Gå til innhold

Hvorfor provoserer det andre om uføre har et «verdig» liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Skatt går selvagt til å  betale for uføretrygd, i likhet med andre utgifter i samfunnet. 

Det er mange uføre som ikke forstår at andre må jobbe for at de kan slippe.

Anonymkode: b5172...65d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Man ser jo på skrivemåten her også at det ikke akkurat er de høyere klassene som kritiserer uføre. 

Anonymkode: 68e36...fee

Hmmm nei for den høyeste klassen er vel uføre?

Anonymkode: 863cf...d90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det slik at folk mener vi ikke skal ha noe verdig liv? Det virker jo nesten slik når man leser i kommenterene i ulike tråder her inne. Mange mener man bruker uføretrygden for alt det er verdt om man går ut på fest. Kjøper seg noe fint i blandt når man har litt mer til rådighet. Kanskje en sjelden gang ha råd til å reise på en ferie en helg og ligge på hotell. 

 

Neida. Her skal man bare være så takknemlige og bare holde tåta og ligge hjemme og lide i stedet. «Du er jo ikke syk når du er ute på fest». «Du ser jo ikke syk ut»...

 

NÅ MÅ FOLK SE TIL Å LÆRE SEG AT DET IKKE BARE ER FYSISK SYKDOM SOM ER GRUNNLAG TIL UFØRETRYGD. 

Usynlige psykiske sykdommer er en reell ting og som må tas like alvorlig. 

Hadde en person med jobb klaget over dårlig lønn på 30 tusen så hadde folk forstått vedkommende. Men en ufør på bare 16 tusen i mnd hadde fått kjennepreken for alt det er verdt! 
Er jo ganske urettferdig egt når gjennomsnittlønnen til nordmenn er på rundt 40 tusen i mnd.

Anonymkode: b6d3e...2da

Snakker vi før eller etter skatt her? 
 

Vi har en bekjent som er ufør, som klager voldsomt over lav utbetaling. Så viser det jo seg at vedkommende betaler tilnærmet ingenting i skatt, og får dermed utbetalt mer eller mindre tilnærmet det samme som mannen min gjør som tømrer med 16 års annsenitet. Vedkommende har aldri arbeidet en dag i sitt liv. Det er klart at vi mener vedkommende skal leve et verdig liv, men skal det ikke lønne seg å jobbe? Og min mann klager ikke på lønna. Da er det ironisk at han som er ufør og har aldri vært yrkesaktiv gjør det. Er også klar forventning om at vi stiller opp og punger ut. 

Anonymkode: 427c4...fe8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er veldig mange som presser seg til en jobb såpass at de ikke har et verdig liv slik du kaller det. De har ikke overskudd til det. De prioriterer jobb rett og slett. Det er også en del som velger bort barn og familie pga mulighet til å forsørge seg selv. Derfor. Hva som er riktig er et annet spørsmål 

Anonymkode: b8944...13c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PetterKanin said:

Provoserer det så mange at uføre har et verdig liv da?

Kommer an på hva du mener med et verdig liv. Det som provoserer mer er antall uføre. Enten så har nordmenn generelt bare dårlig helse, mange traumer og mye me, ellers så må man jo tenke seg at noe annet ligger bak. Dessverre er det nok denne statistikken som gjør at mange blir lei av å betale skatt for å bla. Dekke uføretrygda til over 10% av befolkningen. Og ja, det føles ikke riktig. 

Anonymkode: 863cf...d90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snakker vi før eller etter skatt her? 
 

Vi har en bekjent som er ufør, som klager voldsomt over lav utbetaling. Så viser det jo seg at vedkommende betaler tilnærmet ingenting i skatt, og får dermed utbetalt mer eller mindre tilnærmet det samme som mannen min gjør som tømrer med 16 års annsenitet. Vedkommende har aldri arbeidet en dag i sitt liv. Det er klart at vi mener vedkommende skal leve et verdig liv, men skal det ikke lønne seg å jobbe? Og min mann klager ikke på lønna. Da er det ironisk at han som er ufør og har aldri vært yrkesaktiv gjør det. Er også klar forventning om at vi stiller opp og punger ut. 

Anonymkode: 427c4...fe8

Om din man jobber 100% tjener han i såfall sannsynlogvis under lovfestet minstelønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg og stadig på. Virker som de fleste mener at de uføre bare skal sitte i joggebuksa på sofaen og se på serier hele dagen. At de ikke kan være med venner, reise på en fest her og der, ut å reise, eller generelt leve, forutenom å være syk.

