Gå til innhold

Hvorfor provoserer det andre om uføre har et «verdig» liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jullen skrev (6 timer siden):

Dersom vi har en jobb vi selv blir slitne av og kanskje mistrives med i perioder, så kan vi nok kjenne på en slags misunnelse av dem som har muligheten til å slippe de harde forventningene en jobb kan gi og og all den friheten de får. I tillegg til å kunne overleve med en mindre eller moderat slum fra staten til å klare seg greit med de rette prioriteringer. Tror dermot misunnelsen ligger mest blant dem med skjulte sykdommer. Hos dem som gjør alt de kan for å vise verden at de har det topp og klarer det meste av slik som andre klarer i livet forøvrig. Og kanskje mer til. Sosiale medier er med å trigge frem dette. Der handler jo det meste om å vise alle de flotte delene av livet sitt. Også hos de uføretrygdede. Det provoserer noen. Men igjen, aller mest handler det om misunnelse. Tror få hadde latt seg provosere om en syk uføretrygdet sparte seg for å skryte av ‘det perfekte livet sitt’. Og vi visste at vedkommende slet. Enten med sterke smerter i hverdagen eller var sengeliggende store deler av dagen og helt utkjørt etter en liten søndagstur eller tur i butikken. Dette er det jo derimot få syke som sutrer og klager over i sosiale medier.

Så syke bør heller klage i sosiale medier, over smerter og utmattelse? Var jo mange her som mente at uføre klagde for mye da. Hva blir det til egentlig? Og når ble det vanlig å poste masse negative ting på sosiale medier. Ingen arbeidere som poster at de et slitne etter jobb, at de har mistet jobben, blitt satt i permisjon eller lignende. Sykdom og helse er jo også ganske privat. Bør man begynne å legge ut om aborter i sosiale medier og? Eller er det bare uføre du mener skylder å blottlegge seg? 
Hvorfor mener du de trenger å forvare seg? Og at det er din jobb å vurdere om de er syke nok? Har du ikke nok med ditt eget liv? 
 

Når folk detter ut av jobb mister de også mye sosialt. Så det er nok derfor mange fort tyr til sosiale medier. Ikke for å «skryte». Men kanskje de er litt stolte over den lille tingen de har greid, som sannsynligvis har kostet dem mye. Tror ikke det er noen sykdommer man blir bedre av å bare holde seg hjemme. 
 

Blir det virkelig bedre om uføre kutter ut å legge ut positive ting de gjør på sosiale medier og slutter å snakke om hyggelige ting de gjør? Men heller fokuserer på sykdom og plager de har både på sosiale medier og når de møter folk? Er det egentlig så interessant å høre om andres helseproblemer? Og gir det noen god stemning? De syke har sannsynligvis mer enn nok med plagene sine i hverdagen, og tar dette med lege og behandler. De ønsker vel ikke at alt skal handle om sykdom. De er mennesker de og! 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er jo ikke de som er syke som bør og skal ha en sikkerhet i en levelig trygd.

Problemet er alle som utnytter systemet og som egentlig kunne jobbet.  

Noen poster her inne på KG feks hvor en yngre jente lurer på om man mister trygden hvis man jobber for mye, veninnen som var trygdet skulle jobbe en lengre periode 9-12 mnd for å legge opp litt penger så hun kunne reise mer fremover. TS lurte på om hun kunne gjøre det samme uten å tape på det i forhold til trygden sin: hvor syk er man da tror dere?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar enkelte blir sure fordi de dikter opp en forestiling av hvordan de skal se ut, og så blir forestilingen brutt.

Ergo blir underholdningen tatt fra dem, eller noe slikt.

"Hvem skal jeg da føle meg bedre enn ...????? ÅÅÅååå!"

Anonymkode: fc07a...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller ikke syk, jeg spiller frisk. Dessverre blir jeg raskt gjennomskuet. Kroniske smerter gjør at jeg ikke beveger meg så grasiøst som jeg gjerne ville gjort. Kronisk dårlig balanse som følge av tøffe cellegiftkurer gjør at jeg ikke kan gå ned en trapp hvis den ikke har rekkverk. Kronisk mangel på energi gjør at jeg må leie vaskehjelp. Det gjør også at jeg ikke kan invitere venner på middag. Likevel prøver jeg å spille frisk, og de dagene jeg ikke klarer det, holder jeg meg hjemme. 

Anonymkode: ff68c...58f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nmus skrev (14 timer siden):

Jeg blir provosert over at vennene KREVER at jeg skal stille opp 100% ETTER jobb, når de selv har brukt hele dagen på å IKKE jobbe! Har det bedre uten sånne uføre tapere.

