Gå til innhold

Er det greit å bade naken på offentlige steder?


Gab

Er det greit å bade naken på offentlige steder?  

285 stemmer

  1. 1. Er det greit å bade naken på offentlige steder?

    • Ja, det er greit
      97
    • Nei, det er ikke greit
      149
    • Bryr meg ikke
      39


Anbefalte innlegg

Brutex skrev (1 time siden):

Det er nok ikke fullt så enkelt.

Synes du at en konservativ jødes/muslims ønske om å ikke se deg i bikini burde gå foran din rett til å gå i bikini?

Nei. Det er veldig enkelt. Vi bor i et sekulært kristent land.  Så noe annet ville vært merkelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiuren skrev (39 minutter siden):

Det er faktisk ikke slik, faktisk. Mulig du må slutte å fokusere så mye på andres kjønn, faktum er at det er der selv om du ikke ser det.... 

 Siden noen MÅ vise seg frem så er de jo de som er fokusert på kjønn, ellers hadde de vel kledd på seg som normale mennesker. I Norge er det slik, det kommer ikke til å bli tillatt å bade naken offentlig i min levetid.   Veldig bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (På 9.7.2021 den 8.55):

Hundrevis av mennesker skal "styre" øynene sine men du kan ikke ta på deg 1 plagg??  Egoistisk.  Det kommer ikke til å bli akseptert, ihvertfall ikke i din levetid. 

 

Synes mer og mer det handler det å kontrollere andre (omgivelser/eksternt) og ikke lenger om å kontrollere seg selv (selvbeherskelse/internt). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (2 timer siden):

Mitt behov for å slippe å se kjønnsorganer  ufrivillig går foran ditt behov for å være naken.  Slik er det heldigvis i Norge. 

Ser for meg at du hadde vært døden nær av sjokk hvis du skulle inn på The Well i nærheten av  Oslo og ingen hadde advart deg på forhånd om at det er et nakenspa. Du hadde først hyperventilert av synet av et par bare bryst og så ropt " auuu hjelp, de stakkars øynene mine" løpt og kjøpt deg en ekstra badedrakt i resepsjonen for å bruke den som bind foran øynene. Deretter krevd pengene tilbake og en slant i erstatning visuell tortur og krenkelse 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Peonjenta said:

 Siden noen MÅ vise seg frem så er de jo de som er fokusert på kjønn, ellers hadde de vel kledd på seg som normale mennesker. I Norge er det slik, det kommer ikke til å bli tillatt å bade naken offentlig i min levetid.   Veldig bra. 

Ok, da får du tro det. Si fra om du finner den loven som forbyr det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (5 minutter siden):

Ok, da får du tro det. Si fra om du finner den loven som forbyr det. 

http://www.naturlig.org/nakenhet_og_lov.html

 

Lovlig
Ulovlig
Er situasjonen naturlig?
Bader eller sole seg naken ved avsides vann, strand, utmark eller lignende, eller på egen eiendom Vandre naken inn i et kjøpesenter
Hvem er til stede?
- Ingen / svært få til stede eller er rimelig å ventes til stede (om andre så kommer til det avsides stedet kan de ta stilling til om de vil være der — og implisitt akseptere nakenheten — eller dra videre).
- Andre nakne mennesker allerede til stede uten at dette forstyrrer andre.
Mengde mennesker — spesielt barn — allerede etablert på stedet, eller kan rimelig forventes (f.eks. en strand som ligger ved et leirsted eller der bussgrupper kommer), der det bør være rimelig å forvente at disse personene kan oppleve nakenheten som krenkende, skremmende eller ubehagelig.
Oppførsel
- Normal bading eller soling på en måte som ikke skaper påtrengende eksponering eller trekker unødvendig oppmerksomhet.
- Handlinger som det er naturlig å fortolke som kunstnerisk uttrykk eller offentlig protest/markering.
Handlinger som kan tolkes som kontaktsøkende eller seksualisert. Bevisst «vise seg frem» (trekke oppmerksomhet mot kroppen — "blotting") direkte foran andre.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja såklart er det greit, er da mye mer naturlig å bade naken enn med klær på

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Peonjenta said:

http://www.naturlig.org/nakenhet_og_lov.html

 

Lovlig
Ulovlig
Er situasjonen naturlig?
Bader eller sole seg naken ved avsides vann, strand, utmark eller lignende, eller på egen eiendom Vandre naken inn i et kjøpesenter
Hvem er til stede?
- Ingen / svært få til stede eller er rimelig å ventes til stede (om andre så kommer til det avsides stedet kan de ta stilling til om de vil være der — og implisitt akseptere nakenheten — eller dra videre).
- Andre nakne mennesker allerede til stede uten at dette forstyrrer andre.
Mengde mennesker — spesielt barn — allerede etablert på stedet, eller kan rimelig forventes (f.eks. en strand som ligger ved et leirsted eller der bussgrupper kommer), der det bør være rimelig å forvente at disse personene kan oppleve nakenheten som krenkende, skremmende eller ubehagelig.
Oppførsel
- Normal bading eller soling på en måte som ikke skaper påtrengende eksponering eller trekker unødvendig oppmerksomhet.
- Handlinger som det er naturlig å fortolke som kunstnerisk uttrykk eller offentlig protest/markering.
Handlinger som kan tolkes som kontaktsøkende eller seksualisert. Bevisst «vise seg frem» (trekke oppmerksomhet mot kroppen — "blotting") direkte foran andre.

