Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Hvordan går det med dere alle? 😊

Her føler jeg ting har løsnet litt. Baby har blitt 6 uker og sover endelig mer enn 2 timer i strekk på natta (i natt fikk vi 8 timer søvn tilsammen😳). I tillegg kan hun nå ligge for seg selv på babygymmen og litt i vogna😁 Dog sover hun stort sett fremdeles på meg da😅

Hvor lenge brukte deres babyer 56? Jeg tror vi har en uke eller mer til i den størrelsen🙈 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mange som venter på sine små enda? 😊

Her har lille akkurat bikket 4 uker. Siste uken har det skjedd myye syns jeg. Hun er mer 'med', smiler litt og følger blikket. Sterk i hodet også, syns plutselig hun ble så stor! Synger på siste verset på str.50-klærne også. Så rart dette er! Spesielt vemodig når det er siste baby. Hvor skal jeg nå legge de for små klærne?? Forbud av mannen mot å ta vare på 😥😅 (blir selvfølgelig å ta vare på noen av de mest spesielle plaggene/hjemmestrikk og sånt. Men alle de andre vanlige klærne... sukk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er gullgutten blitt 3 uker! Fytti som tiden flyr😰 Her går det kjempefint, har nok melk og lille legger fint på seg, har begynt med str 56 allerede😅

Sliter litt med å få ut luft, å det er fælt, så når lille gråter så gråter mamma også🥺

Er det noen her som har erfaring med svøping? Bruker dere teppe/pledd eller en svøpepose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AnanasPåTacovi har ikke brukt svøping på baby nå, men datteren vår var mye urolig som baby og svøping fungerte kjempebra på henne! Vi hadde både teppe og svøpepose, og pose var nok det letteste.

Her er baby 2 uker i dag, den første uken drakk ikke baby nok melk, så det var litt styr med pumping etter amming, for deretter å gi ekstra (også på natt). Men nå virker det som han drikker bra og han virker til å ha mer energi og ser tilfreds ut. Storesøster krever ekstra mye oppmerksomhet nå, og har begynt å hyle når hun ikke får viljen sin🙈 men tenker det er naturlig og det går seg nok til etterhvert. Hun har ferie fra barnehagen nå, så er mye hjemme.

Hadde forresten nesten glemt hvor mye kos det er med baby 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir baby faktisk 10 uker i morgen (Hvor har tiden blitt av!?)!  
Han tippet 4,6kg i forrige uke og vi har egentlig akkurat begynt å bruke str 56 😅 

Han begynner å bli en skikkelig baby nå, og har begynt å «prate» og gurgle til oss. Smilene sitter løst og vi koser oss masse. 

Han er ikke like rolig som i starten lenger, og vi opplever en del uro på kveldstid med mye styr. Håper han snart finner ut at han kan legge seg i senga si og sove litt tidligere på kvelden… 😅
Våkenperiodene er fortsatt korte på dagtid (maks 1,5-2 timer) og vi må raskt frem med vogn for hvil på 2-3 timer. Det er uaktuelt for han å ligge for seg selv i babynest eller vugge, så det utstyret må vi vel bare gjemme bort snart 😅 

Heldigvis sover han greit på natta i senga si i mellom mating, selv om det ofte ikke blir lengre strekk enn 2-2,5 timer. Første delen av natta kan han plutselig sove 4,5 timer om vi får roet han tidlig nok. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har baby bikket 7 uker, og veier nå rett i underkant av 6 kg💗 Hun vokser så fort 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baby ble født 27.02 og er 1 uke gammel i dag ❤️ (født 1 dag før termin, men 27.02 var menstermin da😊)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (1 time siden):

Baby ble født 27.02 og er 1 uke gammel i dag ❤️ (født 1 dag før termin, men 27.02 var menstermin da😊)

Gratulerer så mye ❤️ 
 

Har snart alle på lista fått sine små nå, kanskje? 💕 

 

saloni skrev (19 timer siden):

Her har baby bikket 7 uker, og veier nå rett i underkant av 6 kg💗 Hun vokser så fort 🥺

Tiden går alt for fort 😲 begynner allerede å kjenne på panikken for at permisjonen snart løper fra meg. 
 

De vokser alt for fort, men jeg synes faktisk det er litt godt at de blir større. Min lille er straks 11 uker og har knapt tippet 5 kg, og synes egentlig at nyfødtperioden har vært litt lang med prematur baby. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (5 timer siden):

Baby ble født 27.02 og er 1 uke gammel i dag ❤️ (født 1 dag før termin, men 27.02 var menstermin da😊)

Gratulerer så mye! 💕 

Det føles virkelig som en æra er over, nå som du som var sist på terminlisten vår har født. For en flott tid det har vært å henge med dere alle her i svangerskapet 😭

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (På 3/6/2022 den 16.11):

Baby ble født 27.02 og er 1 uke gammel i dag ❤️ (født 1 dag før termin, men 27.02 var menstermin da😊)

Gratulerer så mye🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som fikk det motsatte kjønn enn det jordmor sa på ultralyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsoo skrev (På 28.2.2022 den 9.19):

@AnanasPåTacovi har ikke brukt svøping på baby nå, men datteren vår var mye urolig som baby og svøping fungerte kjempebra på henne! Vi hadde både teppe og svøpepose, og pose var nok det letteste.

Da har jeg gått til innkjøp av svøpepose, tar jeg baby ut av posen når han skal ha mat eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har baby bikket 6 uker nå, og han skal helst bæres i bæresjal hele dagen og ammes hele kvelden😅 Legger jeg han ned våkner han etter 2 sekund 🥳 Prøver å minne meg selv på at plutselig får jeg gå på do alene igjen😅

Håper alle koser seg med baby💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnanasPåTaco skrev (På 9.3.2022 den 23.10):

Da har jeg gått til innkjøp av svøpepose, tar jeg baby ut av posen når han skal ha mat eller?

