Gå til innhold

På hvilket tidspunkt ble det feil å bruke ordet neger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har ikke en fortid som slavedrivere her til lands så det er helt ok å omtale mørkhudede som negre. Signøynere og begrepet Romani er identiske. Man kan like gjerne si det ene som det andre. Det samme gjelder begrepet tater. Konnotasjonene tilknyttet det nye Romanibegrepet er identiske med signøynerbegrepet hvilket gjør den semantiske akrobatikken meningsløs.

Anonymkode: 9f5bc...a81

Hva mener du at tatere/sigøynere og "negre" har felles? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SoWhat? skrev (1 time siden):

Hva mener du at tatere/sigøynere og "negre" har felles? 

At de ikke er etnisk norske...? 

Anonymkode: 9f5bc...a81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

At de ikke er etnisk norske...? 

Anonymkode: 9f5bc...a81

Hvilken etnisitet har tatere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Hvilken etnisitet har tatere? 

Ikke norsk ihvertfall... De fleste av dem kommer fra Øst Europa, mange fra Romania. 

Anonymkode: 9f5bc...a81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke norsk ihvertfall... De fleste av dem kommer fra Øst Europa, mange fra Romania. 

Anonymkode: 9f5bc...a81

Nei. Det har vært norske tatere fra langt tilbake i tid. Har nemlig fir ikke lenge siden både lest om dem og sett filmer. Og jeg tror de fleste kaller denne gruppen mennesker for reisende  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje når man innså at folk er mer enn hudfargen din først og fremst? Den som er nysgjerrig burde spørre de som føler seg personlig truffet av uttrykket, og ikke spørre hvite. 

Håper dere som sier dere alltid bruker ordet gjør det også, samme hvem dere treffer og hva dere snakker med de om, da får dere kanskje svar på når det ikke ble greit. Hvis dere treffer noen med tålmodighet da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke norsk ihvertfall... De fleste av dem kommer fra Øst Europa, mange fra Romania. 

Anonymkode: 9f5bc...a81

 

SoWhat? skrev (8 minutter siden):

Nei. Det har vært norske tatere fra langt tilbake i tid. Har nemlig fir ikke lenge siden både lest om dem og sett filmer. Og jeg tror de fleste kaller denne gruppen mennesker for reisende  

Reisende er romani som regel. De er etnisk norske, men opphavet til reisende-slekter (det vi før kalte tater, fant ev splint) ligger tilbake i flere bølger av innvandrende sigøynere eller rom som kom til Skandinavia helt tilbake til 1500-tallet. De ble etterhvert utvannet av bofaste, som ikke sjelden ble assimilert inn i taterfølgene. 
 

Sigøynerne kommer ganske riktig ofte fra Romania, men de kalles romfolk og er noe annet enn romani eller det som ble kalt tater. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (4 timer siden):

Hvorfor kan du ikke være stolt av opprinnelsen og røttene dine heller, istedenfor å omtale det som noe som ikke skal nevnes eller snakkes om?

Det har ikke med opprinnelse å gjøre. Opprinnelse er f. eks. Afrika. Akkurat som man sier at en kineser er fra Kina. Man kaller ikke en kineser f. eks. for en mongol eller asiat. Eller en nordmann for en kaukas fordi han tilhører det kaukasiske folkeslaget. Hvorfor må det negroide folkeslaget alltid kalles for neger? Bare kall dem for mann eller dame eller afrikaner. Og om han eller hun ikke er fra afrika, men bare har forfedre derfra, må man i det hele tatt kalle de noe? De fleste mener/mente ikke noe vondt med å bruke neger, men det er påfallende hvor mye negativt dette ordet har vært benyttet i forskjellige sammenhenger. F. eks.: «negerarbeid», jævla neger etc.. Hvorfor er det viktig for oss å hardnakket holde på dette ordet, når folk blir såret av det? Når det gjelder ordet eskimo, så lurte jeg også litt i begynnelsen. Men da jeg lærte at det betydde hund, så skjønte jeg litt mer..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (12 timer siden):

Kan man si mørkhudet da, eller heter det folk med melanin-rik hud?

Tror det bare heter folk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (1 minutt siden):

 

Reisende er romani som regel. De er etnisk norske, men opphavet til reisende-slekter (det vi før kalte tater, fant ev splint) ligger tilbake i flere bølger av innvandrende sigøynere eller rom som kom til Skandinavia helt tilbake til 1500-tallet. De ble etterhvert utvannet av bofaste, som ikke sjelden ble assimilert inn i taterfølgene. 
 

