Gå til innhold

Hvorfor provoserer det andre om uføre har et «verdig» liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Muskath skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det provoserer folk at uføre har et «verdig» liv. Jeg tror det bekymrer folk at det blir flere og flere uføre i Norge i forhold til andre land. Og at det er så mange unge mennesker som ikke kan stå i vanlig jobb. 

Hva som er "mange unge mennesker" her er et definisjonsspørsmål. 

Det er 34.000 unge under 35 år på uføretrygd i dag, som utgjør 9,5% av uføretallet. 

Er 34.000 av 1.150.000 i landet som er mellom 19 - 34 år mye, altså 2,96% av totalen? 

Faktisk utgjør 53,3% av alle uføretrygdede i dag en alder over 55 år. Vi snakker om 200.000 mennesker. 

Alle tall tatt fra SSB. 

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/ufore

https://www.ssb.no/statbank/table/07459/

Anonymkode: 204a4...c6c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke rart hvordan uføre alltid har en sykdom som ikke er synlig? Det er liksom ME, fibromyalgi, depresjoner og andre diffuse greier det går i. Nå er over 10 % av arbeidsstyrken i Norge ufør, og trenden er økende. ALT tyder på at lista ligger for lavt. 

 

Anonymkode: f3119...a5d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at dette er to økonomiske svake grupper som bites mot hverandre i stedet for å rette oppmerksomheten på hvor det egentlige økonomiske problemet ligger. Det er typisk at andre lavtlønnede og slitne mennesker i jobb er de største kritikerne mot uføre. Det gjenspeiles også her i kvinneguiden med kritiske innlegg mot uføre som er preget av ordforråd som er typiske for  mennesker med lavere utdanning. Mennesker i det øvre sjiktet av økonomien ofrer ikke arbeiderklassen og uføre en tanke engang, langt mindre lage tråder på kg om temaet. 
De store sorte hullene i økonomien vår ligger ikke i utbetalinger av uføretrygd, men i den sorte kapitalismen der kyniske profittører uten skrupler unndrar å støtte fellesskapet. Uføre får bare prøve å ha tålmodighet med denne frustrasjonen og heve seg over kritikken. Ikke ta det personlig, det kommer fra mennesker som egentlig trenger omtanke. 

Anonymkode: fe1b5...405

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke rart hvordan uføre alltid har en sykdom som ikke er synlig? Det er liksom ME, fibromyalgi, depresjoner og andre diffuse greier det går i. Nå er over 10 % av arbeidsstyrken i Norge ufør, og trenden er økende. ALT tyder på at lista ligger for lavt. 

 

Anonymkode: f3119...a5d

Er ikke det meste av sykdommer i dag egentlig ikke synlig? Slik har det alltid vært. Det er veldig få som sitter i rullestol, hinker, har store sår eller mistet en arm pga sykdom. Det meste er usynlig! 

Anonymkode: 204a4...c6c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke rart hvordan uføre alltid har en sykdom som ikke er synlig? Det er liksom ME, fibromyalgi, depresjoner og andre diffuse greier det går i. Nå er over 10 % av arbeidsstyrken i Norge ufør, og trenden er økende. ALT tyder på at lista ligger for lavt. 

 

Anonymkode: f3119...a5d

De fleste sykdommer er usynlige. 

Anonymkode: 7d557...cf6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som er bekymret for fremtiden for velferdsstaten. De pengene som går til alle på trygd kommer fra et sted, og er penger som ikke kan brukes på helse, skoler, miljø og alt annet man gjerne kunne brukt mer ressurser på. Man vet jo også at ens egen pensjon i fremtiden ikke blir noe å rope hurra for, ikke i det hele tatt.

Anonymkode: e72b0...87a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er  du kanskje for syk selv, om du ikke orker å gjøre noe utenom jobb? Hoss meg sa de at jeg skulle ha et ok liv utenom jobb også. At jeg hadde et verdig liv med glede i .

Anonymkode: a37b0...ee5

Da kan vi vel alle bare bli uføre da hvis vi er slitne etter jobb? Dummeste jeg har hørt. Kan man jobbe, bør man jobb ellers så får msn ta fri uten lønn. At du skal kunne kose deg på fritiden skal vel ikke skattebetalerne betale for. 

Anonymkode: 863cf...d90

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da kan vi vel alle bare bli uføre da hvis vi er slitne etter jobb? Dummeste jeg har hørt. Kan man jobbe, bør man jobb ellers så får msn ta fri uten lønn. At du skal kunne kose deg på fritiden skal vel ikke skattebetalerne betale for. 

Anonymkode: 863cf...d90

Bra det ikke er du som bestemmer da!

Anonymkode: 66722...19d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da kan vi vel alle bare bli uføre da hvis vi er slitne etter jobb? Dummeste jeg har hørt. Kan man jobbe, bør man jobb ellers så får msn ta fri uten lønn. At du skal kunne kose deg på fritiden skal vel ikke skattebetalerne betale for. 