Linken din virket ikke, men les litt her

https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/2021/07/07/jan-fikk-hakeslepp-da-han-sa-kommunens-nakenskilt/

Politiet uttaler og at dersom man utviser diskresjon så er det lov å sole/bade naken. 

Men jeg forstår du har en hekt på dette, så jeg tror jeg slutter nå. Vil ikke gi deg høyt blodtrykk og magesår :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (På 7.7.2021 den 20.08):

Det å være naken der andre kan se deg, men også se en annen veie er ikke helt det samme som å påtvinge andre kjønnsorganene sine ...

Og rasjobelt sett hva er verre med å se en vagina enn ett øre?

Veldig vanskelig å se en vagina dersom man bader naken. 

Litt folkeopplysning: Vagina er det som er på innsiden av et kvinnelig kjønnsorgan. Altså hulrommet innenfor. Veldig vanskelig å beskue, altså. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolce skrev (Akkurat nå):

Veldig vanskelig å se en vagina dersom man bader naken. 

Litt folkeopplysning: Vagina er det som er på innsiden av et kvinnelig kjønnsorgan. Altså hulrommet innenfor. Veldig vanskelig å beskue, altså. 

Du vet nok hva som menes med ordet i dagligtale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Du vet nok hva som menes med ordet i dagligtale.

Selvfølgelig vet jeg det. 

Men likevel - det du ser på "utsiden" er ikke en vagina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolce skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig vet jeg det

Men likevel - det du ser på "utsiden" er ikke en vagina. 

Bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (3 timer siden):

Mitt behov for å slippe å se kjønnsorganer  ufrivillig går foran ditt behov for å være naken.  Slik er det heldigvis i Norge. 

Du får jobbe for å forby det da… Det er nemmeligen ikke så ulovlig som du kanskje skulle ønske, for meg å ta morgendukkerten min kliss naken

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (11 minutter siden):

Du får jobbe for å forby det da… Det er nemmeligen ikke så ulovlig som du kanskje skulle ønske, for meg å ta morgendukkerten min kliss naken

Du har jo ikke skjønt noen ting 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt interessant og paradoksalt i en tid der kropp og nakenhet pushes på alle flater og der seksualiteten skal deles med "alle" at naturlige nakne kropper er så skummelt, ekkelt og provoserende for mange.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (Akkurat nå):

Du har jo ikke skjønt noen ting 

Jo men later til at du leser reglene på en annen måte eller at du er langt mer fintfølende for nakenhet en den jevne mann og kvinne

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

2 hours ago, herzeleid said:

Det er litt interessant og paradoksalt i en tid der kropp og nakenhet pushes på alle flater og der seksualiteten skal deles med "alle" at naturlige nakne kropper er så skummelt, ekkelt og provoserende for mange.

Nakenheten som blir pushet på oss er annerledes enn før. Nakenhet blir nå nesten kun satt i en seksuell sammenheng. Dermed er det kun seksuelt attraktive man viser nakne. Barn, gamle og de som avviker fra idealene forsvinner. Turbilde med nakenbad forsvinner. Felles nakenhet med familie, venner eller studiekamerater blir ikke lenger aktuelt fordi man begynner å tillegge det noe seksuelt. Man legger i stedet ut nakenbilder for å få likes og bekreftelse på at man er seksuelt attraktiv - ikke på at man hadde en fin fjelltur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Peonjenta said:

 Siden noen MÅ vise seg frem så er de jo de som er fokusert på kjønn, ellers hadde de vel kledd på seg som normale mennesker. I Norge er det slik, det kommer ikke til å bli tillatt å bade naken offentlig i min levetid.   Veldig bra. 

For meg er det ikke slik at jeg må eller ønsker å vise meg frem. Jeg tipper at jeg har ikke noe sterkere ønske om å vise meg frem enn en gjennomsnittsbesøkende på en tekstilstrand. Hovedsaken min er at jeg vil ikke skjule meg og ser ingen grunn til at jeg skal måtte det! For meg er det absurd at man skal kle på seg når man skal bade. Det er like absurd å ta på seg badebukse som å ta på seg magebelte eller pannebånd.  Som ung (heterofil) badet jeg naken også når jeg kun badet med samme kjønn. For meg har nakenbading ingen ting å gjøte med seksualitet og eksponeringsbehov å gjøre. For meg er kravet om å være påkledd en sosialt påført skam uten basis i fornuft og etikk. Den samme kunstig konstruerte skammen som man har brukt til å trykke ned homofile, alenemødre og folk som har sex uten å være gift.

Endret av Bag
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nydusjet strender: ja

På alle andre strender: nei, unntatt små barn. (5-6 år maks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Peonjenta skrev (På 7.7.2021 den 12.54):

Hvorfor skal jeg måtte se dine kjønnsorganer?  Burde ikke det være frivillig?   Det finnes tusenvis av plasser du kan bade naken og alene i Norge.  Hvis du MÅ bade naken blant masse mennesker er du en blotter.  Blottere er creepy, kriminelle og utrolig ekle. 

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...