Gå til innhold

På hvilket tidspunkt ble det feil å bruke ordet neger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Robin666 skrev (6 minutter siden):

Man kan ikke si skeiv. Det antyder at noe ikke er rett/korrekt og er åpenbart diskriminerende. 

Dette har jeg aldri blitt fortalt før, takk for at du sier i fra. Jeg skal tenke meg mer om når jeg snakker om de som tilhører LHBT+

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, A-hunter said:

Selvsagt. Det finnes ingenting negativt eller diskriminerende med ordet neger som ikke er diktet opp av rabiate aktivister.

Og min verden får de ikke styre ved å tillegge meg meninger ved min ordbruk som jeg ikke har.

Om du vet at å kalle en person neger vil bli oppfattet som nedlatende og diskriminerende av mottager - samt alle andre som hører på det - så er din oppfattelse av ordet irrelevant.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg ble interessert og leste om dem. Det bor vel ganske mange sigøynere i Bulgaria også? 

Det regner jeg med. 
Det er ikke rom jeg har lest mest om, men jeg er veldig fascinert av romani-kulturen. Særlig musikken. Både Åge Aleksandersen og Ronnie Wood (bassist i Stones) har romani-opphav. Reisende finnes spredd over hele vesten, hvis du har sett serien Peaky Blinders får man et innblikk i britisk romani-kultur på 30-tallet. 
Det fulgte nok endel bråk og faenskap med taterfølgene, men du verden så mye intoleranse og dritt de har blitt utsatt for av storsamfunnet. Helt opp i våre dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ordet neger sier ingenting om røttene mine. Det gjør afrikansk, eller f.eks. somalisk. Og jeg er stolt av røttene mine, blir ikke mindre stolt av å ikke ønske å bli kalt neger.

Dere som er så for å bruke ordet neger - i hvilke settinger er det dere har behov for ordet? Når er det så viktig i si neger i stedet for et annet ord? Og hvorfor trenger vi snakke om hudfarge i det store og det hele? Når er det relevant?

Anonymkode: 0bb8b...41a

Jeg bruker det når jeg synger sanger som har ordet i teksten.

Anonymkode: a3ebd...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har faktisk aldri vært greit å si, så spørsmålet ditt burde heller være "når begynte nordmenn å forstå at det ikke er greit å si"? Det er to helt forskjellige spørsmål, men det er jo dette folk faktisk svarer på, når man selv begynte å forstå at neger faktisk ikke er greit å si. 

Anonymkode: a5b5f...313

Det er selvsagt nordmenn som bestemmer hvilke ord som er greit å bruke når vi snakker norsk.  Om nordmenn mener ordet neger er greit å bruke på norsk så er ordet greit å si uavhengig av hva andre folk måtte mene om ordet neger. 

Anonymkode: 0eb06...d0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

HÆ? Er ikke eskimo lov heller lenger? Klarer ikke henge med lenger 😂

Anonymkode: 86196...86f

Ikke lov. Ikke indianer heller 😊

Anonymkode: 4c023...2a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke lov. Ikke indianer heller 😊

Anonymkode: 4c023...2a2

Men "samer" er enda lov? 

Anonymkode: 7bb1b...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Politiet: Kan du beskrive gjerningspersonen?

Polyester:  folk.

Anonymkode: 0eb06...d0f

Da sier man bare: han/hun hadde lyst eller mørkt hår. Han var lav, hun var høy, hun var lys, så hun så etnisk norsk ut, han var mørk, hadde et afrikansk utseende, et pakistansk utseende etc. Videre blir man gjerne spurt om ansiktstrekk. Om ansiktet var rundt, mer langt osv. Hadde uansett blitt litt snaut å bare si neger….

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (1 minutt siden):

Det regner jeg med. 
Det er ikke rom jeg har lest mest om, men jeg er veldig fascinert av romani-kulturen. Særlig musikken. Både Åge Aleksandersen og Ronnie Wood (bassist i Stones) har romani-opphav. Reisende finnes spredd over hele vesten, hvis du har sett serien Peaky Blinders får man et innblikk i britisk romani-kultur på 30-tallet. 
Det fulgte nok endel bråk og faenskap med taterfølgene, men du verden så mye intoleranse og dritt de har blitt utsatt for av storsamfunnet. Helt opp i våre dager. 

Interessen min ble vekket av noe så banalt som en rengjøringsvideo på you tube 😄 Jeg ble så sjukt inspirert til å gjøre rent, for disse reisende var helt utrolig renslige og effektive. Og så bare så jeg på flere videoer, og kom over tatere da. Ble også veldig fascinert av kulturen, og fikk vondt av å se og lese og høre om alt de måtte gjennomgå. Bla ble en ung taterjente tvunget til abort fra myndighetene på stedet. Hennes kjæreste som ikke var av taterslekt kom aldri over det. Minoriteter blir nesten alltid behandlet stygt. Og det ser ikke ut til at vi lærer. Bare det å stå på sitt med å kalle mennesker "neger" her, selv om de ikke vil det. Det er så vanvittig i 2021. Vi holder på og holder på. Kanskje vi en dag blir minoritet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, SoWhat? said:

Kanskje på tide å lære seg geografi og hvor de ulike mennesker kommer fra? Så kan du fint bare si afrikanere, asiatere osv. Det er ikke så vanskelig å se hvor vi kommer fra. 

