Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

monroe927 skrev (5 timer siden):

Heisann folkens! 
Da er nye anbefalinger for gravide rundt vaksinen kommet. 💉💉

Endelig litt klare anbefalinger! Synes det har vært så uklart hittil, og valget blir lagt på hver enkelt.. Blir nok å få time snart ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på OUL i dag og undersøkelsen viste ingenting unormalt 🥰 ble satt frem 4 dager, så termin er nå 12.januar. 

Er litt "redd" for å føde i desember jeg. Kanskje litt dumt å tenke slik, for babyen kommer jo når den kommer. Men vet ikke, er bare så redd barnet skal henge etter andre på sin alder. I tillegg til at det er en sjanse for at han kommer rundt jule-tider, syntes det virker veldig strevsomt med bursdag på den tiden 🙈. Noen andre som kjenner på det samme? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vellykket OUL her i dag også :yvonne: Termin flyttet til 20. januar og vi venter ei litta jente :lillesky::babyjente:

Skjønner deg veldig godt @Kugres! Jeg har tenkt mange av de samme tankene. Babyen kommer jo så klart når den er klar, men jeg også håper den kommer på "riktig" side av nyttår. Så har jeg funnet ut at dersom hun skulle finne på å komme i desember, så har vi plutselig krav på barnehageplass et helt år tidligere enn om hun kommer i januar, så i det minste betyr det mindre ubetalt permisjon :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også melde om en fin ultralyd i dag ❤️ Veldig glad og lettet over at alt så fint ut. 

Stor overvekt av jentebabyer i gruppa vår, men her blir det etter all sannsynlighet en gutt :babygutt:💙🧸 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kugres said:

 

Er litt "redd" for å føde i desember jeg. Kanskje litt dumt å tenke slik, for babyen kommer jo når den kommer. Men vet ikke, er bare så redd barnet skal henge etter andre på sin alder. I tillegg til at det er en sjanse for at han kommer rundt jule-tider, syntes det virker veldig strevsomt med bursdag på den tiden 🙈. Noen andre som kjenner på det samme? 

Japp! Jeg har termin litt senere da, så stor sjans for at det bikker nyttår, men har absolutt de samme følelsene, ikke lyst på en julebaby 🙈 

Hurra for bra OUL alle sammen! 🥰🥳

Endret av Solina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt å høre at det ikke bare er jeg som tenker sånn @Fhuzzyog @Solina🙈. Men lurt det med tidligere barnehage plass hvis det blir desember-baby da! Det har ikke jeg tenkt på. Får bare senke skuldrene og tenke at ting går som de går, er ikke noe vi kan bestemme uansett 🤷‍♀️. Men det blir utrolig spennende å se fremover hvordan ting blir for alle!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kugres said:

Så godt å høre at det ikke bare er jeg som tenker sånn @Fhuzzyog @Solina🙈. Men lurt det med tidligere barnehage plass hvis det blir desember-baby da! Det har ikke jeg tenkt på. Får bare senke skuldrene og tenke at ting går som de går, er ikke noe vi kan bestemme uansett 🤷‍♀️. Men det blir utrolig spennende å se fremover hvordan ting blir for alle!

 

Her hvor jeg bor er det ingen forskjell på desember og januar, sikret barnehageplass ved ett år gjelder kun fra august til november, så for meg hjelper det ingenting 😏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kugres skrev (12 timer siden):

Var på OUL i dag og undersøkelsen viste ingenting unormalt 🥰 ble satt frem 4 dager, så termin er nå 12.januar. 

Er litt "redd" for å føde i desember jeg. Kanskje litt dumt å tenke slik, for babyen kommer jo når den kommer. Men vet ikke, er bare så redd barnet skal henge etter andre på sin alder. I tillegg til at det er en sjanse for at han kommer rundt jule-tider, syntes det virker veldig strevsomt med bursdag på den tiden 🙈. Noen andre som kjenner på det samme? 

