Gå til innhold

På hvilket tidspunkt ble det feil å bruke ordet neger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 26.7.2021 den 15.38):

Eskimo betyr hund. Derfor skal man ikke lenger si det

Anonymkode: 52c3d...1b5

Eskimo betyr ikke hund. Hvor har du fått det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.7.2021 den 16.07):

Det er vel ikke et reelt problem? Det er vel knapt indianere i Norge. 

Om Ola og Kari leker cowboy og indianere her i Norge så kommer ikke innfødte i USA til å bli krenket. 

Anonymkode: 9d512...6aa

Mange lot seg krenke da Siv Jensen lekte indianer for noen år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (På 26.7.2021 den 19.18):

Indianer er jo bare feil, siden de aldri var fra India

Utfordringen er at man ikke har funnet et enkelt og mer passende uttrykk å erstatte ordet indianer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (2 timer siden):

Her var det mye rart. Eskimo betyr ikke hund. En kineser kan selvfølgelig kalles en asiat på lik linje med alle andre folk fra Asia. Man kan hevde nordmenn tilhører den kaukasiske rase. Mer presist blir det å si at nordmenn er kaukasoide, på samme måte som andre folk kan kategoriseres som mongoloide og negroide. Kaukasisk folkeslag blir nok litt feil å omtale nordmenn som. Amerikanerne har en uvane med å bruke den type uttrykk. Men det kommer av generell uvitenhet. Kaukasiske folkeslag er folkegruppene som lever i Kaukasia - en region mellom Russland i nord, Svartehavet i vest, Kaspihavet i øst og Midtøsten i sør. Norge er jo ganske langt derfra.

Hei igjen!

Jeg var kanskje litt upresis her. Men det jeg mener, er at hvorfor er de av afrikansk opprinnelse de eneste man til daglig skal omtale som folkeslaget sitt? Ivertfall før i tiden, var det ofte vanlig å si at man hadde møtt en neger og ikke en afrikaner. Til sammenligning er det vanlig å si at man har snakket med en nordmann og ikke en kaukas. Og det er også vanlig å si at man har snakket med en kineser og ikke en mongol. Jeg så et bilde i en gammel bok en gang. Der var det bilde av  4 menn med lys hud og 1 mann med mørk hud. Bildet hadde fått tittelen «4 menn og 1 neger». Da kan man spørre seg: Var ikke den mørkhudede også egentlig bare en mann….. Når det gjelder uttrykket eskimo, så ser jeg nå at jeg beklageligvis har feil. Ved søk på nettet ser jeg at man tidligere  trodde dette var et ord som betyr «spiser av rått kjøtt». Virker som betydningen også er usikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella-2 skrev (4 timer siden):

Hei igjen!

Jeg var kanskje litt upresis her. Men det jeg mener, er at hvorfor er de av afrikansk opprinnelse de eneste man til daglig skal omtale som folkeslaget sitt? Ivertfall før i tiden, var det ofte vanlig å si at man hadde møtt en neger og ikke en afrikaner. Til sammenligning er det vanlig å si at man har snakket med en nordmann og ikke en kaukas. Og det er også vanlig å si at man har snakket med en kineser og ikke en mongol. Jeg så et bilde i en gammel bok en gang. Der var det bilde av  4 menn med lys hud og 1 mann med mørk hud. Bildet hadde fått tittelen «4 menn og 1 neger». Da kan man spørre seg: Var ikke den mørkhudede også egentlig bare en mann….. Når det gjelder uttrykket eskimo, så ser jeg nå at jeg beklageligvis har feil. Ved søk på nettet ser jeg at man tidligere  trodde dette var et ord som betyr «spiser av rått kjøtt». Virker som betydningen også er usikker.

Det jeg tror du forsøker uttrykke er et spørsmål om hvorfor de av svart afrikansk opprinnelse (altså negroide) er de eneste man til daglig skal omtale ved rasetilhørighet. Jeg synes det er på sin plass å stille spørsmål ved hensikten av å nevne en svart persons rasetilhørighet hvis man ikke ville nevnt tilsvarende dersom det gjaldt en ikke-svart person. Det beste argumentet mot bruk av ordet neger mener jeg er at det (så vidt meg bekjent) ikke finnes et tilsvarende ord for hvite. I hvert fall ikke i alminnelig bruk på norsk. Dine forsøk med kaukas og mongol tolker jeg å illustrere nettopp det. For kaukas er ikke et ord på norsk, mens mongoler og kinesere, på samme måte som nordmenn, utgjør hver sine folkeslag (som er det samme som etnisitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Klossmajor said:

Det jeg tror du forsøker uttrykke er et spørsmål om hvorfor de av svart afrikansk opprinnelse (altså negroide) er de eneste man til daglig skal omtale ved rasetilhørighet. Jeg synes det er på sin plass å stille spørsmål ved hensikten av å nevne en svart persons rasetilhørighet hvis man ikke ville nevnt tilsvarende dersom det gjaldt en ikke-svart person. Det beste argumentet mot bruk av ordet neger mener jeg er at det (så vidt meg bekjent) ikke finnes et tilsvarende ord for hvite. I hvert fall ikke i alminnelig bruk på norsk. Dine forsøk med kaukas og mongol tolker jeg å illustrere nettopp det. For kaukas er ikke et ord på norsk, mens mongoler og kinesere, på samme måte som nordmenn, utgjør hver sine folkeslag (som er det samme som etnisitet).

Tviler på at folk tenker "neger" blir mindre rasistisk om vi erstatter "hvite" med "den ariske raske". 

Anonymkode: 0eb06...d0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tviler på at folk tenker "neger" blir mindre rasistisk om vi erstatter "hvite" med "den ariske raske". 

