Gå til innhold

På hvilket tidspunkt ble det feil å bruke ordet neger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker said:

«Hvem av veilederne sa de skulle hente kopien til deg?" 

"Han med mørk hud" 

"Rasist!!!!" 

Blir for dumt. 

Anonymkode: c1d40...4f8

Jeg jobbet en dag med noe, og med unntatt av én som var afrikaner var vi alle hvite. Jeg visste ikke hva han het, og skulle spørre sjefen om noe. Så jeg sa da «han negeren». Fikk høre bare «fy, det sier man ikke. Han heter …» For meg er neger en svart person. 

Anonymkode: 0b310...1f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lurven

Var vel rundt 2015 at de fleste sluttet å si det.

Ser at noen fortsatt forsvarer å bruke det, men hvorfor er det så viktig?

Når det finnes andre ord man kan bruke, man må huske på at tidene forandrer seg, føler at det er litt gammeldags å bruke det ordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg jobbet en dag med noe, og med unntatt av én som var afrikaner var vi alle hvite. Jeg visste ikke hva han het, og skulle spørre sjefen om noe. Så jeg sa da «han negeren». Fikk høre bare «fy, det sier man ikke. Han heter …» For meg er neger en svart person. 

Anonymkode: 0b310...1f3

Hvorfor brukte du ikke bare navnet hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Polyester skrev (På 26.7.2021 den 15.01):

Wow så du tenker alle med mørkere hud enn deg er kriminelle? Det var rasistisk det.

Men sånn seriøst, hudfarge er nesten aldri relevant. Jeg har forklart utseendet til folk uten å måtte nevne hvor på fargekartet de er og folk har fortsatt skjønt hvem jeg har snakka om. 

Snakk om vri på ting. Hvis det var rasistisk og gjør kommentaren til at hen tenker at alle med mørkere hud  er kriminelle, hva er det riktige svaret da? Folk eller hvit? Ja, du har kanskje klart og forklare det, men jo hudfarge er en del av utseende. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobbet en dag med noe, og med unntatt av én som var afrikaner var vi alle hvite. Jeg visste ikke hva han het, og skulle spørre sjefen om noe. Så jeg sa da «han negeren». Fikk høre bare «fy, det sier man ikke. Han heter …» For meg er neger en svart person. 

Anonymkode: 0b310...1f3

Det er ikke slik at språk eksisterer i et vakuum. Hvorfor bruker du neger når du vet det er noe nesten alle andre reagerer svært negativt på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
lurven skrev (28 minutter siden):

Hvorfor brukte du ikke bare navnet hans?

Er det svaret på at hen ikke visste hva han het? Jo, hen kunne ha sagt « han med blå genser», men hvordan bruker en navnet på noen en ikke vet hva heter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Mocca* skrev (På 26.7.2021 den 9.48):

Greit du tror det er oppdiktet, og at jeg ikke vet bedre. Mulig afrikanere du kjenner ikke liker ordet, men det finnes altså flere enn afrikanske som kan ha sin mening om dette. 

Som sagt jeg kjenner mange og ingen har noe problem med ordet og foretrekker at det er det som brukes. Neger og negresse er nydelige ord.

Jeg kjenner også mange med afrikansk herkomst. Kjenner både som venner og litt mer i perifert. Ingen ønsker å bli kaldt det du påstår. 

Mulig de du kjenner har resignert og nikker med, for de er dritt lei av å ta den kampen og bli møtt med slike holdninger. 

Er det så utrolig slitsomt for folk å gjøre det riktige? 

Anonymkode: 7eaf5...895

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks i en butikk. Alle har lik uniform. De 3 som er på jobb akkurat da, har mørkt hår. En av dem skulle ringe opp noen fra kontoret, pga en vare du skulle hente, men som ikke er levert. Den ansatte blir lenge borte for å ringe og du spør en av de andre ansatte om de kan sjekke hva som skjer, du har det travelt. Den ansatte spør deg "hvordan så han (som skulle gå og ringe etter varen) ut?" 

Blir det virkelig her feil å si "han hadde mørk hud" ??? når det er hans mest fremtredende kjennetegn ettersom alle har svarte bukser og blå skjorte og mørkt hår?

Må jeg finne ut hva han heter eller vite at han har et fødselsmerke på rumpa eller at han er fra Zansibar for å kunne beskrive han for et annet menneske? 

Idioti. 

Anonymkode: c1d40...4f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner også mange med afrikansk herkomst. Kjenner både som venner og litt mer i perifert. Ingen ønsker å bli kaldt det du påstår. 

Mulig de du kjenner har resignert og nikker med, for de er dritt lei av å ta den kampen og bli møtt med slike holdninger. 

Er det så utrolig slitsomt for folk å gjøre det riktige? 

Anonymkode: 7eaf5...895

Det ble påstått tidligere og, men nei absolutt ikke resignert og nikker med. De har sterke meninger og diskuterer dette engasjert... Gjerne det som poengterer at det er greit midt i samtaler.

De jeg kjenner vil absolutt ikke bli kalt svart, brun eller mørkhudet! Det er de tydelige på.

Ikke kun de med afrikansk herkomst, men også andre.

Endret av *Mocca*
Tillegg at det ikke handler om kun afrikanere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, lurven said:

Hvorfor brukte du ikke bare navnet hans?

🤦‍♀️ 

Quote

Jeg visste ikke hva han het. 

 

3 hours ago, Katten.2.0 said:

Det er ikke slik at språk eksisterer i et vakuum. Hvorfor bruker du neger når du vet det er noe nesten alle andre reagerer svært negativt på?

Om jeg bruker ordet neger er det bare mellom meg, samboer og begges foreldre. Ingen utenom. 
 

