Gå til innhold

Hvorfor provoserer det andre om uføre har et «verdig» liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja er det så rart an blir provosert år folk klarer å feste og henge med venner hver dag, men ikke å jobbe? 

Anonymkode: 48100...077

Andelen uføre som klarer akkurat dette er svinnende liten sammenlignet med øvrige uføre.

Jeg er ufør selv, og jeg har ikke venner, sosialt liv, drikker og røyker ikke, bruker ikke dop, og lever i det hele tatt et veldig, veldig, veldig stille liv.

De eneste gangene du ser meg utenfor døra er når jeg er på vei til en butikk for å handle inn nødvendigheter. Og jeg er ikke alene om å ha et slikt liv blant uføre. Vi er veldig mange som knapt greier mer enn dette, hele året, for ørtende år på rad.

At dere tilfeldigvis vet om noen få som er sosialt aktive, betyr ikke at alle andre er det. Så den kritikken og hetsen mot uføre er og blir blodig urettferdig.

Samfunnet er ikke lagt opp til at de med restarbeidsevne skal få ha noen jobb. De jobbene som fantes før forsvant når næringslivet ville stramme inn på alle utgifter og øke inntektene sine.

Før kunne norske ungdommer få seg en jobb uten problemer, nå henter næringslivet inn mennesker som ikke skjønner en døyt av det norske lovverket og dermed utnytter og svindler også disse på en langt lavere lønn enn nordmenn ville akseptert.

Kan bare nevne eksempler med bedrifter som leide inn polske hånverkere som ikke kunne det norske regelverket hverken for arbeidskontrakter eller norske krav for byggteknisk utførelse.

Ett annet eksempel er Tide og andre buss selskap som har henta sjåfører fra flere andre land sør i Europa, satt de på et kort norsk kurs, med utrolig dårlige kontrakter og forventer at de skal utføre samme dyktige jobb som en nordmann med 30 år i yrket og som i tillegg er stedskjent til minste punkt.

Ikke tolk meg feil, jeg vet at flere av busssjåførene elsker jobben og gjør sitt ytterste samt lærer seg norsk. Det forandrer allikevel ikke at bedriftene og næringslivet hindrer sitt eget folk (inkl folk som har bodd her i over 20 år) å få seg en skikkelig og godt betalt jobb, bare fordi de vil stramme inn og vise til et overskudd hvert eneste år. Et overskudd som kommer av moderne slaveri.

Så hvor skal dere egentlig rette dette sinnet deres? Jeg foreslår at dere retter det mot næringslivet, og styresmaktene som la til rette for at man kunne hente arbeidskraft fra utlandet og som tydeligvis ser igjennom fingrene med denne moderne slavehandelen som pågår og som påfører alle andre nordmenn problemer.

Vil dere ha forandringer?

Vel da sørger dere for at all korrupsjon i dette landet tar slutt og sørger for at det blir rettferdighet og likeverd mellom alle nordmenn uansett hvilken bakgrunn eller sykdom de måtte ha.

Og om dere tror at dere ikke har makta til å gjøre det, vel der tar dere feil. Alle offentlige instusjoner, inkludert regjering og storting er ansatt for å jobbe for folket. Gjør de ikke jobben sin som de skal og rydder opp, vel da skal disse fratre sine stillinger.

Og en ting til. Ikke la de få ta sine hemmeligheter med seg i graven. Det er ingen av oss tjent med.

Kan dere så vennligst slutte med å hetse de som hittil er endt opp som uføre?

Anonymkode: fde23...b9d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er de jo for syke til det da, herlighet. Er det virkelig så vanskelig å forstå altså. 

Anonymkode: 68e36...fee

Akkurat disse er ikke for syke!!! De SKRYTER om at de lurer systemet! Og vet hvordan de skal gjøre det!

Syk eller dårlig arbeidsmoral...?!!

Og igjen; JEG snakker kun om de JEG kjenner til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (8 minutter siden):

Jobb OG ny utdannelse, når jobben allerede sliter meg helt ut? Hvilken planet er du fra??

