Gå til innhold

Hvorfor provoserer det andre om uføre har et «verdig» liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes NAV og helsevesenet fremstilles veldig negativt!

Anonymkode: 75dc9...2a3

NAV og helsevesenet fungerer utmerket til de oppgavene de vil fungere utmerket. Blir man alvorlig syk som ung, er det svært lite som er tilpasset det. Spesielt om det er litt diffust, som kroniske smerter, ME osv.

Har selv fått noen heftige komplikasjoner etter skader, med kroniske smerter. Ene året var jeg sengeliggende, og siden jeg er såpass ung får jeg ikke smertelindring, og helsevesenet har gått tom for utredninger. Kombinert med det helvete NAV stelte i stand - og fortsatt stiller i stand - framstod det hele som et system ment for friske mennesker. Altså både NAV og helsevesenet som helhet. Pasientreiser mente, forresten, at jeg skulle gå i 2.5km, og bytte kollektivtrafikk fem ganger og bruke 6t på det som vanligvis tar med 50 minutter med bil.

Det var en natt jeg satt med kjøkkenkniven, som jeg nettopp hadde kvesset, og hvilte knivseggen over området med den mest intense smerten. Tenkte at om jeg skjærer hele faenskapen opp, så kanskje de kan finne ut av noe mer.

Deretter var det å ta et nøkternt regnestykke: Hvor mye smerte er livet verdt. Kom fram til at jeg burde leve i 30 år til, og det skal jeg klare.

Heldigvis har jeg en utdannelse og arbeidserfaring som tillater meg å jobbe hjemmefra, samt har pandemien vist oss at flere jobber kan gjøres hjemmefra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke la dere provosere av disse nettmennene som skriker høyes om urettferdighet. De vil selv gjerne få trygd og hater syke som kan gå hjemme mens de selv må jobbe. Veldig synd i dem og tror de sliter litt psykisk når de går så opp i dette. Plager dem på innsiden til de en dag sprekker.

Det er tydeligvis noe som plager dem , for de vises i hver en uføretråd har jeg fått med meg.

Når de er så opptatte av akkurat dette, er det noe som skurrer om deres egen helse, psykisk. Skal ikke tillegge noen noe diagnose, men det kan ikke være enkelt å pines så av at syke folk får trygd. ❤️ Håper dere finner fred og får hjelp ❤️

 Karma kan komme også, og da er det ikke enkelt å gå tilbake på det dere har sagt. Særlig når det  kanskje er dere som ligger der og mottar trygd. Tror det er lettere å mistenke og henge ut, når man selv ikke er i samme situasjon.

Blir dere selv invalide eller stekt psykisk syke vil dere garantert skamme dere over tankegangen dere har hatt før.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette kan jeg skrive under på.

Selv om jeg kan fremstå som veldig oppegående i mine innlegg her, så er fakta at jeg har vurdert denne utveien altfor mange ganger hittil i mitt liv. Jeg er fortsatt her, og det har jeg kun meg selv å takke for. For selv om flere i helsesektoren vet, er det ingenting de har tilbydd av noen form for hjelp eller støtte. Jeg forstår derfor meget godt at mange velger å ta den utveien til slutt.

Den psykiske og emosjonelle belastingen ved å være syk er stor, som ufør blir den enorm. Det tror jeg ikke de som kritiserer uføre  hytt og pine virkelig forstår.

Anonymkode: fde23...b9d

Nei, selvsagt forstår de ikke. Jeg forsto det ikke selv heller når jeg enda var frisk, og ikke minst ung. Det var umulig å forestille seg kronisk sykdom når det værste jeg hadde opplevd var halsbetennelser og lignende. 

De som prater om denne naboen og vennen de mener snylter - de har en umoden og grunn tankegang. Slik jeg hadde da jeg var i begynnelsen av tyveåra. 

Jeg har MS. Og jeg har en bekjent med MS på FB. En dag så stakk det i meg. Hen hadde lagt ut så flotte bilder av sitt liv. Jeg ble misunnelig. Min mann spurte meg hva jeg var misunnelig på. - Hens flotte liv, og helsa, sa jeg. Og han sa som sant var at jeg vet jo godt at det ikke er slik. Hen har sine ting jeg ikke kjenner til. Det er posering på Facebook, og jeg har også fått folk som er syke til å føle seg dårlig ved å vise alt for positive bilder, av en fasade. 

Jeg forstår jo til dels disse som trur det er omfattende svindel med uføretrygd. Men jeg har vært i prosessen to ganger. Ved attføring fikk jeg sparken, og NAV ville uføretrygde meg. Jeg klarte å unngå det.  På AAP var det stikk motsatt. Så ved regjeringsskifte og med år som har gått, har det blitt mye tøffere. 