Jeg pleier ikke ta baby ut av posen når han skal ha mat. Synes det er lettere å gi mat i posen også, for da blir ikke hendene i veien for flasken😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (På 6.3.2022 den 19.23):

Tiden går alt for fort 😲 begynner allerede å kjenne på panikken for at permisjonen snart løper fra meg. 
 

De vokser alt for fort, men jeg synes faktisk det er litt godt at de blir større. Min lille er straks 11 uker og har knapt tippet 5 kg, og synes egentlig at nyfødtperioden har vært litt lang med prematur baby. 

Helt klart, fantastisk å se dem vokse. Men samtidig går det litt for fort også... 😅:hug: Vi får bare nyte dagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen tips til hvordan å få baby til å sove for seg selv på natta? Her får jeg ikke noe søvn før far tar over skiftet kl 05 på morningen. Baby sover på meg, men da tør ikke jeg å sove. 

Vi har prøvd samsoving, svøping, smokk osv. 

Nå for jeg sove fra ca kl 05- 0630 (da drar far på jobb). Baby begynner å gråte med en gang vi legger henne ned. På dagtid sover hun litt i babynestet. Liggende amming får vi ikke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dame1989 skrev (1 time siden):

Har noen tips til hvordan å få baby til å sove for seg selv på natta? Her får jeg ikke noe søvn før far tar over skiftet kl 05 på morningen. Baby sover på meg, men da tør ikke jeg å sove. 

Vi har prøvd samsoving, svøping, smokk osv. 

Nå for jeg sove fra ca kl 05- 0630 (da drar far på jobb). Baby begynner å gråte med en gang vi legger henne ned. På dagtid sover hun litt i babynestet. Liggende amming får vi ikke til :(

Vi har valgt å legge babynestet imellom oss i senga, og føler det fungerer bra. Legger henne i nestet når hun er veldig trøtt, hun sovner ofte ved puppen, og da legger jeg henne forsiktig oppi. Det fungerer ikke å legge henne der når hun er våken… Blir hun urolig tar vi en hånd å legger på brystet hennes - da roer hun seg ofte, snakker med mild og lav stemme. Da vet hun vi er i nærheten. Hun sover som regel i 3-4 timer av gangen gjennom natta før hun våkner for mat. Da bytter/sjekker jeg bleia først, før hun får mat - for da blir hun så trøtt ved puppen igjen. Har hørt white noise/rolig musikk kan hjelpe også. 

Endret av Isabel94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (2 timer siden):

Har noen tips til hvordan å få baby til å sove for seg selv på natta? Her får jeg ikke noe søvn før far tar over skiftet kl 05 på morningen. Baby sover på meg, men da tør ikke jeg å sove. 

Vi har prøvd samsoving, svøping, smokk osv. 

Nå for jeg sove fra ca kl 05- 0630 (da drar far på jobb). Baby begynner å gråte med en gang vi legger henne ned. På dagtid sover hun litt i babynestet. Liggende amming får vi ikke til :(

Vet du hva det er som gjør at dere ikke får til liggende amming? Kan du spørre helsesøster eller ammehjelpen f.eks om råd til å få det til? Her fikk baby til å ligge ved siden av meg i senga etter hun ble 6 uker. Mulig det vil hjelpe med babynest? Min vil/ville ikke ligge i babynest heller, hverken på dag eller natt😅

Edit: Nå prøvde jeg å legge baby på siden i babynestet og hun fortsatte å sove😁 Kanskje det funker for deg og? Må selvsagt legge baby ned på ryggen før man sovner selv da🙈

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (4 timer siden):

Har noen tips til hvordan å få baby til å sove for seg selv på natta? Her får jeg ikke noe søvn før far tar over skiftet kl 05 på morningen. Baby sover på meg, men da tør ikke jeg å sove. 

Vi har prøvd samsoving, svøping, smokk osv. 

Nå for jeg sove fra ca kl 05- 0630 (da drar far på jobb). Baby begynner å gråte med en gang vi legger henne ned. På dagtid sover hun litt i babynestet. Liggende amming får vi ikke til :(

Vi pleier å vente til baby sovner på oss, og så varmer vi opp sengen hans med varmeteppe (du kan bruke varmeflaske også) før vi legger han i senga, hvis ikke våkner han stort sett av temperaturforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsoo skrev (45 minutter siden):

Vi pleier å vente til baby sovner på oss, og så varmer vi opp sengen hans med varmeteppe (du kan bruke varmeflaske også) før vi legger han i senga, hvis ikke våkner han stort sett av temperaturforskjellen.

Samme «trikset» funker delvis for oss også, men kun på natten. Han sovner oppå meg etter mat og jeg legger han ned i en oppvarmet seng. 
 På dagtid sovner han kun av seg selv om han ligger i vognen. 

baby begynner nå og skille mer mellom dag og natt og blir stadig trøttere og sover i lengre strekk på natten. I går sov han hele 6 timer i egen seng! 😱Håper det ikke var tilfeldig, men et tegn på at det faktisk blir bedre og bedre! 
 

I kveld er han hakket vanskeligere å legge alene igjen - hylte så fort han ble lagt i egen seng, og jeg ble nødt til å amme han i søvn en ekstra gang før jeg fikk lirket han av kroppen min og lagt han ned ved siden av meg i sengen.  
 Har et håp om at jeg i løpet av neste uke skal klare å få lagt han i egen seng litt tidligere enn kl 23, og at han skal kunne sove en liten time uten at jeg er i rommet. 😅  

Greier du å ligge på siden mens du ammer da? Det funker for meg, men det blir lettere når baby blir litt større og sterkere 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...