Gå til innhold

Hvorfor provoserer det andre om uføre har et «verdig» liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Serene som misunner de uføre så innmari,  hvorfor misunner dere ikke slike som meg i  steden for?  Som har en jobb jeg trives med, med rimelig fleksibel arbeidstid,  gode kollegaer, og ikke minst: OK økonomi i  forhold til de som er dømt til evig lave trygdeutbetalinger? Trives med livet,  ingen sykdom eller smerter, tid, energi og penger til det jeg vil av sosiale aktiviteter, reiser osv. 

Helt merkelig med denne misunnelsen mot de som lever på minste minimum,  og  antagelig må fortsette med det til de dør.

Anonymkode: a1417...468

Det er faktisk veldig merkelig. Jeg går i hvert fall ikke rundt å misunner folk som har det verre enn meg selv. Så fint å høre fra en her som faktisk trives med jobben og livet sitt! Det er jo du som har oppnådd det de andre her ikke har klart selv. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjenferdet skrev (11 minutter siden):

Du mener altså at angst og sosial angst ikke eksisterer? Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Det går jo ikke an å ta det seriøst, engang.

Klart det eksisterer, fornuftig nei. Gyldig grunn til trygd, Nei burde ikke være det

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Enmanelskeråhate said:

Pisspreik? Sikkert derfor vi er dobbelt så uføre og syke som resten av Norden og OECD da? Du tror vi er reelt sykere her i verdens beste land?

PISSPREIK

Vel..jeg vil bare nevne at i en del andre land så har de ikke helt de samme ordningene, de har grader av ufør, grader av arbeidsløshet osv. og jeg mistenker at statistikken i disse landene ofte gjenspeiler kun de hardest rammede. I Tyskland har de Hartz-systemet, og du kan være delvis ufør med en såkalt "mini-job" f.eks. I norge er det også mange uføre som jobber, men alle uføre går innunder den samme statistikken, altså både de helt og delvis uføre, noe som gjør at prosenten stiger.

Anonymkode: 3a5fe...d41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk veldig merkelig. Jeg går i hvert fall ikke rundt å misunner folk som har det verre enn meg selv. Så fint å høre fra en her som faktisk trives med jobben og livet sitt! Det er jo du som har oppnådd det de andre her ikke har klart selv. 

Anonymkode: 68e36...fee

Og jeg må føye til at jeg er sjeleglad for at vi i  Norge har et system som fanger oss opp om det skulle skje noe som gjør at jeg ikke kunnet fortsette å jobbe. Man vet aldri hva fremtiden kan slenge i  trynet på deg... 

Anonymkode: a1417...468

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klart vi er "dobbelt" så uføre og syke som resten av Norden, når Sverige har puttet syke inn i andre stønadsordninger, og at Danmark ikke innvilger uføretrygd før pasientene blir 40 år, hvor alle under dette står på andre stønader. Derfor blir vi også dobbelt så uføre og syke. Statistisk sett så er det faktisk sykepenger vi ligger skyhøyt på og trekker opp snittet du refererer til. 

Vi kan jo gjøre det samme. Stryk alle under 40 år, og se hvilket tall du får da! 

Anonymkode: 204a4...c6c

Husk at Norge også har mange andre stønadsordninger i tillegg til uføretrygd. 
 

Mer enn 1av 10 i arbeidsfør alder (18-67) er uføretrygdet, men vi har også veldig mange på AAP, kvalifiseringsprogrammet, dagpenger, sosialhjelp, tiltakspenger, overgangsstønad osv. 

Kun 1av 5 i arbeidsfør alder i Norge er i arbeid, og blant dem er det også mange deltids-sysselsatte. 

Anonymkode: c34d9...b7d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For det kan jo ikke ha andre årsaker? Virker veldig lite reflektert og nyansert dette synet syns jeg. 

Anonymkode: 68e36...fee

Så du tror vi er verdens sykeste folk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Klart vi er "dobbelt" så uføre og syke som resten av Norden, når Sverige har puttet syke inn i andre stønadsordninger, og at Danmark ikke innvilger uføretrygd før pasientene blir 40 år, hvor alle under dette står på andre stønader. Derfor blir vi også dobbelt så uføre og syke. Statistisk sett så er det faktisk sykepenger vi ligger skyhøyt på og trekker opp snittet du refererer til. 

Vi kan jo gjøre det samme. Stryk alle under 40 år, og se hvilket tall du får da! 