Sigøynerne kommer ganske riktig ofte fra Romania, men de kalles romfolk og er noe annet enn romani eller det som ble kalt tater. 

Ja, jeg ble interessert og leste om dem. Det bor vel ganske mange sigøynere i Bulgaria også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (12 timer siden):

Kan man si mørkhudet da, eller heter det folk med melanin-rik hud?

Kanskje på tide å lære seg geografi og hvor de ulike mennesker kommer fra? Så kan du fint bare si afrikanere, asiatere osv. Det er ikke så vanskelig å se hvor vi kommer fra. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (4 timer siden):

Synes det er rart med rappere som representerer de svarte, når de ofte i sine sanger rapper om bitch ass nigga shit hele tiden, de holder jo liv i ordet som de ikke vil skal bli brukt lengre. Bestem dere nå da.

De tar ordet tilbake da. Sånn som mange andre har tatt sine stygge og nedlatende ord om deres gruppe tilbake. Mange eksempler på like ord blant andre marginaliserte grupper, men ingen klager på at man ikke kan prate nedlatende om jøder eller skeive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin666
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han ba meg si black people og ikke negre og forklarte meg at det føltes som ordet nigger for ham

Akkurat. Det FØLTES. Man kan ikke forholde seg til hva alle føler dersom de vrir og vender på ting. Neger er IKKE det samme som nigger, uansett hva man FØLER. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Polyester said:

Tror det bare heter folk. 

Politiet: Kan du beskrive gjerningspersonen?

Polyester:  folk.

Anonymkode: 0eb06...d0f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin666
Polyester skrev (2 minutter siden):

De tar ordet tilbake da. Sånn som mange andre har tatt sine stygge og nedlatende ord om deres gruppe tilbake. Mange eksempler på like ord blant andre marginaliserte grupper, men ingen klager på at man ikke kan prate nedlatende om jøder eller skeive.

Man kan ikke si skeiv. Det antyder at noe ikke er rett/korrekt og er åpenbart diskriminerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk aldri vært greit å si, så spørsmålet ditt burde heller være "når begynte nordmenn å forstå at det ikke er greit å si"? Det er to helt forskjellige spørsmål, men det er jo dette folk faktisk svarer på, når man selv begynte å forstå at neger faktisk ikke er greit å si. 

Hilsen fjellfinn/lapp som setter stor pris på at folk flest respekterer at jeg ikke skal kalles fjellfinn/lapp selv om oldemora di sa det. Er det så jævlig vanskelig å vise den samme respekten for andre folk??? 

Anonymkode: a5b5f...313

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Politiet: Kan du beskrive gjerningspersonen?

Polyester:  folk.

Anonymkode: 0eb06...d0f

Wow så du tenker alle med mørkere hud enn deg er kriminelle? Det var rasistisk det.

Men sånn seriøst, hudfarge er nesten aldri relevant. Jeg har forklart utseendet til folk uten å måtte nevne hvor på fargekartet de er og folk har fortsatt skjønt hvem jeg har snakka om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Robin666 said:

Akkurat. Det FØLTES. Man kan ikke forholde seg til hva alle føler dersom de vrir og vender på ting. Neger er IKKE det samme som nigger, uansett hva man FØLER. 

Synes det største problemet er at alle føler ulikt. Hadde alle negre vært enige om hva de ønsket å bli omtalt som så hadde denne debatten vært over for lengst. Jeg har ingen problemer med å bruke svart i stedet for neger om negrene foretrekker å bli omtalt som svarte.  Alt jeg ønsker er et praktisk språk hvor man lett vet hva som er greit å si.

Anonymkode: 0eb06...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har ikke en fortid som slavedrivere her til lands så det er helt ok å omtale mørkhudede som negre. Signøynere og begrepet Romani er identiske. Man kan like gjerne si det ene som det andre. Det samme gjelder begrepet tater. Konnotasjonene tilknyttet det nye Romanibegrepet er identiske med signøynerbegrepet hvilket gjør den semantiske akrobatikken meningsløs.

Anonymkode: 9f5bc...a81

Det var slaver i arbeid på sørlandet og Norge var sterkt involvert ellers i handelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jammen meg begynne å si at min mann er mørkebrun i stedefor å si han er fra Colombia.

Såå mye enklere!

 

🙄

Anonymkode: 4b0d3...d49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...