Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

@tinapusa her sørger jeg for at badet er godt å varmt før vi begynner og jeg legger en håndduk og et pledd klar. Han skriker også med en gang han kommer ut av vannet men det gir seg med en gang han er intullet i håndduken. Etterpå kan han godt ligge en stund å kose seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dame1989 skrev (15 timer siden):

Vi har prøvd white noise flere ganger, senest i natt 🙂 I natt sov hun faktisk 1 time i sengen 😀 Vurder å kjøpe sånn kosedyr med white noise :) Vi fikk delvis til liggende amming, men må bruke 1 hånd til å holde bort puppen slik at baby får puste. Uansett hvilken vinkel hun ligger i føler jeg hun blir kvalt 🙈. Prøvde å rape henne litt delvis liggende, men ble fortsatt en del gulp i senga (på et gulpehåndkle). 

Vogn sover hun godt i iallefall ved bevegelse. Kan prøve ut vogn på natt vis det ikke løsner snart :)

Etter noen dager med økende antagelig mage/luftsmerter og kvelds/natturo har det blirt litt bedre igjen. Tror det kanskje var sånn 5 ukers utviklingstrinn. For de siste 2 dagene har hun vært litt mer våken og begynt å smile 😄

 

Dame1989 skrev (15 timer siden):

Vi har prøvd white noise flere ganger, senest i natt 🙂 I natt sov hun faktisk 1 time i sengen 😀 Vurder å kjøpe sånn kosedyr med white noise :) Vi fikk delvis til liggende amming, men må bruke 1 hånd til å holde bort puppen slik at baby får puste. Uansett hvilken vinkel hun ligger i føler jeg hun blir kvalt 🙈. Prøvde å rape henne litt delvis liggende, men ble fortsatt en del gulp i senga (på et gulpehåndkle). 

Vogn sover hun godt i iallefall ved bevegelse. Kan prøve ut vogn på natt vis det ikke løsner snart :)

Etter noen dager med økende antagelig mage/luftsmerter og kvelds/natturo har det blirt litt bedre igjen. Tror det kanskje var sånn 5 ukers utviklingstrinn. For de siste 2 dagene har hun vært litt mer våken og begynt å smile 😄

Så herlig med de første smilene 🥰 

Her var det også er par intense uker med mye kveldsuro og styr før det plutselig ble bedre, og ble bedre kjent med lille. 

Syntes også Liggende/tilbakelent amming var vanskelig da han var mindre. Alt ble lettere ettersom han ble større og sterkere i nakken. 
Nå ligger jeg gjerne liggende på siden og ammer med baby liggende i sengen ved siden av meg. Når vi ligger slik er jeg ikke så redd for å sovne og havne oppå han, og vi kan begge sove videre etterpå. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsoo skrev (6 timer siden):

@tinapusa her sørger jeg for at badet er godt å varmt før vi begynner og jeg legger en håndduk og et pledd klar. Han skriker også med en gang han kommer ut av vannet men det gir seg med en gang han er intullet i håndduken. Etterpå kan han godt ligge en stund å kose seg slik.

Det samme gjør jeg også, men bare gråting uansett hva 😔 det ordner seg nok etterhvert, men veldig lite gøy akkurat nå 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legger jeg frem håndduk før bading og setter på dusjen på det varmeste så det blir damp på bade, da er min veldig fornøyd etter bading 😊 

hvor lenge er deres baby våken og sover på dagtid?

reagerte babyene deres på 6 ukers vaksina? Gruer meg så til den hvis han reagerer 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnanasPåTaco skrev (1 time siden):

reagerte babyene deres på 6 ukers vaksina? Gruer meg så til den hvis han reagerer 😢

Ingen reaksjon, som er det mest vanlige. Sjeldent med bivirkninger etter rotavaksinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Ingen reaksjon, som er det mest vanlige. Sjeldent med bivirkninger etter rotavaksinen. 

