Gå til innhold

På hvilket tidspunkt ble det feil å bruke ordet neger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

malifika skrev (4 minutter siden):

Kan man si mørkhudet da, eller heter det folk med melanin-rik hud?

Ikkesant... 🙄

Vet at noen foretrekker å bli omtalt som svart heller enn neger, men det lugger skikkelig i mitt hode. Svart er jo en langt mer utrivelig betegnelse enn neger? 

Uansett, min hjerne og min anvendelse av språket. Neger er et helt greit ord som jeg ikke tilegner noen konotasjoner annet et at de jeg omtaler er brune. 

Anonymkode: 9f5bc...a81

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvem må endre hvilke navn?

Anonymkode: af28a...267

Nigeria og Niger 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (6 timer siden):

Nigeria og Niger 

🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️.. 🤷🏻‍♀️ så mye uvitenhet..!

Anonymkode: 0fd6c...147

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Mocca* skrev (7 timer siden):

Har vel vært i ca 20 år med kleine situasjoner hvor man kløner med hva som er greit å bruke k hvilken setting.

Komisk nok er ikke en eneste neger jeg kjenner som synes det er feil å bruke neger/negresse, heldigvis for det er nydelige ord.

Som de sier, hvorfor skal du kalle meg noe annet enn det jeg er. Alle andre ord som er politisk korrekte kan også misbrukes, det handler mer om hvordan man prater med/om enn ordet i seg selv.

Det der har du diktet opp. Tror ikke et ord på det du sier, men du vet tydeligvis ikke bedre. Synes synd på deg. 
For oppegående og oppdaterte folk så var ikke ordet «neger» noe man brukte allerede tilbake på 90-tallet. 
 

Forskning viser også at folk som bor på bygdene er verst og har de mest gammeldagse holdningene når det kommer til dette. Jeg kjenner mange afrikanere, og INGEN av de ønsker å bli kalt neger. Jeg blir helt skremt av holdningene til noen her inne. Har dere ikke lært noenting? Les dere opp..!

Anonymkode: 0fd6c...147

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 15 årene kanskje? Ser det var i bruk i skolesammenheng da jeg gikk på ungdomsskolen i 2003. Har aldri oppfatta det som et negativt ord, det virker som om noen plutselig så over dammen og fant det gamle ordet nigger – som ganske riktig har hatt en nedsettende bruk helt fra gammelt av. Problemet er bare at neger aldri har hatt en tilsvarende betydning eller bruk, så det hele er en fullstendig oppkonstruert problematisering av ordet. Det må bygge på enten en misforståelse eller en bevisst feiloversettelse.

Min første forelskelse var ei negresse, jeg synes det er et flott ord på flotte mennesker.

Anonymkode: 08d76...93f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det der har du diktet opp. Tror ikke et ord på det du sier, men du vet tydeligvis ikke bedre. Synes synd på deg. 
For oppegående og oppdaterte folk så var ikke ordet «neger» noe man brukte allerede tilbake på 90-tallet. 
 

Forskning viser også at folk som bor på bygdene er verst og har de mest gammeldagse holdningene når det kommer til dette. Jeg kjenner mange afrikanere, og INGEN av de ønsker å bli kalt neger. Jeg blir helt skremt av holdningene til noen her inne. Har dere ikke lært noenting? Les dere opp..!

Anonymkode: 0fd6c...147

Greit du tror det er oppdiktet, og at jeg ikke vet bedre. Mulig afrikanere du kjenner ikke liker ordet, men det finnes altså flere enn afrikanske som kan ha sin mening om dette. 

Som sagt jeg kjenner mange og ingen har noe problem med ordet og foretrekker at det er det som brukes. Neger og negresse er nydelige ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke helt behovet for ordet? Hvorfor er det så viktig å kunne si neger? I hvilken setting er det nødvendig? Holder det ikke med afrikansk/mørk/svart/brun? 

Jeg er norsk-afrikansk blanding, og husker veldig godt da jeg som 8-åring (1998) ble kalt neger for første gang, og det ubehaget jeg da opplevde. 

Anonymkode: 0bb8b...41a

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er rart at man ikke har lov å si neger?? hva er galt med det?? vi sier jo samer og skogsamer, kvener eller hva de heter... syns svarting er verre..,. men helt feil blir det å kalle en hvit for neger... knis

Anonymkode: 81796...6f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, *Mocca* said:

Har vel vært i ca 20 år med kleine situasjoner hvor man kløner med hva som er greit å bruke k hvilken setting.

