Gå til innhold

På hvilket tidspunkt ble det feil å bruke ordet neger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tanuki skrev (45 minutter siden):

Neger blir brukt som skjellsord, hvorfor i all verden skal en insistere på å bruke det om mennesker med afrikansk opprinnelse? Jo, det tilsvarer akkurat gulinger, chink, gook, raghead, towelhead, etc. Kaller du østasiatere for gulinger og? 

Jeg skrev i innlegget du besvarer at jeg ikke er noen tilhenger av ordet neger. Hvorfor skulle jeg da kalle noen for gulinger, svartinger eller hvitinger?

Jeg er ikke enig i at neger er et skjellsord. Jeg kjenner flere med afrikansk bakgrunn som vil la seg fornærme om du hevder det. Inkludert min egen samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er jeg faktisk halvt selv, og kan si at det er ikke mange i afrika som kaller seg selv neger nei. Mulatt betyr også en blanding mellom esel og hest, så du kan jo tenke hvorfor det også er dritfrekt å kalle noen. Igjen, begge disse utrykkene representerer ikke opphav og har blitt brukt for å trykke ned mennesker ved å late som de er noe «annet». Du tror vel ikke at ordet neger bare ble funnet på i norge parallelt med amerika ? Så deres språk er jo relatert når det vi bruker har blitt importert fra et av disse stedene, Det kom jo fra et sted, og det ble brukt nedsettende av alle. Men når alt kommer til alt så sier jo majoriteten av de som er mørke i huden at de syntes det er frekt å bli omtalt med ord som fe føler er dehumaniserende så hvorfor er det så himla vanskelig å la være? Dere (ikke du men «de i tråden») vet det er et rasitisk-ladet ord men tviholder på det kun for å være vrange.

Anonymkode: 0a13f...58c

Det er ikke mange i Afrika som kaller seg selv neger av den naturlige årsak at det knapt finnes folk der nede som snakker norsk. Hva jeg skrev er at mange i Afrika bruker ordene negro og mulato for å identifisere seg selv, uten at de legger noe negativt i det. Det er et sted mellom 14 og 50 millioner portugisisktalende og omtrent 1 million spansktalende afrikanere i Afrika. Blant disse er min samboer, som definerer seg som både negra, mulata og mestiza. Altså negresse, mulatt og mestis på norsk. Det er identitetsuttrykk hun har fått med seg gjennom oppveksten i hennes hjemland. Jeg har hatt diskusjoner med henne og andre afrikanere jeg har blitt kjent med gjennom henne, og tilbakemeldingene samstemmer ikke så godt med de her i Norge som knytter så mye negativt til disse ordene. Forståelsen jeg har fått fra dem er at det er nøytrale identitetsuttrykk de definerer seg selv som, og legger ikke noe negativt i bruken av ordene med mindre de brukes i en negativ kontekst. 

Jeg vet ikke hvorfor du stiller meg spørsmål om jeg tror ordet neger bare ble funnet på i Norge parallelt med Amerika. Jeg skrev jo at ordet neger har sitt opphav i det spanske og portugisiske negro, akkurat som mulatt og mestis har sitt opphav i mulato og mestizo. Derfra har det funnet veien til norsk som et lånord via fransk og tysk. Ordet finnes i to varianter på norsk i form av lånordet neger og den direkte oversettelsen svart. Før disse ordene fant veien til norsk, var det andre ord i bruk. Fra spansk og portugisisk har også amerikanerne fått sine varianter i form av fremmedordet negro og oversettelsen black.

Din innfallsvinkel er at alle språklige avskygninger av det spanske/portugisiske ordet negro om mennesker har blitt brukt nedsettende av alle. Det er en overdrivelse. Hvordan ordets ladning har blitt formet på det enkelte språk er avhengig av landets historie. Hvordan et ord har latt seg forme i en del av verden trenger ikke være noe mer førende for oss enn hvordan tilsvarende ord har latt seg forme i en annen del av verden.

Det er årsaker til at jeg synes man bør velge en annen måte å ordlegge seg på enn å bruke ordet neger, men jeg er ikke noen stor tilhenger av å importere amerikanske vinklinger knyttet til forholdene der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...