Gå til innhold

Hvorfor provoserer det andre om uføre har et «verdig» liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Det er ikke samfunnet sitt ansvar å forsørge deg. Det er ditt ansvar! Og her ligger mye av misforståelsen/problemet. Mange later til å tro at det er «samfunnet» sin oppgave å gi folk inntekt.

Sammenligningen med artister og andre som har mistet inntekt ifm korona er helt absurd. Staten har (gjennom smitteverntiltak) fratatt enkelte grupper mulighet til å tjene penger. Derfor kompensasjonen

Anonymkode: f3119...a5d

Nå misforstod du. Men det bekrefter jo bare antakelsen av hvem disse som er imot uføre er. 
 

Jeg nevnte blant annet barnevern, og andre systemer man kanskje burde se på, for å unngå at folk får så store problemer. Så om du er uheldig og blir påkjørt og ender opp invalid, så tar du ikke i mot penger fra staten fordi du ikke klarer å jobbe lenger altså? Tror det er vanskelig å fortsette med eventuell hjerneskade og kognitive problemer. Du kan jo prøve, men tviler på at arbeidsgiver er like fornøyd. 
 

Artister og kunstere får også mye støtte utenom korona. Fikk ikke Kurt Nilsen 13 milioner eller noe for å holde julekonserter for noen år siden? 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Folk hadde det mye jævligere på alle måter før i tiden. Så da burde minst 20% stått utenfor jobb. Men det gjorde de ikke. Knapt noen stod utenfor. Nå har vi det  bedre enn noensinne, likevel står 10% utenfor jobb.

Vi har det bedre, men en mye høyere prosentdel kan altså ikke jobbe.

Makes sense. Jo bedre vi får det, jo verre har vi det.

Anonymkode: a2dd3...0ea

Hadde de det? Tidligere var det ikke like stort krav om utdanning og kompetanse i arbeidslivet. Nå blir enklere jobber gjerne erstattet av maskiner, eller produksjonen flyttet til utlandet. Før i tiden kunne mennesker uten utdanning jobbe på fabrikker osv, men det er ikke den samme muligheten i dag. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er det vennene dine sin feil at du ikke orker noe etter jobb altså? Snakk om å legge skylden på feil sted. De fleste som jobber orker å dra på kino eller kafé etter jobb altså. Hater du disse også? Eller er det bare folk som er syke, og som du tror «koser seg» med sykdommen sin hver dag? For å orke et kafébesøk trenger de kanskje å hvile resten av dagen, eventuelt flere dager. Å dra en tur på kafé eller kino en gang i blant er en veldig liten del av den totale tiden, og kan ikke sammenlignes med å jobbe i det hele tatt. 
 

Høres ut som om du burde ta tak i ditt eget liv i stedet. Hvorfor er du så sliten? Tviler på det bare er pga jobben. Trener du, har du et sunt kosthold, forsøker du å fokusere på positive ting osv? Lever du etter dine egne verdier? Har du valgt riktig jobb? Du kan omskolere deg vet du. Eventuelt finne en annen jobb. 
Tviler på at løsningen din på problemet er å kutte ut de uføre vennene dine. Men du høres ikke ut som en god venn uansett, så det er kanskje like greit. Tenk å bli provosert over at venner ønsker å treffes. Er ikke det veldig spesielt? Kanskje dette ikke handler om dem, men om deg. Har du tenkt på det? 
Hadde en kjæreste som var deprimert en gang. Han påstod at det var et «evig mas» om å finne på ting da det det ble slutt. Jeg hadde ikke mast, og vi møttes bare ca to dager i uken. Men for han så føltes det sikkert sånn, siden han var deprimert. Da er jo alt et ork. 
Syns du skal tenke litt over hva dette egentlig handler om jeg. 

Anonymkode: 68e36...fee

Jeg blir provosert over at vennene KREVER at jeg skal stille opp 100% ETTER jobb, når de selv har brukt hele dagen på å IKKE jobbe! Har det bedre uten sånne uføre tapere.

Kostholdet mitt er sunt og MEGET bra, nettopp fordi jeg jobber og har råd til det.

