Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Sai skrev (35 minutter siden):

Baby hadde det heldigvis bra ❤️❤️❤️ Turnet rundt og det ble målt både lang livmorhals og blødningen var stoppet. Var visstnok flere på sykehuset denne dagen med ekstrasjekk, så heldigvis ikke bare meg som er hysterisk for blod. Det skal man alltid ta på alvor 🙏

Såå godt å høre! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra alt var i orden med den lille @SaiGodt du fikk sjekket det😊

Hyggelig å lese om flere vellykkede OUL og at mange kjenner liv💕 Her er det full fart med spark med en gang jeg legger meg på sofaen, selv med foranliggende morkake😄 

Kjenner meg også tidvis fortsatt veldig trøtt og sliten @ElsooKropp som blir tyngre hjelper heller ikke akkurat på😅 Å komme seg utendørs og bevege seg hjelper synes jeg. Føler seg litt freshere etterpå. 

Her har vekten gått opp fra starten av pga en ulvehunger som bare ikke gir seg😂 @kanidkeHar nok gått opp ca 10 kg allerede. Jordmor sier det er helt ok, hadde litt lav startvekt også. Var samme forrige svangerskap da jeg gikk opp totalt rundt 20 kg. Bekymrer meg ikke, gikk fort ned igjen😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (11 timer siden):

17+0 og jeg kjenner heller ikke noe liv. Har begynt å prøve å kjenne etter og tror ikke at jeg kjenner noe. OUL om 8 dager. Kjenner jeg er livredd for at det skal oppdages noen store avvik. Er det noen som vet % sjanse for at det er store avvik? Var på en tidlig organrettet ultralyd 13+0 og da var alt fint :)

@Sai Krysser fingrene for at alt står bra til med baby :)

Tiden mot OUL går så alt for sakte 😫  Det er ikke godt å gå rundt og re bekymret og redd. Har ikke hørt om noen statistikk på det, men er ganske sikker på at sjansen for større avvik er svært lav ❤️ 

Plutselig begynner du og kjenne liv, og da slipper forhåpentligvis bekymringene litt taket ☺️ 
 

Her kom vogna i hus i dag! Bugaboo Fox kjennes helt fantastisk ut så langt. Nå leter jeg bare etter en baby jeg kan låne for en test-tur 🤣 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (21 minutter siden):

Tiden mot OUL går så alt for sakte 😫  Det er ikke godt å gå rundt og re bekymret og redd. Har ikke hørt om noen statistikk på det, men er ganske sikker på at sjansen for større avvik er svært lav ❤️ 

Plutselig begynner du og kjenne liv, og da slipper forhåpentligvis bekymringene litt taket ☺️ 
 

Her kom vogna i hus i dag! Bugaboo Fox kjennes helt fantastisk ut så langt. Nå leter jeg bare etter en baby jeg kan låne for en test-tur 🤣 

Nå har jeg klart å holde ut i 119 dager hittil så da skal jeg overleve 8 dager til 🙈 

Var det Bugaboo fox 2 du har kjøpt? Er den jeg også vurderer. Er vel noe rabbatt på den også nå som nr 3 er kommet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (9 timer siden):

Nå leter jeg bare etter en baby jeg kan låne for en test-tur 🤣 

Min søster skal føde akkurat to måneder før meg, så jeg blir nok å låne hennes for en del testing :Knegg: (og myyye kos!) Kommer nok til å bli helt gal av lengsel etter min egen... hehe. Eller - glad det enda er en stund igjen. Tror ofte jeg glemmer hvor umenneskelig slitsomt det er med en sånn liten en. Så at jeg ikke får min før etter jul skal jeg nok være takknemlig for... ser veldig for meg en rolig og fin advent og jul. Det totalt motsatte enn om jeg også hadde fått min i november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dame1989 

Ja, det nærmer seg jo med stormskritt nå! 😄  Det ble Fox 2 til slutt. Hadde egentlig bestemt meg for å gå for den nyeste, men slo fra meg dette da jeg fikk knallpris på Fox2. 🙂 Forskjellene er uansett så minimale at det ikke ville være verdt å betale 4000,- mer for den nye 😅

@Amatariel Ja, kjenner jeg blir litt smågæren av å tenke på at det er 4 hele måneder til enda. Selv om jeg føler vi trenger tiden også 😅 Føles litt rart å skulle putte en annen baby enn min egen ned i nyvogna, men det kan hende fristelsen blir for stor altså 😆

 

