Gå til innhold

På hvilket tidspunkt ble det feil å bruke ordet neger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så krenket over å bli kalt rasist når de bruker n-ordet. Hvorfor skal jeg måtte finne et annet ord når jeg personlig synes rasist er mest beskrivende og enklest å bruke? 

Anonymkode: 4798a...39c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren min sier neger, og han er asiat. Går ikke an som hvit å kalle ham rasist. 

Anonymkode: 0b310...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Samboeren min sier neger, og han er asiat. Går ikke an som hvit å kalle ham rasist. 

Anonymkode: 0b310...1f3

Haha, sånn rent bortsett fra at Japan er ca det mest rasistiske folkeslaget!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Samboeren min sier neger, og han er asiat. Går ikke an som hvit å kalle ham rasist. 

Anonymkode: 0b310...1f3

Jo, i følge veldig mange her inne, er han en rasist, ja.
Eller kanskje han får disp. her inne til å bruke ordet siden han selv har en annen hudfarge enn hvit

Anonymkode: c6f89...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så krenket over å bli kalt rasist når de bruker n-ordet. Hvorfor skal jeg måtte finne et annet ord når jeg personlig synes rasist er mest beskrivende og enklest å bruke? 

Anonymkode: 4798a...39c

Enig, det er de som blir utsatt for reell rasisme som burde bli krenket over at du vanner ut begrepet rasisme. 

Anonymkode: 0eb06...d0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Katten.2.0 said:

Haha, sånn rent bortsett fra at Japan er ca det mest rasistiske folkeslaget!

Han er ikke japansk. 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, i følge veldig mange her inne, er han en rasist, ja.
Eller kanskje han får disp. her inne til å bruke ordet siden han selv har en annen hudfarge enn hvit

Anonymkode: c6f89...bfd

Min samboer er og muslim. Er det noen som får mest hets i det norske samfunnet, og her inne, så er det muslimer. 

Anonymkode: 0b310...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Samboeren min sier neger, og han er asiat. Går ikke an som hvit å kalle ham rasist. 

Anonymkode: 0b310...1f3

Selvsagt går det an å kalle samboeren din for rasist. Etniske nordmenn er  trolig de minst rasistiske i verden så om samboeren din er asiat så er han mest sannsynlig langt mer rasistisk enn gjennomsnittsnordmannen.  

Anonymkode: 0eb06...d0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-7-26 den 16.01):

Er kulørt stuerent...? 🙄

Anonymkode: 9f5bc...a81

Mest sannsynlig.  Har aldri hørt noen klage over å bli kalt kulørt. 

 

Anonymkode: 9d512...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er ikke japansk. 

Anonymkode: 0b310...1f3

Sukk.

Poenget er at det ikke er hudfargen som avgjør om man er rasist eller ikke. Det er meningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til Pippi Langstrømpe er ikke lenger negerkonge, han er sydhavskonge. Så tror sydhavsfolk er den politisk korrekte betegnelsen på hva som tidligere het negre. 

Anonymkode: 9d512...6aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (7 minutter siden):

Sukk.

Poenget er at det ikke er hudfargen som avgjør om man er rasist eller ikke. Det er meningene. 

Det stemmer. Også viktig å huske på at man kan være rasistisk mot sin egen rase.

Anonymkode: 9d512...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.7.2021 den 12.31):

Ordet neger sier ingenting om røttene mine. Det gjør afrikansk, eller f.eks. somalisk. Og jeg er stolt av røttene mine, blir ikke mindre stolt av å ikke ønske å bli kalt neger.

Dere som er så for å bruke ordet neger - i hvilke settinger er det dere har behov for ordet? Når er det så viktig i si neger i stedet for et annet ord? Og hvorfor trenger vi snakke om hudfarge i det store og det hele? Når er det relevant?

Anonymkode: 0bb8b...41a

Vel feks når politiet ber deg beskrive gjerningsmannen? Greit å kunne fortelle om hudfargen da kanskje? Eller skal du gi en komplett beskrivelse og utelukke det faktum at det var en neger? Tror du de finner ham da? 

Anonymkode: eed65...164

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (På 26.7.2021 den 1.39):

Selvsagt. Det finnes ingenting negativt eller diskriminerende med ordet neger som ikke er diktet opp av rabiate aktivister.

Og min verden får de ikke styre ved å tillegge meg meninger ved min ordbruk som jeg ikke har.

