Gå til innhold

Hvorfor provoserer det andre om uføre har et «verdig» liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis det er så enkelt, hvorfor får ikke alle med lærevansker tilbud om dette da? Det står jo at man ikke har dette tilbudet for alle enda, men at det bør jobbes med. Dette er snakk om tilrettelegging for elever med diverse diagnoser vet du. I utgangspunktet skal alle ha rett på tilrettelegging ved behov i Norge etter loven, men dessverre så er vi visst ikke der enda. Og det viser jo artikkelen din helt tydelig. Takk for at du delte den! Jeg nevnte jo faktisk lærevansker tidligere i tråden. 

Anonymkode: 68e36...fee

Joda men det sier litt om rikdommen i Norge når det er grunn nok

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enmanelskeråhate skrev (6 minutter siden):

Joda men det sier litt om rikdommen i Norge når det er grunn nok

Hvordan gjør det det? Du vet da ikke hvilke diagnoser og hvor store problemer de har. 
 

Kanskje vi burde bruke denne rikdommen litt mer fornuftig i stedet da. Her vet vi noe som kan hjelpe for noen, men likevel så gidder man ikke å sette ut dette i system så flere kan få tilbudet. Er ikke det merkelig? Staten syns visst heller det er lettere å uføretrygde folk, enn å hjelpe de som trenger det på vei til å klare seg selv. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg mener med at det tydeligvis er lettere å bare legge skylden på de uføre. Man vet om tilrettelegging som kan hjelpe, man vet at psykiatrien fungerer alt for dårlig. At fastlegene har alt for mange pasienter og for liten tid, og at sykehuskøene er evighetslange. Mange får avslag på behandling som kan hjelpe en til å bli bedre. Pluss at det er manglende tilrettelegging for de som trenger det på de fleste arbeidplasser. Men likevel gjør man lite med disse tingene. Hvordan kan man da fortsette å klage over at flere blir uføre, og skylde på de uføre? Dette er faktisk ikke deres feil! 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan gjør det det? Du vet da ikke hvilke diagnoser og hvor store problemer de har. 
 

Kanskje vi burde bruke denne rikdommen litt mer fornuftig i stedet da. Her vet vi noe som kan hjelpe for noen, men likevel så gidder man ikke å sette ut dette i system så flere kan få tilbudet. Er ikke det merkelig? Staten syns visst heller det er lettere å uføretrygde folk, enn å hjelpe de som trenger det på vei til å klare seg selv. 

Anonymkode: 68e36...fee

Du alle det er snakk om i reportasjen kan fint jobbe på lager, vaske, server, telefon salg os osv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):


Jeg ble nylig liggende hjelpeløs i fire dager, fordi jeg ble overrakt til å presse meg ut for å handle selv en fredag - for ‘du har jo så godt av å komme litt ut’.

Jeg hadde på meg de samme klærne i fire dager, fordi jeg ikke klarte å hverken kle av meg eller få på annet tøy. Alle de få kreften jeg hadde måtte brukes til å komme på do, og hente kjeks og vannflaske til å overleve dagene i mørket. Ikke tålte jeg vekten av dyna heller.

Men - jeg ser jo ok ut, de få timene jeg var utenfor huset.

Anonymkode: 8c487...3fd

Hvis det står så dårlig til så håper jeg ikke du har valgt å få barn.

Anonymkode: 27746...15e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis det står så dårlig til så håper jeg ikke du har valgt å få barn.

Anonymkode: 27746...15e

🤮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enmanelskeråhate skrev (23 minutter siden):

Du alle det er snakk om i reportasjen kan fint jobbe på lager, vaske, server, telefon salg os osv

Tydeligvis ikke 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativ stor andel uføre i Norge, og noen har muligens ikke «rett» på det. Men det er jo svært lite penger å hente, et usosialt og stigmatisert liv, og genrelt et liv jeg aldri ønsker selv. Om noen har svindlet seg til dette livet, tenker jeg mest av alt at det er synd i dem 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: ddcef...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):


Jeg ble nylig liggende hjelpeløs i fire dager, fordi jeg ble overrakt til å presse meg ut for å handle selv en fredag - for ‘du har jo så godt av å komme litt ut’.

Jeg hadde på meg de samme klærne i fire dager, fordi jeg ikke klarte å hverken kle av meg eller få på annet tøy. Alle de få kreften jeg hadde måtte brukes til å komme på do, og hente kjeks og vannflaske til å overleve dagene i mørket. Ikke tålte jeg vekten av dyna heller.

Men - jeg ser jo ok ut, de få timene jeg var utenfor huset.

Anonymkode: 8c487...3fd

Hvilken sykdom er det du lider av? Det blir nesten aldri oppgitt, bare at man blir ‘sengeliggende i flere dager/uker’ av å presse seg litt. 

Anonymkode: c34d9...b7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilken sykdom er det du lider av? Det blir nesten aldri oppgitt, bare at man blir ‘sengeliggende i flere dager/uker’ av å presse seg litt. 

Anonymkode: c34d9...b7d

Hvorfor er det relevant? Sånn at dere kan begynne å spekulere i diagnosene også? Det er da enormt mange sykdommer som gir utmattelse og energimangel. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det relevant? Sånn at dere kan begynne å spekulere i diagnosene også? Det er da enormt mange sykdommer som gir utmattelse og energimangel. 

Anonymkode: 68e36...fee

Men hvorfor kan man ikke bare svare på dette spørsmålet? Hvorfor er det så farlig? Det er jo helt anonymt. 

Anonymkode: c34d9...b7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken sykdom er det du lider av? Det blir nesten aldri oppgitt, bare at man blir ‘sengeliggende i flere dager/uker’ av å presse seg litt. 

Anonymkode: c34d9...b7d

Vedkommende har selvsagt ME. Ingen annen "sykdom" man blir så hjelpeløs av. 

Anonymkode: cdb3c...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå på kafe eller gå en tur er liksom forbudt det da? Om man føler seg litt bedre en dag så må man likevel holde seg inne så man ikke provoserer noen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...