I dag er det faktisk nøyaktig fire måneder til termin. Tenk det! 😵

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Sai Hva sa legen når du blødde litt? Jeg har fått brun utflod når jeg tørker meg i dag så venter på at legen skal ringe. Håper jeg får sjekket med ultralyd 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyd imorgen tidlig og er så spent at jeg ikke har sovet inatt.. har prøvd å gjort alt mulig i dag for å ikke tenke så mye på det, men er jo klin umulig.. hvordan var det på dere ultralydtime? Fikk pappaen være med? Bor i nord og ikke noe smitte i kommunen, men har fått melding fra sykehuset at kun barn under 18 år har krav på å ha med følge inn på sykehuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnanasPåTaco said:

Ultralyd imorgen tidlig og er så spent at jeg ikke har sovet inatt.. har prøvd å gjort alt mulig i dag for å ikke tenke så mye på det, men er jo klin umulig.. hvordan var det på dere ultralydtime? Fikk pappaen være med? Bor i nord og ikke noe smitte i kommunen, men har fått melding fra sykehuset at kun barn under 18 år har krav på å ha med følge inn på sykehuset. 

Jeg har ikke vært ennå, men enn så lenge her i Oslo står det at partner ikke får være med :( Antar det ikke endrer seg på 2 uker. Synes egentlig det er litt urettferdig for far, akkurat OUL er jo en undersøkelse av fosteret mer enn av mor, og det er jo like mye far sitt foster/kommende barn.. Synes begge foreldre bør få være med både barn og ufødte barn på undersøkelse om de vil. (Synes også det er kjipt for min egen del siden jeg også er veldig spent og gruer meg litt og hadde vært fint å ha ham med som støtte + vært fint å ha med en som ikke er så stressa og derfor får med seg hva jordmor sier.. og jeg er vanligvis en veldig selvstendig person)

Masse lykke til iallfall ❤️ 

Edit: Nå står det på nettsiden til OUS dette: "Tirsdag 17. august 2021 besluttet ledelsen å avvikle beredskapen og normalisere driften." så kanskje de har endret praksis nå? Mener jeg sjekket i slutten av august og at det var samme info da men kanskje jeg overså noe :) Jeg får maile dem og høre kanskje. Om de letter på ting i Oslo burde de jo lette på tiltak i nordnorge iallfall!

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (18 timer siden):

@Sai Hva sa legen når du blødde litt? Jeg har fått brun utflod når jeg tørker meg i dag så venter på at legen skal ringe. Håper jeg får sjekket med ultralyd 🤞

Kanskje jeg kan berolige deg litt. Jeg har hatt brun utflod med jevne og ujevne mellomrom hele svangerskapet. Oftere i starten, men det seneste jeg har sett det var i uke 17. På oul spurte jordmor om jeg hadde hatt noen blødninger i svangerskapet, da sa jeg at jeg hadde hatt brun utflod innimellom. Da sa jordmor noe sånt som "jaja, det er ikke blødning" eller "ja, men det teller ikke" (husker ikke nøyaktig). Og så skrev hun "nei' i  under blødning i svangerskapet på skjemaet. Og så så jo alt helt fint ut på selve ultralyden😍 Så det virker ikke som at ekspertene (jordmødrene) mener at brun utflod er noe man trenger å være bekymret for🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AnanasPåTaco @SoftKitty jeg ville hørt med sykehuset. For meg ble det endring etter at jeg fikk innkallingsbrevet (der sto det at kun de under 18 fikk ha med), og partner fikk være med på OUL, heldigvis ☺️ Han måtte bare vente utenfor og bli oppringt når det var min tur. Trodde det var åpnet for det overalt nå? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magenta skrev (49 minutter siden):

Kanskje jeg kan berolige deg litt. Jeg har hatt brun utflod med jevne og ujevne mellomrom hele svangerskapet. Oftere i starten, men det seneste jeg har sett det var i uke 17. På oul spurte jordmor om jeg hadde hatt noen blødninger i svangerskapet, da sa jeg at jeg hadde hatt brun utflod innimellom. Da sa jordmor noe sånt som "jaja, det er ikke blødning" eller "ja, men det teller ikke" (husker ikke nøyaktig). Og så skrev hun "nei' i  under blødning i svangerskapet på skjemaet. Og så så jo alt helt fint ut på selve ultralyden😍 Så det virker ikke som at ekspertene (jordmødrene) mener at brun utflod er noe man trenger å være bekymret for🙂

