Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Hehe, graviditet er ikke alltid instragam-vennlig 🙈 

Blod i toalettet ved dobesøk kan være hemorider eller en rift i endetarmen. Mange er en del mer forstoppet i graviditeten som kan skape rifter/hemorider. 
 

Hemorider kan være på innsiden, og eventuelt ikke komme ut før nærmere fødsel eller etter fødselen, eller de kan forbli inne i tarmen. Blod ser ofte veldig voldsomt ut i toalettet. Skal ikke så mye til før det ser ut som store mengder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, monroe927 said:

Hehe, graviditet er ikke alltid instragam-vennlig 🙈 

Blod i toalettet ved dobesøk kan være hemorider eller en rift i endetarmen. Mange er en del mer forstoppet i graviditeten som kan skape rifter/hemorider. 
 

Hemorider kan være på innsiden, og eventuelt ikke komme ut før nærmere fødsel eller etter fødselen, eller de kan forbli inne i tarmen. Blod ser ofte veldig voldsomt ut i toalettet. Skal ikke så mye til før det ser ut som store mengder. 

Ja, jeg ble bare litt satt ut for har bare ikke hatt noen plager eller vært forstoppet (overraskende egentlig, fordi det er jeg støtt og stadig til vanlig). Og vet at det ser verre ut i vann, heldigvis, syntes bare det var litt skummelt med blod uansett! Jeg har hittil ikke blødd en dråpe noe sted. Men har tisset senere og det er null antydning til blod så jeg er ikke bekymret ☺️ Måtte bare lufte dagens lille sjokk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du syns det var ubehagelig Solina. Man vil jo absolutt ikke se noe blod i svangerskapet. Men høres ut som det er helt ufarlig ja :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter forrige fødsel opplevde jeg det samme @SolinaVar da bare treghet i systemet som første til litt ekstra "belastning" som skapte en liten rift og dermed blod ved dobesøk. Helt ufarlig 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart min tur til å dra på rutineultralyd! Som vi er spente! 🥰 Jeg lurer på om noen av dere kan si noe om hva som skjer på timen? Det regnes jo som en svangerskapskontroll - skal jeg ha med urinprøve? Vil de veie meg? Jeg har helt panikk for å veies foran andre, blir helt tussete i hodet av det og manisk på kalorier inn/ut lenge etterpå, så jeg har avtale med JM om at jeg veier meg selv til de vanlige kontrollene og gir henne oversikten. 
 

Ellers ser det ut til at det snart blir vaksine på meg. Har skikkelig vondt i magen for det, men jeg jobber med et lass med uvaksinerte nærkontakter hver uke og legen min mener bestemt at jeg skal vaksineres. Føles ikke godt å være uvaksinert, men føles jammen ikke godt å skulle ta vaksine heller. Har hvert fall fått drøyd den såpass lenge at dose to blir når jeg bikker 22. svangerskapsuke - uten at det var noe logikk i det i følge legen. Føles bedre i hvert fall. Jeg har jo bare ventet på FHI sin anbefaling og har ingen grunn til å tenke at jeg vet bedre enn dem, det er bare babyen som gjør meg så usikker. Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg vært vaksinert for lengst. Har egentlig ingen spm i det siste avsnittet (eller rettere sagt avhandlingen) her, følte bare for å dele tankene med folk i samme situasjon. 
Håper dere har en fin helg alle sammen - gøy med så mange som har fått vite kjønn 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sai jeg hadde ikke med urinprøve eller ble veid på rutineultralyd. Tenkte at dersom de ville ha urinprøve fikk jeg heller ta på stedet, men ingen spørsmål om det. Jeg måtte fylle ut et skjema mens jeg ventet, også var det noen spørsmål, ellers bare ultralyd 😊 tok vel en halvtimes tid. Du kan jo eventuelt veie deg på forhånd, tilfelle du skulle få spørsmål om det 🙃 masse lykke til 🥰

