Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Isabel94 skrev (5 timer siden):

Vi har valgt å legge babynestet imellom oss i senga, og føler det fungerer bra. Legger henne i nestet når hun er veldig trøtt, hun sovner ofte ved puppen, og da legger jeg henne forsiktig oppi. Det fungerer ikke å legge henne der når hun er våken… Blir hun urolig tar vi en hånd å legger på brystet hennes - da roer hun seg ofte, snakker med mild og lav stemme. Da vet hun vi er i nærheten. Hun sover som regel i 3-4 timer av gangen gjennom natta før hun våkner for mat. Da bytter/sjekker jeg bleia først, før hun får mat - for da blir hun så trøtt ved puppen igjen. Har hørt white noise/rolig musikk kan hjelpe også. 

Siden det ikke er anbefalt å bruke babynest om natten tør jeg ikke det. Bruker det kun på dagtid når jeg er våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brimi skrev (4 timer siden):

Vet du hva det er som gjør at dere ikke får til liggende amming? Kan du spørre helsesøster eller ammehjelpen f.eks om råd til å få det til? Her fikk baby til å ligge ved siden av meg i senga etter hun ble 6 uker. Mulig det vil hjelpe med babynest? Min vil/ville ikke ligge i babynest heller, hverken på dag eller natt😅

Edit: Nå prøvde jeg å legge baby på siden i babynestet og hun fortsatte å sove😁 Kanskje det funker for deg og? Må selvsagt legge baby ned på ryggen før man sovner selv da🙈

Det er ikke anbefalt å bruke babynest på natten så det vil jeg ikke. 

Får delvis til liggende amming, men hun spiser ikke lenge nok i den posisjonen til å bli trøtt så da begynner hun å gråte med en gang hun er ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsoo skrev (1 time siden):

Vi pleier å vente til baby sovner på oss, og så varmer vi opp sengen hans med varmeteppe (du kan bruke varmeflaske også) før vi legger han i senga, hvis ikke våkner han stort sett av temperaturforskjellen.

Jeg ammer med babys sovepose på natten for å slippe temperaturforskjell. Baby våkner med en gang vi prøver å legge henne ned på natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (10 timer siden):

Har noen tips til hvordan å få baby til å sove for seg selv på natta? Her får jeg ikke noe søvn før far tar over skiftet kl 05 på morningen. Baby sover på meg, men da tør ikke jeg å sove. 

Vi har prøvd samsoving, svøping, smokk osv. 

Nå for jeg sove fra ca kl 05- 0630 (da drar far på jobb). Baby begynner å gråte med en gang vi legger henne ned. På dagtid sover hun litt i babynestet. Liggende amming får vi ikke til :(

Når min ikke vil sove i sengen setter jeg meg godt til rette i hjørnet på sofaen og bygger opp med puter på begge kanter, også legger jeg han på brystkassa mi. Tar et teppe rundt og strammer litt til så han sitter fast sånn. Jeg får ikke sove kjempegodt, men klarer å duppe litt av. Kanskje det kan fungere? Ikke noe godt å ikke få sove😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd bæresjal?

Min forrige baby var sånn som din, ville kun ligge opp etter oss. Vi var ganske så frustrert på hele opplegget, men kjøpte et bæresjal som han kunne ligge i (hendene fri + pluss at han ligger trygt) og noen gode hotellputer så jeg kunne sitte/ligge best mulig. 
 

Grunnen til at han ville ligge sånn fant vi ut ved 6ukerskontrollen der legen mente han hadde stille reflux (altså at han ikke gulper opp noe, men det irriterer i svelget uansett) dette kunne bli trigget av å ligge flatt. Så det gjorde at han våknet med én gang han ble lagt ned. 
Tror han sov i bæresjal til han var 10 uker, da kunne han plutselig ligge for seg selv igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sullamitt skrev (9 timer siden):

Når min ikke vil sove i sengen setter jeg meg godt til rette i hjørnet på sofaen og bygger opp med puter på begge kanter, også legger jeg han på brystkassa mi. Tar et teppe rundt og strammer litt til så han sitter fast sånn. Jeg får ikke sove kjempegodt, men klarer å duppe litt av. Kanskje det kan fungere? Ikke noe godt å ikke få sove😔

Har du baby sovende på magen da? 

Her sover hun fint liggende mage til mage. Men så er det jo ikke anbefalt å sove selv da. Når baby sover i mageleie :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

monroe927 skrev (51 minutter siden):

Har du prøvd bæresjal?

