Gå til innhold

På hvilket tidspunkt ble det feil å bruke ordet neger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Forskning viser også at folk som bor på bygdene er verst og har de mest gammeldagse holdningene når det kommer til dette. Jeg kjenner mange afrikanere, og INGEN av de ønsker å bli kalt neger. Jeg blir helt skremt av holdningene til noen her inne. Har dere ikke lært noenting? Les dere opp..!

Anonymkode: 0fd6c...147

Kan du vise til denne forskninga, eller har du skrevet den selv?
Begynn med å rydde opp i dine egne fordommer, du.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ordet neger sier ingenting om røttene mine. Det gjør afrikansk, eller f.eks. somalisk. Og jeg er stolt av røttene mine, blir ikke mindre stolt av å ikke ønske å bli kalt neger.

Dere som er så for å bruke ordet neger - i hvilke settinger er det dere har behov for ordet? Når er det så viktig i si neger i stedet for et annet ord? Og hvorfor trenger vi snakke om hudfarge i det store og det hele? Når er det relevant?

Anonymkode: 0bb8b...41a

I utgangspunktet er hudfarge lite relevant, men i noen få tilfeller der det f.eks. er flere personer med samme navn og tilnærmet samme hårsveis eller klesstil, og da begynner man etterhvert å gå tom for beskrivelser som forteller hvem man sikter til.

Må bare få legge til at jeg selvsagt ikke bruker ordet "neger" og respekterer fullt ut at det ikke er innafor. Og å beskrive noen utifra hudfarge er omtrent siste skanse på lik linje med "han tjukke" eller "hun med den store nesen". Det finnes mange andre ting man kan dra frem for å beskrive andre mennesker før man drar frem hudfargen.

Anonymkode: e7a47...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 sider med fjas om hvorfor man ikke skal kunne beskrive hudfargen til en person. Men ikke én eneste en som har kommet med en god ordliste som ingen er krenket av. Ja, det er faktisk greit å kunne omtale noen med hudfarge for å beskrive dem. "Du må du gå bort til han mørke i huden ved inngangen, så kan han hjelpe deg". Er det en pakistaner jeg leter etter?

Kan noen vennligst oversette følgende norske beskrivelser av hudfarge til ord som millenials ikke blir krenket av:

* Blåneger

* Neger

Disse to henviser til ganske konkrete beskrivelser av hudfarger. Kjenner du ikke til utrykkene, så er du diskvalifisert fra å oversette. Nei, du kan ikke få si afrikaner/afrikansk opprinnelse eller sort. Afrikanere spenner fra kritthvite til blånegere. Altså et ganske vidt spekter. Sort er ikke konkret nok. Johan Golden omtaler seg som svart, men han er blekere enn meg som er etnisk norsk på en god sommerdag.

Anonymkode: bae0f...423

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HerreGUD så skremmende mange idioter og uintelligente personer det er her inne!!! 
Et ord som mange blir såret og krenket av å bli kalt diskuteres altså om det likevel er greit å bruke. Om jeg kaller deg for noe, som du i etterkant gir beskjed om at du ikke liker å bli kalt - da skal jeg altså drite i dine synspunkter og følelser om saken fordi JEG mener jeg har rett å kalle deg det?? 
 

Håper dere blir satt SKIKKELIG på plass en dag!!!🤦🏻‍♀️ 

Anonymkode: 0fd6c...147

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

HerreGUD så skremmende mange idioter og uintelligente personer det er her inne!!! 
Et ord som mange blir såret og krenket av å bli kalt diskuteres altså om det likevel er greit å bruke. Om jeg kaller deg for noe, som du i etterkant gir beskjed om at du ikke liker å bli kalt - da skal jeg altså drite i dine synspunkter og følelser om saken fordi JEG mener jeg har rett å kalle deg det?? 
 

Håper dere blir satt SKIKKELIG på plass en dag!!!🤦🏻‍♀️ 

Anonymkode: 0fd6c...147

Det er vel veldig få som sier: Hei neger!. Ordet neger brukes som regel når personen man omtaler ikke er tilstede. Da har heller ikke personen mulighet til å bli såret. 

