Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Sullamitt skrev (5 timer siden):

Hvordan stilling tar dere til koronavaksine nå? Jeg har vært helt fraværende frem til nå, men etter det som er i England så kjenner jeg at jeg har blitt litt mer bekymret for smitte som gravid. Det snakkes jo om å åpne Norge helt i høst. Samtidig er jeg veldig bekymret for å ta vaksinen, for jeg har lest at flere har opplevd SA etter den. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre😒

Jeg var i samme situasjon som @Theziken, tok vaksine dose 2 før jeg viste at jeg var gravid. Jeg har aldri kjent noe på bekymring i forhold til dette. Og det har jo gått bra så langt 🙂 Jeg hadde tatt den hadde jeg vært deg. Det er anbefalingen i mange land at gravide bør vaksineres (i alle fall etter første trimester), fordi gravide blir ofte veldig syke av covid, og det er ikke registeret at vaksinen er noe fare for fosteret. Mye forskning viser at dette er helt trygt🙂 Jeg forstår ikke helt hvorfor Norge er så treige med denne anbefalingen 🤔

 

Sullamitt skrev (2 timer siden):

Jeg skal til jordmor i uke 15. Blir det bestilt OUL der da?

Rart legen din ikke sendte henvisning til oul når du var der🤔 . Jeg var hos jordmor i uke 7 eller 8, da sendte hun henvisning. Da jeg var hos legen et par uker etterpå var han på gang til å sende henvisning, jeg måtte stoppe han siden jeg allerede hadde fått time. Men det ordner seg sikkert🙂  Jeg fikk brev med time ca en uke etter at henvisningen var sendt, så du rekker jo det innen uke 18-20🙂

 

Amatariel skrev (3 timer siden):

Nei, jeg har aldri hatt en følelse på mine før. Alltid virret frem og tilbake. Alltid blitt overrasket når jeg har fått svar :Knegg:

MEN det kinesiske fødselskartet stemmet på alle mine tre barn (!). Så hvis det fortsetter slik så ser det ut til at denne fjerdemann blir en gutt 💙 (tror vel eegenltlig ikke så veldig hardt på det, men gøy at det har vært riktig så langt.)

I følge det kinesiske fødselkartet skal jeg ha jente, selv tror jeg det er gutt. Jeg har ingen preferanser for verken det ene eller det andre😊 

Elsoo skrev (37 minutter siden):

 Merker at jeg er mer i "gravidbobla" den siste tiden og tenker mye rundt graviditeten. Har rukket å fortelle både noen venninner, kollegaer og nærmeste familie. Vil helst snakke å lese om graviditet hele tiden 🤭 Veldig fint og koselig å ha denne tråden da! 

Enig, jeg også. Nå som det er offentlig for alle og jeg ikke trenger å skjule det lenger, har jeg begynt å kjenne på en slags "gravid-identitet". Der hjelper at magen har begynt å vokse litt også🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Magenta skrev (11 minutter siden):

Nå som det er offentlig for alle og jeg ikke trenger å skjule det lenger, har jeg begynt å kjenne på en slags "gravid-identitet".

Jeg gleder meg sååå masse til dette!! Det er jo egentlig dette som er å være gravid. Alle ukene før er jo egentlig bare kjipe 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som vet så er det nå overvekt av jenter 🙃 Blir spennende å se hvordan det blir til slutt. Sist jeg var gravid var det et skikkelig guttebabyboom-år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Superlenge siden jeg har skrevet her, men ville bare oppdatere om at OUL gikk kjempefint og vi venter en jente🥰 Og termindato flyttet til 9. januar. Håper det går fint med alle her💕

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillek skrev (14 minutter siden):

Hei! Superlenge siden jeg har skrevet her, men ville bare oppdatere om at OUL gikk kjempefint og vi venter en jente🥰 Og termindato flyttet til 9. januar. Håper det går fint med alle her💕

Så herlig å høre! Gratulerer ♥️
Vi er mange som er utålmodige og venter på OUL fremover nå 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på ultralyd for to dager siden, og da var alt fint. I dag har jeg ikke kjent på noen av de typiske gravidsymptomene som jeg ellers har gjort av kvalme og oppkast. Kom mer slim en vanlig i stad når jeg var på do, det var ikke blod i det. Er dette normalt? 

 

Fikk beskjed på TUL i forgårs at hun ikke så luftrøret godt nok, siden de tydeligvis pleier å se om det ligger greit til. Det kan være det ligger trangt til. Noen som har opplevd dette? Hun sa jeg ikke trenger å bekymre meg. 

 

Håper noen kan svare meg 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (56 minutter siden):

Jeg var på ultralyd for to dager siden, og da var alt fint. I dag har jeg ikke kjent på noen av de typiske gravidsymptomene som jeg ellers har gjort av kvalme og oppkast. Kom mer slim en vanlig i stad når jeg var på do, det var ikke blod i det. Er dette normalt? 

 

Fikk beskjed på TUL i forgårs at hun ikke så luftrøret godt nok, siden de tydeligvis pleier å se om det ligger greit til. Det kan være det ligger trangt til. Noen som har opplevd dette? Hun sa jeg ikke trenger å bekymre meg. 

 

Håper noen kan svare meg 🥺

Hvor langt er du på vei nå? 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det er jenteboom her ja! 😄 Kjenner jeg er skikkelig spent selv nå. 