Jeg går på AAP nå, og mest sannsynligvis pga mitt mentale jeg og de fysiske plagene jeg har, så vil jeg aldri kunne jobbe 100%. Jeg har lyst å jobbe 50-60, fordi det takler kroppen min, og da har jeg overskudd til å være en god mor og orke å være ute å leke med ungen min samtidig. Selv om man er ufør, så må man også få lov å leve, men for mange uføre så er det vanskelig nok bare det.

En gammal "bekjent" inviterte meg på kaffe her om dagen, hvor hu sa at hu var dritlei av å søke jobb. Hvis ikke hu fant seg noe snart så vurderte hu å søke ufør. Å jeg spurte på hvilket grunnlag? Du har vel ikke noe som hindrer deg i å jobbe?
Joda, hu har vært barnevernsbarn og har litt vondt i korsryggen i ny og ne. 
Hu går ikke i behandling hos psykolog, ikke i behandling for korsryggen, for det mente hu ikke var nødvendig. Derfor ville hu søke ufør så hu fikk tid til å gjøre det hu ville som å vaske leiligheten, reise på cafe og være hjemmemamma når enn hu blir mor. Sånne mennesker som dette!! irriterer meg derimot.

Mennesker som er helt friske som hiiiger etter å bli ufør. Hadde jeg kunne valgt, så skulle jeg ønske jeg var 100% funksjonsfrisk og kunne jobbet fulltime samme som samboern, og det er en sorg som ødelegger veldig. Men man lever det livet man har fått, og må bare tilpasse seg deretter, om en blir ufør, eller ei..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg tror at dette budskapet provoserer. Man er heldig fordi man kan jobbe.

Jeg synes ikke folk som er stuepike på et hotell og bruker hver dag på å vaske andres dritt for minimumslønn er heldige. Jeg synes ikke folk som opplever mobbing på jobb er heldige, som denne karen som det stod om på NRK i dag.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er ytelsene som provoserer mest, men at man ikke blir sett og får beskjed om at man skal klappe igjen og være takknemlig fordi man kan jobbe. For en del mennesker er jobb en byrde. Hvis uføre har evne til å se at andre har problemer også, i stedet for å fortelle folk som har det ille på jobb at de er heldige, så tror jeg vi kommer oss lenger.

Anonymkode: 3e0c9...e8d

Men uføre som har vært uheldige og blitt syke skal klappe igjen og være takknemlige? For de opplever jo ikke mobbing akkurat😅 

Og man kan skifte jobb om man ikke trives. Uføre kan ikke bytte ut sin sykdom. Selv om de så klart skulle ønske det.  Hvem er det som oppretter flesteparten av uføretrådene her da, det er da ikke uføre selv? Det er mennesker i jobb som syns det er greit å rakke ned på uføre. Ikke omvendt. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er mange uføre som ikke forstår at andre må jobbe for at de kan slippe.

Anonymkode: b5172...65d

Jeg ser ikke poenget med å påføre syke folk mer skam- og skyldfølelse. De blir ikke noe friskere av det, heller sykere. Systemet er til for oss, og vi ALLE nyter av godene. Høy skatt er prisen å betale for et velferdssamfunn med gratis skolegang og helsetjenester. De som ikke godtar det er velkomne til å flytte til et annet land uten disse godene.

 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (2 timer siden):

At UFØRE skal kunne kose seg, skal ikke jeg som skattebetaler betale for!!!!!!!

De fleste uføre betaler også skatt.

Og hvor mye tror du at du betaler i året til uføre. tviler på at det er mer en et par øre.

Anonymkode: 7d557...cf6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Fordi det er veldig mange som presser seg til en jobb såpass at de ikke har et verdig liv slik du kaller det. De har ikke overskudd til det. De prioriterer jobb rett og slett. Det er også en del som velger bort barn og familie pga mulighet til å forsørge seg selv. Derfor. Hva som er riktig er et annet spørsmål 

Anonymkode: b8944...13c

Hvor mange er dette egentlig? Og disse kan da gå ned i stilling eventuelt. Dette gjør de frivillig, og har tatt et valg. Uføre har ikke tatt dette valget selv. Mange har selv presset seg i jobb over lang lang tid før de ble uføre. Å ikke ta hensyn til helsen sin er ikke lurt for noen. Når ble det en konkurranse i å ha det verst? Mange uføre må også velge bort familie og barn, eller er ikke like attraktive som uføre. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mange er dette egentlig? Og disse kan da gå ned i stilling eventuelt. Dette gjør de frivillig, og har tatt et valg. Uføre har ikke tatt dette valget selv. Mange har selv presset seg i jobb over lang lang tid før de ble uføre. Å ikke ta hensyn til helsen sin er ikke lurt for noen. Når ble det en konkurranse i å ha det verst? Mange uføre må også velge bort familie og barn, eller er ikke like attraktive som uføre. 