Komisk nok er ikke en eneste neger jeg kjenner som synes det er feil å bruke neger/negresse, heldigvis for det er nydelige ord.

Som de sier, hvorfor skal du kalle meg noe annet enn det jeg er. Alle andre ord som er politisk korrekte kan også misbrukes, det handler mer om hvordan man prater med/om enn ordet i seg selv.

Jeg kjenner flere sorte som ikke liker ordet never.

Anonymkode: 6c406...cf4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ser ikke helt behovet for ordet? Hvorfor er det så viktig å kunne si neger? I hvilken setting er det nødvendig? Holder det ikke med afrikansk/mørk/svart/brun? 

Jeg er norsk-afrikansk blanding, og husker veldig godt da jeg som 8-åring (1998) ble kalt neger for første gang, og det ubehaget jeg da opplevde. 

Anonymkode: 0bb8b...41a

Hvorfor kan du ikke være stolt av opprinnelsen og røttene dine heller, istedenfor å omtale det som noe som ikke skal nevnes eller snakkes om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kjenner flere sorte som ikke liker ordet never.

Anonymkode: 6c406...cf4

Kjenner mange selv jeg, og de hater å bli kalt mørkhudet, svart og brun.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde jo filmen «Svidd Neger» i 2003, så må jo ha være etter det. Men selve ordet neger er ikke så ille, men noen kunnskapsløse forveksler det med den andre varianten (den rasistiske) som kommer fra USA.

Anonymkode: 8e9d8...961

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser ikke helt behovet for ordet? Hvorfor er det så viktig å kunne si neger? I hvilken setting er det nødvendig? Holder det ikke med afrikansk/mørk/svart/brun? 

Anonymkode: 0bb8b...41a

Det er fremdeles noen som sier «bruning»/«svarting»(«nigger»)/skitten» om en neger (svart). Hva er foretrukket av nevnte? 

Anonymkode: 0b310...1f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker ordet selv så jeg ser ikke problemet. Ordet dør ut etterhvert om de slutter å bruke det selv, og vi andre har sluttet å bruke det fordi det er sosialt selvmord, ikke fordi vi oppriktig mener det er galt.

Anonymkode: a3ebd...7e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok rundt 2000 det ble satt på agendaen. Men de som ikke likte order har nok følt det slik i årevis. Jeg synes personlig det er det peneste beskrivende ordet (neger/negresse), men trenger ikke å bruke det siden andre blir støtt. Jeg forbinder det med noe eksotisk og flotte skulpturer sjømenn tok med seg hjem. Det blir feil å sammenligne det med den engelske variant som er stygg. Boy er muligens enda styggere når det blir brukt for å være slem. 

Anonymkode: 0c59c...03d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest 123 eller noe

Synes det er rart med rappere som representerer de svarte, når de ofte i sine sanger rapper om bitch ass nigga shit hele tiden, de holder jo liv i ordet som de ikke vil skal bli brukt lengre. Bestem dere nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så idiotisk. Jeg kommer til å bruke neger, eskimo, sigøyner og andre ord som sikkert vil bli forbudt fremover. Jeg lar meg ikke diktere.

Anonymkode: 73f31...742

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å si det da jeg fikk en somalisk kjæreste i 1992. Han ba meg si black people og ikke negre og forklarte meg at det føltes som ordet nigger for ham. Etter det fikk jeg avsmak for ordet neger, særlig pga hetsen vi begge mottok også.

Jeg fikk høre "negerhore" fra fremmede når han og jeg var ute og gikk, eller folk sa til ham "go back to Africa", i tillegg til at folk nektet å gi ham fyr selv om han spurte høflig, etc. Det skal sies at dette skjedde om kvelden/natten når folk var fulle, men likevel.

Anonymkode: 04f60...769

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (2 timer siden):

Hvorfor kan du ikke være stolt av opprinnelsen og røttene dine heller, istedenfor å omtale det som noe som ikke skal nevnes eller snakkes om?

Ordet neger sier ingenting om røttene mine. Det gjør afrikansk, eller f.eks. somalisk. Og jeg er stolt av røttene mine, blir ikke mindre stolt av å ikke ønske å bli kalt neger.

Dere som er så for å bruke ordet neger - i hvilke settinger er det dere har behov for ordet? Når er det så viktig i si neger i stedet for et annet ord? Og hvorfor trenger vi snakke om hudfarge i det store og det hele? Når er det relevant?

Anonymkode: 0bb8b...41a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...