Min forrige baby var sånn som din, ville kun ligge opp etter oss. Vi var ganske så frustrert på hele opplegget, men kjøpte et bæresjal som han kunne ligge i (hendene fri + pluss at han ligger trygt) og noen gode hotellputer så jeg kunne sitte/ligge best mulig. 
 

Grunnen til at han ville ligge sånn fant vi ut ved 6ukerskontrollen der legen mente han hadde stille reflux (altså at han ikke gulper opp noe, men det irriterer i svelget uansett) dette kunne bli trigget av å ligge flatt. Så det gjorde at han våknet med én gang han ble lagt ned. 
Tror han sov i bæresjal til han var 10 uker, da kunne han plutselig ligge for seg selv igjen. 

Men sov baby i mageleie inni sjalet? Vi har bæresjal og baby kan sove i det. Men jeg klarer ikke å la meg sove da, siden forskning ikke anbefaler å la baby sove på magen uten tilsyn. 

Baby klarer å sove flatt i babynestet på dagtid, men ikke på natten. Så regner ikke med at det er stille refluks da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (19 timer siden):

Har noen tips til hvordan å få baby til å sove for seg selv på natta? Her får jeg ikke noe søvn før far tar over skiftet kl 05 på morningen. Baby sover på meg, men da tør ikke jeg å sove. 

Vi har prøvd samsoving, svøping, smokk osv. 

Nå for jeg sove fra ca kl 05- 0630 (da drar far på jobb). Baby begynner å gråte med en gang vi legger henne ned. På dagtid sover hun litt i babynestet. Liggende amming får vi ikke til :(

Oi det høres veldig frustrende ut. Skjønner du blir rådvill! Ville absolutt forhørt meg med ammehjelp først og fremst. Liggende amming er gull verdt. Er den måten vi ammer 80% av tiden på.. Hadde aldri kommer meg rundt uten.

Legger meg med baby når jeg tar kvelden i 23-tiden. Ammer i sengen og det sovner vi begge av. Går noen timer før baby våkner, og da flytter jeg henne til andre puppen, og samme skjer da - vi sovner av ammingen. Sånn holder vi på mellom kl.23-11. Får flere timers søvn mellom ammingene, så føler meg uthvilt om morgenen/formiddagen.

I starten (type første/andre barnet) var jeg litt engstelig for at jeg eller mannen skulle rulle på babyen i løpet av natten. Men nå vet jeg at vi ikke gjør det. Husker ikke hvor lenge vi har samsovet med tidligere babyer, men mener mine ikke har ville sovet i egen seng før minst 6 måneder gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (5 minutter siden):

Men sov baby i mageleie inni sjalet? Vi har bæresjal og baby kan sove i det. Men jeg klarer ikke å la meg sove da, siden forskning ikke anbefaler å la baby sove på magen uten tilsyn. 

Baby klarer å sove flatt i babynestet på dagtid, men ikke på natten. Så regner ikke med at det er stille refluks da? 

Skjønner deg veldig godt - det er veldig slitsomt når baby kun sover klistret til kroppen. 😞 Sånn er vår baby også. Han sover kun i vogn eller i fanget på dagen. På natten må han «lures» i søvn. Heldigvis blir det bedre jo eldre babyen blir, og etter hvert vil hun lære og finne søvnen selv. 
Her har han nå begynt å sove litt lengre strekk på kveld og «trikset» er hyppig mating på kveld, samt at han får sovne på meg før jeg legger han i egen seng. Legger han først etter at han har sovet en stund. 
 

Når det gjelder mageleie kropp mot kropp, samt soving i babynest - hvis baby kun sover når han ligger på magen oppå deg eller i babynest, er det kanskje da du også må belage deg på å sove litt selv om det ikke nødvendigvis er anbefalt. 
Både du og babyen trenger søvn. Man kan ikke ta seg av en baby uten at man også tar vare på seg selv.💕  Hva med å sette på vekkerklokken sånn at du vet du ikke sover sånn så lenge om gangen? 

Det er ikke alltid det er praktisk mulig å følge alle anbefalinger og råd dersom man skal kunne få noen timer søvn i døgnet, og det er jo heller ikke så vanlig at nyfødte sovner selv uten nærhet fra enten pupp eller hudkontakt.   
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (2 timer siden):

Har du baby sovende på magen da? 