Så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@tinapusa

Her bader vi kun når humøret er på topp - etter mat og søvn. Legger varm klut over magen til baby og sørger for at vannet er varmt nok. 

Man trenger jo egentlig ikke å bade babyen så ofte og spesielt hvis hun ikke liker det. Babyer blir jo ikke så skitten og det holder jo lenge med klutvask.  

@AnanasPåTaco 

Usikker på om det var direkte bivirkninger av vaksinen, men her fikk baby vannete grønn avføring og en del magevondt som varte litt over en uke  etter vaksinen ble tatt. Han ble også forskjølet rundt samme tid, så det kan også henge sammen med at magen reagerte. 
Vi får andredosen av rota-vaksinen denne uken, så da får vi se.. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
tinapusa skrev (På 3/19/2022 den 19.58):

Hvordan gjør dere det med bading? Lille prinsessa her på 12 uker har tidenes sorg etter bading, så gruer meg før hvert bad med henne 😢 

Hun er ellers bare blid og fornøyd, men i det jeg tar henne ut av badekaret gråter hun helt ille. Har prøvd og putte henne tilbake igjen, men gråter fortsatt. Får jo helt vondt av henne slik som hun gråter 😢

Har du prøvd å bade lenger? Min har også begynt å gråte etter bad, men tror det hjalp å bruke lengre tid🙈 Må prøves ut mer da, før jeg kan konkludere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille babyen min er 2 måneder i dag - som tiden flyr! Flere som både syns det er vemodig, men også godt at de blir større? 💔 ❤️ Jeg både sørger over å pakke bort klesstørrelse og at nyfødttiden er over, samtidig som jeg fryder meg over noe som ligner på et snev av rutiner på vei og at hun er mer "med". Smiler, babler litt og har mer koselig våkentid.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 3/29/2022 den 12.01):

Lille babyen min er 2 måneder i dag - som tiden flyr! Flere som både syns det er vemodig, men også godt at de blir større? 💔 ❤️ Jeg både sørger over å pakke bort klesstørrelse og at nyfødttiden er over, samtidig som jeg fryder meg over noe som ligner på et snev av rutiner på vei og at hun er mer "med". Smiler, babler litt og har mer koselig våkentid.

Har det på akkurat samme måte! Veldig gøy å følge med på utviklingen hennes, spesielt språkutviklingen. Når jeg tror jeg har funnet ut hva de forskjellige lydene betyr, så kommer det nye lyder jeg må finne ut av😅😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby er nå nesten 7 uker og jeg syns det bare er fint og godt å se at han blir større. Jeg slapper mer av nå, i starten virket han så skjør.                                                                    Da storesøster var baby fulgte hun sin egen kurve men jeg var alltid bekymret for om hun fikk nok melk, på lillebror ser vi at han nå får mer enn nok 🤭

Men, jeg har allerede begynt å tenke på at jeg ønsker en tredje, ønsker ikke å være helt ferdig med babytiden enda:babysmokk:😁 Mannen derimot sier at han bare vil ha 2, men virker ikke helt bestemt på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva har dere slags tanker om barnehage? Hvilken løsning går dere for? Mange som har søkt på årets opptak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (11 timer siden):

Hva har dere slags tanker om barnehage? Hvilken løsning går dere for? Mange som har søkt på årets opptak? 

Jeg er heldig og bor på et sted med 100% barnehagedekning, så var ikke så bekymret for dette. Vi ble likevel anbefalt og søke om plass så tidlig som mulig. Noen barnehager er jo mer populære enn andre også her. 
Søkte plass med oppstart januar neste år, og fikk tilbud om plass på førstevalget vårt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, Parv said:

Jeg er heldig og bor på et sted med 100% barnehagedekning, så var ikke så bekymret for dette. Vi ble likevel anbefalt og søke om plass så tidlig som mulig. Noen barnehager er jo mer populære enn andre også her. 
Søkte plass med oppstart januar neste år, og fikk tilbud om plass på førstevalget vårt. 