Kostholdet mitt er sunt og MEGET bra, nettopp fordi jeg jobber og har råd til det.

Omskolering kan jeg ikke få, fordi jeg ikke har vært langtidssykemeldt (over et år) fra en krevende jobb, men valgt å heller klare jobben.

Omskolering er ikke noe man bare får slengt etter seg! Det er ikke for hvem som helst. 
Og ja, jeg trener, men jeg skal jo helst ikke trene, for den dyrebare tiden skal jeg visstnok bruke på de uføre tapervennene mine...

forstå det den som kan.

Tviler på at vennene dine krever av deg. Du virker bare som en bitter person, stakkars vennene dine. Utrolig at de orker være venn men en så fordomsfull person! 

Anonymkode: 668df...e38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Antar enkelte blir sure fordi de dikter opp en forestiling av hvordan de skal se ut, og så blir forestilingen brutt.

Ergo blir underholdningen tatt fra dem, eller noe slikt.

"Hvem skal jeg da føle meg bedre enn ...????? ÅÅÅååå!"

Anonymkode: fc07a...1d1

Skjønner litt at man må føle seg kjip selv om man ikke en gang får til ting som en ufør klarer, selv om man er frisk. Hva mangler man da. Sikkert der denne frustrasjonen kommet fra, når folk innser at det er dem selv som ikke klarer å leve livene sine på noen bra måte. Til tross for at de ikke er syke en gang. 
 

Har til og med møtt folk som jobber som finner på diagnoser de har, for å sette seg over uføre.  «Jeg har jobb- ME jeg»🤣 Altså at personen påstår h*n bare orker å jobbe. Men dette er jo selvsagt ikke sant heller. Men misfornøyd med seg selv og eget liv er nok riktig. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er vel ikke kvalifisert til uføretrygd kun fordi du ikke passer til å studere og ikke får en jobb. Er det en diagnose også nå? Da må man vel egentlig leve på sosialen eller andre?

Anonymkode: 863cf...d90

Du vet det er mange sykdommer som gir kognitive problemer, og også lærevansker? 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer an på hva du mener med et verdig liv. Det som provoserer mer er antall uføre. Enten så har nordmenn generelt bare dårlig helse, mange traumer og mye me, ellers så må man jo tenke seg at noe annet ligger bak. Dessverre er det nok denne statistikken som gjør at mange blir lei av å betale skatt for å bla. Dekke uføretrygda til over 10% av befolkningen. Og ja, det føles ikke riktig. 

Anonymkode: 863cf...d90

For meg er det dette som AB skriver her som provoserer/bekymrer meg mest. Og så er det selvfølgelig litt misunnelse inne i bildet når man ser hverdagen til flere som slettes ikke er så ille. Mange uføre har det verre enn arbeidstakere og mange har et mer behagelig liv som er bedre enn arbeidstakere sitt. Det er siste gruppen som folk (inkl. meg selv) har en tendens til å fokusere på. Nettopp fordi det føles urettferdig.

Å forlate landet er ikke å anbefale dersom man er misfornøyd med utviklingen her. Vi må bruke stemmen vår og stemme på partier som har en bærekraftig handlingsplan for den stadig økende mengden uføretrygdede. 

Anonymkode: 38989...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Guest Nmus said:

Jeg blir provosert over at vennene KREVER at jeg skal stille opp 100% ETTER jobb, når de selv har brukt hele dagen på å IKKE jobbe! Har det bedre uten sånne uføre tapere.

Kostholdet mitt er sunt og MEGET bra, nettopp fordi jeg jobber og har råd til det.

Omskolering kan jeg ikke få, fordi jeg ikke har vært langtidssykemeldt (over et år) fra en krevende jobb, men valgt å heller klare jobben.

Omskolering er ikke noe man bare får slengt etter seg! Det er ikke for hvem som helst. 
Og ja, jeg trener, men jeg skal jo helst ikke trene, for den dyrebare tiden skal jeg visstnok bruke på de uføre tapervennene mine...

forstå det den som kan.

Tror du har en litt annen definisjon på venn enn resten av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det slik at folk mener vi ikke skal ha noe verdig liv? Det virker jo nesten slik når man leser i kommenterene i ulike tråder her inne. Mange mener man bruker uføretrygden for alt det er verdt om man går ut på fest. Kjøper seg noe fint i blandt når man har litt mer til rådighet. Kanskje en sjelden gang ha råd til å reise på en ferie en helg og ligge på hotell. 

 

Neida. Her skal man bare være så takknemlige og bare holde tåta og ligge hjemme og lide i stedet. «Du er jo ikke syk når du er ute på fest». «Du ser jo ikke syk ut»...