Om jeg spør: Hva heter han negeren som spiller i flere av Tarantino-filmene og som alltid har samme rolle hver gang? Da kommer ikke Samuel L Jackson til å bli såret. Han hører ikke spørsmålet mitt og han kan ikke norsk. 

Anonymkode: 0eb06...d0f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

6 sider med fjas om hvorfor man ikke skal kunne beskrive hudfargen til en person. Men ikke én eneste en som har kommet med en god ordliste som ingen er krenket av. Ja, det er faktisk greit å kunne omtale noen med hudfarge for å beskrive dem. "Du må du gå bort til han mørke i huden ved inngangen, så kan han hjelpe deg". Er det en pakistaner jeg leter etter?

Kan noen vennligst oversette følgende norske beskrivelser av hudfarge til ord som millenials ikke blir krenket av:

* Blåneger

* Neger

Disse to henviser til ganske konkrete beskrivelser av hudfarger. Kjenner du ikke til utrykkene, så er du diskvalifisert fra å oversette. Nei, du kan ikke få si afrikaner/afrikansk opprinnelse eller sort. Afrikanere spenner fra kritthvite til blånegere. Altså et ganske vidt spekter. Sort er ikke konkret nok. Johan Golden omtaler seg som svart, men han er blekere enn meg som er etnisk norsk på en god sommerdag.

Anonymkode: bae0f...423

Dette er helt korrekt! 

Anonymkode: 0eb06...d0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord eksisterer ikke i et vakuum. Ord får - og endrer - betydning og konnotasjon i dagligtalen. At det norske n-ordet var "nøytralt" i 1920 er fullstendig irrelevant. Etterhvert ble det knytta til rasisme og hatkriminalitet, og vi fikk flere svarte nordmenn som synes det gikk an å bruke andre ord. De som ikke med viten og vilje ønsket å såre andre greide å legge fra seg dette ene ordet. 

Det koster meg ekstremt lite å bruke andre ord for å beskrive noen som er mørke i huden når jeg vet at det oppfattes som nedsettende. Helt sjukt at dette er vanskelig for noen å forstå i 2021. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

6 sider med fjas om hvorfor man ikke skal kunne beskrive hudfargen til en person. Men ikke én eneste en som har kommet med en god ordliste som ingen er krenket av. Ja, det er faktisk greit å kunne omtale noen med hudfarge for å beskrive dem. "Du må du gå bort til han mørke i huden ved inngangen, så kan han hjelpe deg". Er det en pakistaner jeg leter etter?

Kan noen vennligst oversette følgende norske beskrivelser av hudfarge til ord som millenials ikke blir krenket av:

* Blåneger

* Neger

Disse to henviser til ganske konkrete beskrivelser av hudfarger. Kjenner du ikke til utrykkene, så er du diskvalifisert fra å oversette. Nei, du kan ikke få si afrikaner/afrikansk opprinnelse eller sort. Afrikanere spenner fra kritthvite til blånegere. Altså et ganske vidt spekter. Sort er ikke konkret nok. Johan Golden omtaler seg som svart, men han er blekere enn meg som er etnisk norsk på en god sommerdag.

Anonymkode: bae0f...423

Fullstendig oppkonstruert scenario men ok. 

For det første er det i svært få settinger nødvendig å beskrive noens hudfarge så inngående. Da må det være snakk om mennesker som i utgangspunktet er identiske. Jeg kan knapt tenke meg en eneste situasjon hvor det er nødvendig. For det andre, dersom jeg har to hvite venner som jeg må skille fra hverandre på et vis gir det jo betraktelig mer mening å si "hun med den rosa skjorta/krøllete hår" kontra "hun som er ENDA hvitere enn hun andre". 

Men hvis det absolutt er nødvendig er det ikke vanskeligere enn å legge til et adverb som for eksempel veldig mørk i huden. 