Jeg har også nesten bestemt meg for å ta vaksinen nå. Med stadig nye smitterekorder synes jeg det er skummelt å gå rundt uvaksinert, og med tanke på at jeg blir sliten av å gå opp to etasjer til leiligheten frister det ikke med lungesykdom på toppen. Og andpustenheten blir vel bare verre jo lengre man kommer, ser jeg for meg. Pluss redd for å i verste fall være smittet ved fødsel, og alt det vil medføre. Tenkte jeg skulle ringe legen på mandag og ta en siste sjekk der. Spurte også på OUL, og de hadde snudd etter de nye retningslinjene og anbefalte nå å ta vaksine. Men er samtidig veldig usikker, og føler det blir en sjanse å ta uansett valg. Kanskje går det helt fint å få corona, kanskje slipper jeg unna, eller i beste fall beskytter vaksine både meg selv og baby uten noen varige mén…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer også til å ta vaksinen nå. Hadde egentlig planer om å vente til jeg ikke var gravid lengre, men tør ikke det lengre. Tok første dose for mange måneder siden og har planer om å ta dose 2 neste uke. Jeg synes det er skummelt, men bor i en storby og møter mange mennesker i jobben min (helsevesenet). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sai Så spennende at det nærmer seg ultralyd! Blir så virkelig da! 😍

Selvom det er en svangerskapskontroll trenger du ikke urinprøve der, og de veier deg heller ikke. Det har i hvert fall aldri jeg opplevd. Tror de tar høyde for at fastlege/jordmor følger opp disse tingene.

OUL er i all hovedsak en medisinsk undersøkelse for å se at alt ser bra ut med barnet (hodemål, midjemål, mål av lårbein, nyrer, blære, hjerte, hjerne, antall blodårer i navlesnor). Samt hvor morkaken er plassert, og hvor navlesnoren til barnet går inn i morkaken. Egentlig ganske så rent medisinske ting. 
 

I forkant av undersøkelsen stiller de gjerne noen spørsmål angående tidligere svangerskap osv. Jeg svarte på dette i forkant på nettet. 
 

Du trenger bare å ha med deg helsekortet for gravide :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sai skrev (3 timer siden):

Nå er det snart min tur til å dra på rutineultralyd! Som vi er spente! 🥰 Jeg lurer på om noen av dere kan si noe om hva som skjer på timen? Det regnes jo som en svangerskapskontroll - skal jeg ha med urinprøve? Vil de veie meg? Jeg har helt panikk for å veies foran andre, blir helt tussete i hodet av det og manisk på kalorier inn/ut lenge etterpå, så jeg har avtale med JM om at jeg veier meg selv til de vanlige kontrollene og gir henne oversikten. 

Veldig 'lite' som skjer egentlig. Man kommer inn i rommet, gir fra seg helseskjemaet som jordmor leser litt på mens du legger deg på stolbenken. Hele timen går ut på å ligge der i ro og la jordmor sjekke, måle og prate. Tidsperspektiv avhenger av hvor lett babyen ligger til, de skal ha de målene de skal ha og sjekke alt på lista. 30 min er ganske normalt, men også opp mot 1 time. Jeg lå 50 min på benken. Babyen lå mye med ryggen til, jeg har mye magepolstring så var litt vanskelig å finne riktig målested. Mye veldig rolig og stille - tror mannen holdt på å duppe av på et tidspunkt :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at det nærmer seg OUL @Sai:hug: min erfaring var veldig lik som over her. Hadde med helsekort som hun gikk kjapt over, lå på benken typ 20 min mens hun gikk gjennom alt hun skulle og tok de nødvendige målene. Ble fremskyndet 1 dag fra menstermin før hun konkluderte med at det ikke var behov for videre oppfølging fra sykehuset og deretter jaget oss på dør 😂 hun var ikke akkurat verdens hyggeligste, men ble ikke veid og hadde ikke med urinprøve. Fikk faktisk ikke lov til å tisse før undersøkelsen fordi litt blærefylle kunne dytte livmor litt mer opp fra bekkenet så undersøkelsen skulle bli enklere 🤷🏻‍♀️
 

Vurderer veldig sterkt vaksine nå selv også, men det er et skikkelig dilemma altså! Skjønner veldig godt disse følelsene 💖

