Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

58 minutter siden, Amatariel said:

OUL om 10 dager nå... flere som venter seg ihjel..!? 😩

Tror vi har samme dag, neste fredag? Jeg venter også ganske aktivt, gleder meg mest til å få hilse på igjen. Har følt meg litt mer gravid de siste par ukene, merker det påvirker hodet og jeg er litt roligere. Og! Det er sluppet litt opp i ferien så partner får (foreløpig) være med 🥳 skal til legen i morgen da, vurderer å be om en liten sneak-peek der også 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (12 minutter siden):

Tror vi har samme dag, neste fredag? Jeg venter også ganske aktivt, gleder meg mest til å få hilse på igjen. Har følt meg litt mer gravid de siste par ukene, merker det påvirker hodet og jeg er litt roligere. Og! Det er sluppet litt opp i ferien så partner får (foreløpig) være med 🥳 skal til legen i morgen da, vurderer å be om en liten sneak-peek der også 😌

JA da har vi det! :hug: Skulle seriøst ikke vært lov å legge slike timer til en fredag altså! Heelt sist i uken. Akkurat som man ikke venter på fredager fra før av liksom 🙄 Jeg har time på siste halvdel av dagen også. Her får også mannen være med nå 🤗 Om det ikke skjer en voldsom akutt endring innen den tid da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har imorgen :nori:og kan nesten ikke vente:sprettoy: Håper og tror at alt er bra,  er da 11+5 og tenker jeg kan slappe mere av om den er fin. Tenker å fortelle familie og venner også om den er bra.

Mannen og dattera mi får være med og var også med i uke 6 og i uke 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Elsoo said:

Jeg har imorgen :nori:og kan nesten ikke vente:sprettoy: Håper og tror at alt er bra,  er da 11+5 og tenker jeg kan slappe mere av om den er fin. Tenker å fortelle familie og venner også om den er bra.

Mannen og dattera mi får være med og var også med i uke 6 og i uke 8.

Lykke til i morgen! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Amatariel 

Jaaa, venter meg i hjel! Jeg hadde egentlig time på fredag denne uken, men ble flyttet først til mandag SÅ til onsdag 😱 det holder på å gå i stå for meg 😅 

@Solina Ååå, så deilig at de har sluppet opp litt så partner kan bli med inn. 
Hadde et ørlite håp om at jeg kunne få ta med mannen inn jeg også, men det er nok for mye og håpe på 😔 Synes det er så vondt at han ikke skal få mulighet til å få se babyen før den kommer. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Parv said:

Jaaa, venter meg i hjel! Jeg hadde egentlig time på fredag denne uken, men ble flyttet først til mandag SÅ til onsdag 😱 det holder på å gå i stå for meg 😅 

Oj så mye flytting av timen! Det hadde jeg blitt litt svimmel av 🤯 men spennende blir det uansett! Hvor lang tid bruker å være satt av til OUL? Jeg har bare fått klokkeslett. 

Jeg er bekymret for oppheving av restriksjoner og 1-meter i slutten av september jeg nå.. Hadde håpet å kunne leve som vi gjør nå, relativt normalt men med litt forholdsregler, en stund til. Jeg kan jo selvsagt velge å gjøre det selv men da vil det jo fort bli å velge bort en del ting 🤨 isj, gravid og pandemi ass..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Solina Ja, blir litt svimmel! Dessuten hadde jeg bedt spesifikt om en time enten mandag eller fredag for at mannen skal kunne være med og kjøre meg og slippe og måtte ta fri flere dager fra jobb (på grunn av lang reisevei til/fra jobb). Da ble det selvsagt onsdag 😅 

Det varierer sikkert hvor lang tid som settes av, men kan tenke meg at det er rundt en halv time? 
på Første kontroll jeg var på i uke 8 brukte gyn nesten en time på undersøkelsen fordi vi skulle gjøre en ganske omfattende undersøkelse av livmor. Kontrollen i uke 12 tok i underkant av en halvtime. 

Jeg fant forresten ut nå at sykehuset har lettet på restriksjonene også her og partner får bli med inn på kontrollen 😱🤩🥺 ÅÅ, så glad jeg ble! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (13 timer siden):

@Amatariel 

Jaaa, venter meg i hjel! Jeg hadde egentlig time på fredag denne uken, men ble flyttet først til mandag SÅ til onsdag 😱 det holder på å gå i stå for meg 😅 

@Solina Ååå, så deilig at de har sluppet opp litt så partner kan bli med inn. 
Hadde et ørlite håp om at jeg kunne få ta med mannen inn jeg også, men det er nok for mye og håpe på 😔 Synes det er så vondt at han ikke skal få mulighet til å få se babyen før den kommer. 
 

Herlighet så slitsomt med så mye flytting av time, og så den veien da! Skjønner godt det er irriterende. Jeg skulle egentlig ha OUL 24/8, men klarte å få flytte den til 20/8. At den blir før helgen har alt å si for meg (mindre ventetid såklart), men viktigst er det at vi får inntog av familiebesøk pga. konfirmasjon i slekta. Så da får jeg endelig sett mamma m.fl! Og jeg har ikke fortalt min familie om at jeg er gravid enda, så nå er det på tide. Men vil jo ha unnagjort OUL først, så nå bør det ordne seg.