Det fungerer fint når de faktisk er derfra, men hudfarge viser ikke hvor man kommer fra

Anonymkode: 6c406...cf4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har ikke en fortid som slavedrivere her til lands så det er helt ok å omtale mørkhudede som negre. Signøynere og begrepet Romani er identiske. Man kan like gjerne si det ene som det andre. Det samme gjelder begrepet tater. Konnotasjonene tilknyttet det nye Romanibegrepet er identiske med signøynerbegrepet hvilket gjør den semantiske akrobatikken meningsløs.

Anonymkode: 9f5bc...a81

Enig. Dessuten vil jo alltid konnotasjonene bli de samme når man kun bytter ut ett ord med ett annet. Det er jo det det vil si å bytte ord.  

Anonymkode: 0eb06...d0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Mocca* skrev (13 timer siden):

Har vel vært i ca 20 år med kleine situasjoner hvor man kløner med hva som er greit å bruke k hvilken setting.

Komisk nok er ikke en eneste neger jeg kjenner som synes det er feil å bruke neger/negresse, heldigvis for det er nydelige ord.

Som de sier, hvorfor skal du kalle meg noe annet enn det jeg er. Alle andre ord som er politisk korrekte kan også misbrukes, det handler mer om hvordan man prater med/om enn ordet i seg selv.

Jeg vil ikke at du kaller meg det og jeg er mørkhudet. Jeg vil heller ikke at du kaller barna mine det heller. Om de har sagt at det er greit så er det sikkert fordi de ikke orker å gå inn på diskusjonen og bare har resignert.

Anonymkode: dd010...cb9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men "samer" er enda lov? 

Anonymkode: 7bb1b...007

Enn så lenge,  men lapp og finn er absolutt no-go

Anonymkode: 4c023...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Men "samer" er enda lov? 

Anonymkode: 7bb1b...007

Samer er hva samene omtaler seg selv som så det er greit å bruke. 

Anonymkode: 0eb06...d0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (33 minutter siden):

Kanskje på tide å lære seg geografi og hvor de ulike mennesker kommer fra? Så kan du fint bare si afrikanere, asiatere osv. Det er ikke så vanskelig å se hvor vi kommer fra. 

Jo, det er vanskelig. Det finnes en ganske stor andel både hvite og mixed i Afrika, så hvis jeg skal beskrive noen sin hudfarge så kan jeg ikke bare si afrikaner, da dette er et land med mange nyanser. Kanskje du skal få inn dette i den geografien du er så god på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Older millennial

Det har alltid vært et ord med negativ betydning. Selv om Ola og Kari Nordmann ikke syns det er så ille å bruke før eller idag så har det vel aldri hatt et positivt innhold for de som det ble brukt mot. Grunnen til flere slutter å vruke det nå er forhåpentligvis at folk blir mer opplyste og forståelsesfulle for at språket og ordene vi bruker når vi snakker om andre har mye makt, enten vi sier ting på en positiv eller negativ hensikt. Og dette gjelder ikke bare når det er snakk om rase, men også religion og kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (1 minutt siden):

Jo, det er vanskelig. Det finnes en ganske stor andel både hvite og mixed i Afrika, så hvis jeg skal beskrive noen sin hudfarge så kan jeg ikke bare si afrikaner, da dette er et land med mange nyanser. Kanskje du skal få inn dette i den geografien du er så god på.

Får ta dem på språket da 😄 men du har et poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NoDiablo
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er født på 1980-tallet i Oslo. På 90-tallet brukte vi ordet ofte. Vi snakket om å bli negerbrune om sommeren på tull. Ordet var bare en beskrivelse av folk med mørk hud. Og vi hadde ingenting i mot mørkhudede. 
 

Bruker ikke ordet nå lenger. Men på hvilket tidspunkt ble det egentlig fy fy? 
 

Dette er et seriøst spørsmål. Og jeg håper at folk kan diskutere dette saklig. 

Anonymkode: b5b46...846

Adoptert.
Jeg merket fort at ordet "neger" ble brukt nedsettende.
"Neger" var som "indianer", en beskrivelse av etnisitet.
Bortsett fra at neger omtrent alltid ble brukt i nedsettende sammenhenger. Stor forskjell der, altså. 

På barneskolen ble jeg mobbet med ordet neger.
Jeg lærte meg at foreldrene til barna som brukte det ikke skilte mellom artbeskrivelse og nedsettende ord. Jeg lærte meg at "neger" er noe ingen ønsker å være. Og jeg lærte det helt av meg selv, uten at mine foreldre eller andre voksne spilte inn på mine oppfatninger.
Hvordan fikk barna det til at ordet "neger" var nedsettende??

Hvorfor var "negerbrune om sommeren" på tull, og ikke en nøytral forklaring?

Når det begynte å bli belastet?! Fra det ble innført til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NoDiablo
Katten.2.0 skrev (31 minutter siden):

Om du vet at å kalle en person neger vil bli oppfattet som nedlatende og diskriminerende av mottager - samt alle andre som hører på det - så er din oppfattelse av ordet irrelevant.

Bra.
Pluss at det betyr at det egentlig ikke er irrelevant. Det betyr at vedkomne gir f . Hvilket sier mye om vedkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...