Omskolering kan jeg ikke få, fordi jeg ikke har vært langtidssykemeldt (over et år) fra en krevende jobb, men valgt å heller klare jobben.

Omskolering er ikke noe man bare får slengt etter seg! Det er ikke for hvem som helst. 
Og ja, jeg trener, men jeg skal jo helst ikke trene, for den dyrebare tiden skal jeg visstnok bruke på de uføre tapervennene mine...

forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde de det? Tidligere var det ikke like stort krav om utdanning og kompetanse i arbeidslivet. Nå blir enklere jobber gjerne erstattet av maskiner, eller produksjonen flyttet til utlandet. Før i tiden kunne mennesker uten utdanning jobbe på fabrikker osv, men det er ikke den samme muligheten i dag. 

Anonymkode: 68e36...fee

Mye pga at folk har en oppfattning om at de må ansettes hos noen. Dette med å være sin egen lykkes smed, er long gone. 

Blir man ikke ansatt, ja da får det heller være.

Anonymkode: a2dd3...0ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er verdig liv unner jeg dem, men at de skal være livs(s)nyyyyytere er en annen ting. 

Anonymkode: 30f69...78b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har betalt skatt siden jeg var 16 år , fikk MS som 40 åring .

Er 50% ufør-gikk på cafe på onsdag sist uke.. har jeg litt lov til det eller?

Anonymkode: e7681...b69

Ja, du jobber litt. Sansynligvis så mye du klarer. Du prøver iallfall! Sånne skal ha all ære for å prøve!

De jeg er litt sint på er de som ikke gjør noe som helst for å prøve engang, men ligger hele dagen og ser på film og spiser godteri, får trygden hver måned, og er stolt av det!

Og når de en sjelden gang møter opp til behandlingstime, gjør de seg sykere enn de er, sier de ikke klarer, sover hele dagen, stakkars meg osv. Dette sier jeg fordi jeg VET det er sånn. Men det gjelder selvfølgelig kun nettopp de jeg kjenner til.

Er det rart man blir provosert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er sjalu og misunnelige. Folk er bitre fordi noen har noe de selv ikke har. Folk liker å sparke de som ligger nede for å hevde seg selv. Folk er misfornøyd med egen livssituasjon, og bruker KG som ventil. Kort sagt, ikke noe å bruke energi på. Til syvende og sist er det bare de selv det går utover. Bitterhet kler ingen.

 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (1 minutt siden):

Jeg blir provosert over at vennene KREVER at jeg skal stille opp 100% ETTER jobb, når de selv har brukt hele dagen på å IKKE jobbe! Har det bedre uten sånne uføre tapere.

Kostholdet mitt er sunt og MEGET bra, nettopp fordi jeg jobber og har råd til det.

Omskolering kan jeg ikke få, fordi jeg ikke har vært langtidssykemeldt (over et år) fra en krevende jobb, men valgt å heller klare jobben.

Omskolering er ikke noe man bare får slengt etter seg! Det er ikke for hvem som helst. 
Og ja, jeg trener, men jeg skal jo helst ikke trene, for den dyrebare tiden skal jeg visstnok bruke på de uføre tapervennene mine...

forstå det den som kan.

Oida, her var det sannelig mye bitterhet og negativitet... Noe man faktisk vet at tar mye energi. 
 

Rart at du mener de krever at du skal stille opp. Regner med de ikke truer deg akkurat? Kan det være noen problemer med kommunikasjonen her? Sier du at det ikke passer på en tydelig måte? 
 

Forstår ikke hvorfor du har venner som du ser på som tapere heller? Selvsagt tar det også energi å omgås folk man ikke liker. Hvorfor har du valgt deg venner du ikke syns noe om da? Du kaller dem jo venner selv, så da er det vel ikke rart de tror det stakkars😅 Mens du egentlig forakter dem. Så trist. For din del. Høres vondt ut å gå rundt med så mye negative følelser. 
 

Alle kan ta utdanning i Norge jo. Vi har Lånekassen. Det går også an å ta utdanning kombinert med jobb. Eventuelt nettstudier. Mange muligheter. Men de ønsker du visst ikke å se på selv. Mye lettere å skylde på andre så klart. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå misforstod du. Men det bekrefter jo bare antakelsen av hvem disse som er imot uføre er. 
 

