status, men folk som har samme interesse som meg. Jeg har drevet med dette i to tiår, men legger ikke ut ting selv. De eneste fornyelsen jeg har er fjellsko, ellers er annet utstyr like bra i dag. Så for meg er det kun interessen og inspirasjon. 

Anonymkode: 5bb2e...56c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

Er du irritert over at det ikke er status å ligge innlagt på sykehuset?  
 

Kanskje jeg skal begynne å ta en tur til sykehuset og ta bilde av dem og offentliggjøre på side der de ligger så denne brukeren på KG kan føle seg bra for en gangs skyld. Endelig føler TS seg bra, det skulle ikke så mye til. Bare litt elendighet og så blir alt bra og verden blir harmonisk og perfekt. 

Anonymkode: 5668b...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er tur status i Norge. 

De aller fleste har fått inn turglede, langrenn, appelsin, kvikklunsj og bixit med morsmelk. Det finnes ikke noe mer ultranorsk en tur. 

Det er ikke en trend, selve trenden er å dele bilder i some. Tur har kommet for å bli. 

Anonymkode: 45252...b7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Denne tråden oser jo av jantelov ; du skal ikke tro du er noe fordi om du legger ut toppturbilder. 

Det er jo det stikk motsatte: man ER jo ikke noe bare fordi man har gått toppturer. Det er jo noe alle klarer, med mindre man sitter i rullestol. Vi lever i et samfunn hvor likes på sosiale medier blir som fastfood, og å ta bilder av seg selv i naturen blir en quick fix for å få dopaminboost. Folk blir avhengige av likes, og bruker toppturer og annet friluftsliv som en måte å legitimere avhengigheten sin på. 

Det blir for åpenbart å bare ta bilder av seg selv, så man pakker det inn i friluftsliv og da er man litt mer spisbar. Men fenomenet er det samme: se på meg, lik meg, jeg trenger påfyll av oppmerksomhet og validering på meg selv. Meg, meg, meg. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

 

Og seriøst ; hvis det å ta bilder og legge ut får en sofagris til å gå tur og bli i form , så må da det bare være positivt. 

Anonymkode: a254d...4d4

 

Anonymkode: a07ac...d2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (1 time siden):

Joda, man kan applisere spørsmålet om hvorfor enkelte folk nærmest er besatt av å dele hva de til enhver tid driver med til alle aktiviteter, men nå var det friluftsliv denne tråden handlet om og da er det vel også naturlig at friluftsliv er fokuset og ikke alt mulig annet man kan dele bilder av.

Forøvrig er det du og dine meningsfeller som mener at jeg finner disse bildene irriterende, ikke jeg. Jeg scroller bare forbi. Er det sponsede innlegg så trykker jeg de vekk fra feeden slik at det forhåpentligvis på sikt blir mindre av den type spam.

Kom igjen'a det er some, et lite tips er å ikke ta alt så seriøst og gravalvorlig hele tiden. Folk koser seg på tur, hva er skaden her egentlig? Turfolk deler turbilder? :sjokkert: *sjokkefekten er veldig lav her altså*  ikke den verste krisen i verden det, heller ikke spesielt revolusjonerende over det hele, skaper ikke noe overskrifter noen andre plasser enn på kg selvfølgelig:roll: For her skal alt klages på..

Om du helt seriøst bare scroller forbi uten det anelse av irritasjon hadde dette virkelig ikke brydd deg. Det er mye jeg ser eller lar vær å se på some fordi det bryr meg som sagt midt bak på fotsålen, men jeg gir da virkelig f i om andre deler sitt liv og interesser, de får jo de gjøre som de vil uten at jeg behøver å sutre over det, eller frata de gleden ved å dele noe, føle stolthet over det eller mestringsfølelsen eller opplevelsen deres i utgangspunktet.