Naboen min tviholdt på det og måtte til slutt kysse skoene til den han kalte neger. Det er veldig stygt å si det og blir tatt som rasistisk og nedsettende mot svarte. Så lykke til hvis du sier det høyt til svarte folk. At man sa det før gjør det ikke noe bedre. Man kalte homofile sopere før og det var greit, men ikke nå. Verden forandrer seg. Integrer deg eller svi.

Anonymkode: 8ab42...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Naboen min tviholdt på det og måtte til slutt kysse skoene til den han kalte neger. Det er veldig stygt å si det og blir tatt som rasistisk og nedsettende mot svarte. Så lykke til hvis du sier det høyt til svarte folk. At man sa det før gjør det ikke noe bedre. Man kalte homofile sopere før og det var greit, men ikke nå. Verden forandrer seg. Integrer deg eller svi.

Anonymkode: 8ab42...5f0

Prøver du å si at svarte lett tyr til vold? 

Anonymkode: 9d512...6aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøver du å si at svarte lett tyr til vold? 

Anonymkode: 9d512...6aa

Mennesker kan ty til vold når de stadig blir undertrykket og sett ned på med stygge ord. 

Anonymkode: 8ab42...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøver du å si at svarte lett tyr til vold? 

Anonymkode: 9d512...6aa

Det er flust av hvite som tyr til vold om du sier noe ekstremt nedsettende til dem. Mennesker er tidvis voldelige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er et unødvendig ord, så skjønner egentlig ikke behovet for å bruke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.7.2021 den 9.25):

Det der har du diktet opp. Tror ikke et ord på det du sier, men du vet tydeligvis ikke bedre. Synes synd på deg. 
For oppegående og oppdaterte folk så var ikke ordet «neger» noe man brukte allerede tilbake på 90-tallet. 
 

Forskning viser også at folk som bor på bygdene er verst og har de mest gammeldagse holdningene når det kommer til dette. Jeg kjenner mange afrikanere, og INGEN av de ønsker å bli kalt neger. Jeg blir helt skremt av holdningene til noen her inne. Har dere ikke lært noenting? Les dere opp..!

Anonymkode: 0fd6c...147

Jeg er enig med deg i det meste her, men da jeg gikk på ungdomsskolen på slutten av 90-tallet var dette vanlig tiltale i min gjeng som bestod for det meste av en god blanding av nordmenn, øst-europeere og flest afrikanere. Og selv ble jeg kalt for "hvit neger". Jeg mener skiftet kom rundt 2000-tallet. Da jeg ble kjent med min mann (mørkhudet fra Karibien) i 2004 husker jeg at han reagerte veldig på ordet. Jeg hadde sluttet å bruke den tiltalen, men jeg hadde flere norske venner og familie som fortsatt brukte ordet. Jeg mente da at de bare hang litt etter, at folk fortsatt i dag bruker ordet som den største selvfølgelighet, det er sjokkerende. Den eneste av de jeg kjenner som fortsatt bruker ordet er min meget merkverdige, psykisk syke tante i 60-årene som er medlem i Jehovas vitne. 

Det mest merkelige er at når man forteller disse menneskene at vi ikke bruker dette ordet i dag, og forklarer hvorfor, så vil de fortsatt lukke ørene og argumentere for ordets opprinnelse betydning og bla bla bla... De VIL jo ikke endre seg. 

Anonymkode: fe839...eb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Selvsagt går det an å kalle samboeren din for rasist. Etniske nordmenn er  trolig de minst rasistiske i verden så om samboeren din er asiat så er han mest sannsynlig langt mer rasistisk enn gjennomsnittsnordmannen.  

Anonymkode: 0eb06...d0f

Jeg har vært sammen med nordmenn før, og alle sammen har pr def vært rasister. «Guling», sa min forrige kjæreste om min nåværende samboer. 

Anonymkode: 0b310...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier mørkhudet, lyshudet, evt landet eller verdensdelen personen kommer fra. Feks "Han så sørøst-asiatisk ut". Er det også feil? 

Sa neger frem til rundt 2000, og lå aldri noe rasistisk bak, men det var det vi var vant til å si, det sto i bøker, de sa det på tv etc. 

Når det er sagt så synes jeg det er tullete å ikke kunne nevne folks hudfarge uten at man lynsjes. For meg blir det det samme som å si at noen har lyst hår, blå genser, fregner, er høy, lav etc. Er jo kun et kjennetegn ved personen. 

"Hvem av veilederne sa de skulle hente kopien til deg?" 

"Han med mørk hud" 

"Rasist!!!!" 

Blir for dumt. 

Anonymkode: c1d40...4f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...