Jeg nevnte blant annet barnevern, og andre systemer man kanskje burde se på, for å unngå at folk får så store problemer. Så om du er uheldig og blir påkjørt og ender opp invalid, så tar du ikke i mot penger fra staten fordi du ikke klarer å jobbe lenger altså? Tror det er vanskelig å fortsette med eventuell hjerneskade og kognitive problemer. Du kan jo prøve, men tviler på at arbeidsgiver er like fornøyd. 
 

Artister og kunstere får også mye støtte utenom korona. Fikk ikke Kurt Nilsen 13 milioner eller noe for å holde julekonserter for noen år siden? 

Anonymkode: 68e36...fee

Jo, uføretrygd skal være et sikkerhetsnett for dem blir arbeidsufør. Ikke gratispenger til dem som har hatt det litt vanskelig og er lei seg. 
Nei, Kurt Nilsen har IKKE fått 13 millioner fra staten for å holde konserter.

Men ja, staten betaler ut mye i diverse støtteordninger til kunstnere. Det kan vi også gjerne diskutere. Men dette bedrer jo ikke at inflasjonen i uføre er totalt på avveie. 

Anonymkode: f3119...a5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (5 minutter siden):

Ja, du jobber litt. Sansynligvis så mye du klarer. Du prøver iallfall! Sånne skal ha all ære for å prøve!

De jeg er litt sint på er de som ikke gjør noe som helst for å prøve engang, men ligger hele dagen og ser på film og spiser godteri, får trygden hver måned, og er stolt av det!

Og når de en sjelden gang møter opp til behandlingstime, gjør de seg sykere enn de er, sier de ikke klarer, sover hele dagen, stakkars meg osv. Dette sier jeg fordi jeg VET det er sånn. Men det gjelder selvfølgelig kun nettopp de jeg kjenner til.

Er det rart man blir provosert?

Hvis de ligger hjemme hele dagen og sier dette til legen sin også, så lyver de da ikke?🧐 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, uføretrygd skal være et sikkerhetsnett for dem blir arbeidsufør. Ikke gratispenger til dem som har hatt det litt vanskelig og er lei seg. 
Nei, Kurt Nilsen har IKKE fått 13 millioner fra staten for å holde konserter.

Men ja, staten betaler ut mye i diverse støtteordninger til kunstnere. Det kan vi også gjerne diskutere. Men dette bedrer jo ikke at inflasjonen i uføre er totalt på avveie. 

Anonymkode: f3119...a5d

Men det er det da heller ikke. Folk går gjennomsnittlig på AAP i 7.5 år før de blir uføre. Det kreves spesialisterklæringer og en rekke andre ting. Sett deg gjerne inn i dette før du kommer med uvitende uttalelser. 
 

Du er veldig bastant om ting du ikke har greie på. 
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/JJJrv4/myndighetene-stoetter-kurt-nilsens-juleturne-med-over-13-millioner

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oida, her var det sannelig mye bitterhet og negativitet... Noe man faktisk vet at tar mye energi. 
 

Rart at du mener de krever at du skal stille opp. Regner med de ikke truer deg akkurat? Kan det være noen problemer med kommunikasjonen her? Sier du at det ikke passer på en tydelig måte? 
 

Forstår ikke hvorfor du har venner som du ser på som tapere heller? Selvsagt tar det også energi å omgås folk man ikke liker. Hvorfor har du valgt deg venner du ikke syns noe om da? Du kaller dem jo venner selv, så da er det vel ikke rart de tror det stakkars😅 Mens du egentlig forakter dem. Så trist. For din del. Høres vondt ut å gå rundt med så mye negative følelser. 
 

Alle kan ta utdanning i Norge jo. Vi har Lånekassen. Det går også an å ta utdanning kombinert med jobb. Eventuelt nettstudier. Mange muligheter. Men de ønsker du visst ikke å se på selv. Mye lettere å skylde på andre så klart. 

Anonymkode: 68e36...fee

Jobb OG ny utdannelse, når jobben allerede sliter meg helt ut? Hvilken planet er du fra??