Luksus! 😀
Vi har ikke søkt noe på hovedopptaket, det hadde nok ikke vært noe vits her, men håper det er noe ledig i nærheten på nyåret 🤞🏻 6-7 mnd ulønnet permisjon koster jo ganske mye penger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, @Solina! Veldig dyrt, og burde etter min mening være unødvendig. Burde vært innført støtteordninger for dem som ikke får barnehageplass. 
 

I morgen blir baby 4 måneder! Tenk det! Tiden går så alt for fort. 

Her sliter vi veldig med leggingen og innføring av en god kveldsrutine. Vi starter legging 19-tiden og ender opp med å bruke hele kvelden på å få han til å sovne. Da sovner han gjerne på puppen og må lirkes over i egen seng. Ofte må vi gjennom flere forsøk før han faller til ro. 😅

Faktisk sovner han bare senere og senere, og jeg begynner å bli passe tullete av å aldri ha en liten stund for meg selv. Tenker å prøve å starte enda tidligere med leggingen, men problemet er jo at han absolutt ikke sovner selv… 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare belaget oss på bgh-start august 2023 og startet å spare til ulønnet perm da jeg ble gravid omtrent. Ser vi at det blir for trangt økonomisk har jeg en mor som eventuelt kan være dagmamma. Men satser på at det vi har spart + kontantstøtten + at vi ikke må betale for bhg gjør at det går greit. Jeg fødte jo 27/2 da så er jo 1 mnd mindre for oss enn for dere som fødte på starten av februar :)

Jeg legger meg fremdeles samtidig som baby rundt 22-00 men hun er jo bare 7 1/2 uke :) Blir 2 mnd neste uke. Her er bare drømmen at hun vil sove mer enn 3 timer i strekk om natta (det har bare skjedd noen veldig få ganger og oftest sover hun ikke så mye som 3 timer om gangen en gang 😄)

Har alle kommet seg etter fødsel forresten? Jeg måtte sy litt (en del? vet ikke hva som er vanlig, men ble sydd av jordmor ikke lege..) og er fremdeles litt sår. Var hos jordmor på 6-ukerskontroll for noen dager siden og hun sa det var et lite sted som ikke hadde grodd ferdig ennå... Synes det tar så lang tid :( Og føler at bekkenbunnsmuskulaturen og magemusklene er helt kake, er jo som en slapp deig 😄 så må komme igang med noe form for trening kanskje (prøver å knipe men gud så kjedelig det er, glemmer det stadig vekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/20/2022 at 10:50 PM, Parv said:

Enig, @Solina! Veldig dyrt, og burde etter min mening være unødvendig. Burde vært innført støtteordninger for dem som ikke får barnehageplass. 

Jeg synes alle burde ha rett på plass når barnet fyller ett, ikke bare de som føder noen utvalgte måneder i året. Føles ganske urettferdig, ikke alle som klarer å planlegge fødsel..! 

@SoftKitty nå er det over 14 uker siden jeg fødte (😮), og kroppen føles til dels helt fin igjen. Mye kom seg veldig fort, men nedentil tok det tid og jeg har fortsatt litt nedpress og tyngdefølelse. Jeg ble klippet og sydd. Er også ganske sløv på kniping 🙈 nå tror jeg helst det er all sittingen som gjør at kroppen og særlig hoftene føles litt skrale, og ikke minst bæring og byssing. Har så smått kommet gang med litt trening nå, som jeg håper vil hjelpe på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoftKitty 

Nettopp! Tullete og diskriminerende system, synes jeg. Det har jo nesten blitt slik at det å få barn er forbeholdt dem som har veldig råd til å gå hjemme i ulønnet permisjon i et halvt år, ssmt dem som greier å planlegge når de skal føde. 