 

NÅ MÅ FOLK SE TIL Å LÆRE SEG AT DET IKKE BARE ER FYSISK SYKDOM SOM ER GRUNNLAG TIL UFØRETRYGD. 

Usynlige psykiske sykdommer er en reell ting og som må tas like alvorlig. 

Hadde en person med jobb klaget over dårlig lønn på 30 tusen så hadde folk forstått vedkommende. Men en ufør på bare 16 tusen i mnd hadde fått kjennepreken for alt det er verdt! 
Er jo ganske urettferdig egt når gjennomsnittlønnen til nordmenn er på rundt 40 tusen i mnd.

Anonymkode: b6d3e...2da

«Urettferdig» at folk som bruker 40+ timer i uken på å jobbe, bidra til samfunnet, ikke får like mye tid med familien, som bidrar med skattepenger (slik at 10% - TI PROSENT!!) kan tillate seg å være uføre (langt over normalen sammenlignet med andre land), har mer utbetalt enn deg? Hvilken verden lever du i egentlig?   Du skal være drit takknemlig for at noen setter penger inn på kontoen din hver måned. Hva hadde du egentlig gjort om du bodde i USA? Hadde du bodd på gaten og tigget fordi du har så store psykiske problemer?  Tipper du hadde klart å finne ett eller annet som ga deg noen kroner i mnd. 
 

Tror mange av oss har problemer med uføretrygdede fordi 

1) det er ALT FOR MANGE på uføretrygd, som gjør det vanskelig å ta sykdommene deres seriøst; og 

2) det er veldig vanskelig å tro på at det ikke finnes en eneste jobb der ute som du ikke klarer å gjøre. Kan du ikke ta et nettkurs i webdesign og lage hjemmesider fra sofaen? Er det virkelig INGENTING du klarer å gjøre, ikke engang 50%?  I såfall er det litt rart at du klarer å gå på fest ja. 

Anonymkode: a0d30...673

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe veldig smålig og stakkarslig over de som faktisk misunner uføre.  De må tydeligvis ha et nitrist liv selv. 
 

Nå vil det alltid være folk som har det bedre enn en selv. Folk som har bedre råd, høyere utdanning, reiser på finere ferier, har flottere hus osv. Men i stedet for å misunne disse, så misunner vi syke uføre. «Buhu, uføre gjøre så mye mer enn andre, snufs snufs. Verden er urettferdig». 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skjønner deg og er forsåvidt enig i det. Men jeg forstår at arbeidstakere med helseplager som står i tunge yrker med hardt arbeidspress, underbemanning og dårlig arbeidsmiljø noen ganger kan bli misunnelige på de som kan få ta livet i eget tempo

Anonymkode: a2fb8...fb2

Men, vi kan jo ikke ta livet i eget tempo, ikke jeg i hvert fall, livet mitt ble endret fra 100km/t til gangfart på kort tid hvis det gir mening? Jeg hater å leve livet mitt i gangfart, når jeg ikke ønsker det, men det er dessverre ikke opptil meg å bestemme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

«Urettferdig» at folk som bruker 40+ timer i uken på å jobbe, bidra til samfunnet, ikke får like mye tid med familien, som bidrar med skattepenger (slik at 10% - TI PROSENT!!) kan tillate seg å være uføre (langt over normalen sammenlignet med andre land), har mer utbetalt enn deg? Hvilken verden lever du i egentlig?   Du skal være drit takknemlig for at noen setter penger inn på kontoen din hver måned. Hva hadde du egentlig gjort om du bodde i USA? Hadde du bodd på gaten og tigget fordi du har så store psykiske problemer?  Tipper du hadde klart å finne ett eller annet som ga deg noen kroner i mnd. 
 

Tror mange av oss har problemer med uføretrygdede fordi 

1) det er ALT FOR MANGE på uføretrygd, som gjør det vanskelig å ta sykdommene deres seriøst; og 

2) det er veldig vanskelig å tro på at det ikke finnes en eneste jobb der ute som du ikke klarer å gjøre. Kan du ikke ta et nettkurs i webdesign og lage hjemmesider fra sofaen? Er det virkelig INGENTING du klarer å gjøre, ikke engang 50%?  I såfall er det litt rart at du klarer å gå på fest ja. 

Anonymkode: a0d30...673

Hvordan i allverden klarer du å jobbe 40+ timer i uken, og ikke få inn mer enn mellom 12-18.000?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er uføre på ordentlig og folk snylter til seg uføretrygd. Slik er det bare.

Anonymkode: 773e8...932

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra min begrensede oversikt ...