Jeg tror det er en del eldre mennesker her inne som ikke har tatt til seg at NAV er noe annet nå enn hva det var for bare 10 år siden. Og kanskje også yngre som ikke er særlig oppdaterte. Og selvsagt, idiotene, sosiopatene og trolla. 

De eldre bryr jeg meg ikke om. Men de lavtlønte og uutdanna bør lytte nøye når vi uføre snakker om hva som KAN vente de. 

For arbeidsgiver skyver deg ut, eller helsa stopper deg, og Staten ved NAV gir deg mye motstand. 

Denne tråden er triste saker. Slik som påstander om at psykisk sykdom ikke er så ille. 

Jaja, dette er heldigvis KG. Jeg kan heldigvis logge av drittpraten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa

Jeg skal gi meg i denne tråden nå. 

Jeg har Multippel Sklerose. På møte med fastlege og NAV ba saksbehandler prøve litt til. Fastlege sa rett ut at han fryktet for mitt liv. Men jeg ble utstyrt med sovepiller og benzo (3 ganger om dagen), og skulle prøve litt til. 

Den siste dagen i mitt liv jeg var på jobb hadde jeg et 12 timers langt angstanfall. Jeg gråt og gråt, og klarte ikke stoppe. Jeg husker heldigvis ingenting av det, men jeg skar opp hele underarmen min. Jeg traff heldigvis ingen viktige årer. NAV kom hjem til meg. Der lå jeg i senga med PC og jobbtelefon, med bleie på meg og en stor bandasje på armen (jeg ble sydd). Jeg var utmagret og jeg skalv hele tiden. Jeg var lyssky og klarte ikke å snakke i hele setninger. Da ble uføretrygd innvilget. 

Jeg lå syk ett helt år etterpå. Nå etter 2 år har jeg det ok. Men jeg har slutta å poste på fb og snap. For folk stikker meg, og spør meg om jeg ikke skal jobbe litt igjen. Jeg er redd det tipper over for meg, og så drar jeg opp ermet og viser hvor ille det nesten bar. 

Jeg har ingen psykiske diagnoser. Jeg ble bare presset helt til kanten. 

Takk for meg og god jakt videre på de uføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Her er det du som har misforstått. I Norge så ER det samfunnet sitt ansvar å sørge for at de som ikke klarer seg selv har inntekt. Dette har Norge valgt gjennom å ha velferd. At folk som ikke har evne til å forsørge seg selv skal ha hjelp fra samfunnet/staten er faktisk nedfelt i lovverket vårt.

Anonymkode: 65152...f4b

Ja så lenge du ikke har egne verdier og det kalles sosialstønad, for å få uføretrygd må du vel være syk? Uføretrygden skal ikke fange opp rubbel og bit av mennesker uten jobb. 

Anonymkode: 863cf...d90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (8 timer siden):

NAV og helsevesenet fungerer utmerket til de oppgavene de vil fungere utmerket. Blir man alvorlig syk som ung, er det svært lite som er tilpasset det. Spesielt om det er litt diffust, som kroniske smerter, ME osv.

Har selv fått noen heftige komplikasjoner etter skader, med kroniske smerter. Ene året var jeg sengeliggende, og siden jeg er såpass ung får jeg ikke smertelindring, og helsevesenet har gått tom for utredninger. Kombinert med det helvete NAV stelte i stand - og fortsatt stiller i stand - framstod det hele som et system ment for friske mennesker. Altså både NAV og helsevesenet som helhet. Pasientreiser mente, forresten, at jeg skulle gå i 2.5km, og bytte kollektivtrafikk fem ganger og bruke 6t på det som vanligvis tar med 50 minutter med bil.

Det var en natt jeg satt med kjøkkenkniven, som jeg nettopp hadde kvesset, og hvilte knivseggen over området med den mest intense smerten. Tenkte at om jeg skjærer hele faenskapen opp, så kanskje de kan finne ut av noe mer.

Deretter var det å ta et nøkternt regnestykke: Hvor mye smerte er livet verdt. Kom fram til at jeg burde leve i 30 år til, og det skal jeg klare.

Heldigvis har jeg en utdannelse og arbeidserfaring som tillater meg å jobbe hjemmefra, samt har pandemien vist oss at flere jobber kan gjøres hjemmefra!

Uff, hva kommer smertene av, hva har skjedd?

Anonymkode: c48bd...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Uff, hva kommer smertene av, hva har skjedd?

Anonymkode: c48bd...cb8

Og får du ikke smertelindring fordi du er for ung ???

Anonymkode: 75dc9...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tror du de gjør utenom den lille kaféturen, turen osv da? Det er jo imellom dette mesteparten av tiden ligger. 
 

