Gå til innhold

På hvilket tidspunkt ble det feil å bruke ordet neger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hannah80 skrev (14 timer siden):

Leeenge siden det var politisk korrekt😁 Nå heter det inuitter:)

Eskimo betyr hund. Derfor skal man ikke lenger si det

Anonymkode: 52c3d...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

malifika skrev (4 minutter siden):

Jo, det er vanskelig. Det finnes en ganske stor andel både hvite og mixed i Afrika, så hvis jeg skal beskrive noen sin hudfarge så kan jeg ikke bare si afrikaner, da dette er et land med mange nyanser. Kanskje du skal få inn dette i den geografien du er så god på.

Beskriv de med noe annet enn hudfarge da. "Hun som bor på smestad, er venn med x, som er ganske lav og har masse hår". Man må ikke en gang tilpasse språket, for det er sånn vi allerede beskriver de som har lysere hudfarger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtlige mørkhudede i Norge har flyttet til et land hvor det er greit å bruke ordet neger. Så sånn sett har de  akseptert ordet neger.  Flytter man til et land med en annen kultur så må man bare godta at kulturen er annerledes enn den man hadde i hjemlandet. 

Anonymkode: 9d512...6aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ordet neger sier ingenting om røttene mine. Det gjør afrikansk, eller f.eks. somalisk. Og jeg er stolt av røttene mine, blir ikke mindre stolt av å ikke ønske å bli kalt neger.

Dere som er så for å bruke ordet neger - i hvilke settinger er det dere har behov for ordet? Når er det så viktig i si neger i stedet for et annet ord? Og hvorfor trenger vi snakke om hudfarge i det store og det hele? Når er det relevant?

Anonymkode: 0bb8b...41a

Helt riktig 🥰 jeg er også stolt av den jeg er og hvor jeg kommer fra. Men liker ikke ordet. Fordi det er det ordet som alltid har blitt brukt i sammenheng hvor målet var at jeg skulle føle meg mindreverdig, eller bli ertet og mobbet. Aldri og da mener jeg aldri har noen sagt til meg at jeg var en nydelig neger 😂 det har alltid vært; jævla neger, negerhore, negerfitta, negern som tror hu er smart med flott utdannelse… men dette er veldig vanskelig for nordmenn å forstå. Veldig vanskelig for nordmenn å tilpasse seg til en annen beskrivelse. Jeg vet ikke årsaken til det. Men jeg bruker ikke mye energi på å dvele ved det. Det er så mye nordmenn kan være stolt av, men å tviholde på negative ord 🤷🏾‍♀️🤷🏾‍♀️

Anonymkode: dd010...cb9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
Polyester skrev (5 minutter siden):

Beskriv de med noe annet enn hudfarge da. "Hun som bor på smestad, er venn med x, som er ganske lav og har masse hår". Man må ikke en gang tilpasse språket, for det er sånn vi allerede beskriver de som har lysere hudfarger.

Hvorfor skal det være mer greit å kommentere høyde og hårsituasjon enn hudfarge? Det er enormt mange med kroppskomplekser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal det være mer greit å kommentere høyde og hårsituasjon enn hudfarge? Det er enormt mange med kroppskomplekser. 

Ingen blir støtt ut fra grupper og samfunn fordi de er lav eller høy, men tjukk er noe annet igjen ja. Å kalle noen feit er fortsatt ikke like ille som å kalle noen n-ordet, selv om man ikke alltid burde gjøre det heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polyester skrev (17 minutter siden):

Beskriv de med noe annet enn hudfarge da. "Hun som bor på smestad, er venn med x, som er ganske lav og har masse hår". Man må ikke en gang tilpasse språket, for det er sånn vi allerede beskriver de som har lysere hudfarger.

Så klart. Men, det var liksom ikke poenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kulørt stuerent...? 🙄

Anonymkode: 9f5bc...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ikke lov. Ikke indianer heller 😊

Anonymkode: 4c023...2a2

Det er vel ikke et reelt problem? Det er vel knapt indianere i Norge. 

