Gå til innhold

Hvorfor provoserer det andre om uføre har et «verdig» liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Den økende andelen unge uføre kommer jo blant annet av at folk med forskjellige funksjonshemninger som tidligere ville ha dødd før, lever lenger. Fordi medisinen har utviklet seg. Dette er gjerne alvorlig handicapede mennesker, og psykisk utviklingshemmede. 

Anonymkode: 68e36...fee

Medisinen har også utviklet seg til å oppdage mange skavanker tidligere (f.eks downs) slik at færre blir født med dette nå enn tidligere. Det er ikke her økningen har vært størst. 

Anonymkode: 38989...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som ufør er jeg veldig glad for den høye tilliten folk flest har til at en er ufør av en grunn. Jeg tror det er fåtallet som egentlig gidder å lage styr og bry seg med dette.

Anonymkode: 773e8...932

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker som at noen uføre kommer i en forsvarsposisjon og jeg lurer på hvorfor det? Er man reelt ufør har man ingen ting å forsvare og kan være takknemlig for å bo i landet med best velferdsytelser. Er det de uføre som innerst inne vet de egentlig kan ha en jobb som føler seg litt truffet?

Anonymkode: b5172...65d

Så om en person er pen, og det er mange rundt henne som forteller henne at hun er stygg, burde hun da bare le av hele situasjonen, siden hun bør vite med seg selv at hun er pen?

Eller hvis noen kaller barnet ditt for en drittunge stadig vekk, skal barnet bare godta det fordi barnet vet at han/hun ikke er en drittunge?

Eller hvis noen liker å synge, men mange rundt synes stemmen er stygg, skal man da fortelle personen stadig vekk at han/hun har stygg stemme, og så skal personen heve seg over det og drite totalt i andre, fordi at han/hun SKAL ha en gigantisk trygghet i seg selv, som er de færreste forunt?

Anonymkode: fc07a...1d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis personen besvimte på tiltak vil jeg si at personen er veldig syk. Og det så tydeligvis alle andre utenom deg også. 

Anonymkode: 68e36...fee

Det er mange som kan "besvime" når de vil slippe unna.

Anonymkode: 38989...354

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er mange som kan "besvime" når de vil slippe unna.

Anonymkode: 38989...354

Hm, ja, og folk flest får kreft fordi de ikke gidder å jobbe. De har et konspirasjonssamarbeid med fastlege, sykehus og andre for å overbevise slike som deg. Et helt system satt i arbeid for å late som, godt at vi har deg, som kan informere oss om at det kastes penger ut av vinduet til oppdiktede tilfeller.

Faktisk lurer jeg på hvorfor du ikke er statsminister.

Anonymkode: fc07a...1d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det virker som at noen uføre kommer i en forsvarsposisjon og jeg lurer på hvorfor det? Er man reelt ufør har man ingen ting å forsvare og kan være takknemlig for å bo i landet med best velferdsytelser. Er det de uføre som innerst inne vet de egentlig kan ha en jobb som føler seg litt truffet?

Anonymkode: b5172...65d

Tja - der - altså i forsvarsposisjon -  hadde nok jeg også vært hvis jeg var ufør og stakk hodet innom KG. Men jeg hadde nok aldri tilkjennegitt at jeg var ufør - eller lærer, om så var.

Endret av Havbris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis personen besvimte på tiltak vil jeg si at personen er veldig syk. Og det så tydeligvis alle andre utenom deg også. 

Anonymkode: 68e36...fee

Du tok ikke denne nei. Jeg skrev det jo i anførselstegn

Dette var fake besvimelse, noe vedkommende selv også hevdet i ettertid. Mente selv det var unødvendig med utprøving og at vedkommende burde få uføretrygd uten dette.

Og er du utholdende nok, nekter alt så blir du ufør til slutt likevel.

 

Anonymkode: e5567...512

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei. Det er ikke samfunnet sitt ansvar å forsørge deg. Det er ditt ansvar! Og her ligger mye av misforståelsen/problemet. Mange later til å tro at det er «samfunnet» sin oppgave å gi folk inntekt.

Sammenligningen med artister og andre som har mistet inntekt ifm korona er helt absurd. Staten har (gjennom smitteverntiltak) fratatt enkelte grupper mulighet til å tjene penger. Derfor kompensasjonen

Anonymkode: f3119...a5d

Her er det du som har misforstått. I Norge så ER det samfunnet sitt ansvar å sørge for at de som ikke klarer seg selv har inntekt. Dette har Norge valgt gjennom å ha velferd. At folk som ikke har evne til å forsørge seg selv skal ha hjelp fra samfunnet/staten er faktisk nedfelt i lovverket vårt.