Godt at sykehuset ditt har åpnet for partner nå! Jeg syns først det hørtes rart ut det du skrev ja, for mitt sykehus var vel landets siste å åpne opp (følte iallefall det slik). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 timer siden):

Herlighet så slitsomt med så mye flytting av time, og så den veien da! Skjønner godt det er irriterende. Jeg skulle egentlig ha OUL 24/8, men klarte å få flytte den til 20/8. At den blir før helgen har alt å si for meg (mindre ventetid såklart), men viktigst er det at vi får inntog av familiebesøk pga. konfirmasjon i slekta. Så da får jeg endelig sett mamma m.fl! Og jeg har ikke fortalt min familie om at jeg er gravid enda, så nå er det på tide. Men vil jo ha unnagjort OUL først, så nå bør det ordne seg.

Godt at sykehuset ditt har åpnet for partner nå! Jeg syns først det hørtes rart ut det du skrev ja, for mitt sykehus var vel landets siste å åpne opp (følte iallefall det slik). 

Veldig irriterende med utsettelser, ja! Tenker å ringe sykehuset og høre om det er noen sjanse for en time enten mandag eller tirsdag, om ikke annet. Dessuten er jeg livredd for at smitten øker så fort at de stenger ned igjen helt plutselig! 
Jeg har nok ikke fulgt helt med i timen angående restriksjonene i sommer, og sykehuset "mitt" har vært av de siste i landet til å lette på tiltakene.  Spørs om det ikke er samme sykehus 😅
 

Blir nok godt å få unnagjort UL så dere endelig får delt nyheten med familien! Det blir jo noe annet når man kan glede seg sammen med flere  🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så et livlig foster på ultralyd i dag som veivet med armer og bein og snudde seg rundt. Var herlig å se og alt så fint ut. Vi skal forresten ta NIPT test så imorgen skal jeg ta blodprøver til den. 

Nå tør jeg endelig å slappe av og nyte av graviditeten, er også deilig at jeg er mindre kvalm den siste tiden. 

@Amatariel termindato er endret til 25 februar,  kunne du ha endret den i startinnlegget?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsoo skrev (16 minutter siden):

Vi skal forresten ta NIPT test så imorgen skal jeg ta blodprøver til den

Er det nødvendig å ta NIPT test? Er det noe alle gravide bør gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NIPT er en blodprøve mor kan ta for å muligens avdekke enkelte trisomi avvik hos fosteret. 
Det er en test som tilbys kvinner som har høyere sannsynlighet for et foster med «avvik» og kvinner over en viss alder. 
 

Det skal bli tilgjengelig for alle gravide kvinner i Norge på sikt, må betales privat, men per nå er dette ikke kommet i gang enda. Du kan bestille en test på nett, få fastlege til å ta blodprøve som du deretter sender ut av landet (dersom du ikke er i målgruppen for testen i utgangspunktet). 
 

Denne testen er noe man må ta et standpunkt til før man velger å gjennomføre. Hva vil du tenke dersom prøven kommer tilbake med mulig avvik. Dette kan være et stort dilemma for mange. 
 

Personlig har jeg en onkel med Downs Syndrom (ett av avvikene man muligens kan oppdage), og har mine personlige holdninger rundt testen. Jeg har full forståelse for de som ønsker å gjennomføre den, men det ville aldri vært riktig for meg. 
Har flere venninner som har betalt privat for å få gjennomført testen, så virker som det blir mer og mer normalt for gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@monroe927 

Jeg er nok av samme oppfatning som deg. 
Har full forståelse og støtter dem som velger og ta NIPT, for man har gjerne sine personlige grunner til å ta testen. 
for meg personlig ville det føltes feil og jeg ville fått problemer med å skulle ta et standpunkt dersom testen kom tilbake med mulige avvik.  

Er heller ikke for at dette er noe som skal tilbys alle gravide uavhengig av risikofaktor. 
 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Theziken jeg bor utenlands og her tilbys nipt testen til alle kvinner. Jeg er veldig glad for at jeg enkelt har muligheten til å ta testen men som @Parvog @Monroe er det også mange som ikke ønsker testen.

Jeg jobber med mennesker med psykisk utviklingshemning og vet hvor utfordrende det kan være, så for oss er det riktig å ta testen.

Endret av Elsoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elsoo Det forstår jeg godt!

Testen er ganske vanlig i mange land. Testen er jo er utrolig godt alternativ for andre mer kompliserte og risikofylte tester.


Vil bare være rask å påpeke at den overhode ikke avdekker alle funksjonshemminger. På den måten må ikke folk oppleve en falsk «trygghet» av testen. Den tester kun for spesifikke diagnoser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at NIPT ikke avdekker eventuell sykdom, kun risiko for. Dersom man får tilbake svar med høy risiko må man videre med fostervann- eller morkakeprøve for å få det bekreftet. Og @monroe927 sitt innspill er viktig - en bra NIPT garanterer absolutt ikke et friskt foster!

Jeg gjorde det selv, bestilte kit fra DK, for oss føltes det helt riktig 😊 er helt enig i at man må tenke seg godt om, og være godt informert om testen og hvordan den fungerer. Ikke bare les på NRK, liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsoo skrev (11 timer siden):

Vi så et livlig foster på ultralyd i dag som veivet med armer og bein og snudde seg rundt. Var herlig å se og alt så fint ut. Vi skal forresten ta NIPT test så imorgen skal jeg ta blodprøver til den. 

Nå tør jeg endelig å slappe av og nyte av graviditeten, er også deilig at jeg er mindre kvalm den siste tiden. 

@Amatariel termindato er endret til 25 februar,  kunne du ha endret den i startinnlegget?

Så herlig at alt så fint ut! ❤️ Skal endre termindatoen din 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...