Her sover hun fint liggende mage til mage. Men så er det jo ikke anbefalt å sove selv da. Når baby sover i mageleie :(

Ja han sover på magen. Visste ikke at det ikke var anbefalt når han ligger på meg😅 Jeg sitter oppreist da, så han ligger ikke flatt, men mer skrått. Hva er grunnen til det ikke er anbefalt? Vet at jeg ikke skal legge han på magen i sengen fordi han da kan plante ansiktet ned i madrassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2022 at 12:57 PM, Amatariel said:

Legger meg med baby når jeg tar kvelden i 23-tiden. Ammer i sengen og det sovner vi begge av. Går noen timer før baby våkner, og da flytter jeg henne til andre puppen, og samme skjer da - vi sovner av ammingen. Sånn holder vi på mellom kl.23-11. Får flere timers søvn mellom ammingene, så føler meg uthvilt om morgenen/formiddagen.

Åh dette er drømmen 😅 vi har en gulper med mye mageknip, så hun må uansett opp og rape og helst gulpe litt før hun legges ned uansett. Heldigvis sover hun greit om natten i egen seng, så lenge hun sovner på en av oss først 😊 (men hjelp meg så mye lyd hun kan lage i søvne..!) 

Jeg har egentlig det motsatte problemet, hun sover kun på en av oss, og veldig korte lurer, på dagtid. Får henne ikke til å sove flatt, i nest, eller for seg selv på dagen 🤷🏻‍♀️ Så jeg bærer og bysser til den store gullmedaljen!
Støtter dog liggende amming, det er skikkelig deilig, og at man gjør det man må for å få sove litt, selv om det kanskje ikke er helt i henhold til alle rådene 🤗 

Noen triks for å få baby til å trives i vogn? Her er det veldig uforutsigbart, og det ender alltid med at hun våkner etter en gitt tid og da blir det ramaskrik ganske umiddelbart. Jeg øver litt på helt korte turer, men føler meg veldig innesperret i vårværet 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her liker baby best og sove sammen med meg men sover innimellom i babynest på dagtid eller i co sleeper på natten. Aner ikke hvor mye søvn jeg faktisk får, men så lenge jeg legger meg mellom 21-22 går det greit. Så er vi våkne fra storesøster står opp klokka 7. Sammenlignet med storesøster har vi fått en veldig enkel baby, som stort sett er fornøyd. Han er lett og ha med overalt og liker seg både i vogn, bil og bæresele. Jeg er ikke helt vant til bæresele selv og føler jeg må holde hodet til baby på plass ettersom det ikke er noe støtte til hodet. Hvordan gjør dere andre det?

I forrige uke hadde baby feber og vi ble innlagt på sykehuset i 4 døgn, så det var en skremmende opplevelse. Det viste seg at han hadde nyrebekkenbetennelse og rett etter fikk han covid, så vi har også vært i isolasjon siste uken. Jeg er veldig glad for at han er frisk igjen og at hverdagen er tilbake nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsoo skrev (5 timer siden):

Jeg er ikke helt vant til bæresele selv og føler jeg må holde hodet til baby på plass ettersom det ikke er noe støtte til hodet. Hvordan gjør dere andre det?

Vi har sjal (close caboo) så hodet er inni sjalet. Helt nødt til det, for når jeg gjør husarbeid med henne i det så blir det en del bevegelser på meg, så hodet støttes bra inni der. Men vet det finnes nyfødtinnlegg i enkelte bæreseler, f.eks Ergobabys. Har du sjekket om det du har har det?

Så skremmende med syk baby og innleggelse da 😳 Godt å høre at han er frisk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (1 time siden):

Vi har sjal (close caboo) så hodet er inni sjalet. Helt nødt til det, for når jeg gjør husarbeid med henne i det så blir det en del bevegelser på meg, så hodet støttes bra inni der. Men vet det finnes nyfødtinnlegg i enkelte bæreseler, f.eks Ergobabys. Har du sjekket om det du har har det?

Signerer denne! Close caboo har vært gull verdt for meg som er alene med barna i hverdagen. 
 
Baby finner roen når han ligger inntil kroppen min, og får samtidig gjort litt hjemme. 
enkelt i bruk, og man slipper masse knyting. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel og @Parv takk for tips! Jeg har ergobaby embrace. Skal sjekke om de har nyfødtinnlegg, for nå får jeg ikke akkurat gjort så mye siden jeg må passe på hodet også. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dame1989 Det jeg har gjort noen ganger nå når baby ikke ville sove alene er at jeg har lagt henne i sengen ved siden av meg og så lagt meg helt inntil henne og holdt rundt henne, da har hun roet seg og sovnet så har jeg bare flyttet meg selv unna når hun sover + lirket henne over på rygg om hun sovnet på siden. Kanskje du kan teste noe sånt? Vi startet også tidlig med smokk siden hun var veldig til å suge på hender osv og synes hun roet seg litt bedre med smokk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SoftKitty skrev (På 17.3.2022 den 19.29):