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Solina, @Dame1989, @monroe927, @Amatariel, @Fhuzzy Tusen takk for gode svar 🥰 Da tar jeg kun med helsekortet! Spent på om jeg føyer meg på «trenden» her om jente, eller går mot strømmen. Har en sterk følelse på jente selv nå, men i begynnelsen trodde jeg det var gutt. Begge deler er hjertelig ønsket - spennende blir det uansett 😍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei alle flotte gravide damer! 
Endelig turte jeg å lage en bruker her inne, har fulgt med på denne tråden i et par mnd allerede! 
Dette er min første graviditet og har termin 17 februar❤️ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnanasPåTaco said:

Heihei alle flotte gravide damer! 
Endelig turte jeg å lage en bruker her inne, har fulgt med på denne tråden i et par mnd allerede! 
Dette er min første graviditet og har termin 17 februar❤️ 

Velkommen! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnanasPåTaco skrev (13 timer siden):

Heihei alle flotte gravide damer! 
Endelig turte jeg å lage en bruker her inne, har fulgt med på denne tråden i et par mnd allerede! 
Dette er min første graviditet og har termin 17 februar❤️ 

welcomwagon.gif.a0287dd72e49238e42e46a28746be594.gif

Velkommen! Jeg har lagt deg til i terminoversikten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påske-egget skrev (På 25.8.2021 den 11.46):

Så koselig å lese om alle som har vært på OUL💕 

Har også begynt å kjenne noen små tegn til liv, kun som små bevegelser man lurer etterpå om virkelig var baby eller luft i magen😅 Hadde nok trodd det siste hvis jeg ikke husker fra sist hvordan det føltes😊 

Buksene har blitt for ubehagelige nå, så tok frem noen gravidklær her om dagen, men alt bare hang og slang foran, haha 🤣 Så ser vel frem til magen kommer litt mer frem. Gravid jeans er jo så digg og gå med😜

Hei Påske-egget. Jeg har sett deg i flere innlegg i denne tråden nå, men jeg kan ikke se deg i terminlisten? 😊 Eller er det jeg som blingser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer! 
Er det bare meg som går rundt å føler meg som en uristet dyne om dagen? Er i uke 20 nå, men noe pen gravidmage er det ikke. 
Ho ho, har jo noen kg mer enn jeg burde - så det hjelper jo gjerne ikke på fasongen 🙈 

Bare et lite hjertesukk her jeg går rundt og ser ut som jeg bare har lagt på meg enda mer 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Magenta skrev (2 timer siden):

Hei Påske-egget. Jeg har sett deg i flere innlegg i denne tråden nå, men jeg kan ikke se deg i terminlisten? 😊 Eller er det jeg som blingser?

Hmm, nei ser jeg ikke ligger inne der. Takk for heads up😅 

Topp hvis du kan legge meg til med foreløpig termin 03.02 @Amatariel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegangsgravid her som gjerne vil melde meg på tråden 😄 

Jeg har ikke fått OUL-termin ennå men menstermin er 27.02 og tidlig UL jeg hadde uke 12+0 mente den stemte så da regner jeg med den :) Vi venter en jente (vet det pga NIPT-test)

Synes det er så utrolig lenge å vente til OUL, det er ikke før 1. oktober 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen @SoftKittyog @AnanasPåTaco :blomst:

 

@monroe927 jeg kjenner meg igjen! Men uten klær ser man tydelig en gravidmage hos meg (jeg er bare 14+3!!) og med klær føler jeg meg bare utilpass og rar. Gravidbuksene er enda for store og de vanlige buksene sitter rart. Gleder meg til skikkelig mage sånn at alle ser jeg er gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at det enda kommer inn nye her :yvonne: Velkommen! 
 

Jeg skjønner veldig godt hva du mener @monroe927! Jeg er 20+0 i dag og magen min har liksom poppet litt ut, men den er så liten enda den ikke riktig ser gravid ut heller… Hvert fall når jeg er oppblåst! Noen på jobben har kommentert at det bare ser ut som om jet har lagt på meg noen Koronakilo. Thanks! På kveldene begynner jeg å føle meg nok så ukomfortabel, det er liksom så dårlig plass… eller noe…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...