Personlig har jeg ikke ikke et ønske om å bruke alle oppsparte midler på å gå hjemme i ulønnet permisjon mens jeg taper både pensjon, sykelønn og feriepenger for neste år, selv om jeg selvsagt kunne tenkt meg å være hjemme med baby lenger enn 9 mnd. 

Her har kroppen kommet seg overraskende fort, selv etter keisersnitt. Styrken i magen er nok ikke som den var, men jeg har nok hatt mye igjen for å være i god form før og under svangskapet. 
Jeg startet treningen så smått noen få uker etter fødsel med lette styrkeøvelser og trilleturer i motbakke. Blir ikke så mye styrketrening, men alt til sin tid! 

Merker også at hoftene er litt mer skrale av Mye ligging/sitting, bæring og byssing. Jeg har dessuten gått ned mye i vekt etter graviditeten, og veier vel 5-6 kg mindre enn jeg gjorde før. Føler meg rett og slett litt «skrapt» om dagen og er mye sulten, så hard trening må bare vente frem til jeg har litt mer å gå på. 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en storebror på 5,5 år som fikk skøyter i julegave, var jeg ute på skøytetur 9 dager etter fødsel. Prøvde meg også på aketur, men med hemorider ble det litt for smertefullt😅 Ellers har ikke hatt noen plager etter fødsel, glemte også å bestille kontroll for meg🙈 
 

Vi satser på barnehageplass fra høsten 2023. Vi valgte 80% og med tvillingkvoten er vi dekket frem til da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late to the party - men jeg har følt for å oppdatere, men så har det vært litt mye greier. Nå så jeg at det er laget termintråd for jan-feb 2023 (herregud, tenk på det!!), så nå fikk jeg fingeren ut.

Jeg ble jo også mamma tidlig i februar. Fødsel er det desidert kuleste jeg har vært med på - til tross for at jeg ble smittet med korona dagen før (😒 takk for den etter to mnd i isolasjon - spesielt gjennom jula😤), rier i tre og et halvt døgn og at det endte i akutt keisersnitt. Keisersnittet var ikke så kult da, men fødselen fram til det: satan så vondt, men herregud så power woman jeg følte meg. Følte meg i full kontroll hele veien - og også veldig ivaretatt på operasjonsbordet. Kom meg raskt etter operasjonen syns jeg, vært lite plaga, bortsett fra at jeg sliter litt med puss og drit fra såret fremdeles. 
Ble dog veldig, veldig syk etter fødsel og ble liggende litt lenger på sykehuset. De ville helst ha meg der alene, men det var selvsagt helt uaktuelt, så baby og mannen fikk heldigvis være hos meg. Fikk heldigvis dra hjem igjen med videre tett oppfølging hos fastlege. Følte meg bedre og bedre, men hadde fremdeles dårlige prøver en lang stund. I dag fikk jeg begge tomler opp - ferdig med oppfølging og prøvene er nå «like fine som jeg føler meg». Har allerede trent en del uker og følt meg stort sett som meg selv, men det var en lettelse å få det bekreftet. 
Oppi «mitt styr» har jeg jo fått et viktigere menneske å passe på. Og med fare for å være helt tussete idiot: er det mulig å være så perfekt som det babyen min er?? Jeg tviler 😂 Jeg er så forelska og elsker den lille krabaten så høyt at det gjør vondt. Mannen min er verdens beste pappa og livet er egentlig bare helt nydelig. Babyen sover alt fra 7-10 timer i strekk om nettene, spiser godt, har gode dupper på dagtid og er bare blid. Vi nyter livet og jeg har lyst på nr. 2 allerede, men vi blir å vente en stund altså. La kroppen komme seg først og fremst - og nyte tilværelsen nå. 
Håper det går fint med dere andre - gratulerer så mye til alle mammaer! Det har vært så fint å være en del av miljøet her inne i ventetiden (og å lese litt i det skjulte i tiden etterpå❤️). 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...