Gå til innhold

Hvorfor er det "status" å være friskus/være på toppturer osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg elsker toppturer, og går ofte sammen med hele familien. Heller topptur bilder, enn bilder av folk som sitter i sofaen med godteskåla 

Anonymkode: 4cb7c...63b

Hvorfor?

Anonymkode: eee99...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lett. De vil signalisere:

"Se, jeg har tid til dette og er i god form". "Sjekk også ut hvor glad jeg ser ut og de kule klærne jeg har på"

Av en eller annen grunn må de vise dette gjentatte ganger hele tiden.

Anonymkode: b603e...a9d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Turbilder er helt ok, så lenge man ikke er av de som absolutt skal kle av seg på toppen av fjellet. 

Anonymkode: 583e9...a5e

Turbilder er helt ok, så lenge man kler av seg på toppen vil nå jeg si, så litt delte meninger der.. 😃

Anonymkode: 1032c...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Turbilder er helt ok, så lenge man kler av seg på toppen vil nå jeg si, så litt delte meninger der.. 😃

Anonymkode: 1032c...32a

Du mener de bildene som aaaaaalle tar, naken på overkroppen med ryggen til og armene rett opp?

Anonymkode: b603e...a9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lett. De vil signalisere:

"Se, jeg har tid til dette og er i god form". "Sjekk også ut hvor glad jeg ser ut og de kule klærne jeg har på"

Av en eller annen grunn må de vise dette gjentatte ganger hele tiden.

Anonymkode: b603e...a9d

Går du ikke i fjellet du da? 

Anonymkode: 4cb7c...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går du ikke i fjellet du da? 

Anonymkode: 4cb7c...63b

Jo, masse. Men har ikke delt et bilde av det noensinne. Det har ingen hensikt for meg å vise andre at jeg er der oppe.

Anonymkode: b603e...a9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor?

Anonymkode: eee99...c16

Jeg liker å se friske motiverende spennende bilder. Jeg liker ikke se bilde av en person som sitter i godstolen/ sofaen med godteskåla. Det er kjedelig, lite inspirerende og trist 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, masse. Men har ikke delt et bilde av det noensinne. Det har ingen hensikt for meg å vise andre at jeg er der oppe.

Anonymkode: b603e...a9d

Ok, du om det. Hva legger du ut av bilder da?

Anonymkode: 4cb7c...63b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg liker å se friske motiverende spennende bilder. Jeg liker ikke se bilde av en person som sitter i godstolen/ sofaen med godteskåla. Det er kjedelig, lite inspirerende og trist 

Anonymkode: 4cb7c...63b

Er helt motsatt jeg, synes det er veldig kjedelig å se alle fjell og naturbilder folk poster

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, du om det. Hva legger du ut av bilder da?

Anonymkode: 4cb7c...63b

Ikke meg du spør, men må man legge ut bilder?

Anonymkode: eee99...c16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok, du om det. Hva legger du ut av bilder da?

Anonymkode: 4cb7c...63b

Det er insane lite.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du spør, men må man legge ut bilder?

Anonymkode: eee99...c16

Ja, for å vise seg. Noen annen grunn kan det ikke finnes.

Anonymkode: b603e...a9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Vet ikke. Er det et norsk fenomen kanskje eller er det bare generelt sånn at sunne interesser som å gå på fjelltur er sett på som vellykket? Der det å fly opp og ned alle fjelltopper gjør deg mer vellykket enn alle andre. Selv de som "aldri" går på fjellet føler behov for å ha bilder fra den fjellturen de gikk på for 5 år siden og har man en datingprofil så er det obligatorisk. Selv om du egentlig bruker 90% av tiden på sofaen mens du gamer. Helst skal du fremstille deg som en person som egentlig aldri har tid til å ha kjæreste fordi du har så mye du gjør hele tiden. 