Har en del mageknip for tiden, og  det forplanter seg litt i korsryggen og underlivet.. Kjenner det gjør meg litt urolig fordi det minner litt om "murringer", men samtidig kjenner jeg jo også at det rører seg i magen. 

Når jeg reiser meg og går en runde (sitter mye stille på jobb), virker det for at det blir litt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (Akkurat nå):

15 uker idag 

Da er det vel ganske vanlig at symptomene begynner å avta. 🙂 Det er uansett veldig vanlig at symptomer kommer og går. OG slimete utflod er også nokså vanlig. Jeg har også noen dager der det er mer og annerledes, men tenker ikke så mye på det. 🙂 

Hvis jordmor mener du ikke skal bekymre deg fordi de ikke så luftrøret så godt, tenker jeg du skal prøve å slå deg til ro med det, selv om det sikkert er vanskelig. ❤️ Ta en telefon til sykehuset om du blir veldig bekymret. Kanskje kan du få en ny sjekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle gravide damer 💁‍♀️
Er det bare jeg som går rundt og føler at jeg har en kniv opp huttiheiti? 🙈 Rett og slett ganske så vondt når jeg beveger meg og går. Kan ikke huske denne type smerter fra forrige svangerskap. 
 

Utrolig kjekt å se at det er så mange som finner ut kjønn nå etterhvert 🤩🤩 

Vi kjører old school - og venter til fødsel med å vite! Håper jeg holder ut, for jeg er ganske shoppesyk når jeg ser alle fine babyklærne i butikkene, men synes de har litt lite «kjønnsnøytralt» i butikkene nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så utrolig nervøs, spent og redd for i dag. Nærmest helt forberedt på det verste (om det i det hele tatt går..?). I dag fredag den 13., kl 13 hadde vi OUL. Først må jeg bare si at jordmor som utførte undersøkelsen var helt nydelig, og jeg følte meg så godt ivaretatt! Det var magisk å se vår lille frøken der inne, så stor! Hun var litt sjenert og det var derfor vanskelig å få gode bilder, men alt som skulle sjekkes ble gjort - og hun er helt perfekt ❤️ "En jente som trives". Jeg ble satt tilbake 1 dag, og termin er derfor nå 17. januar. Så godt å ha det unnagjort, og med en så fin opplevelse også ❤️ 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@monroe927 Apropo… ikveld fikk jeg noen smerter som ligner på det du beskriver. Plutselig ut av ingenting stakk det i hele nedre mage og i underlivet.. klarte nesten ikke gå/bevege meg. Fikk ynket meg til senga, og kjenner ingenting når jeg nå ligger. Ser ut som det ga seg… men så bekymret jeg ble plutselig. 15+4 idag, så tror kanskje det kan være at det strekker inni der? Du er ikke alene i hvert fall.. 💕

@Mellifluous Så hyggelig å lese! Glad på dine vegne 💕

@Theziken Satser på alt er bra hos deg, vet at symptomer kommer å går, så prøv å nyt at de forsvant enn så lenge 💕 Hadde selv et opphold fra symptomer fra rundt 13 til 21 idag - og du, det var helt fantastisk 😎 Så lei av kvalmen nå om jeg kan si det 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Mellifluous Så deilig med en sånn fin ultralydundersøkelse. ❤️ Spesielt når man gruer seg i forkant. Og gratulerer med en jente 🎀
 

@monroe927 

Jeg hadde en fryktelig mageknip i heele går, som etter hvert forplantet seg både i korsrygg og underliv. Kjentes som kniver 😅 tipper det var en kombinasjon av luftsmerter og strekkinger. Heldigvis kjennes det mye bedre ut i dag. 
 

@Dame1989 

jeg har et Dopplerapparat liggende, men har egentlig ikke turt å prøve det noe særlig. Prøvde så vidt rundt uke 12-13, men hørte ikke noe og la det derfor bort igjen etter et veldig kjapt forsøk. 
 Kanskje jeg tar det frem igjen etter jeg har vært på OUL og i tillegg begynner å kjenne liv enda litt tydeligere, men jeg er så redd for at jeg ikke finner hjertelyd og får noia 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (3 timer siden):

Har noen av dere prøvd/brukt hjemmedoppler? Erfaring? :)

Har brukt det de to forrige svangerskapene. Ikke orket å kjøpe ny nå. Det var veldig vanskelig å finne hjertelyden, og når jeg først klarte det var det rundt uke 14-15. Måtte sette av mye tid. Når det begynte å bli enklere så var jeg der at jeg uansett kjente bevegelser. I tillegg har jeg jo opplevd å være gravid med foster som levde, men hadde organsvikt. Så jeg oppsummerer min erfaring med doppler som styrete og 'falsk trygghet'. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellifluous skrev (11 timer siden):

Jeg har vært så utrolig nervøs, spent og redd for i dag. Nærmest helt forberedt på det verste (om det i det hele tatt går..?). I dag fredag den 13., kl 13 hadde vi OUL. Først må jeg bare si at jordmor som utførte undersøkelsen var helt nydelig, og jeg følte meg så godt ivaretatt! Det var magisk å se vår lille frøken der inne, så stor! Hun var litt sjenert og det var derfor vanskelig å få gode bilder, men alt som skulle sjekkes ble gjort - og hun er helt perfekt ❤️ "En jente som trives". Jeg ble satt tilbake 1 dag, og termin er derfor nå 17. januar. Så godt å ha det unnagjort, og med en så fin opplevelse også ❤️ 

Så godt tallet 13 ble et skikkelig lykketall for deg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...