Det er tydeligvis mange her i tråden som ikke bør ha some I det hele tatt, og jeg tenker virkelig ikke på de som deler verken toppturbilder eller andre bilder..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kul trend jeg! Joda, ingen tvil om at mange går tur og er blitt friskuser og kjøper altfor dyrt utstyr og går de mest insta-vennlige rutene og tar litt for mange bilder og ser litt for fresh ut i nye Amundsen tursko - men so what?? Hvis det er det som skal til for at folk beveger seg litt mer, så får det være sånn, da. Mye heller status rundt toppturer enn status på hvor mange netflix-serier man har rukket over i det siste!

(jeg prøver selv til stadighet å bli litt mer friluftsmenneske, men feiler stadig. Skulle altså ønske jeg var mer friskus, men slår meg stille til ro med at det ikke er fjellturer som er min store hobby. Mister nok litt status på det, men det får heller være! 😉 )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo det stikk motsatte: man ER jo ikke noe bare fordi man har gått toppturer. Det er jo noe alle klarer, med mindre man sitter i rullestol. Vi lever i et samfunn hvor likes på sosiale medier blir som fastfood, og å ta bilder av seg selv i naturen blir en quick fix for å få dopaminboost. Folk blir avhengige av likes, og bruker toppturer og annet friluftsliv som en måte å legitimere avhengigheten sin på. 

Det blir for åpenbart å bare ta bilder av seg selv, så man pakker det inn i friluftsliv og da er man litt mer spisbar. Men fenomenet er det samme: se på meg, lik meg, jeg trenger påfyll av oppmerksomhet og validering på meg selv. Meg, meg, meg. 

 

Anonymkode: a07ac...d2c

Det er da nettopp det janteloven handler om ; folk som ikke tåler at folk stikker seg fram og er synlige. ALLE har behov for å bli sett og det er lov. 

Anonymkode: a254d...4d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

Fordi det er så bra for kropp og sjel antageligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er da nettopp det janteloven handler om ; folk som ikke tåler at folk stikker seg fram og er synlige. ALLE har behov for å bli sett og det er lov. 

Anonymkode: a254d...4d4

Hva er en god, sunn måte å bli sett på, da? Er det sunt å leve i en kultur hvor man primært blir sett basert på overfladiske kriterier? Selvfølelse kommer innenfra, ikke fra noe eksternt. 

Man kan fint stikke seg frem og være synlig basert på faktisk innats og bidrag i samfunnet. Men det blir nok for vanskelig. Mye lettere å ta seg en fjelltur med nyinnkjøpte klær, knipse noen bilder med henda i været og rett hjem på insta/facebook og lene seg tilbake og vente på likesene. 

Det er LOV å ta ansvar for hva slags samfunn vi ønsker overlate til barn og unge. Voksne damer som sanker likes på sosiale medier er tragiske "rollemodeller". 

Anonymkode: a07ac...d2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Fjellturer er det beste jeg vet :)

Tar toppturer så ofte jeg kan. Små og store.  Mange topper er bare på litt over en mil lange turer, og tar deg ikke lange tiden for en fantastisk utsikt.

Helt naturlig å ta bilde og dele, og vise andre entusiaster hvor de kan gå.

Har man hund, må man ut uansett. Bedre med en fjelltur, enn 9 km rundt nabolaget på asfalt.

Rarere å irritere seg over at andre går tur.

Eller at folk er spreke.

Jeg løper også flere mil på tredemølle, men DET er jo ikke artig å legge ut bilde av.... Men sprek burde man være, uansett hvem man er.

Det er UT å være lat!

Anonymkode: 92d66...6c2

«Bare litt over en mil»? «Sprek burde man være». Du høres arrogant ut. 
 


Jeg er kronisk syk. Hender jeg er utslitt etter en km. Andre dager klarer jeg åtte km. Andre dager orker jeg ikke gå til postkassa. 

Anonymkode: 65164...187

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

Hva vet du om hva de tenker når de legger ut bilder fra toppturer?

Er det noe du bare antar? Hvorfor skulle det være status?