Anonymkode: fb7e3...0e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SoWhat? skrev (5 timer siden):

Interessen min ble vekket av noe så banalt som en rengjøringsvideo på you tube 😄 Jeg ble så sjukt inspirert til å gjøre rent, for disse reisende var helt utrolig renslige og effektive. Og så bare så jeg på flere videoer, og kom over tatere da. Ble også veldig fascinert av kulturen, og fikk vondt av å se og lese og høre om alt de måtte gjennomgå. Bla ble en ung taterjente tvunget til abort fra myndighetene på stedet. Hennes kjæreste som ikke var av taterslekt kom aldri over det. Minoriteter blir nesten alltid behandlet stygt. Og det ser ikke ut til at vi lærer. Bare det å stå på sitt med å kalle mennesker "neger" her, selv om de ikke vil det. Det er så vanvittig i 2021. Vi holder på og holder på. Kanskje vi en dag blir minoritet. 

Sant. 
Rengjøringsvideo, sa du? Det må jeg sjekke ut. Gudene skal vite at det trengs her…

Men det gir jo mening da, hvis de bor i husvogn er det ikke noe særlig med rot overalt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ord eksisterer ikke i et vakuum. Ord får - og endrer - betydning og konnotasjon i dagligtalen. At det norske n-ordet var "nøytralt" i 1920 er fullstendig irrelevant. Etterhvert ble det knytta til rasisme og hatkriminalitet, og vi fikk flere svarte nordmenn som synes det gikk an å bruke andre ord. De som ikke med viten og vilje ønsket å såre andre greide å legge fra seg dette ene ordet. 

Anonymkode: fb7e3...0e4

Hvorfor er det vi som har bodd i Norge hele livet som skal tilpasse seg de som har flyttet inn til landet og ikke omvendt?  Hvorfor kan ikke de mørkhudede i Norge bare lære seg at på norsk så er ikke ordet neger nedsettende? Som du skriver så er det kun ett ord, det burde ikke være så vanskelig å lære seg at neger ikke betyr det samme som nigger. 

Flytter jeg til utlandet så krever ikke jeg at alle i mitt nye hjemland skal bruke andre ord slik jeg slipper å misforstå hva de sier. 

Anonymkode: c2e73...22a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det vi som har bodd i Norge hele livet som skal tilpasse seg de som har flyttet inn til landet og ikke omvendt?  Hvorfor kan ikke de mørkhudede i Norge bare lære seg at på norsk så er ikke ordet neger nedsettende? Som du skriver så er det kun ett ord, det burde ikke være så vanskelig å lære seg at neger ikke betyr det samme som nigger. 

Flytter jeg til utlandet så krever ikke jeg at alle i mitt nye hjemland skal bruke andre ord slik jeg slipper å misforstå hva de sier. 

Anonymkode: c2e73...22a

Du har helt rett i at n… aldri har hatt særlige rasistiske konnotasjoner her. Mine meget fargeblinde foreldre brukte ordet. Så nylig en filmavis fra 60-tallet der reporteren entusiastisk refererte fra en borgerrettsmarsj 

«Flere tusen negre under ledelse av pastor Martin Luther King jr marsjerer nå mot Washington. De demonstrerer osv…»

Var absolutt null rasisme å spore der. I eldreomsorgen er det mange med mørk hud, og jeg prøver å fortelle mine kolleger at om en gammel krok sier n-ordet, er det stort sett ikke rasistisk ment, det går på vane. Er du 80 og kanskje dement i tillegg, skal det godt gjøres å henge med i de politisk korrekte svinger 😅

Noe annet hvis de sier «forbanna n….», men det opplever jeg sjelden. 
 

Men nå er det engang slik at verden krymper, enten vi vil eller ikke. Globalisme. Andre land, kulturer og tenkemåter preger lille Norge mer og mer. Så vi andre som er klar over dette, unngår ordet. Det er rett og slett dårlig folkeskikk å gå rundt å si n-ordet.  Hvis vi da ikke har en mørkhudet venn som insisterer på å bli kalt det.  Men da kjenner du personen godt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser ikke helt vitsen med å bruke det ordet jeg heller.

