Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :vinke:
Håper det går bra med dere - og alle knøttene på 15 måneder 😊

Jeg bare lurte på om det er mange som ikke fikk plass i barnehage før nå til august og som "bare går rundt og venter" på oppstart? 😜 

Snuppa her er jo såå klar for barnehage, og det er mor og far òg! Jeg hadde jo tre måneder ulønnet permisjon i høst, og nå er det feriedager det går av. Men går ikke opp, så blir mer ulønnet i sommer... tralala, passer ikke kjempegodt med samfunnets økning av priser på alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatariel skrev (15 minutter siden):

Hei alle sammen! :vinke:
Håper det går bra med dere - og alle knøttene på 15 måneder 😊

Jeg bare lurte på om det er mange som ikke fikk plass i barnehage før nå til august og som "bare går rundt og venter" på oppstart? 😜 

Snuppa her er jo såå klar for barnehage, og det er mor og far òg! Jeg hadde jo tre måneder ulønnet permisjon i høst, og nå er det feriedager det går av. Men går ikke opp, så blir mer ulønnet i sommer... tralala, passer ikke kjempegodt med samfunnets økning av priser på alt mulig.

Hei! Så artig med litt aktivitet i denne tråden igjen. Nå er det faktisk nøyaktig to år siden jeg fikk positiv graviditetstest, og knøttet mitt har rukket å bli 16 mnd. Han hadde det jo litt travelt og kom allerede i desember. 

Vi er så heldige at vi bor på et sted med full barnehagedekning og å fikk plass allerede fra desember. Han begynte i januar - 13 mnd gammel. Da var både han, mamma og pappa klare for det. Vår trives veldig godt i barnehagen, og oppstarten gikk veldig fint. Er glad han fikk starte da han gjorde, selv om det er tøft å sende de små i barnehagen den første tiden. 

Føler virkelig med deg. det er DYRT å ikke få utbetalt lønn i disse tider..  Noen har jo ikke mulighet til å ha ulønnet permisjon en eneste dag og har kanskje ikke en gang oppsparte feriepenger å ta av. Det har jo nesten blitt sånn at det er forbeholdt dem med best råd å få barn. Man er i alle fall helt avhengig av å ha en del oppsparte midler om man er så "uheldig" å få barn barn etter november. 

Det krever dessuten mye av oss foreldre å skulle aktivisere de små etter en viss alder. de små blir jo også lei av å gå hjemme hele tiden og det krever både kreativitet og oppfinnsomhet for å fylle dagene med noe meningsfylt for alle. 

Husker jeg drømte om å permisjon til minstemann var to år, men må si jeg synes det er godt å være i jobb og få litt hjerneføde og voksensamtaler innimellom småbarnslivet. Og så er det jo også veldig godt å få spise lunsj og drikke varm kaffe 😂

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å høre fra deg @Parv 😍

Jeg begynte på jobb igjen i januar da mannen tok ut pappaperm, så enig med deg - godt med litt voksenprat og varm kaffe 😅 Men nå er han ferdig med sin perm, og vi må dele på å bruke feriedager/ulønnet på å være hjemme. Så fikk liksom smaken på å være på jobb, før man plutselig var en del hjemme igjen... og er som du sier, disse aktive små skal stimuleres! Ikke nok å ligge på matten under babygym lenger :fnise:

Usj ja, systemet her er ikke bra. Jeg har fått noen kommentarer når jeg har "klagd" litt over at vi må ha ulønnet fri, ikke får det til å gå opp til barnehagestart o.l at det var dårlig planlagt av dere da! :roll: Som om alle bare kan bestille en graviditet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (6 minutter siden):

Koselig å høre fra deg @Parv 😍

Jeg begynte på jobb igjen i januar da mannen tok ut pappaperm, så enig med deg - godt med litt voksenprat og varm kaffe 😅 Men nå er han ferdig med sin perm, og vi må dele på å bruke feriedager/ulønnet på å være hjemme. Så fikk liksom smaken på å være på jobb, før man plutselig var en del hjemme igjen... og er som du sier, disse aktive små skal stimuleres! Ikke nok å ligge på matten under babygym lenger :fnise:

Usj ja, systemet her er ikke bra. Jeg har fått noen kommentarer når jeg har "klagd" litt over at vi må ha ulønnet fri, ikke får det til å gå opp til barnehagestart o.l at det var dårlig planlagt av dere da! :roll: Som om alle bare kan bestille en graviditet...

Kjenner også jeg blir provosert av slike kommentarer. Man kan som du sier ikke bestille en graviditet. Dessuten - Skal man kun føde barn på en bestemt periode i løpet av året da?  Blir travelt å rekke alle barnebursdagene da.. 😆 

Hadde selv kun mulighet til å ta to måneder fri uten lønn og selv etter å ha tatt ut all ferie måtte jeg likevel starte på jobb igjen da baby var rundt 10 mnd.. Det er ganske brutalt. Far syntes permisjon var koselig han, for all del, men syntes det var krevende å plutselig h
a eneansvaret for baby som egentlig kun var opptatt av mamma på dette tidspunktet. Han har en jobb som ikke gjorde det mulig for han å ta permisjonen gradert for å strekke perioden lenger heller, så ville vi hatt et kjempeproblem om vi ikke hadde fått barnehageplass da vi gjorde. 
 