Lånekassen? Altså opparbeide seg gjeld for annen utdannelse, når man allerede har en utdannelse som betaler greit??For når man ikke er ufør, må man faktisk ha eget lån OG egenkapital for å kjøpe bolig, mer gjeld er ikke ønskelig da. Det er ikke alle som får låne i husbanken osv.

Ikke alle får bostøtte. Ikke alle FÅR penger, men må faktisk tjene selv.

Og jeg vet meget godt hva folk rundt meg krever og hva de ønsker. 

Man blir jo sliten av å jobbe et sted man ikke trives da. Hadde jo vært i din egen interesse å forsøke å gjøre noe med situasjonen. Men det er selvfølgelig frivillig. Helt lov å fortsette å være sinna og mistrives med livet og. Det går jo bare ut over deg selv. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (Akkurat nå):

Akkurat disse er ikke for syke!!! De SKRYTER om at de lurer systemet! Og vet hvordan de skal gjøre det!

Syk eller dårlig arbeidsmoral...?!!

Og igjen; JEG snakker kun om de JEG kjenner til!

Så hvorfor melder du ikke i fra til NAV da? Bedre å rakke ned på alle uføre i stedet? 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Nmus said:

Jeg blir provosert over at vennene KREVER at jeg skal stille opp 100% ETTER jobb, når de selv har brukt hele dagen på å IKKE jobbe! Har det bedre uten sånne uføre tapere.

Kostholdet mitt er sunt og MEGET bra, nettopp fordi jeg jobber og har råd til det.

Omskolering kan jeg ikke få, fordi jeg ikke har vært langtidssykemeldt (over et år) fra en krevende jobb, men valgt å heller klare jobben.

Omskolering er ikke noe man bare får slengt etter seg! Det er ikke for hvem som helst. 
Og ja, jeg trener, men jeg skal jo helst ikke trene, for den dyrebare tiden skal jeg visstnok bruke på de uføre tapervennene mine...

forstå det den som kan.

Enten har du ikke uføre venner, eller du har det.

Hva blir det til?

 

 

Anonymkode: fde23...b9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man blir jo sliten av å jobbe et sted man ikke trives da. Hadde jo vært i din egen interesse å forsøke å gjøre noe med situasjonen. Men det er selvfølgelig frivillig. Helt lov å fortsette å være sinna og mistrives med livet og. Det går jo bare ut over deg selv. 

Anonymkode: 68e36...fee

Har jeg sagt jeg ikke trives der jeg jobber?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvorfor melder du ikke i fra til NAV da? Bedre å rakke ned på alle uføre i stedet? 

Anonymkode: 68e36...fee

Takk, skal gjøre det👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (Akkurat nå):

Har jeg sagt jeg ikke trives der jeg jobber?? 

Høres ut som om du mistrives noe voldsomt med både jobben din og livet ditt ja. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enten har du ikke uføre venner, eller du har det.

Hva blir det til?

 

 

Anonymkode: fde23...b9d

Kutter dem ut😁Trenger ikke sånne venner🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (Akkurat nå):

Kutter dem ut😁Trenger ikke sånne venner🙂

Høres ikke ut som om de går glipp av noe. Selv forsøker jeg å unngå mennesker med for mye negativ energi.  

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som om du mistrives noe voldsomt med både jobben din og livet ditt ja. 

Anonymkode: 68e36...fee

Trives i jobb. Men jobben gjør meg for sliten til å ha et liv utenom jobb. Det betyr ikke at jeg ikke trives på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nmus said:

At UFØRE skal kunne kose seg, skal ikke jeg som skattebetaler betale for!!!!!!!

Men det gjør du jo ikke heller.

Lønna til uføre kommer av det de har jobbet opp selv pluss renter fra OLJEPENGENE.

Det kommer faktisk ikke ett eneste øre fra din skatt til min uføreutbetaling.

Sjekk fakta før du roper opp.

Anonymkode: fde23...b9d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser jo på skrivemåten her også at det ikke akkurat er de høyere klassene som kritiserer uføre. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trygd er ikke at liv å hige etter altså. Folk som kan jobbe er utrolig heldige

Jeg tror at dette budskapet provoserer. Man er heldig fordi man kan jobbe.

