Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med hodepine i svangerskapet? Det skulle visst jeg få slite med. Stort sett er det forbigående, men noen ganger, som nå, får det skikkelig fotfeste 🥴 føler jeg har prøvd alt, Paracet, hvile, mat, drikke, mosjon, avspenning/nakkestrekk, orgasme 🙈😅; ingenting hjelper. Noen med andre/utradisjonelle tips? 

Endret av Solina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Solina Ja, jeg sliter også litt med hodepine 😫 

heldigvis er det ikke hver dag, men når det først kommer, vil den liksom ikke slippe taket igjen uansett hva jeg prøver. Har dessverre ingen gode råd eller tips, annet enn at jeg prøver å lindre plagen så godt det lar seg gjøre. 

Virker som at den kommer litt tilfeldig, men det er verre når det er litt «tungt» vær (regn, tordenvær osv)
Ellers sover jeg generelt ganske dårlig for tiden. Drømmer mye og våkner gjerne midt på natten og sliter med å sovne igjen. Delvis pga intens kløe. 😅 

Vi er også midt oppi mye stress og kaos med flytting og alt det medfører nå, så det hjelper nok ikke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Parv said:

@Solina Ja, jeg sliter også litt med hodepine 😫 

heldigvis er det ikke hver dag, men når det først kommer, vil den liksom ikke slippe taket igjen uansett hva jeg prøver. Har dessverre ingen gode råd eller tips, annet enn at jeg prøver å lindre plagen så godt det lar seg gjøre. 

Virker som at den kommer litt tilfeldig, men det er verre når det er litt «tungt» vær (regn, tordenvær osv)
Ellers sover jeg generelt ganske dårlig for tiden. Drømmer mye og våkner gjerne midt på natten og sliter med å sovne igjen. Delvis pga intens kløe. 😅 

Vi er også midt oppi mye stress og kaos med flytting og alt det medfører nå, så det hjelper nok ikke på. 

Flytting hørtes litt stress ut ja, og spennende med noe nytt da! 
Jeg sover forsåvidt godt, men kjenner jeg er veldig anspent i nakken når jeg våkner, så tror ikke jeg slapper ordentlig av. Hjelper selvsagt ikke på hodepine det heller. Nå er det liksom ingenting som lindrer eller hjelper, det føles veldig håpløst.
Er det sånn svangerskapskløe du har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv jeg drømmer også mye! Og drømmene er veldig rare 🤭 hadde det sånn i forrige svangerskap også så trur nok det er ganske normalt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg sliter så mye med vonde tanker om dagene, redd for at det er noe gale med fosteret, redd for at jeg ikke kommer til å bære frem et levedyktig barn, at vi kommer til å miste. Har allerede vært på mange ultralyder, og alt har sett fint ut, men kan ikke betale tusenvis av kroner i tide og utide fordi jeg stresser.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å håndtere tankene🥺 

Er 15+2 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (9 minutter siden):

Kjenner jeg sliter så mye med vonde tanker om dagene, redd for at det er noe gale med fosteret, redd for at jeg ikke kommer til å bære frem et levedyktig barn, at vi kommer til å miste. Har allerede vært på mange ultralyder, og alt har sett fint ut, men kan ikke betale tusenvis av kroner i tide og utide fordi jeg stresser.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å håndtere tankene🥺 

Er 15+2 

Det er så vondt med slike tanker :( jeg har de innimellom jeg også, jeg har blitt skremt etter å ha mistet 2 ganger etter hverandre. Jeg trøster meg med at jeg er kommet til uke 12 og at sjansen er betydelig redusert. Og jeg ser fram til neste kontroll. For meg hjelper det også å huske på at det ikke hjelper å bekymre seg- det som skjer det skjer uansett. Håper dette kan være bittelitt til hjelp :blomst:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Theziken Ikke kjekt å kjenne på tunge tanker. Tror mange forventer at svangerskapet skal være en gledens tid, men fy - det skjer mye i kroppen din, fysisk og hormonelt. Det kan være fryktelig skummelt å gå gravid om tanker om å miste osv. tar overhånd. 
 