Jeg er en av dem som blir motivert til å komme meg ut av å se fine bilder av fjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er en god, sunn måte å bli sett på, da? Er det sunt å leve i en kultur hvor man primært blir sett basert på overfladiske kriterier? Selvfølelse kommer innenfra, ikke fra noe eksternt. 

Å gå en fjelltur er ikke noe jeg betegner som overfladisk. Fysisk fostring og sunt forbilde ! Og om noen får lyst til å ta samme turen som meg, så er jobben min gjort. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan fint stikke seg frem og være synlig basert på faktisk innats og bidrag i samfunnet. Men det blir nok for vanskelig. Mye lettere å ta seg en fjelltur med nyinnkjøpte klær, knipse noen bilder med henda i været og rett hjem på insta/facebook og lene seg tilbake og vente på likesene. 

hva om jeg er en ivrig fotograf og vil prøve bildene mine på Insta? Er det verre enn å vise de fram til slekt og venner eller a en utstilling f. eks? 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er LOV å ta ansvar for hva slags samfunn vi ønsker overlate til barn og unge. Voksne damer som sanker likes på sosiale medier er tragiske "rollemodeller". 

Anonymkode: a07ac...d2c

Folk som skal definere og tro at de skjønner andre sine hensikter er verre rollemodeller. Hva med å akseptere at folk er ulike? 

Anonymkode: a254d...4d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er en god, sunn måte å bli sett på, da? Er det sunt å leve i en kultur hvor man primært blir sett basert på overfladiske kriterier? Selvfølelse kommer innenfra, ikke fra noe eksternt. 

Man kan fint stikke seg frem og være synlig basert på faktisk innats og bidrag i samfunnet. Men det blir nok for vanskelig. Mye lettere å ta seg en fjelltur med nyinnkjøpte klær, knipse noen bilder med henda i været og rett hjem på insta/facebook og lene seg tilbake og vente på likesene

Det er LOV å ta ansvar for hva slags samfunn vi ønsker overlate til barn og unge. Voksne damer som sanker likes på sosiale medier er tragiske "rollemodeller". 

Anonymkode: a07ac...d2c

Hva med å ha 2 tanker i hodet sitt samtidig? Hva med å si jatakk begge deler? Umulig? Nei faktisk ikke.. De aller fleste voksne mennesker klarer det veldig godt. Og jeg synes det er helt utrolig at du bare kan ha en snever tanke i hode på denne måten.

Det går an å sitte frivillig på hjelpetelefon som "kirkens SOS" og legge ut bilder av toppturer! Det går an å se debatten og være samfunnsengasjert og legge ut kakao bilde på en fjelltopp eller gud forby en selfi på en fjelltur. Det går an å være en samfunnsborgere opptatt av andre ting og faktisk legge ut et bilde av en sunn og lykkelig kropp med mestringsfølelse. Det går an å være statsminister og fremdeles legge ut turbilder i some..

Du skildrer mennesker på en såpass snever måte at det er helt ufattelig igrunn. Er du selv så snever at du bare kan romme en rolle?

Og friluftsliv må kanskje om noe være det minst overfladiske av alt på some, jeg betegner det iallefall ikke som overfladisk. Fysisk fostring er en bra ting, kanskje spesielt i et sammfunn som blir mer og mer sittestillende..

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er en god, sunn måte å bli sett på, da? Er det sunt å leve i en kultur hvor man primært blir sett basert på overfladiske kriterier? Selvfølelse kommer innenfra, ikke fra noe eksternt. 

Man kan fint stikke seg frem og være synlig basert på faktisk innats og bidrag i samfunnet. Men det blir nok for vanskelig. Mye lettere å ta seg en fjelltur med nyinnkjøpte klær, knipse noen bilder med henda i været og rett hjem på insta/facebook og lene seg tilbake og vente på likesene. 

Det er LOV å ta ansvar for hva slags samfunn vi ønsker overlate til barn og unge. Voksne damer som sanker likes på sosiale medier er tragiske "rollemodeller". 