Hva tenker du om ordet mulatt? Håper det er ok at jeg spør. Jeg bruker ikke ordet selv, men vet helt ærlig ikke om det er innafor eller ikke. 

Anonymkode: 3716b...56e

Mulatt har alltid vært positivt ladet, da det alltid har blitt sagt med en positiv undertone, typisk ååå, mulattbarn er så vakre. Ingen som sier jævla mulatt. 

Men det er vel egentlig ikke helt riktig å bruke det heller, da dets opprinnelse ikke er helt positiv, da det kommer fra muldyr.

Anonymkode: 0bb8b...41a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor er det vi som har bodd i Norge hele livet som skal tilpasse seg de som har flyttet inn til landet og ikke omvendt?  Hvorfor kan ikke de mørkhudede i Norge bare lære seg at på norsk så er ikke ordet neger nedsettende? Som du skriver så er det kun ett ord, det burde ikke være så vanskelig å lære seg at neger ikke betyr det samme som nigger. 

Flytter jeg til utlandet så krever ikke jeg at alle i mitt nye hjemland skal bruke andre ord slik jeg slipper å misforstå hva de sier. 

Anonymkode: c2e73...22a

Hva mener du med "vi som har bodd i Norge hele livet"? Premisset for argumentet ditt er jo helt feil. Det er ikke bare hvite nordmenn som har bodd i Norge hele livet.

I tillegg så er det jo hyggelig å tenke at ingen skal måtte tilpasse seg nedsettende språkbruk. Og som sagt, at ordet ikke var nedsettende betyr ikke at det ikke er det i dag. Når det er et ord man hovedsaklig hører i forbindelse med folk som går til verbalt angrep på deg på byen, seksuell trakassering eller eventuelt hat-kriminalitet blir det et nedsettende ord. Litt vanskelig å bli kalt "jævla negerfitte" på vei hjem fra byen også tenke "jaja, det var jo en nøytral beskrivelse av hudfargen min, skulle bare ønske den ikke var så aggressiv!". 

Anonymkode: fb7e3...0e4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (39 minutter siden):

Sant. 
Rengjøringsvideo, sa du? Det må jeg sjekke ut. Gudene skal vite at det trengs her…

Men det gir jo mening da, hvis de bor i husvogn er det ikke noe særlig med rot overalt…

Du må gå på you tube

 Søk etter Gipsyan housewife. De er helt unike,jeg lover. Jeg var ganske nedfor og jeg ble så inspirert  🙂

Endret av SoWhat?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus har en bok i himlen, snart så är den full med namn.
Namn på frälsta små kineser, negerbarn från Kongoland.
Indianer, eskimåer, svenska barn med hjärtat rent.
Jag vill möta dem i himlen När din bok är full med namn.

Anonymkode: a563a...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det vi som har bodd i Norge hele livet som skal tilpasse seg de som har flyttet inn til landet og ikke omvendt? 

Slutt!! Vi lever i et samfunn SAMMEN

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det vi som har bodd i Norge hele livet som skal tilpasse seg de som har flyttet inn til landet og ikke omvendt?  Hvorfor kan ikke de mørkhudede i Norge bare lære seg at på norsk så er ikke ordet neger nedsettende? Som du skriver så er det kun ett ord, det burde ikke være så vanskelig å lære seg at neger ikke betyr det samme som nigger. 

Flytter jeg til utlandet så krever ikke jeg at alle i mitt nye hjemland skal bruke andre ord slik jeg slipper å misforstå hva de sier. 

Anonymkode: c2e73...22a

Gi meg noen eksempler på hvordan utlendinger ikke tilpasser seg? Gjelder det bare n ordet? For hvis det eneste du kan komme på er at man ikke kan tilpasse seg over ett eneste ord, nei da står det faktisk bedre til med de mørkhudede enn du faktisk liker. Hvorfor kan ikke du tilpasse deg med å slutte å bruke ordet da? Hva mener du med at ting kan misforståes om man ikke bruker n ordet men bruker en annen beskrivelse? Hvorfor er det så vanskelig for akkurat DEG å slutte å si n ordet? Når de fleste andre syns det er helt greit. 