Lånekassen? Altså opparbeide seg gjeld for annen utdannelse, når man allerede har en utdannelse som betaler greit??For når man ikke er ufør, må man faktisk ha eget lån OG egenkapital for å kjøpe bolig, mer gjeld er ikke ønskelig da. Det er ikke alle som får låne i husbanken osv.

Ikke alle får bostøtte. Ikke alle FÅR penger, men må faktisk tjene selv.

Og jeg vet meget godt hva folk rundt meg krever og hva de ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis de ligger hjemme hele dagen og sier dette til legen sin også, så lyver de da ikke?🧐 

Anonymkode: 68e36...fee

Men de PRØVER ikke de tiltakene legen og Nav ønsker de skal prøve! De ønsker heller å glo på Netflix og ha fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jo, uføretrygd skal være et sikkerhetsnett for dem blir arbeidsufør. Ikke gratispenger til dem som har hatt det litt vanskelig og er lei seg. 
Nei, Kurt Nilsen har IKKE fått 13 millioner fra staten for å holde konserter.

Men ja, staten betaler ut mye i diverse støtteordninger til kunstnere. Det kan vi også gjerne diskutere. Men dette bedrer jo ikke at inflasjonen i uføre er totalt på avveie. 

Anonymkode: f3119...a5d

Å ha opplevd alvorlig traumatisering er ikke å ha hatt det «litt vanskelig» eller «være litt lei seg». Har du inngående kunnskaper om kompleks traumatisering, eller synser du bare?

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (1 time siden):

At UFØRE skal kunne kose seg, skal ikke jeg som skattebetaler betale for!!!!!!!

Uføre. Ordet burde byttes ut med syke. Syketrygd. 

Du høres bitter ut, og det høres ut som du bor i et myrhull der de fleste er trygdet. Eller er det kun de som vll omgås deg? Man har ikke energi til å gå ut etter jobb hver dag, men noen dager har man energien. I alle fall hvis man skal møte positive venner og ikke de du ser ned på og regner for annenrangs. 

 

Anonymkode: 51af1...843

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mye pga at folk har en oppfattning om at de må ansettes hos noen. Dette med å være sin egen lykkes smed, er long gone. 

Blir man ikke ansatt, ja da får det heller være.

Anonymkode: a2dd3...0ea

Det krever både kapital og ressurser å starte noe eget. De fleste som starter noe selv, ender også opp med å gå konkurs. Så så enkelt er det ikke. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det krever både kapital og ressurser å starte noe eget. De fleste som starter noe selv, ender også opp med å gå konkurs. Så så enkelt er det ikke. 

Anonymkode: 68e36...fee

Nei, det er slik det blir fremstilt. Så da må man ansettes. Går ikke det, nei da er det NAV, da.

Anonymkode: a2dd3...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (2 minutter siden):

Men de PRØVER ikke de tiltakene legen og Nav ønsker de skal prøve! De ønsker heller å glo på Netflix og ha fri.

Da er de jo for syke til det da, herlighet. Er det virkelig så vanskelig å forstå altså. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er slik det blir fremstilt. Så da må man ansettes. Går ikke det, nei da er det NAV, da.

Anonymkode: a2dd3...0ea

Fortell meg hvordan man kan starte opp noe selv uten hverken penger eller kompetanse da? Som man kan leve av!

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uføre. Ordet burde byttes ut med syke. Syketrygd. 

Du høres bitter ut, og det høres ut som du bor i et myrhull der de fleste er trygdet. Eller er det kun de som vll omgås deg? Man har ikke energi til å gå ut etter jobb hver dag, men noen dager har man energien. I alle fall hvis man skal møte positive venner og ikke de du ser ned på og regner for annenrangs. 

 

Anonymkode: 51af1...843

Jeg får negativ energi og dårlig humør av å omgås de jeg nevner som mine uføre venner. 
Nettopp derfor bør jeg la være å omgås dem, og heller ta vare på meg selv nettopp for å klare å ha et liv utenom jobben.

Med det resultat at jeg får masse klager fra disse personene, sutring og mas om at jeg ikke bruker tid med dem. For det har jeg prøvd. 
Så ja, de trekker meg ned. Og det må jeg godta for å være en god venn. 
Eller kutte vennskapet tvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...