Anonymkode: 863cf...d90

At UFØRE skal kunne kose seg, skal ikke jeg som skattebetaler betale for!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (26 minutter siden):

Det provoserer ikke meg at uføre har et verdig liv. 
Men det provoserer at de av dem jeg kjenner har energi og ork til alt mulig rart; maser på meg om å bli med på kafé, dra på shopping, kino osv.

Alt de vil og kan, fordi de ikke er utslitt, fordi de IKKE HAR VÆRT PÅ JOBB!!!

JEG har vært på jobb! NEI, jeg orker ikke å prioritere shopping, kino, venner, kafé eller annet etter jobb. Jeg KLARER ikke! Fordi jeg er utslitt!

Det provoserer at de har mulighet til å gjøre alt jeg gjerne vil gjøre, men orker ikke FORDI jeg IKKE er ufør!!

De har ork til å pleie vennskap, fordi de ikke jobber! Men mitt vennskap mister de snart!

Er det vennene dine sin feil at du ikke orker noe etter jobb altså? Snakk om å legge skylden på feil sted. De fleste som jobber orker å dra på kino eller kafé etter jobb altså. Hater du disse også? Eller er det bare folk som er syke, og som du tror «koser seg» med sykdommen sin hver dag? For å orke et kafébesøk trenger de kanskje å hvile resten av dagen, eventuelt flere dager. Å dra en tur på kafé eller kino en gang i blant er en veldig liten del av den totale tiden, og kan ikke sammenlignes med å jobbe i det hele tatt. 
 

Høres ut som om du burde ta tak i ditt eget liv i stedet. Hvorfor er du så sliten? Tviler på det bare er pga jobben. Trener du, har du et sunt kosthold, forsøker du å fokusere på positive ting osv? Lever du etter dine egne verdier? Har du valgt riktig jobb? Du kan omskolere deg vet du. Eventuelt finne en annen jobb. 
Tviler på at løsningen din på problemet er å kutte ut de uføre vennene dine. Men du høres ikke ut som en god venn uansett, så det er kanskje like greit. Tenk å bli provosert over at venner ønsker å treffes. Er ikke det veldig spesielt? Kanskje dette ikke handler om dem, men om deg. Har du tenkt på det? 
Hadde en kjæreste som var deprimert en gang. Han påstod at det var et «evig mas» om å finne på ting da det det ble slutt. Jeg hadde ikke mast, og vi møttes bare ca to dager i uken. Men for han så føltes det sikkert sånn, siden han var deprimert. Da er jo alt et ork. 
Syns du skal tenke litt over hva dette egentlig handler om jeg. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tror at dette er to økonomiske svake grupper som bites mot hverandre i stedet for å rette oppmerksomheten på hvor det egentlige økonomiske problemet ligger. Det er typisk at andre lavtlønnede og slitne mennesker i jobb er de største kritikerne mot uføre. Det gjenspeiles også her i kvinneguiden med kritiske innlegg mot uføre som er preget av ordforråd som er typiske for  mennesker med lavere utdanning. Mennesker i det øvre sjiktet av økonomien ofrer ikke arbeiderklassen og uføre en tanke engang, langt mindre lage tråder på kg om temaet. 
De store sorte hullene i økonomien vår ligger ikke i utbetalinger av uføretrygd, men i den sorte kapitalismen der kyniske profittører uten skrupler unndrar å støtte fellesskapet. Uføre får bare prøve å ha tålmodighet med denne frustrasjonen og heve seg over kritikken. Ikke ta det personlig, det kommer fra mennesker som egentlig trenger omtanke. 

Anonymkode: fe1b5...405

Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (16 minutter siden):

At UFØRE skal kunne kose seg, skal ikke jeg som skattebetaler betale for!!!!!!!

Det får du ikke gjort noe med! Idag var jeg i byen og så i butikker. Var tilogmed på kafe' bare så du vet det 😉

Anonymkode: 66722...19d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (19 minutter siden):

At UFØRE skal kunne kose seg, skal ikke jeg som skattebetaler betale for!!!!!!!

Jeg har betalt skatt siden jeg var 16 år , fikk MS som 40 åring .

Er 50% ufør-gikk på cafe på onsdag sist uke.. har jeg litt lov til det eller?

Anonymkode: e7681...b69

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muskath skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke det provoserer folk at uføre har et «verdig» liv. Jeg tror det bekymrer folk at det blir flere og flere uføre i Norge i forhold til andre land. Og at det er så mange unge mennesker som ikke kan stå i vanlig jobb. 