Jeg synes ikke folk som er stuepike på et hotell og bruker hver dag på å vaske andres dritt for minimumslønn er heldige. Jeg synes ikke folk som opplever mobbing på jobb er heldige, som denne karen som det stod om på NRK i dag.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er ytelsene som provoserer mest, men at man ikke blir sett og får beskjed om at man skal klappe igjen og være takknemlig fordi man kan jobbe. For en del mennesker er jobb en byrde. Hvis uføre har evne til å se at andre har problemer også, i stedet for å fortelle folk som har det ille på jobb at de er heldige, så tror jeg vi kommer oss lenger.

Anonymkode: 3e0c9...e8d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (14 minutter siden):

Akkurat disse er ikke for syke!!! De SKRYTER om at de lurer systemet! Og vet hvordan de skal gjøre det!

Syk eller dårlig arbeidsmoral...?!!

Og igjen; JEG snakker kun om de JEG kjenner til!

Da lever du i et snevert miljø. Ville flyttet var jeg deg, men har problemer med å tro at det er sant selv om det sikkert er din sannhet. Hvor bor du? 

Anonymkode: 51af1...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fortell meg hvordan man kan starte opp noe selv uten hverken penger eller kompetanse da? Som man kan leve av!

Anonymkode: 68e36...fee

Hvorfor skal man starte det opp uten penger eller kompetanse? Det ville da være særdeles uklokt.

Jeg snakker ikke om det i det hele tatt.

Anonymkode: a2dd3...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakk om et verdig liv, å slite med sykdom daglig år ut og år inn. Slite økonomisk år ut og år inn. Nei ikke mye til verdig liv å være uføre. Hadde jeg fått tilbudet om å bli millionær eller frisk, så hadde jeg valgt å bli frisk på flekken. For da kunne jeg tjene mine egne penger. Kan like godt bare skyte oss uføre som er så stor utgift. Det er jo vår skyld av vi er syk som gjør at vi ikke kan arbeide og ta utdanning. Snakker om uføre som er virkelige syke og ikke er i stand til jobb, ikke til de som utnytter systemet. Alltid må det være noen som utnytter og skal ødelegge for de andre dessverre. Og det går jo utover oss. Jeg er fullstendig klar over det. Nei vi skulle ikke vært til for vi er ikke verdt noe. 

Anonymkode: b3d7a...9dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men det er det da heller ikke. Folk går gjennomsnittlig på AAP i 7.5 år før de blir uføre. Det kreves spesialisterklæringer og en rekke andre ting. Sett deg gjerne inn i dette før du kommer med uvitende uttalelser. 
 

Du er veldig bastant om ting du ikke har greie på. 
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/JJJrv4/myndighetene-stoetter-kurt-nilsens-juleturne-med-over-13-millioner

Anonymkode: 68e36...fee

Noen år siden? Nei et halvt år siden. I koronakompensasjon. 

Anonymkode: f3119...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (2 timer siden):

At UFØRE skal kunne kose seg, skal ikke jeg som skattebetaler betale for!!!!!!!

Helt uenig. Jeg betaler GJERNE, og med GLEDE, for at uføre som har fått ødelagt helsen for alltid skal få et så godt liv som mulig. Min medfølelse og mine tanker går til de, som på grunn av sykdom, ikke mestrer jobb og i tillegg må bære på alle samfunnets fordommer over sine skuldre. De har opplevd nok. De trenger ikke mer. Skulle bare mangle at man kunne unne de gode dager, glede, latter og litt ekstra luksus som gjør livet verdt å leve. 
 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men det gjør du jo ikke heller.

Lønna til uføre kommer av det de har jobbet opp selv pluss renter fra OLJEPENGENE.

Det kommer faktisk ikke ett eneste øre fra din skatt til min uføreutbetaling.

Sjekk fakta før du roper opp.

Anonymkode: fde23...b9d

Skatt går selvagt til å  betale for uføretrygd, i likhet med andre utgifter i samfunnet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...