Om Ola og Kari leker cowboy og indianere her i Norge så kommer ikke innfødte i USA til å bli krenket. 

Anonymkode: 9d512...6aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er vel ikke et reelt problem? Det er vel knapt indianere i Norge. 

Om Ola og Kari leker cowboy og indianere her i Norge så kommer ikke innfødte i USA til å bli krenket. 

Anonymkode: 9d512...6aa

Det er nok ikke geografi,  men bruken av ordet som ikke er innafor lenger 

Anonymkode: 4c023...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke være så vanskelig å slutte å bruke neger og heller bruke navnet på folk? Har dere tungt for det eller hva er greia?

Anonymkode: 62167...e94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, malifika said:

Jo, det er vanskelig. Det finnes en ganske stor andel både hvite og mixed i Afrika, så hvis jeg skal beskrive noen sin hudfarge så kan jeg ikke bare si afrikaner, da dette er et land med mange nyanser. Kanskje du skal få inn dette i den geografien du er så god på.

Apropos geografi, Afrika er ikke et land. Det er et kontinent med 54 forskjellige land.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil ikke at du kaller meg det og jeg er mørkhudet. Jeg vil heller ikke at du kaller barna mine det heller. Om de har sagt at det er greit så er det sikkert fordi de ikke orker å gå inn på diskusjonen og bare har resignert.

Anonymkode: dd010...cb9

Absolutt ikke, de har sterke meninger om temaet og har absolutt ikke resignert.

Men det er vel som med alt, folk har forskjellige meninger uansett hva det gjelder og hvilken bakgrunn man har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at "neger" blir brukt i en negativ tone. "Svarte negeren" er en bannefrase(?) jeg har hørt mange ganger i løpet av oppveksten og mitt voksne liv. Jeg jobber med eldre, og har i perioder hørt de bruke det som en nedsettende karakterisering av mørkhudede pleiere. Om jeg skal beskrive en person bare ut ifra deres hudfarge foretrekker jeg å bruke "svart" eller "mørkhudet". 

Anonymkode: a4279...f1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grei beskrivelse av han "negeren som går der" for da er du ikke i tvil om hvem det er. 

Men man kan jo si, han med afro f eks

Anonymkode: c9e08...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det kan vel ikke være så vanskelig å slutte å bruke neger og heller bruke navnet på folk? Har dere tungt for det eller hva er greia?

Anonymkode: 62167...e94

Nope, men det er vårt språk og vårt valg 😋

Anonymkode: 9f5bc...a81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vokste opp på 70-80 tallet og da var det helt innafor og ikke på noen måte negativt ladet når det ble brukt i dagligtale. Det som var skikkelig ille var å kalle noen for "svarting" og dermed var ikke "svart" helt bra heller. 

Tror dermed endringen må ha kommet etter år 2000 en gang, men klarer ikke huske når jeg la merke til det. 

Anonymkode: 0e040...fe1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ser ikke helt behovet for ordet? Hvorfor er det så viktig å kunne si neger? I hvilken setting er det nødvendig? Holder det ikke med afrikansk/mørk/svart/brun? 

Jeg er norsk-afrikansk blanding, og husker veldig godt da jeg som 8-åring (1998) ble kalt neger for første gang, og det ubehaget jeg da opplevde. 

Anonymkode: 0bb8b...41a

Ser ikke helt vitsen med å bruke det ordet jeg heller.

Hva tenker du om ordet mulatt? Håper det er ok at jeg spør. Jeg bruker ikke ordet selv, men vet helt ærlig ikke om det er innafor eller ikke. 

Anonymkode: 3716b...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lov å si eskimo?? Ikke fått med meg! Er det lov å si samer og indianer da?

Dverg vet jeg er fy

Anonymkode: 26197...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke lov å si eskimo?? Ikke fått med meg! Er det lov å si samer og indianer da?

Dverg vet jeg er fy

Anonymkode: 26197...e90

Indianer er jo bare feil, siden de aldri var fra India

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...