Jeg tar endel naturbilder selv fordi jeg liker å ta bilder og jeg liker å se på naturbilder, men synes egentlig ikke at det er særlig inspirerende eller spennende å se selfies fra fjelltur. Ikke når folk legger det ut hele tiden, men folk er forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest i ettermiddag satt jeg på en liten topp på Vestlandet med bena dinglende utenfor kanten og tok inn utsikten mens 4-5 andre virret rundt meg med nesa i telefonen.

I 2022 er ikke det viktigste å oppleve, men å vise andre hva en opplever. 

Anonymkode: abc09...ece

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En topptur er jo symbol på en opptur. Bokstavelig talt;)

En må ha relativt sunn og god både fysisk og psykisk helse for å orke en skikkelig langtur. Og alle vet det er et sunnhetstegn. Så folk ønsker vel på den måten å vise folk at de er sunne og friske.

Leste faktisk om begrepet status for ikke så lenge siden. Hva folk la i begrepet og hva som ga mest status for dem. Høyest på lista kom kroppen. Altså både en fin utseendemessig og velfungerende kropp. Dette begrunnet de med at en fin og sunn kropp assosieres med god helse. Ergo: god helse=høy status

Så her ligger nok svaret på hvorfor det å kunne legge ut på ‘toppturer’ gir høy status.

Selv drar jeg aldri på toppturer😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Begriper ikke hvorfor det skal være status i det hele tatt. 

Anonymkode: 150a5...377

Hva mener du gir status? Hva er status i dine øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lunaris
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ser at de som har høy sosial status på andre områder, ofte legger ut bilder fra turen osv. Det er med på å skape et bilde av vellykketethet.

Anonymkode: d4984...1c7

De tror det ja. Men jeg ser mellom de. Nytter ikke å drasse de stakkars ungene sine på toppturer og ta bilde av unger med triste blikk og legge ut og tro at folk syns de er vellykkede når ungene tydeligvis ikke syns det er gøy i det hele tatt. Det blir bare… Trist. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det status symbol? Han jeg kjenner som løper mest på fjellet er en boms ellers i livet. Bor i huset han arva fra besteforeldrene, og der ser helt likt ut. Besteforeldrenes møbler, bestikk, SENG.. Ungkar i bestemors gamle seng. 

Anonymkode: 22512...122

Han legger sikkert ikke ut bilder fra turene sine?

Anonymkode: 0e8dd...523

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fjellturer er det beste jeg vet :)

Tar toppturer så ofte jeg kan. Små og store.  Mange topper er bare på litt over en mil lange turer, og tar deg ikke lange tiden for en fantastisk utsikt.

Helt naturlig å ta bilde og dele, og vise andre entusiaster hvor de kan gå.

Har man hund, må man ut uansett. Bedre med en fjelltur, enn 9 km rundt nabolaget på asfalt.

Rarere å irritere seg over at andre går tur.

Eller at folk er spreke.

Jeg løper også flere mil på tredemølle, men DET er jo ikke artig å legge ut bilde av.... Men sprek burde man være, uansett hvem man er.

Det er UT å være lat!

Anonymkode: 92d66...6c2

Det er kanskje naturlig å ta bilde, men absolutt ikke naturlig å poste det. Visse mennesker ville tydeligvis aldri gått ut på tur om de ikke fikk lov til å dokumentere det på insta etterpå...

Anonymkode: 72591...76d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som burde holde seg langt unna SoMe, som ikke tåler å se hva andre legger ut av bilder. 

Anonymkode: 0b52a...47a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med status?

Jeg liker å gå på tur. Og må si utsikten fra en topp er en del mye bedre enn utsikten fra sofaen min 😅

Om du blir plaget av hva andre legger ut bør du slette SoMe. 

Anonymkode: 4fd2f...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er tydeligvis status på sosiale medier å være en tur-elsker. Da er man per definisjon vellykket...Både som privatperson og gjerne som familie. Hvorfor er dette blitt et statussymbol?

Anonymkode: d4984...1c7

Hvem sier det?

Det er du som sier at familier på tur er vellykkede og at det er et statussymbol. 

Jeg spør tilbake: Hvorfor føler du det sånn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...