Anonymkode: dd010...cb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fullstendig oppkonstruert scenario men ok. 

For det første er det i svært få settinger nødvendig å beskrive noens hudfarge så inngående. Da må det være snakk om mennesker som i utgangspunktet er identiske. Jeg kan knapt tenke meg en eneste situasjon hvor det er nødvendig. For det andre, dersom jeg har to hvite venner som jeg må skille fra hverandre på et vis gir det jo betraktelig mer mening å si "hun med den rosa skjorta/krøllete hår" kontra "hun som er ENDA hvitere enn hun andre". 

Men hvis det absolutt er nødvendig er det ikke vanskeligere enn å legge til et adverb som for eksempel veldig mørk i huden. 

Anonymkode: fb7e3...0e4

Du klarte altså ikke å å komme med et bedre forslag. For en nordmann som er kritthvit, er mørk i huden bokstavelig talt ethvert folkeslag som bor i andre land enn den nordlige halvkule. 

Men det er godt å høre at for en krenket nordmann, så er det aldri behov for å beskrive hvordan en person ser ut. Spesielt ordensmakten blir nok fornøyd med å etterlyse folk etter klærne. Folk skifter jo tross alt ikke klær ...

Anonymkode: bae0f...423

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 12.35):

Du klarte altså ikke å å komme med et bedre forslag. For en nordmann som er kritthvit, er mørk i huden bokstavelig talt ethvert folkeslag som bor i andre land enn den nordlige halvkule. 

Men det er godt å høre at for en krenket nordmann, så er det aldri behov for å beskrive hvordan en person ser ut. Spesielt ordensmakten blir nok fornøyd med å etterlyse folk etter klærne. Folk skifter jo tross alt ikke klær ...

Anonymkode: bae0f...423

Det du skriver gir absolutt ingen mening. Jeg skrev aldri at man ikke under noen omstendighet kan bli nødt til å bruke hudfarge for å beskrive noen eller skille mennesker fra hverandre. Det er ikke galt å beskrive noen som mørk i huden når det er relevant, fordi det ikke er noe galt med å være mørk i huden til å begynne med. Poenger er at det ikke finnes et eneste tilfelle hvor man på død og liv må bruke de nedsettende betegnelsene i eksempelet ditt i stedet for svart/brun/hvit. Utgangspunktet for argumentet ditt var jo at man måtte kunne skille mennesker på HVOR mørke de er i huden - og da med ordbruk som kun hører til i grovt rasistiske miljøer - som er et fullstendig absurd premiss fordi behovet for det knapt er til stede. 

Anonymkode: fb7e3...0e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (På 26.7.2021 den 1.15):

Helt greit å bruke i 2021 også.

Ikke la rabiate aktivister styre alt. De har en helt annen agenda enn de sier.

Nemlig. Jeg mener at du er en idiot. Jeg synes det beskriver deg på en god måte, og vil derfor fortsette å kalle deg det. Jeg lar ikke rabiate aktivister som har en helt annen agenda enn de sier, styre meg. Jeg har alltid syntes at idioter skal kalles ved sitt gode norske navn, og kommer til å fortsette med det. 

Anonymkode: e4c0b...fbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nemlig. Jeg mener at du er en idiot. Jeg synes det beskriver deg på en god måte, og vil derfor fortsette å kalle deg det. Jeg lar ikke rabiate aktivister som har en helt annen agenda enn de sier, styre meg. Jeg har alltid syntes at idioter skal kalles ved sitt gode norske navn, og kommer til å fortsette med det. 

Anonymkode: e4c0b...fbe

Du er ikke alene. De fleste radikale sosialister, kommunister og aktivister mener nøyaktig det samme som deg om meg.

Det er bare tre problemer med det. 1) Dere mangler enhver form for injurierende kraft, 2) Det kunne ikke brydd meg mindre, og 3) At du må gjemme deg bak AB-knappen forteller alt om dine mange manglende kvaliteter som menneske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...