Anonymkode: 68e36...fee

Ikke meningen å konkurrere om å ha det verst men dette gjelder mange yrkesaktive. Jeg har ikke blitt så godt kjent med mine nye kollegaer enda men der jeg jobbet før var det mange, jeg vil nesten si de fleste slet med å greie å stå i jobben og ta vare på barn og ha et normalt liv utenom. Velge å jobbe redusert? Vel, det er opp til arbeidsgiveren om man får lov til det. Tror du det finnes flust av deltidsstillinger? Og da bli pensjonstaper og alt med det. Jeg tror ikke det er noen drøm å være ufør, på ingen måte. Men jeg mener at det er for lite fokus på den slitasjen mange står i gjennom jobb. Ordlyden er at alt arbeid er godt for helsa, mens i realiteten er det mange som sliter seg ut for å henge med. Ikke alle har kule utviklende  jobber på kontor med ergonomisk kontorstol og fleksitid. 

Anonymkode: a2fb8...fb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor mange er dette egentlig? Og disse kan da gå ned i stilling eventuelt. Dette gjør de frivillig, og har tatt et valg. Uføre har ikke tatt dette valget selv. Mange har selv presset seg i jobb over lang lang tid før de ble uføre. Å ikke ta hensyn til helsen sin er ikke lurt for noen. Når ble det en konkurranse i å ha det verst? Mange uføre må også velge bort familie og barn, eller er ikke like attraktive som uføre. 

Anonymkode: 68e36...fee

Mange. Det å gå ned i stilling er ikke så enkelt. Mange som velger bort familie fordi de vet at de ikke klarer begge deler, både jobb og barn. Spes med psykiske plager. Det er nok derfor det er mer stigma på uføre pga psyke. Fysikk er det vanskelig å gjøre noe med ofte. 

Anonymkode: b8944...13c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror at dette budskapet provoserer. Man er heldig fordi man kan jobbe.

Jeg synes ikke folk som er stuepike på et hotell og bruker hver dag på å vaske andres dritt for minimumslønn er heldige. Jeg synes ikke folk som opplever mobbing på jobb er heldige, som denne karen som det stod om på NRK i dag.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er ytelsene som provoserer mest, men at man ikke blir sett og får beskjed om at man skal klappe igjen og være takknemlig fordi man kan jobbe. For en del mennesker er jobb en byrde. Hvis uføre har evne til å se at andre har problemer også, i stedet for å fortelle folk som har det ille på jobb at de er heldige, så tror jeg vi kommer oss lenger.

Anonymkode: 3e0c9...e8d

Om du har fulgt med på de utallige uføretrådene på KG de siste 10 årene, så ville du visst at flertallet av uføre ser at andre har problemer, nettopp fordi de selv har det.

At et fåtall skriker opp om at "Åh guud du er så heldig som kan jobbe!" skal ikke pålegges de som ser og vet om problemet.

Men så er det og at de som jobber og syns at systemet er helt ræva (noe jeg er helt enig med dem om) også har et eget ansvar for å sette seg inn i ting og finne ut av hvordan ting kan forandres på, og hvordan man kan pushe for at de RIKTIGE forandringene skjer...

Istedenfor å lage tråder om å legge mer økonomiske innskrenkinger på uføre ved å nekte de å bruke pengene sine i utlandet og sørlige strøk store deler av året. For de fleste bor altså ikke hele året i Spania, men max 6 mnd. En flertall av disse er også over 60 år!

Det virker som om noen heller vil bruke tid på å klage og sutre helt spinnvilt i KG tråder enn å være mer rasjonelle og se på fakta, og deretter ta valg som fører til forandringer.

En annen sak, som er nitrist, er at lille Norge overflommes av uttallige politiker partier som bare bruker penger og ikke gjør jobben sin slik de skal. Vi har ikke bruk for mer enn ETT parti som tar for seg det jeg nevnte i et tidligere innlegg i tråden. Vi kaster bort så mye penger på så mange politikere som sitter der og krangler og ikke klarer å forenes om hva som er det beste for alle nordmenn, norsk natur og norsk kultur. Der feks USA med mer enn 500 millioner mennesker har kun 2 politiske partier, har vi.. Hva? Hvor mange? Det er helt spinnvilt med så mange partier i ett bitte lite land med omtrent 3,7 millioner som har stemmerett. Bare det er et stort rødt flagg!