Nei jeg har ikke disse følelsene. Kan ha noe med at jeg har bursdag i julen selv og elsker det 😊 Har alltid gjort det. Alltid hengt bra med faglig på skolen, vil påstå over gjennomsnittet på det meste. Og desember er altså verdens mest koselige tid, så er helt magisk med bursdag da. Folk pynter seg, har god mat, gode kaker, mye tid til julebesøk rundt omkring. Jeg har alltid blitt feiret med full fest. Mannen min derimot som har bursdag en helt vanlig tid på året har sjeldent opplevd noe slikt. Da er det hverdag, alltid travelt, må på jobb, folk har ikke tid til kakeselskap osv. Jeg har aldri vært på skole eller jobb på bursdagen min ♥️ Mamma og pappa var også nøye på helt fra fødselen min at jeg ikke skulle ha èn gave slått sammen med jul og bursdag. Alle andre får to i året, så det skulle jeg også få. Og sånn har det blitt. Èn gang fikk jeg en samlet gave, men da spurte mannen min meg på forhånd om det var greit ettersom den var dyr :Knegg: Var ikke trist å være sist med å bli 18 år heller. Lappen var ikke ettertraktet i min gjeng, vi hadde hjemmefester i stedet for å gå ut på byen osv. Tvert i mot er det utrolig deilig å være sist i vennegjengen som fyller 30, 40 osv. 😁

Jeg ønsket meg så sårt baby i desember fordi årsmodell var viktigere for meg enn når på året den ble født. Fordi jeg nå føder i januar så blir det enda et årskull aldersforskjell mellom baby og søsken. Og det er litt sårt, ettersom jeg følte vi var på grensen allerede. Skulle jo født i mars-20, men det ble jo ikke noe av. I tillegg har min søster termin i november, og det hadde vært så fint med samme årsmodell. Blir jo veldig tette søskenbarn uansett, men litt rart at de skal starte på skole o.l forskjellig år liksom. Da jeg var prøver hadde jeg en EL som ga meg mulig termin 26.12, så jeg ble helt knust da det ikke gikk :( Nå har jeg kommet over det altså, for nå er jeg bare så takknemlig for at jeg ble gravid overhodet og at vi får en sistemann. Men jeg kommer nok til å bli øøøørlite misunnelig på alle dere som evnt. blir å føde i desember.

 

Parv skrev (11 timer siden):

Jeg kan også melde om en fin ultralyd i dag ❤️ Veldig glad og lettet over at alt så fint ut. 

Stor overvekt av jentebabyer i gruppa vår, men her blir det etter all sannsynlighet en gutt :babygutt:💙🧸 

Gratulerer med vel gjennomført OUL! Jeg fører opp gutt på deg i listen 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gledet meg så lenge til å kjenne bevegelser, og jeg tror det begynte så smått da jeg var rundt 16-17 uker - men jeg trodde det var altfor tidlig! Nå derimot (18+6) er det ikke tvil i det hele tatt. Det er den lille jenta mi som koser seg inni der og gjør seg kjent ❤️ Det øker og øker med bevegelse, og jeg kjenner henne mest etter jeg har stått opp og slapper av, og om kvelden når jeg skal til å sove. Jeg føler meg så utrolig heldig, da jeg ikke trodde jeg skulle kjenne noe før om flere uker. Jeg er førstegangs, og har en del ekstra på magen, men likevel er jeg så heldig. På OUL så vi at morkaken ligger bak, og da visste jeg at jeg trygt kunne konkludere med at det er frøkna vår jeg kjenne. Det er en så utrolig magisk følelse ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig @Mellifluous ♥️

Jeg må si at jeg syns det er så vanskelig å tro på at det er noe inni der.... 18+2 i dag, men jeg kjenner ingenting. Ingen bevegelser, men har heller ikke noe kul på magen. Klemmer godt til når jeg ligger på rygg, men kjenner ingenting hardt eller noe forskjell fra før gravid :roll: Og da blir hele greia helt surrealistisk. OUL i morgen da, så håper inderlig jeg kan tro på dette etter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får en gutt og en jente, og oldemor er super happy. Det blir den første jenten på min samboers side siden tanten hans ble født for 45 år siden😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Mellifluous så utrolig deilig! 🥰