Anonymkode: 204a4...c6c

Dette er bare tull, hvor er statestikken på alle disse fantasitrygdene i Sverige og Danmark?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa
Enmanelskeråhate skrev (4 minutter siden):

Klart det eksisterer, fornuftig nei. Gyldig grunn til trygd, Nei burde ikke være det

Jeg vil spørre deg: om en ung gutt blir sendt i krig, la oss si han er 23 år. Det er vel en ganske vanlig alder for første utenlandsoppdrag. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Han opplever på sitt oppdrag stadige bombeangrep, han opplever gravide kvinner får skåret opp buken og ufødte barn blir slaktet. Han opplever at hans kamerat dør i hans armer uten at han kan gjøre noe som helst for å redde han. Han settes i håpløse etiske dilemmaer som vil holde han våken om natta resten av livet. Han reiser hjem med angst og PTSD. Han er livredd og sover ikke. Han skvetter og ser seg alltid over skuldra. Han har nattskrekk og har stadige panikkanfall. Han tørr ikke gå ut døra, for han er enda ikke kommet hjem igjen, psykisk. Han er i en evig krig. 

Vil du si at hans lidelser ikke burde være grunnlag for trygd?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (3 minutter siden):

Jeg vil spørre deg: om en ung gutt blir sendt i krig, la oss si han er 23 år. Det er vel en ganske vanlig alder for første utenlandsoppdrag. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Han opplever på sitt oppdrag stadige bombeangrep, han opplever gravide kvinner får skåret opp buken og ufødte barn blir slaktet. Han opplever at hans kamerat dør i hans armer uten at han kan gjøre noe som helst for å redde han. Han settes i håpløse etiske dilemmaer som vil holde han våken om natta resten av livet. Han reiser hjem med angst og PTSD. Han er livredd og sover ikke. Han skvetter og ser seg alltid over skuldra. Han har nattskrekk og har stadige panikkanfall. Han tørr ikke gå ut døra, for han er enda ikke kommet hjem igjen, psykisk. Han er i en evig krig. 

Vil du si at hans lidelser ikke burde være grunnlag for trygd?  

Han burde jo selvsagt få behandling, ikke trygd. Traumer og PTSD kan behandles, man blir jo ikke nødvendigvis arbeidsufør for resten av livet pga av dette. 

Anonymkode: c34d9...b7d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Dette er bare tull, hvor er statestikken på alle disse fantasitrygdene i Sverige og Danmark?

Her, nå skal jeg fortelle deg spillernytt. Andre nordiske land har andre trygdesystemer som gjør at uføretrygd ikke blir inkludert. Som sagt så får ingen trygd i Danmark før dem har passert 40 år. Sverige har unge og innvandrere under andre stønader, det har ikke Norge. Faktisk så utgjør uføretrygdede innvandrere rundt 10% av alle uføretrygdede i landet i dag. 

Her ser du "trygd i alt"-prosenten i befolkningen mellom 30-54 år i alle nordiske land:

image.png.6e3d3f71e1aaa080d48da25acca61ff2.png

Finland er det landet i Norden med høyest prosent "trygd i alt" med 27%. Norge ligger på 25%, Sverige på 21% og Danmark på 15%. 

Så skal jeg sitere et utdrag: 

Sitat

Storbritannia utmerker seg med å ha de laveste nivåene for trygdeytelser. De relativt sett lave ytelsene gjør likevel ikke at landet har vesentlig færre trygdemottakere enn de andre landene. Faktisk viser rapporten at Storbritannia har den høyeste andelen av befolkningen i alderen 30-54 år som bor i husholdninger som har trygd som hovedinntekt.

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2019/ny-rapport-om-trygdepolitikk-i-nord-europa.html

En annen ting som er viktig å huske på er at Norge er et land som registrerer alle på stønad som 1, selv om dem er i deltidsjobb. Misvisende der altså. Dette er ingen regel for andre land når dem registrerer uføretrygdede. Som en annen bruker nevnte, så er Tyskland et godt unntak her. 

Samtidig må vi huske på at vi har et veldig presset arbeidsmarked med mye arbeidsledighet. Samtidig stiller norske arbeidsgivere krav om at alle arbeidstakere skal være ekstroverte, sosiale, ha god helse og aller helst jobbe i åpne kontorlandskap. Dette gjør dem ikke i andre land. F.eks så har Nederland lagt mye av uføreregningen på arbeidsgivere, herav stilt krav til dem om deltagelse. Dette har faktisk redusert uføretallet ganske mye i Nederland, rett og slett fordi arbeidsgiverne gjorde plass til folk med redusert helse. Har Norge noe å lære? Definitivt, for dem gjør motsatt. Dem skviser ut alle med redusert helsetilstand. Det finnes utallige uføre i landet med restarbeidsevne, som aldri klarer å komme seg inn i arbeidslivet pga fysiske og psykiske medarbeiderkrav.