Anonymkode: 65152...f4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det provoserer en del mennesker fordi det er mange som jukser. Bare en generasjon tilbake ville ikke psykisk sykdom blitt akseptert som fravær eller annen sykdom. I dag er det veldig vanlig. 

Det provoserer fordi det er nesten umulig å oppdage.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kritisere uføre for at de får penger utbetalt blir feil. Kritikken må rettes mot politikerne som har satt i system noe som ikke fungerer så godt som det var tenkt. Systemet er vanskelig å forbedre da det koster så mange stemmer ved politiske valg. Politisk makt prioriteres alltid foran hva som er best for Norge og nordmenn.

Anonymkode: 9176a...a14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lov å være livsnyter når man har uføretrygd var det noen som skrev. For meg er å nyte livet bare å gå ut i sola når det er fint vær, se på noe fint, eller kose med katten. Skal jeg ikke ha lov til det fordi jeg er ufør? 

Man trenger ikke bruke masse penger for å være livsnyter.

Anonymkode: 66722...19d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ikke rart flere enn før er uføre når man skal ha utdanning gjerne master i alle slags type jobber. Og med hull i CV er det ingen som vil ansette deg. Man faller utenfor sammen og lever på trygd fordi du får ingen jobb. Samme om man har sykdom og trenger tilrettelegging, det vil heller ingen arbeidsgivere ha.

Anonymkode: b6d3e...2da

Syntes alle uføre fortjener er bra liv, virkelig!

MEN et problem er vel også at mange av de unge som vil ha jobb ikke tar hva som helst. Man kan vel jobbe med renhold, i barnehage, som skoleassistent, i klesbutikk, på cafe, på pleiehjem, kjøre buss/taxi, være Fodoora-bud etc. uten master, men tror ikke folk tar hva som helst gitt.. Da er det bedre med NAV.. Trist og dumt for de som ødelegger for alle andre med slike holdninger. Kjenner selv en som sier han ikke gidder å jobbe hvis han ikke får akkurat den lønnen han vil ha, da går han heller på NAV. Sånt syntes jeg er veldig leit..

Anonymkode: 0ac8b...e23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten.2.0 skrev (17 minutter siden):

Nope.

Der tar du feil. Dette vet jeg fra nær familie... JO, det går fint å bli ufør uten annet en legeerklæringer, du må bare få legene med fetest  stempel til å gå god for sykdommen din. 

Anonymkode: e5567...512

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Medisinen har også utviklet seg til å oppdage mange skavanker tidligere (f.eks downs) slik at færre blir født med dette nå enn tidligere. Det er ikke her økningen har vært størst. 

Anonymkode: 38989...354

I dag ja, men dette påvirker da ikke antallet arbeidere/ uføre nå. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det livet, og den situasjonen man selv legger frem under evalueringen for å få uføre, bør reflekteres i det livet man har etter man blir ufør. Er det for stort sprik der, så er det grunn til å lure på motivene. Vanskeligere enn det er det ikke.

Et "verdig liv" er ikke bare å gjøre alt man vil heller. Det er sikkert mange utslitte i jobb som kunne ønske de hadde tid til andre ting.

 

 

Anonymkode: e23e4...6d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1. uføre skal få lov til å kose seg og unne seg det de vil. 
2. det skal alltid lønne seg å jobbe. 
 

jeg tror ofte at friske mennesker ikke alltid forstår at det lille sosiale eller den aktiviteten en ufør person gjør i løpet av en uke er akkurat det de får gjort den dagen eller uken. 
det er mange som jobber og det er helt vanlig å være sliten etter en arbeidsuke og ikke ha overskudd til å gjøre noe i helgen eller om kvelden. Problemet er jo rett og slett at mange mener og tror at det overskuddet uføre har burde vært brukt til arbeid og ikke bare fornøyelse. 

Anonymkode: 731a7...17c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det virker som at noen uføre kommer i en forsvarsposisjon og jeg lurer på hvorfor det? Er man reelt ufør har man ingen ting å forsvare og kan være takknemlig for å bo i landet med best velferdsytelser. Er det de uføre som innerst inne vet de egentlig kan ha en jobb som føler seg litt truffet?