Jeg har det litt mer som @Amatariel, kroppslig sett føler jeg meg veldig lite gravid. Har såvidt fått litt mage, men føler meg stort sett bare oppblåst - og det er veldig stor forskjell på morgen og kveld! Av og til kan jeg kjenne en hardhet under navlen, men ikke alltid, og da blir jeg usikker på om det faktisk er livmora eller noe annet. Ikke kjent noe liv, og ifølge TUL har jeg morkaken var på fremre vegg, så jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet på den fronten 😌 men ettersom jeg føler meg så lite gravid er det heller ikke noe jeg aktivt går og venter på, fordi jeg forventer det liksom ikke 🤷🏻‍♀️

@Pippien så morro med en av hver! 💜💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (9 timer siden):

Nei jeg har ikke disse følelsene. Kan ha noe med at jeg har bursdag i julen selv og elsker det 😊 Har alltid gjort det. Alltid hengt bra med faglig på skolen, vil påstå over gjennomsnittet på det meste. Og desember er altså verdens mest koselige tid, så er helt magisk med bursdag da. Folk pynter seg, har god mat, gode kaker, mye tid til julebesøk rundt omkring. Jeg har alltid blitt feiret med full fest. Mannen min derimot som har bursdag en helt vanlig tid på året har sjeldent opplevd noe slikt. Da er det hverdag, alltid travelt, må på jobb, folk har ikke tid til kakeselskap osv. Jeg har aldri vært på skole eller jobb på bursdagen min ♥️ Mamma og pappa var også nøye på helt fra fødselen min at jeg ikke skulle ha èn gave slått sammen med jul og bursdag. Alle andre får to i året, så det skulle jeg også få. Og sånn har det blitt. Èn gang fikk jeg en samlet gave, men da spurte mannen min meg på forhånd om det var greit ettersom den var dyr :Knegg: Var ikke trist å være sist med å bli 18 år heller. Lappen var ikke ettertraktet i min gjeng, vi hadde hjemmefester i stedet for å gå ut på byen osv. Tvert i mot er det utrolig deilig å være sist i vennegjengen som fyller 30, 40 osv. 😁

Jeg ønsket meg så sårt baby i desember fordi årsmodell var viktigere for meg enn når på året den ble født. Fordi jeg nå føder i januar så blir det enda et årskull aldersforskjell mellom baby og søsken. Og det er litt sårt, ettersom jeg følte vi var på grensen allerede. Skulle jo født i mars-20, men det ble jo ikke noe av. I tillegg har min søster termin i november, og det hadde vært så fint med samme årsmodell. Blir jo veldig tette søskenbarn uansett, men litt rart at de skal starte på skole o.l forskjellig år liksom. Da jeg var prøver hadde jeg en EL som ga meg mulig termin 26.12, så jeg ble helt knust da det ikke gikk :( Nå har jeg kommet over det altså, for nå er jeg bare så takknemlig for at jeg ble gravid overhodet og at vi får en sistemann. Men jeg kommer nok til å bli øøøørlite misunnelig på alle dere som evnt. blir å føde i desember.

 

Gratulerer med vel gjennomført OUL! Jeg fører opp gutt på deg i listen 😊

Så fint å høre alle godene med å få barn/barnet har bursdag i desember! Tror nok vi vil være nøye på å skille jul og bursdag dersom det skulle bli tilfelle å føde i slutten av desember, slik du beskriver. Jeg er veldig glad for bare det å være gravid, så skal legge litt fra meg den tanken om å ønske enten januar eller desember. Veldig enig forresten i at det er deilig å ha bursdag senere på året når man blir eldre. Har selv i september, som jo ikke er så sent, men det er en glede å ikke fylle året like tidlig som alle andre på egen alder 😂