Så kanskje du skal puste litt med magen, og tenke nytt her. At arbeidslivet burde stått på for å ta imot folk med redusert helse, uansett om det er angst, depresjon, ME, fibro, MS, kreft, Bekhterevs eller uansett hva folk sliter med! 

Og du? Kutt denne "dobbelt så syke", for det er feilinformasjon!

Anonymkode: 204a4...c6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (3 minutter siden):

Jeg vil spørre deg: om en ung gutt blir sendt i krig, la oss si han er 23 år. Det er vel en ganske vanlig alder for første utenlandsoppdrag. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Han opplever på sitt oppdrag stadige bombeangrep, han opplever gravide kvinner får skåret opp buken og ufødte barn blir slaktet. Han opplever at hans kamerat dør i hans armer uten at han kan gjøre noe som helst for å redde han. Han settes i håpløse etiske dilemmaer som vil holde han våken om natta resten av livet. Han reiser hjem med angst og PTSD. Han er livredd og sover ikke. Han skvetter og ser seg alltid over skuldra. Han har nattskrekk og har stadige panikkanfall. Han tørr ikke gå ut døra, for han er enda ikke kommet hjem igjen, psykisk. Han er i en evig krig. 

Vil du si at hans lidelser ikke burde være grunnlag for trygd?  

Personen lever vel i teletubbyland, og tror at alt kan fikses og behandles på en eller annen måte. Hadde selvfølgelig vært supert om det var sånn, og at verden bare var god. Men sånn er det jo dessverre ikke. Det er vel for vondt å innse sannheten. For hva om man blir syk selv, også finnes det ikke noen løsning? Denne redselen orker vel ikke folk å bære på, så det er enklere å bagatellisere sykdommer, og å skylde på de syke. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han burde jo selvsagt få behandling, ikke trygd. Traumer og PTSD kan behandles, man blir jo ikke nødvendigvis arbeidsufør for resten av livet pga av dette. 

Anonymkode: c34d9...b7d

Men om han ikke blir frisk da? Ville du, om du hadde vært NAVs overlege, avslått hans søknad? Hva ville du ha skrevet i avslaget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han burde jo selvsagt få behandling, ikke trygd. Traumer og PTSD kan behandles, man blir jo ikke nødvendigvis arbeidsufør for resten av livet pga av dette. 

Anonymkode: c34d9...b7d

Hvilken behandling kurerer PTSD? Noen kan sikkert bli bedre og friske av behandling ja, og de som blir det blir da heller ikke uføre. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner jeg blir så sint at jeg holder på å sprekke av denne tråden. Tror jeg må ta meg noe luft, eller noe. Dere som ikke har opplevd usynlig sykdom, vær så snill og tenk før dere skriver. Plutselig sitter dere selv i saksa og angrer på at dere hadde så mange fordommer.Plutselig rammer ulykken dere, og da sitter dere med skjegget i postkassen. Ikke bruk energien på å rakke ned på syke mennesker. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 13
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Han burde jo selvsagt få behandling, ikke trygd. Traumer og PTSD kan behandles, man blir jo ikke nødvendigvis arbeidsufør for resten av livet pga av dette. 

Anonymkode: c34d9...b7d

Du skriver jo selv "nødvendigvis" så da innrømmer du at det faktisk eksisterer en mulighet for å ikke bli frisk -og det er nok slik at det er mange fler enn det du tror. Det handler ikke bare om noe flyvende psykisk heller når det gjelder traumer, det handler om endringer i selve hjernen og nervesystemet, og de fysiske endringene -hvilken behandling har du for dem, som legene ikke vet om?

Anonymkode: 3a5fe...d41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (26 minutter siden):

Jeg vil spørre deg: om en ung gutt blir sendt i krig, la oss si han er 23 år. Det er vel en ganske vanlig alder for første utenlandsoppdrag. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Han opplever på sitt oppdrag stadige bombeangrep, han opplever gravide kvinner får skåret opp buken og ufødte barn blir slaktet. Han opplever at hans kamerat dør i hans armer uten at han kan gjøre noe som helst for å redde han. Han settes i håpløse etiske dilemmaer som vil holde han våken om natta resten av livet. Han reiser hjem med angst og PTSD. Han er livredd og sover ikke. Han skvetter og ser seg alltid over skuldra. Han har nattskrekk og har stadige panikkanfall. Han tørr ikke gå ut døra, for han er enda ikke kommet hjem igjen, psykisk. Han er i en evig krig. 

Vil du si at hans lidelser ikke burde være grunnlag for trygd?  