 

40 minutter siden, *Mocca* said:

De jeg kjenner vil absolutt ikke bli kalt svart, brun eller mørkhudet! Det er de tydelige på.

Hva vil de bli kalt da, om man ikke vet navnet deres? «Melaninrike» (svart, brun, mørkhudet)?

Anonymkode: 0b310...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen som begynte å bruke det som skjellsord. Det var ikke lov å si neger når jeg gikk på ungdomsskolen for ~15 år siden. Men er selv vokst opp med foreldre som bruker ordet som beskrivende ord. For meg er det ikke negativt, men ville aldri brukt ordet ute blant folk, da jeg vet at det er negativt ladet.

Men forstår at vi ikke kan kalle de nøttene (kan faktisk ikke navnet på dem da jeg ikke spiser nøtter) for «neger tær», eller en type stålull for negerhår ol. For det er faktisk ikke greit. 

Anonymkode: 4a87d...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Om jeg bruker ordet neger er det bare mellom meg, samboer og begges foreldre. Ingen utenom. 

Anonymkode: 0b310...1f3

 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobbet en dag med noe, og med unntatt av én som var afrikaner var vi alle hvite. Jeg visste ikke hva han het, og skulle spørre sjefen om noe. Så jeg sa da «han negeren». Fikk høre bare «fy, det sier man ikke. Han heter …» For meg er neger en svart person. 

Anonymkode: 0b310...1f3

Åpenbart ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Katten.2.0 said:

 

Åpenbart ikke.

Joda. Den sjefen spurte jeg tilbake i 1999. Hvor mange år er det siden?

Jeg sier ikke neger ute lenger. 

Anonymkode: 0b310...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda. Den sjefen spurte jeg tilbake i 1999. Hvor mange år er det siden?

Jeg sier ikke neger ute lenger. 

Anonymkode: 0b310...1f3

...

Du tenkte ikke det var viktig informasjon i det opprinnelige innlegget ditt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

🤦‍♀️

 

Om jeg bruker ordet neger er det bare mellom meg, samboer og begges foreldre. Ingen utenom. 
 

 

Hva vil de bli kalt da, om man ikke vet navnet deres? «Melaninrike» (svart, brun, mørkhudet)?

Anonymkode: 0b310...1f3

Ikke svart, brun, mørkhudet....som sagt ., Ei heller melaninrike..... Det får de nesten til å grøsse....

Som sagt neger og negresse er betegnelsen de foretrekker. Fordi vi ikke bruker det negativt heller ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Katten.2.0 said:

...

Du tenkte ikke det var viktig informasjon i det opprinnelige innlegget ditt?

Nei?

1 hour ago, *Mocca* said:

Ikke svart, brun, mørkhudet....som sagt ., Ei heller melaninrike..... Det får de nesten til å grøsse....

Som sagt neger og negresse er betegnelsen de foretrekker. Fordi vi ikke bruker det negativt heller ....

Negresse er jo nydelig. 

Anonymkode: 0b310...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lurven
Anonyminist skrev (6 timer siden):

Er det svaret på at hen ikke visste hva han het? Jo, hen kunne ha sagt « han med blå genser», men hvordan bruker en navnet på noen en ikke vet hva heter? 

Leste innlegget fæil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet har vært omstridt så lenge jeg kan huske. Akkurat når bruk av ordet begynte medføre risiko for sosiale sanksjoner i form av straff er jeg usikker på. Tipper et sted mellom ti og tyve år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (På 26.7.2021 den 1.19):

Det har blitt de siste årene, begynte vel for 10-15 år siden. Bruker neger selv, det er jo det de er. Hvis neger skal forbys må også landet Nigeria endre navn…. 
 

verden er gal 

Hadde du trukket fram Sudan og Etiopia i stedet for Nigeria, ville du vært nærmere et gyldig argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella-2 skrev (På 26.7.2021 den 14.47):

Det har ikke med opprinnelse å gjøre. Opprinnelse er f. eks. Afrika. Akkurat som man sier at en kineser er fra Kina. Man kaller ikke en kineser f. eks. for en mongol eller asiat. Eller en nordmann for en kaukas fordi han tilhører det kaukasiske folkeslaget. Hvorfor må det negroide folkeslaget alltid kalles for neger? Bare kall dem for mann eller dame eller afrikaner. Og om han eller hun ikke er fra afrika, men bare har forfedre derfra, må man i det hele tatt kalle de noe? De fleste mener/mente ikke noe vondt med å bruke neger, men det er påfallende hvor mye negativt dette ordet har vært benyttet i forskjellige sammenhenger. F. eks.: «negerarbeid», jævla neger etc.. Hvorfor er det viktig for oss å hardnakket holde på dette ordet, når folk blir såret av det? Når det gjelder ordet eskimo, så lurte jeg også litt i begynnelsen. Men da jeg lærte at det betydde hund, så skjønte jeg litt mer..

Her var det mye rart. Eskimo betyr ikke hund. En kineser kan selvfølgelig kalles en asiat på lik linje med alle andre folk fra Asia. Man kan hevde nordmenn tilhører den kaukasiske rase. Mer presist blir det å si at nordmenn er kaukasoide, på samme måte som andre folk kan kategoriseres som mongoloide og negroide. Kaukasisk folkeslag blir nok litt feil å omtale nordmenn som. Amerikanerne har en uvane med å bruke den type uttrykk. Men det kommer av generell uvitenhet. Kaukasiske folkeslag er folkegruppene som lever i Kaukasia - en region mellom Russland i nord, Svartehavet i vest, Kaspihavet i øst og Midtøsten i sør. Norge er jo ganske langt derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...