Dersom du opplever at det påvirker hverdagen din, ta kontakt med helsestasjonen/fastlege. Få en prat med jordmor, og fortelle om tankene dine - da får du garantert råd og eventuell henvisning til mer psykologrettet hjelp. Luft bekymringene dine, det er viktig - ellers blusser de ofte opp i hodet ditt og blir 100 ganger verre enn nødvendig. 
 

Selv har jeg en gammel mormor som er utdannet jordmor og har jobbet som det i 50 år. Til henne lufter jeg ting og tang som dukker opp underveis, og hun har alltid et fornuftig og klokt svar. Det er gull å ha noen og snakke med💛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@monroe927tusen takk! Tenker å ta en prat med jordmor om det på torsdag da jeg skal dit.. Oppi det hele så sliter jeg med adhd og ønsker ikke bruke medisinen jeg går på grunnet lite forskning på effekt på fosteret. Så etter nesten ti år med medisiner og så plutselig ingenting, det er krevende kjenner jeg.. Har gått tre måneder nå, men synes det er sykt slitsomt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Theziken Wow, virkelig imponerende av deg! Står stor respekt av det valget du har tatt, og ikke minst er det super krevende. Tankene dine får seg nok et ekstra kjør når medisinen ikke regulerer som før. Tenker det er en kjempeviktig problemstilling å snakke med jordmoren om. 
 

Virkelig ikke en enkel sak å skulle droppe medisiner samtidig som man er gravid, det blir to store forandringer samtidig. Men ta det opp med henne ja, tenker hun vil ha en enorm forståelse for uroen du gjerne kjenner litt ekstra på. 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@monroe927ja det har ikke vært en dans på roser med et arbeidsmiljø som har vært veldig toxic og lite forståelse generelt for diagnosen min, i tillegg til å brått ha sluttet på medisiner men må holde samme roen likevel på jobb. Skal virkelig ta en prat med jordmor om det ❣️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (2 timer siden):

Flytting hørtes litt stress ut ja, og spennende med noe nytt da! 
Jeg sover forsåvidt godt, men kjenner jeg er veldig anspent i nakken når jeg våkner, så tror ikke jeg slapper ordentlig av. Hjelper selvsagt ikke på hodepine det heller. Nå er det liksom ingenting som lindrer eller hjelper, det føles veldig håpløst.
Er det sånn svangerskapskløe du har? 

Ja, flytting er litt stress, men vi trenger heldigvis ikke stresse og kan flytte litt sakte 😅 

Ja, det er nok sikkert en form for svangerskapskløe. 😒 Det er en sånn intens sviende kløe som ikke lindres selv om jeg klør. Klør for det meste rundtpå brystene, litt på magen og i mellom lårene, og det er jo typiske steder der huden strekkes nå 😅 

 

@Elsoo Huff, ja 😅 har innmari mye rare drømmer. Greit å vite at vi er fler . 

@Theziken Uff, det er ikke godt å ha de tunge tankene 😞 det er vanskelig og nyte svangerskapet når det er sånn. Jeg har selv gått rundt med mye redsel og bekymring, men har heldigvis greid å roe meg ned litt nå. 


For meg har det vært verst i forkant av undersøkelsene. Har skremt meg selv opp skikkelig og bare hatt negative tanker. Faktisk har det vært lettere å være rasjonell nå når jeg har hatt et opphold i undersøkelser og legetimer. Skal på ultralyd igjen nå på onsdag, og kjenner at engstelsen har begynt å snike seg innpå igjen nå.. men så MÅ jeg jo bare prøve å være rasjonell. Det er lite annet jeg får gjort fra eller til. Prøv og stol på at kroppen din gjør jobben. 