Dette er vel noe annet enn dagens ungdom som har angst for å gå på skolen, ikke tørr å møte sosiale samlinger, ikke fikk iphone 12? 
Latterlig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enmanelskeråhate skrev (8 minutter siden):

Dette er vel noe annet enn dagens ungdom som har angst for å gå på skolen, ikke tørr å møte sosiale samlinger, ikke fikk iphone 12? 
Latterlig

Nå blir ikke folk uføre fordi de ikke får iPhone 12, heller. Det er en utrolig dårlig egenskap å bagatellisere og latterliggjøre andres lidelse. Du vet ikke hvordan folk har det. Du vet ikke hva de har opplevd. Du har ikke lest dokumentasjonen. Du er ikke legen eller ansatt i NAV. Hvem er du til å belære andre om hvorvidt de er i stand til å stå i jobb når du ikke engang kjenner de?

 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa
Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Dette er vel noe annet enn dagens ungdom som har angst for å gå på skolen, ikke tørr å møte sosiale samlinger, ikke fikk iphone 12? 
Latterlig

Latterlig er vel ordet jeg ville ha brukt om deg nå. Men nå vet jeg hvor jeg har deg. Du har ingen argumenter. Du vil bare rakke ned på folk. For det ble vanskelig for deg nå, når du ikke fikk deg til å rakke ned på våre soldater. Da gyver du løs på ungdommen i stedet. Du burde skamme deg, burde du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Her, nå skal jeg fortelle deg spillernytt. Andre nordiske land har andre trygdesystemer som gjør at uføretrygd ikke blir inkludert. Som sagt så får ingen trygd i Danmark før dem har passert 40 år. Sverige har unge og innvandrere under andre stønader, det har ikke Norge. Faktisk så utgjør uføretrygdede innvandrere rundt 10% av alle uføretrygdede i landet i dag. 

Her ser du "trygd i alt"-prosenten i befolkningen mellom 30-54 år i alle nordiske land:

image.png.6e3d3f71e1aaa080d48da25acca61ff2.png

Finland er det landet i Norden med høyest prosent "trygd i alt" med 27%. Norge ligger på 25%, Sverige på 21% og Danmark på 15%. 

Så skal jeg sitere et utdrag: 

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2019/ny-rapport-om-trygdepolitikk-i-nord-europa.html

En annen ting som er viktig å huske på er at Norge er et land som registrerer alle på stønad som 1, selv om dem er i deltidsjobb. Misvisende der altså. Dette er ingen regel for andre land når dem registrerer uføretrygdede. Som en annen bruker nevnte, så er Tyskland et godt unntak her. 

Samtidig må vi huske på at vi har et veldig presset arbeidsmarked med mye arbeidsledighet. Samtidig stiller norske arbeidsgivere krav om at alle arbeidstakere skal være ekstroverte, sosiale, ha god helse og aller helst jobbe i åpne kontorlandskap. Dette gjør dem ikke i andre land. F.eks så har Nederland lagt mye av uføreregningen på arbeidsgivere, herav stilt krav til dem om deltagelse. Dette har faktisk redusert uføretallet ganske mye i Nederland, rett og slett fordi arbeidsgiverne gjorde plass til folk med redusert helse. Har Norge noe å lære? Definitivt, for dem gjør motsatt. Dem skviser ut alle med redusert helsetilstand. Det finnes utallige uføre i landet med restarbeidsevne, som aldri klarer å komme seg inn i arbeidslivet pga fysiske og psykiske medarbeiderkrav.

Så kanskje du skal puste litt med magen, og tenke nytt her. At arbeidslivet burde stått på for å ta imot folk med redusert helse, uansett om det er angst, depresjon, ME, fibro, MS, kreft, Bekhterevs eller uansett hva folk sliter med! 

Og du? Kutt denne "dobbelt så syke", for det er feilinformasjon!

Anonymkode: 204a4...c6c

https://www.nettavisen.no/har-gjort-oss-dobbelt-sa-syke-som-svenskene/s/12-95-3603332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det om behandling for PTST fra Helsenorge: 

«En form for samtalebehandling som kalles traumefokusert kognitiv atferdsterapi, kan hjelpe mennesker med PTSD. Det finnes god forskning som viser at traumefokusert kognitiv atferdsterapi kan gjøre deg mindre engstelig og redusere symptomer på PTSD. Noen blir helt friske av behandlingen». 

Altså det står kan, kan og kan. Sånn som man skriver om helsekostprodukter og alternativ terapi. I tillegg står det at kun noen blir helt friske. 

Så vi mangler altså adekvat behandling for PTSD. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...