Anonymkode: 0eb06...d0f

Å kalle europeere for ariere har det aldri vært gyldig grunnlag for, så det vil uansett ikke bli et aktuelt scenario.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Klossmajor said:

Å kalle europeere for ariere har det aldri vært gyldig grunnlag for, så det vil uansett ikke bli et aktuelt scenario.

Det er ikke verre enn at man slutter å bruke hvit om alle europeere og kun bruker hvit om de som er nord-europeere. Da kan man erstatte hvit med arier. 

Det er ikke noe fasit på hvem som skal regnes som hvite eller at man må sause sammen alle europeere. 

Anonymkode: 0eb06...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (1 time siden):

Det jeg tror du forsøker uttrykke er et spørsmål om hvorfor de av svart afrikansk opprinnelse (altså negroide) er de eneste man til daglig skal omtale ved rasetilhørighet. Jeg synes det er på sin plass å stille spørsmål ved hensikten av å nevne en svart persons rasetilhørighet hvis man ikke ville nevnt tilsvarende dersom det gjaldt en ikke-svart person. Det beste argumentet mot bruk av ordet neger mener jeg er at det (så vidt meg bekjent) ikke finnes et tilsvarende ord for hvite. I hvert fall ikke i alminnelig bruk på norsk. Dine forsøk med kaukas og mongol tolker jeg å illustrere nettopp det. For kaukas er ikke et ord på norsk, mens mongoler og kinesere, på samme måte som nordmenn, utgjør hver sine folkeslag (som er det samme som etnisitet).

Ja, var noe slikt jeg prøvde å uttrykke ja!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke verre enn at man slutter å bruke hvit om alle europeere og kun bruker hvit om de som er nord-europeere. Da kan man erstatte hvit med arier. 

Det er ikke noe fasit på hvem som skal regnes som hvite eller at man må sause sammen alle europeere. 

Anonymkode: 0eb06...d0f

Ariere brukt i sammenheng med nord-europeere var et historisk falsum. Ariere vil aldri bli et gyldig synonym til hvit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke verre enn at man slutter å bruke hvit om alle europeere og kun bruker hvit om de som er nord-europeere. Da kan man erstatte hvit med arier. 

Det er ikke noe fasit på hvem som skal regnes som hvite eller at man må sause sammen alle europeere. 

Anonymkode: 0eb06...d0f

Arier er vel igrunnen et uttrykk som ikke er så vanlig å bruke lenger. Folk tenker vel fort på uttrykket «den ariske rase» da, som var vanlig å bruke blant nazister. Tror ikke det er så aktuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Klossmajor said:

Ariere brukt i sammenheng med nord-europeere var et historisk falsum. Ariere vil aldri bli et gyldig synonym til hvit.

Hvit har blitt brukt av nord-europeere for å skille dem fra blant annet sør-europeere. 

Anonymkode: 0eb06...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella-2 skrev (5 minutter siden):

Arier er vel igrunnen et uttrykk som ikke er så vanlig å bruke lenger. Folk tenker vel fort på uttrykket «den ariske rase» da, som var vanlig å bruke blant nazister. Tror ikke det er så aktuelt

Uttrykket var rappet fra iransk/indisk historie, der det hører hjemme. Man kan godt snakke om arierne, men de var aldri nord-europeere. Nazistenes framstilling av ariere var et historisk falsum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvit har blitt brukt av nord-europeere for å skille dem fra blant annet sør-europeere. 

Anonymkode: 0eb06...d0f

Hvor har du det fra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (På 2021-8-2 den 9.28):

Utfordringen er at man ikke har funnet et enkelt og mer passende uttrykk å erstatte ordet indianer med.

Innfødt (amerikaner) er passende og enkelt, det går an å bruke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negro er spansk og betyr svart. Så selve ordet negerer ikke nedsettende i seg selv, men har blitt det pga konteksten det har blitt brukt i.

Jeg har mer problemer med å forstå hvorfor man ikke vil omtales som svart eller mørkhudet. Eller av afrikansk opprinnelse. Jeg gir blanke i om noen kaller meg europeer, skandinaver etc? Hadde heller ikke blitt krenket om en amerikaner, pakistaner, japaner etc omtalte meg som feks dansk eller nederlandsk.. Hva så? 

Anonymkode: c1d40...4f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Polyester skrev (3 timer siden):

Innfødt (amerikaner) er passende og enkelt, det går an å bruke

Så kan man da innvende at alle som er født og oppvokst et bestemt sted er stedets innfødte, uavhengig av hvor forfedrene er fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.7.2021 den 9.25):

Det der har du diktet opp. Tror ikke et ord på det du sier, men du vet tydeligvis ikke bedre. Synes synd på deg. 
For oppegående og oppdaterte folk så var ikke ordet «neger» noe man brukte allerede tilbake på 90-tallet. 
 

Forskning viser også at folk som bor på bygdene er verst og har de mest gammeldagse holdningene når det kommer til dette. Jeg kjenner mange afrikanere, og INGEN av de ønsker å bli kalt neger. Jeg blir helt skremt av holdningene til noen her inne. Har dere ikke lært noenting? Les dere opp..!

Anonymkode: 0fd6c...147

Men hvorfor bryr de seg om N-ordet? Er ikke vår skyld at deres forfedre ble brukt som slaver, av andre hvite, som ikke lever lenger?

Anonymkode: dd48d...552

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 15.31):

Er det noen som får mest hets i det norske samfunnet, og her inne, så er det muslimer. 

Anonymkode: 0b310...1f3

Muligens fordi de er så rasistiske? 😏

Anonymkode: b3194...958

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (2 timer siden):

Så kan man da innvende at alle som er født og oppvokst et bestemt sted er stedets innfødte, uavhengig av hvor forfedrene er fra.

Neida, man skjønner hva noen mener når de sier innfødt amerikaner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...