Nettop, folk er lei av å betale for folk med vondt i viljen, angst, lei seg, sosial angst, traumer osv

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Nettop, folk er lei av å betale for folk med vondt i viljen, angst, lei seg, sosial angst, traumer osv

Burde man ikke heller se på hva samfunnet kan gjøre for å unngå dette da? I dag skal det veldig mye til for å ta barn fra foreldrene sine, selv om de blir utsatt for både vold og omsorgssvikt. Da ender de selvfølgelig opp påvirket av dette. Å bli utsatt for traumer som barn gjør at man har større sjanse for å få de fleste sykdommer senere, både fysiske og psykiske. Når man opplever traumer som barn så påvirker dette kroppen på cellenivå, og det påvirker også hjernen fysisk. Så dette er veldig mye mer enn bare litt «psykisk», «vondt i viljen», eller «litt angst». Mange med traumebakgrunn har store komplekse og sammensatte problemer av både somatisk og psykisk art. Dette har vi faktisk ikke tilstrekkelig behandling for enda i dag. Samtaleterapi viser seg å øke betennelsen disse har i kroppen blant annet, slik at de blir verre. Disse menneskene har heller ikke bedt om å bli utsatt for traumer! Dette har blitt påført dem. Sånn som du selv plutselig kan havne i en bilulykke for eksempel, og bli påkjørt. 
 

Hva med alt annet skattepengene går til da? Det blir gitt store summer til artister for eksempel, og kunstere. Disse tjener også veldig mye mer enn syke folk. Hvorfor blir ikke folk provosert av dette? 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trygd er ikke at liv å hige etter altså. Folk som kan jobbe er utrolig heldige

Skjønner deg og er forsåvidt enig i det. Men jeg forstår at arbeidstakere med helseplager som står i tunge yrker med hardt arbeidspress, underbemanning og dårlig arbeidsmiljø noen ganger kan bli misunnelige på de som kan få ta livet i eget tempo

Anonymkode: a2fb8...fb2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enmanelskeråhate skrev (15 minutter siden):

Nettop, folk er lei av å betale for folk med vondt i viljen, angst, lei seg, sosial angst, traumer osv

Ja for mange av oss står midt oppi alt dette i tillegg til full jobb. 

 

Anonymkode: a2fb8...fb2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Burde man ikke heller se på hva samfunnet kan gjøre for å unngå dette da? 
——————

Hva med alt annet skattepengene går til da? Det blir gitt store summer til artister for eksempel, og kunstere. Disse tjener også veldig mye mer enn syke folk. Hvorfor blir ikke folk provosert av dette? 

Anonymkode: 68e36...fee

Nei. Det er ikke samfunnet sitt ansvar å forsørge deg. Det er ditt ansvar! Og her ligger mye av misforståelsen/problemet. Mange later til å tro at det er «samfunnet» sin oppgave å gi folk inntekt.

Sammenligningen med artister og andre som har mistet inntekt ifm korona er helt absurd. Staten har (gjennom smitteverntiltak) fratatt enkelte grupper mulighet til å tjene penger. Derfor kompensasjonen

Anonymkode: f3119...a5d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Burde man ikke heller se på hva samfunnet kan gjøre for å unngå dette da? I dag skal det veldig mye til for å ta barn fra foreldrene sine, selv om de blir utsatt for både vold og omsorgssvikt. Da ender de selvfølgelig opp påvirket av dette. Å bli utsatt for traumer som barn gjør at man har større sjanse for å få de fleste sykdommer senere, både fysiske og psykiske. Når man opplever traumer som barn så påvirker dette kroppen på cellenivå, og det påvirker også hjernen fysisk. Så dette er veldig mye mer enn bare litt «psykisk», «vondt i viljen», eller «litt angst». Mange med traumebakgrunn har store komplekse og sammensatte problemer av både somatisk og psykisk art. Dette har vi faktisk ikke tilstrekkelig behandling for enda i dag. Samtaleterapi viser seg å øke betennelsen disse har i kroppen blant annet, slik at de blir verre. Disse menneskene har heller ikke bedt om å bli utsatt for traumer! Dette har blitt påført dem. Sånn som du selv plutselig kan havne i en bilulykke for eksempel, og bli påkjørt. 
 

Hva med alt annet skattepengene går til da? Det blir gitt store summer til artister for eksempel, og kunstere. Disse tjener også veldig mye mer enn syke folk. Hvorfor blir ikke folk provosert av dette? 

Anonymkode: 68e36...fee

Folk hadde det mye jævligere på alle måter før i tiden. Så da burde minst 20% stått utenfor jobb. Men det gjorde de ikke. Knapt noen stod utenfor. Nå har vi det  bedre enn noensinne, likevel står 10% utenfor jobb.

Vi har det bedre, men en mye høyere prosentdel kan altså ikke jobbe.

Makes sense. Jo bedre vi får det, jo verre har vi det.

Anonymkode: a2dd3...0ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som gjerne har en funksjonshemming men har høy utdannelse og en høy stilling pleier å få god tilrettelegging. Disse hylles i media og brukes som eksempel på at arbeidslivet tilrettelegger. Men dette er en marginal gruppe. Jeg har sett arbeidstakere som har jobbet seg ihjel og blirutbrent. Da er de ikke lenger interessant for bedriften og blir skviset ut. Få arbeidsgivere er også interessert i psykisk syke unge uten arbeidserfaring.  

Anonymkode: a2fb8...fb2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...