De gidder søren meg ikke engang å spørre alle nordmenn hva de synes burde blitt gjort for å få et bedre samfunn for alle, og dermed umyndiggjør de oss alle sammen og forventer at vi skal finne oss i alt tullet de pålegger oss (som forøvrig er fullstendig ulovlig).

Så. Dere som jobber og som er slitne og leie. Finn ut hvordan dere ønsker at samfunnet og livet i Norge skal være. Hvordan kan vi få til at vi alle har det best mulig bra? Når dere vet noe av steget på veien, del det med andre, og ta det opp! Få vekk de korrupte, få inn de som faktisk vil gjøre positive forandringer og får det til uten at det automatisk går ut over de som har minst, og uten at det snakkes om at Norge har lite med penger. For det er en av de største løgnene av alle. Vi vasser i penger. Og vi tillater ved å nikke og neie at politikere og andre bruker de på sine egne ønsker og ikke folkets ønsker.

Løsningen til et bedre liv er ikke å ta fra de som allerede sliter. Ei heller å gjøre de til ei skyteskive for all verdens negative og bitre følelser.

Takk for meg.

Anonymkode: fde23...b9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi en er kritisk til ordningen/mener det er for enkelt å være 100% ufør betyr ikke det at man ikke unner uføre et verdig liv.  
 

Anonymkode: 41854...4e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste uføre betaler også skatt.

Og hvor mye tror du at du betaler i året til uføre. tviler på at det er mer en et par øre.

Anonymkode: 7d557...cf6

Det er i prinsippet ikke skatt. Det er en tilbakebetaling av trygden din. Det er for at dette skal bli sammenlignbart med en lønnsutbetaling. Staten kunne jo bare betalt ut netto beløpet, ville jo gitt samme effekt, om du ikke har stor formue da. 

Anonymkode: 863cf...d90

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meningen å konkurrere om å ha det verst men dette gjelder mange yrkesaktive. Jeg har ikke blitt så godt kjent med mine nye kollegaer enda men der jeg jobbet før var det mange, jeg vil nesten si de fleste slet med å greie å stå i jobben og ta vare på barn og ha et normalt liv utenom. Velge å jobbe redusert? Vel, det er opp til arbeidsgiveren om man får lov til det. Tror du det finnes flust av deltidsstillinger? Og da bli pensjonstaper og alt med det. Jeg tror ikke det er noen drøm å være ufør, på ingen måte. Men jeg mener at det er for lite fokus på den slitasjen mange står i gjennom jobb. Ordlyden er at alt arbeid er godt for helsa, mens i realiteten er det mange som sliter seg ut for å henge med. Ikke alle har kule utviklende  jobber på kontor med ergonomisk kontorstol og fleksitid. 

Anonymkode: a2fb8...fb2

Åja så nå hadde plutselig barn likevel altså? Og et normalt liv utenom. Selv om de var slitne etter jobb. Det er jo noe helt annet enn hva som ble skrevet her tidligere. 
 

Du tror ikke uføre blir pensjonstapere? Men de har dessverre ikke et valg. Og det er mange deltidsstillinger jo. Men det du skriver er jo at folk ikke vil. Det er noe annet. Men da har de jo selv tatt dette valget. De kan også velge kule jobber med fleksitid osv om det er det de ønsker. 

Anonymkode: 68e36...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare fordi en er kritisk til ordningen/mener det er for enkelt å være 100% ufør betyr ikke det at man ikke unner uføre et verdig liv.  
 

Anonymkode: 41854...4e4

Om dere er så kritiske til ordningen, hvorfor flytter dere ikke til et annet land som ikke har slike ordninger? Må vel være mye bedre enn å irritere seg over noe man ikke kan gjøre noe med?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kommer an på hva du mener med et verdig liv. Det som provoserer mer er antall uføre. Enten så har nordmenn generelt bare dårlig helse, mange traumer og mye me, ellers så må man jo tenke seg at noe annet ligger bak. Dessverre er det nok denne statistikken som gjør at mange blir lei av å betale skatt for å bla. Dekke uføretrygda til over 10% av befolkningen. Og ja, det føles ikke riktig. 

Anonymkode: 863cf...d90

Som med all annen korrupsjon kan du regne med at statistikken viser en god del antall uføre som rett og slett ikke eksisterer. Det er null problem å plotte inn større tall enn fakta viser, for hvem går og trippelsjekker "fakta" de bruker i statistikkene??

Anonymkode: fde23...b9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...