Så vondt for deg at det sannsynligvis blir ett årskull til mellom barna dine. Håper det er noe du klarer å venne deg til etter hvert. Det er jo bare en måned, selv om det ikke føles helt slik pga. årskullene. Om det hjelper er forresten jeg og søskenbarnet mitt bare 3-4 måneder i forskjell, men forskjellig årskull. Det har aldri vært et problem å gå på forskjellige trinn for oss🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har tips til fin babystrikk? Jeg kan ikke strikke om det så stod om livet og vi har ingen strikkende bestemødre, men jeg har venninner av mamma og av meg selv som gjerne vil strikke til lille. «Problemet» er bare at de sier: «si i fra hva du ønsker deg», også har jeg null peiling 🙈 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Sai said:

Er det noen av dere som har tips til fin babystrikk? Jeg kan ikke strikke om det så stod om livet og vi har ingen strikkende bestemødre, men jeg har venninner av mamma og av meg selv som gjerne vil strikke til lille. «Problemet» er bare at de sier: «si i fra hva du ønsker deg», også har jeg null peiling 🙈 

 

Jeg er en ivrig strikker! 😀 Synes Lene Holme Samsøe har veldig mye fint, og PetiteKnit. Sistnevnte er for øvrig gravid selv nå, så jeg håper litt på noen spennende nye oppskrifter - selv om listen min allerede er lenger enn jeg har ledig strikketid 😅 (I could go on…) 
Sjekk ut #babystrikk på insta 😊
Ellers har Garnstudio masse gratis oppskrifter, dersom det er mer attraktivt. 

www.leknit.com
www.petiteknit.com
www.garnstudio.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i butikken for å sjekke ut hvordan størrelser på gravidklær er. Tenkte egentlig å vente noen uker før jeg bestilte meg noen basisklær på nettet. Men olabuksa var så behagelig at den ble med meg hjem :) Har ikke fått noe gravidmage enda, men alle mine vanlige bukser er high waist og det er ubehagelig å bruke nå. Er kun 13+2 🙈

Spørsmål til dere andre overvektige. Kjøpte dere alle deres gravidklær i vanlige butikker/nettbutikker? Jeg bruker vanligvis en xl i bukse og lurer på hva jeg skal gjøre når jeg er høygravid 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (3 minutter siden):

Var i butikken for å sjekke ut hvordan størrelser på gravidklær er. Tenkte egentlig å vente noen uker før jeg bestilte meg noen basisklær på nettet. Men olabuksa var så behagelig at den ble med meg hjem :) Har ikke fått noe gravidmage enda, men alle mine vanlige bukser er high waist og det er ubehagelig å bruke nå. Er kun 13+2 🙈

Spørsmål til dere andre overvektige. Kjøpte dere alle deres gravidklær i vanlige butikker/nettbutikker? Jeg bruker vanligvis en xl i bukse og lurer på hva jeg skal gjøre når jeg er høygravid 🤔

Er bare 17 + 6, men har allerede nå kjøpt inn noen bukser. Blir fortere trangt denne gangen merker jeg😅

Jeg bestiller den størrelsen jeg vanligvis bruker i klær, jeg er normalt en størrelse L/42. Og bestiller da i den størrelsen. Magen har de liksom tatt høyde for 🙈 Jeg bærer vekten av graviditeten i all hovedsak på magen, så kan holde meg til min vanlige størrelse. En venninne av meg legger mer på seg «all over» på kroppen når hun er gravid (mer vann i kroppen osv.) Så hun har måtte gå opp i størrelse under graviditeten. Så er nok litt individuelt i forhold til hvordan du legger på deg videre også tenker jeg🤰🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sai skrev (1 time siden):

Er det noen av dere som har tips til fin babystrikk? 

Jeg er også en ivrig strikker, og har allerede begynt å fylle kurven med babystrikk 🥰 

Selv om han kommer til å vokse fort ut av plaggene, synes jeg likevel det er greit å strikke i de minste størrelsene. Det føles mer bortkastet å kjøpe ulldresser til 500-1000 kr stykket fremfor å strikke hele sett til 200,- selv 😅 

Sjekk ut petiteknit og Knitting for Olive 🥰 masse fine, basisplagg til baby. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...