Anonymkode: b5172...65d

Selvfølgelig må vi gå i forsvarsposisjon når noen får vite at vi er uføre! Folk angriper oss jo her inne og mener at vi lyger og at siden vi var på en liten fjelltur i går så kan vi umulig være så syke som vi skal ha det til... at vi ligger utslitte og fulle av smerter i sengen i dag har ingen betydning, for holdningene til veldig mange her inne er at om du kan gå på en liten fjelltur, ja, da kan du jobbe, uansett! Her blir vi latterliggjorde og hengt ut om vi oppretter en tråd fordi vi er spente på om vi får søknaden innvilget eller fordi vi har lyst til å fortelle noen at ja, vi ble faktisk hørt og søknaden gikk igjennom! Om en som har fått søknaden sin innvilget er glad og skriver det her inne, ja, da er det rett i galgestokken med en gang... Har vi me, fibromyalgi eller andre usynlige sykdommer, ja, da blir vi ledd av og kalt hypokondere og løgnere, for de sykdommene er ikke ekte og de sitter kun i hodene på oss og det vi forteller om av plager og symptomer, det er visst bare noe vi har diktet opp...

Så jo, her må vi forsvare oss! Det hjelper ikke at vi lever i Norge når det er så mange som har slike holdninger ovenfor og mot uføretrygdede... og jeg skulle gjerne ha postet dette under nicket mitt, men sist jeg gjorde det i en tråd om uføretrygdede så fikk jeg så ørene flagret...

Anonymkode: 2d738...6dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig må vi gå i forsvarsposisjon når noen får vite at vi er uføre! Folk angriper oss jo her inne og mener at vi lyger og at siden vi var på en liten fjelltur i går så kan vi umulig være så syke som vi skal ha det til... at vi ligger utslitte og fulle av smerter i sengen i dag har ingen betydning, for holdningene til veldig mange her inne er at om du kan gå på en liten fjelltur, ja, da kan du jobbe, uansett! Her blir vi latterliggjorde og hengt ut om vi oppretter en tråd fordi vi er spente på om vi får søknaden innvilget eller fordi vi har lyst til å fortelle noen at ja, vi ble faktisk hørt og søknaden gikk igjennom! Om en som har fått søknaden sin innvilget er glad og skriver det her inne, ja, da er det rett i galgestokken med en gang... Har vi me, fibromyalgi eller andre usynlige sykdommer, ja, da blir vi ledd av og kalt hypokondere og løgnere, for de sykdommene er ikke ekte og de sitter kun i hodene på oss og det vi forteller om av plager og symptomer, det er visst bare noe vi har diktet opp...

Så jo, her må vi forsvare oss! Det hjelper ikke at vi lever i Norge når det er så mange som har slike holdninger ovenfor og mot uføretrygdede... og jeg skulle gjerne ha postet dette under nicket mitt, men sist jeg gjorde det i en tråd om uføretrygdede så fikk jeg så ørene flagret...

Anonymkode: 2d738...6dd

Det har jo blitt veldig politisk korrekt i Norge å være uføretrygdet da. Tror mange blåser ut ting på kg som de ikke kan si til noen ellers. Tror dette gjelder det meste egentlig, ikke bare uføre.

Anonymkode: 38989...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Snakker vi før eller etter skatt her? 
 

Vi har en bekjent som er ufør, som klager voldsomt over lav utbetaling. Så viser det jo seg at vedkommende betaler tilnærmet ingenting i skatt, og får dermed utbetalt mer eller mindre tilnærmet det samme som mannen min gjør som tømrer med 16 års annsenitet. Vedkommende har aldri arbeidet en dag i sitt liv. Det er klart at vi mener vedkommende skal leve et verdig liv, men skal det ikke lønne seg å jobbe? Og min mann klager ikke på lønna. Da er det ironisk at han som er ufør og har aldri vært yrkesaktiv gjør det. Er også klar forventning om at vi stiller opp og punger ut. 

Anonymkode: 427c4...fe8

Pisspreik. En person som aldri har jobbet en dag i sitt liv får minstesats, og hvis denne satsen er like høy som lønna til din tømrer mann med 16 års erfaring så må mannen din bytte firma. Med så lav lønn blir han grovt utnyttet der han er. Eller så jobber han ikke 100%. 

Anonymkode: 65152...f4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...