Jeg vet at enkelte på 80 og 90-tallet mottok uføretrygd relativt enkelt. Som for eksempel at bedrifter som gikk konkurs innenfor næringer som i dag nesten er borte. Type fabrikker og lignende privateide bedrifter i f. eks. Otta og slike "fjerne" strøk. Var lett å gi dem uføretrygd.

Men de som får uføretrygd i dag må jammen bevise først at de "ikke fungerer", det er ikke slik at den lokale Kiwien blir lagt ned og dermed får uføretrygd.

I så fall er det muligens dagens 50-60-70-åringer som har fått det "lett", muligens enkelte i 40-årene som fikk den helt i begynnelsen av karrieren sin rundt 2000-tallet og årene før. Ikke dagens 20 og 30-åringer.

Er ikke noe fett å være uføretrygdet.

Får jo heller være glad for at vi lever i et land hvor vi alle sammen slipper å bli satt på gaten, tigge på gaten. Dessuten er de jobbene allerede tatt av diverse rumenere og lignende.

Lenge siden jeg så en norsk tigger, og de tigget aldri for moro skyld, fordi det var så kult å sitte der ... Da var det lettere å få empati også, fremfor når det blir kvantitet i tiggerne som tigger på rullering.

 

Anonymkode: fc07a...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Muskath said:

Jeg tror ikke det provoserer folk at uføre har et «verdig» liv. Jeg tror det bekymrer folk at det blir flere og flere uføre i Norge i forhold til andre land. Og at det er så mange unge mennesker som ikke kan stå i vanlig jobb. 

Men da er jo folk, vel, dumme. Norge har en svært høy andel yrkesaktive.

Forskjellen er at her i landet havner de som trenger det på uføretrygd. I andre land er de registrert som arbeidsledige, sosialhjelpsmottakere, eller faller helt utenfor systemet (blir tatt hånd om av familie eller blir hjemløse). Er dette bedre altså?

Anonymkode: c146a...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, Katten.2.0 said:

Hvordan i allverden klarer du å jobbe 40+ timer i uken, og ikke få inn mer enn mellom 12-18.000?

Ikke meg du siterer, men enkelte bønder og selvstendige næringsdrivende kan ligger på denne lønnen og fort jobbe over 40 timer i uken.

Anonymkode: 38989...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ut i fra min begrensede oversikt ...

Jeg vet at enkelte på 80 og 90-tallet mottok uføretrygd relativt enkelt. Som for eksempel at bedrifter som gikk konkurs innenfor næringer som i dag nesten er borte. Type fabrikker og lignende privateide bedrifter i f. eks. Otta og slike "fjerne" strøk. Var lett å gi dem uføretrygd.

Men de som får uføretrygd i dag må jammen bevise først at de "ikke fungerer", det er ikke slik at den lokale Kiwien blir lagt ned og dermed får uføretrygd.

I så fall er det muligens dagens 50-60-70-åringer som har fått det "lett", muligens enkelte i 40-årene som fikk den helt i begynnelsen av karrieren sin rundt 2000-tallet og årene før. Ikke dagens 20 og 30-åringer.

Er ikke noe fett å være uføretrygdet.

Får jo heller være glad for at vi lever i et land hvor vi alle sammen slipper å bli satt på gaten, tigge på gaten. Dessuten er de jobbene allerede tatt av diverse rumenere og lignende.

Lenge siden jeg så en norsk tigger, og de tigget aldri for moro skyld, fordi det var så kult å sitte der ... Da var det lettere å få empati også, fremfor når det blir kvantitet i tiggerne som tigger på rullering.

 

Anonymkode: fc07a...1d1

https://www.nrk.no/video/embed/226892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror mange av oss har problemer med uføretrygdede fordi 

1) det er ALT FOR MANGE på uføretrygd, som gjør det vanskelig å ta sykdommene deres seriøst; og 

2) det er veldig vanskelig å tro på at det ikke finnes en eneste jobb der ute som du ikke klarer å gjøre. Kan du ikke ta et nettkurs i webdesign og lage hjemmesider fra sofaen? Er det virkelig INGENTING du klarer å gjøre, ikke engang 50%?  I såfall er det litt rart at du klarer å gå på fest ja. 

Anonymkode: a0d30...673

Tror dette også er grunnen til de fleste ja..

Anonymkode: 38989...354

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja er det så rart an blir provosert år folk klarer å feste og henge med venner hver dag, men ikke å jobbe? 

Anonymkode: 48100...077

Er det mange uføre som gjør det? Fester hver dag? Virkelig? 

Anonymkode: 78f58...ae7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...