Anonymkode: a07ac...d2c

Seriøst, hvilke barn og ungdommer følger voksne tur-damer på SoMe?

Anonymkode: 59fd2...08f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar turbilder fordi man interesserer seg for turgåing, og man får likes av folk som er interessert i å se på turbilder.

Jeg legger ut bilder av min hund fordi jeg er interessert i hunder, og bildene blir satt pris på av andre som er interessert i hunder. Det er ikke fordi det er status å ha hund. 

Om du får opp masse bilder på SoMe av ting du ikke er interessert i må du forandre på preferansene dine. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så topptur er den eneste hobbyen folk kan ha, er det det du sier? Om folk ikke går på topptur så sitter de bare hjemme i sofaen med godteskåla? Det finnes ingenting annet man kan delta på, og eventuelt dele bilder av om man ønsker det?

For noen år siden var det vel yoga som var den store trenden i sosiale medier. Da sa man på spøk at om man har gjort yoga, men ikke lagt ut bilder av det, har man da egentlig gjort yoga. Det blir kanskje det samme med topptur og friluftsliv?

Anonymkode: d2683...249

Nei, den du siterer sier ikke noe sånt. Man må være rimelig surrete for å påstå noe slikt, i og med at det stå ingenting som ligner engang.

Anonymkode: b603e...a9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å svare helt ærlig på spørsmålet ditt: Å ikke gå i naturen/topptur er lavstatus! Rett og slett. Med mindre man har helseplager som hindrer en.

Anonymkode: 5d6d7...27e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status? Når alle stiller sånne dumme spørsmål som du gjør nå?

Gjør det fordi jeg liker det. Legger ut bilder som min personlige minnebok. Driter i antall likes og sånne surmaga innlegg som dette. 

Anonymkode: 179a6...04f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man gjør sjelden karriere om man er overvektig. Å holde seg i form viser disiplin og ansvarlighet for egen helse. 

Anonymkode: 08e26...ae4

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For min del viser det at folk tar vare på kroppen sin, gjør annet enn bare å slenge på sofaen. At man er aktiv og tar tak selv for å komme seg ut. Mer attraktivt enn en sofagris for meg i hvert fall. Handler vel også om å nå frem til noen med samme interesser.

Anonymkode: 23315...852

Men om poenget bare er å holde seg i form, være trent og slank, så er jo ikke topptur den eneste veien til målet. Om det var det dette handlet om så burde jo folk i mye større grad dele bilder fra fotballbanen, dansestudioet, svømmehallen eller skaterampen, for eksempel. Hva er det som gjør det så mye mer høystatus å bli slank og trent av å gå i fjellet, fremfor å jevnlig spille fotball, danse eller svømme? Det er jo ikke som at noe automatisk blir bedre og mer effektiv trening bare fordi det inneholder mose og granbar, liksom. 

Anonymkode: d2683...249

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva er en god, sunn måte å bli sett på, da? Er det sunt å leve i en kultur hvor man primært blir sett basert på overfladiske kriterier? Selvfølelse kommer innenfra, ikke fra noe eksternt. 

Man kan fint stikke seg frem og være synlig basert på faktisk innats og bidrag i samfunnet. Men det blir nok for vanskelig. Mye lettere å ta seg en fjelltur med nyinnkjøpte klær, knipse noen bilder med henda i været og rett hjem på insta/facebook og lene seg tilbake og vente på likesene. 

Det er LOV å ta ansvar for hva slags samfunn vi ønsker overlate til barn og unge. Voksne damer som sanker likes på sosiale medier er tragiske "rollemodeller". 

Anonymkode: a07ac...d2c

Det er da mye bedre om barn og unge ser bilder av damer på fjelltur, nyinnkjøpte klær eller ei, enn at de drukner i bilder av sminketips, nyinnkjøpte Guccivesker og dyre klær? Det finnes nok av dem i sistnevnte kategori som sanker likes, og da er det i mine øyne mye bedre å sanke likes på flotte bilder av norsk natur.

Anonymkode: 4b4a9...253

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...