Takk for svar @Magenta :) Fastlegen sendte meg til legevakten hvor en lege sjekket kjapt at hjertet slo med ultralyd. De sjekket ikke noe mer så ble ikke så veldig beroliget. Så selv om det bare er 6 dager til OUL har jeg bestilt meg en privat ultralyd i kveld. Da slipper jeg å tenke worst case døgnet rundt og kan senke skuldrene. Det er verdt de pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens ekstra private ultralyd gikk fint :) Gynekologen sjekket ikke over alle organer osv da jeg skal på OUL neste uke. Baby så frisk ut og målte riktig størrelse. Nederste del av morkaken ligger litt langt nede så det kan forklare den brune utfloden. Nå kan jeg senke skuldrene 🙂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Dame1989 said:

Dagens ekstra private ultralyd gikk fint :) Gynekologen sjekket ikke over alle organer osv da jeg skal på OUL neste uke. Baby så frisk ut og målte riktig størrelse. Nederste del av morkaken ligger litt langt nede så det kan forklare den brune utfloden. Nå kan jeg senke skuldrene 🙂

Så deilig🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Dame1989 said:

Dagens ekstra private ultralyd gikk fint :) Gynekologen sjekket ikke over alle organer osv da jeg skal på OUL neste uke. Baby så frisk ut og målte riktig størrelse. Nederste del av morkaken ligger litt langt nede så det kan forklare den brune utfloden. Nå kan jeg senke skuldrene 🙂

Så bra 😊

 

Jeg har begynt på gravidyoga for å tvinge kroppen i litt bevegelse (og for nedstressing/angstmestring), synes det har vært fint hittil så det anbefaler jeg. Er dere flinke til å gjøre sånne bekkenknipe-øvelser? Jeg har ikke gjort det ennå..vet ikke om jeg gjør det riktig heller.. Del gjerne videoer eller tips om dere har :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (30 minutter siden):

Så bra 😊

 

Jeg har begynt på gravidyoga for å tvinge kroppen i litt bevegelse (og for nedstressing/angstmestring), synes det har vært fint hittil så det anbefaler jeg. Er dere flinke til å gjøre sånne bekkenknipe-øvelser? Jeg har ikke gjort det ennå..vet ikke om jeg gjør det riktig heller.. Del gjerne videoer eller tips om dere har :)  

Jeg har hatt lyst til å begynne på gravidyoga, men har ikke kommet så langt enda🙈

Jeg var flink en stund😅 Appen min har sluttet å gi meg varsel så da glemmer jeg det🙈 Er ikke sikker på om jeg gjør det riktig jeg heller, men leste i appen min at man skal bruke samme muskler som når man stopper urinstrålen når man tisser 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@SoftKitty jeg begynner i neste uke med gravid yoga, sist svangerskap hadde jeg også mye glede av det og gjør også yoga til vanlig (nå har det ikke blitt noe av pga slapp form,  men gravid yoga er såpass rolig at det skal jeg få til :)). 

Bekkenknipe øvelser har jeg ikke gjort enda, men må kanskje begynne med det også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i kommunen har vi dessverre ikke noe tilbud for gravid-yoga, men tenkte kanskje å melde meg på en vanlig yogatime. Vil tro det skal gå fint inntil videre? 
 

Jeg har over natten plutselig begynt å få halsbrann 😫Håper at det kan være tilfeldig og det er pga kombinasjon av kaffe, noe jeg har spist og trening.. Sitter mer eller mindre oppreist og sover i natt da det er det eneste som fungerer. 😅  (Får forøvrig ikke sove heller…) 

Noen som har begynt å kjenne på det samme? Synes det er litt i tidligste laget for den type plager allerede 😞 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv jeg har også begynt å kjenne på halsbrann... Hadde en dag for noen uker siden der det va helt forferdelig! Følte jeg skulle spy hver gang jeg beveget meg pga. den sterke halsbrannen. Fikk heller ikke til å sove med hodet lavt til å starte med, men fant ut at melk fungerte veldig bra for meg for å få det vekk noe. Har ikke så ille halsbrann nå, men har begynt å få milde plager med det igjen, spesielt ved aktivitet og noen ganger når jeg spiser/etter jeg har spist. Har hørt halsbrann bare blir verre og verre, så gleder meg ikke så veldig til det fremover... 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å ta et kurs gravidyoga ☺️ Gjør mye yoga selv hjemme, men tenker det kan være fint med litt spesifikt og ha noe fast å forholde seg til i noen uker. Er ganske dårlig på knipeøvelser selv (godt å se at det ikke bare er meg..!), men prøver å skvise inn litt kniping her og der 😅 bekkenet mitt begynte å si fra for litt siden, så nå har jeg blitt mye flinkere til å faktisk gjøre litt øvelser og tøye godt, så da er det en fin tid å knipe litt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...