@Dame1989 Det jeg har gjort noen ganger nå når baby ikke ville sove alene er at jeg har lagt henne i sengen ved siden av meg og så lagt meg helt inntil henne og holdt rundt henne, da har hun roet seg og sovnet så har jeg bare flyttet meg selv unna når hun sover + lirket henne over på rygg om hun sovnet på siden. Kanskje du kan teste noe sånt? Vi startet også tidlig med smokk siden hun var veldig til å suge på hender osv og synes hun roet seg litt bedre med smokk. 

På morningen prøver jeg å legge henne helt inni meg, men hun sovner kanskje max 5 min før hun begynner å gråte igjen. Prøvd ut noen forskjellige smokker, men hun dytter de ut/mister de :(

Så nå håper jeg det snur snart :( Jeg har kun sovet max 1-3 timer hver natt de siste 5 ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (14 minutter siden):

På morningen prøver jeg å legge henne helt inni meg, men hun sovner kanskje max 5 min før hun begynner å gråte igjen. Prøvd ut noen forskjellige smokker, men hun dytter de ut/mister de :(

Så nå håper jeg det snur snart :( Jeg har kun sovet max 1-3 timer hver natt de siste 5 ukene. 

Her fant jeg en spilleliste på Spotify som av en eller annen grunn fungerte for oss når babyen ikke ville roe seg. Sleepy penguin White Noise heter den. Verdt å prøve, om du ikke har testet noe sånt tidligere.
 

Hvordan sover hun i vognen? Kanskje du kan prøve å la henne sove i den om natten? 
Ellers kan jeg anbefale sleepytroll til vognen, om hun trenger bevegelse for å få sove der. 

Ellers vil jeg bare forsikre deg om at det blir bedre! Vår gutt er 12 uker nå, og ting begynner å bli litt lettere og mer forutsigbart for hver dag som går. 
Rutinene kommer sakte, men sikkert. 
Vår baby var sånn som din og sov ikke med mindre han fikk ligge klistret til meg, eller om han trillet i vogn. Nå sover han noen timer i egen seng på kvelden og har en god hvil midt på dagen stående i vogna. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (20 timer siden):

Her fant jeg en spilleliste på Spotify som av en eller annen grunn fungerte for oss når babyen ikke ville roe seg. Sleepy penguin White Noise heter den. Verdt å prøve, om du ikke har testet noe sånt tidligere.
 

Hvordan sover hun i vognen? Kanskje du kan prøve å la henne sove i den om natten? 
Ellers kan jeg anbefale sleepytroll til vognen, om hun trenger bevegelse for å få sove der. 

Ellers vil jeg bare forsikre deg om at det blir bedre! Vår gutt er 12 uker nå, og ting begynner å bli litt lettere og mer forutsigbart for hver dag som går. 
Rutinene kommer sakte, men sikkert. 
Vår baby var sånn som din og sov ikke med mindre han fikk ligge klistret til meg, eller om han trillet i vogn. Nå sover han noen timer i egen seng på kvelden og har en god hvil midt på dagen stående i vogna. 

 

 

Vi har prøvd white noise flere ganger, senest i natt 🙂 I natt sov hun faktisk 1 time i sengen 😀 Vurder å kjøpe sånn kosedyr med white noise :) Vi fikk delvis til liggende amming, men må bruke 1 hånd til å holde bort puppen slik at baby får puste. Uansett hvilken vinkel hun ligger i føler jeg hun blir kvalt 🙈. Prøvde å rape henne litt delvis liggende, men ble fortsatt en del gulp i senga (på et gulpehåndkle). 

Vogn sover hun godt i iallefall ved bevegelse. Kan prøve ut vogn på natt vis det ikke løsner snart :)

Etter noen dager med økende antagelig mage/luftsmerter og kvelds/natturo har det blirt litt bedre igjen. Tror det kanskje var sånn 5 ukers utviklingstrinn. For de siste 2 dagene har hun vært litt mer våken og begynt å smile 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere det med bading? Lille prinsessa her på 12 uker har tidenes sorg etter bading, så gruer meg før hvert bad med henne 😢 

Hun er ellers bare blid og fornøyd, men i det jeg tar henne ut av badekaret gråter hun helt ille. Har prøvd og putte henne tilbake igjen, men gråter fortsatt. Får jo helt vondt av henne slik som hun gråter 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...