Kontantstøtten skulle kanskje vært forbeholdt dem som har søkt, men ikke har fått barnehageplass og som i utgangspunktet kanskje ikke har råd til å gå hjemme. 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen barnehageplass før august her heller. Vi har begge to tatt ulønnet permisjon for å få det til å gå opp. Mini kunne fint begynt i bhg nå, hun er absolutt moden nok til det, og veldig sosial. Det lønner seg ikke med vinterbaby nei, men det kan man ikke planlegge. Irriterende med slike kommentarer om at det er dårlig planlagt 🙄

Vi har begynt prøving på nr.2 nå. Skulle det klaffe denne mnd, blir det nok en februarbaby og da sitter vi med samme problem om to år. Men en baby nr.2 er velkommen uansett når han/hun skulle komme 😍

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magenta skrev (21 timer siden):

Ingen barnehageplass før august her heller. Vi har begge to tatt ulønnet permisjon for å få det til å gå opp. Mini kunne fint begynt i bhg nå, hun er absolutt moden nok til det, og veldig sosial. Det lønner seg ikke med vinterbaby nei, men det kan man ikke planlegge. Irriterende med slike kommentarer om at det er dårlig planlagt 🙄

Vi har begynt prøving på nr.2 nå. Skulle det klaffe denne mnd, blir det nok en februarbaby og da sitter vi med samme problem om to år. Men en baby nr.2 er velkommen uansett når han/hun skulle komme 😍

 

Så spennende med prøving! 🙂  Så koselig med to tette, selv om det er hektisk en periode.

Det er faktisk ikke bare å bestille baby til et gitt tidspunkt nei. Tenk så kjedelig det hadde vært om ingen hadde bursdag i januar og februar! Vår mini var også veldig klar for barnehage da han begynte og jeg tenker de fleste små har godt av litt sosialisering om så for noen dager i uka. Det skulle virkelig vært lagt opp til at også de  

Selv føles prøving og ny baby ganske fjernt. Mini på snart 17 mnd lever fortsatt nyfødtlivet så langt det lar seg gjøre 😂 Han er en skikkelig koseklump som helst vil være klistret til mammaen sin døgnet rundt. Han vil ikke sove alene og er fortsatt mye våken på nettene. Fra å sovne godt i egen seng hver kveld, snudde han plutselig tvert om og skulle kunne ligge i sengen min. I tillegg har jeg en mann som er borte hele uka, så tanken på en ny graviditet er rett og slett kvalmende for øyeblikket. 😅

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Min er 15 måneder i dag 😊 Her er det jeg som er hjemme i ulønnet perm nå, vi har heller ikke bhgplass før til høsten. Hun er veldig aktiv og løper rundt så det er et strev å få dagene til å gå og få nok aktivisering (og sosialisering). Samtidig er det litt deilig å ikke måtte prestere på jobb for hun sover fremdeles veldig dårlig om natta og selv om det var fint å være på jobb var det mentalt ganske utfordrende når man sover så dårlig (har en stillesittende jobb som krever at man er litt våken og klar i hodet😄)

Endret av SoftKitty
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tidligere termintråd 🌻

Syntes det var så hyggelig å lese litt oppdateringer her nå at jeg fikk lyst å dele litt fra vår situasjon også. Her har vi vært så heldige at vi fikk barnehageplass  i starten av mars, og godt er det for vi skal jammen ha ny runde med nyfødt nå allerede i juni 🙊 Så her blir det to tette, pseudotvillinger med ca 16 mnd mellom. Svangerskapet med andremann har vært langt tøffere for min del, har vært 100% sykemeldt de siste mnd så nå er jeg veldig klar for å få andremann på utsiden så vi kan nyte sommeren videre. Det blir nok travelt med to tette, men samtidig gleder jeg meg veldig til å se eldstejenta sammen med lillebror om kort tid🥺❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi for noen koselige nyheter @Eira2020❤️ Tenk at jenta di skal bli storesøster! 🤩 Jeg har ingen erfaring selv da det er 5-6 år mellom alle mine barn :fnise: Men det blir helt sikkert mye glede med to tette sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det @Amatariel🥰  Ja, det blir nok mye av både det ene og det andre kan jeg se for meg! Blir en spennende tid fremover, det er det vel ingen tvil om 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte januar 2022 jenta i barnehagen nå på nyåret. Fikk plass i bhg jeg jobber i. Så vi var veldig heldig der. Ellers fødte jeg en liten gutt for 16 dager siden. Så frøkna ble da storesøster, akkurat i underkant av 16 mnd mellom de❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Theziken! :blomst: Så sprøtt at disse småttisene er storesøsken 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...