Man kan bli ufør av mange grunner. Mange styrer hverdagen sin nettopp ut i fra formen og helsen. Noe som ikke er like lett i en jobb. Man kan ikke dra på jobb to- timers tid en onsdag man føler seg i form, også dra hjem igjen. Slik man gjør med å for eksempel dra på kafé. Dette er heller ikke spesielt krevende. Selv et barn klarer da å spise en muffins på kafé. Ikke en veldig stor prestasjon akkurat. 

Anonymkode: 68e36...fee

1. Jeg skrev om at man lå ut i mange dager i strekk, det kjenner jeg ingen som gjør. Om de ligger i 5-6 timer i strekk ja det regner jeg da virkelig med. Ellers er det mye man får sett via snapchat, insta og facebook. Tidligere hytteturer og utenlandsreiser har ikke vært noe problem.

2. Jeg var samboer med eksen. Jeg vet alt om hverdagen takk. Det er en grunn til at vi ikke er sammen lengre..

Anonymkode: 38989...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

1. Jeg skrev om at man lå ut i mange dager i strekk, det kjenner jeg ingen som gjør. Om de ligger i 5-6 timer i strekk ja det regner jeg da virkelig med. Ellers er det mye man får sett via snapchat, insta og facebook. Tidligere hytteturer og utenlandsreiser har ikke vært noe problem.

2. Jeg var samboer med eksen. Jeg vet alt om hverdagen takk. Det er en grunn til at vi ikke er sammen lengre..

Anonymkode: 38989...354

Så det er om å gjøre å være dårligst eller hva? Poenget med at noen får uføretrygd er jo at de ikke klarer å jobbe da. Ikke hvor lang tid man må hvile etter å ha gjort ting, eller om man orker å dra på kafé en gang i blant. Tviler på at arbeidsgivere vil ansette noen for å sitte å drikke kaffe også... 

Anonymkode: 68e36...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (3 timer siden):

Her er det svart på hvit hvor enkelt det er å bli ung ufør:https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7Km9WK/mange-faar-trygd-paa-18-aarsdagen

Det gjør det ikke. Her står det nettopp om folk som sliter med lærevansker. Og at man mangler et nasjonalt tilbud for denne gruppen. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjør det ikke. Her står det nettopp om folk som sliter med lærevansker. Og at man mangler et nasjonalt tilbud for denne gruppen. 

Anonymkode: 68e36...fee

Det står at pga lærevansker så får de uføretrygd, og noe så enkelt som praksisplass så vips kan man jobbe likevel, sykt land vi bor i

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enmanelskeråhate skrev (57 minutter siden):

Det står at pga lærevansker så får de uføretrygd, og noe så enkelt som praksisplass så vips kan man jobbe likevel, sykt land vi bor i

Er ikke så lett som tror :) 

Anonymkode: b6d3e...2da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er ikke så lett som tror :) 

Anonymkode: b6d3e...2da

Hva vet jeg, er det det står nå da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (1 time siden):

Det står at pga lærevansker så får de uføretrygd, og noe så enkelt som praksisplass så vips kan man jobbe likevel, sykt land vi bor i

Hvis det er så enkelt, hvorfor får ikke alle med lærevansker tilbud om dette da? Det står jo at man ikke har dette tilbudet for alle enda, men at det bør jobbes med. Dette er snakk om tilrettelegging for elever med diverse diagnoser vet du. I utgangspunktet skal alle ha rett på tilrettelegging ved behov i Norge etter loven, men dessverre så er vi visst ikke der enda. Og det viser jo artikkelen din helt tydelig. Takk for at du delte den! Jeg nevnte jo faktisk lærevansker tidligere i tråden. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

1. Jeg skrev om at man lå ut i mange dager i strekk, det kjenner jeg ingen som gjør. Om de ligger i 5-6 timer i strekk ja det regner jeg da virkelig med. Ellers er det mye man får sett via snapchat, insta og facebook. Tidligere hytteturer og utenlandsreiser har ikke vært noe problem.

2. Jeg var samboer med eksen. Jeg vet alt om hverdagen takk. Det er en grunn til at vi ikke er sammen lengre..

Anonymkode: 38989...354


Jeg ble nylig liggende hjelpeløs i fire dager, fordi jeg ble overrakt til å presse meg ut for å handle selv en fredag - for ‘du har jo så godt av å komme litt ut’.

Jeg hadde på meg de samme klærne i fire dager, fordi jeg ikke klarte å hverken kle av meg eller få på annet tøy. Alle de få kreften jeg hadde måtte brukes til å komme på do, og hente kjeks og vannflaske til å overleve dagene i mørket. Ikke tålte jeg vekten av dyna heller.

Men - jeg ser jo ok ut, de få timene jeg var utenfor huset.

Anonymkode: 8c487...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...