Kanskje blir det dessuten litt lettere å glede seg over graviditeten når du begynner og kjenne litt liv også? 🙂 

Uansett synes jeg du skal bruke jordmor for det de er verdt.  Det er så viktig å ha noen å prate med ❤️ 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen! Var en stund siden jeg skrev her, ja... 😅 Håper alt er fint med alle dere. Jeg var på OUL i forrige uke, alt så bra ut! Babyen er fortsatt en gutt, hehe, og termin ble flyttet frem litt til den 4. januar! 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

malani skrev (7 timer siden):

Hallo igjen! Var en stund siden jeg skrev her, ja... 😅 Håper alt er fint med alle dere. Jeg var på OUL i forrige uke, alt så bra ut! Babyen er fortsatt en gutt, hehe, og termin ble flyttet frem litt til den 4. januar! 💛

Så godt at alt så bra ut! Har endret på termintabellen. Nå er du først på lista ☺️ Blir så spennende å se hvem som faktisk føder først. Det kan jo nesten være hvem som helst i januar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (6 timer siden):

Så godt at alt så bra ut! Har endret på termintabellen. Nå er du først på lista ☺️ Blir så spennende å se hvem som faktisk føder først. Det kan jo nesten være hvem som helst i januar...

Det blir nok ikke jeg iallfall! Tipper jeg får i februar 😅 

Når det kommer til hodepine, er det  massasje som har funket best. Her masserer mannen meg titt og ofte i nakken, da det kommer der i fra. God bedring, det er noe dritt! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (12 timer siden):

Så godt at alt så bra ut! Har endret på termintabellen. Nå er du først på lista ☺️ Blir så spennende å se hvem som faktisk føder først. Det kan jo nesten være hvem som helst i januar...

Siden jeg venter tvillinger får jeg ikke lov til å gå lengre enn uke 38, og det er i romjulen… Som lærer håper jeg (hvis jeg skal settes i gang) det blir seinest mulig i den uken, så kanskje det blir januar 2022🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig spennende å se hvem som føder først og sist av dem som er her ja. 

Da jeg skulle ha førstemann var vi fire venninner som skulle ha barn i samme måned. Jeg hadde termin sist, men fødte først (ca 3 uker før tiden). Hun som skulle ha først fikk sist 😆
 

Jeg har dessuten en tilstand som gjør at det med stor sannsynlighet blir keisersnitt. Det er også mer sannsynlig med litt tidlig fødsel som følge av dette, men håper han/hun vil holde seg inne minst like lenge som førstemann. 😅

sånn sett er det nok en sannsynlighet at det kan bli romjulsbaby også her… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blir spennende! Jeg ønsket meg en romjulsbaby av hele mitt hjerte (2021 generelt), men nå er termin så sent i januar at det blir nok ikke det :( Da må i så fall babyen bli født prematurt, og det ønsker jeg jo ikke. De andre tre barna mine har kommet den uken jeg har hatt termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Amatariel said:

Ja blir spennende! Jeg ønsket meg en romjulsbaby av hele mitt hjerte (2021 generelt), men nå er termin så sent i januar at det blir nok ikke det :(

Da er vi motsatt, jeg skal knipe igjen det jeg makter til årsskiftet 😅 

Her endte hodepinen i et saftig migreneanfall og sykmelding ut uka 🥴 er heldigvis bedre nå, og har fullt fokus på meg selv og min velvære ☺️ 

Men! Jeg er altså helt vilt sulten om dagen! Kanskje trenger kroppen litt ekstra for å komme seg til hektene igjen, men det er helt koko. Jeg føler meg fullstendig bunnløs og holder ikke mer enn maks to timer før jeg må ha mat igjen, og har for første gang i svangerskapet måttet stå opp om natten for å spise 😶 Hadde det litt sånn frem til ca. uke 10, men så gikk det seg til med litt mer normal sult, før ulvehungeren plutselig slo til igjen. Er det vanlig at dette går i perioder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...