Gå til innhold

Hvorfor provoserer det andre om uføre har et «verdig» liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det argumenteres alltid med at uføre er sengeliggende flere dager etter fjelltur eller kaféturer. Jeg har aldri møtt en ufør som har det sånn, og jeg har møtt mange. Jeg mener ikke med dette at de ikke burde være uføre, for det er det flere av dem som absolutt burde, men dette med at de ligger langflate etterpå det tror jeg gjelder veldig veldig få. 
Selvfølgelig skal uføre få ha et verdig liv. Jeg tror ingen mener noe annet, men verdig liv betyr ikke topptur og kafébesøk hver uke. I så fall er det flere av oss arbeidsføre som lever uverdige liv også. 

Anonymkode: 41854...4e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Syntes alle uføre fortjener er bra liv, virkelig!

MEN et problem er vel også at mange av de unge som vil ha jobb ikke tar hva som helst. Man kan vel jobbe med renhold, i barnehage, som skoleassistent, i klesbutikk, på cafe, på pleiehjem, kjøre buss/taxi, være Fodoora-bud etc. uten master, men tror ikke folk tar hva som helst gitt.. Da er det bedre med NAV.. Trist og dumt for de som ødelegger for alle andre med slike holdninger. Kjenner selv en som sier han ikke gidder å jobbe hvis han ikke får akkurat den lønnen han vil ha, da går han heller på NAV. Sånt syntes jeg er veldig leit..

Anonymkode: 0ac8b...e23

Er det egentlig rart at folk ikke ønsker å fortelle den egentlige årsaken, så mye fordommer folk har da. 
 

Jeg kjenner også en som påstod at h*n var arbeidsledig i lang tid, og at personen ikke gadd å ta en hvilken som helst jobb osv. Mens egentlig hadde personen en alvorlig sykdom som h*n gikk i behandling på sykehus for. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det argumenteres alltid med at uføre er sengeliggende flere dager etter fjelltur eller kaféturer. Jeg har aldri møtt en ufør som har det sånn, og jeg har møtt mange. Jeg mener ikke med dette at de ikke burde være uføre, for det er det flere av dem som absolutt burde, men dette med at de ligger langflate etterpå det tror jeg gjelder veldig veldig få. 
Selvfølgelig skal uføre få ha et verdig liv. Jeg tror ingen mener noe annet, men verdig liv betyr ikke topptur og kafébesøk hver uke. I så fall er det flere av oss arbeidsføre som lever uverdige liv også. 

Anonymkode: 41854...4e4

Hvordan vet du det da? Observerer du de hver dag altså? Har du ikke egen jobb å fokusere på? 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan vet du det da? Observerer du de hver dag altså? Har du ikke egen jobb å fokusere på? 

Anonymkode: 68e36...fee

Jeg kjenner dem. Jeg prater med dem. Bryr meg om dem. Andre har jeg på snap, hvor dagene dokumenteres gjennom utallige bilder. Som sagt så mener jeg flere av de absolutt har behov for å være uføretrygdede. Men at de ligger langflate, det gjør de ikke. Det skal de ikke måtte heller. 

Anonymkode: 41854...4e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan vet du det da? Observerer du de hver dag altså? Har du ikke egen jobb å fokusere på? 

Anonymkode: 68e36...fee

Ikke meg du svarer men i min vennindegjeng er det et par uføre og i vår felles chat så meldes det ca. annenhver dag om noen blir med på cafe og turer og slikt så jeg kjenner heller ikke igjen denne ligger ut i flere dager-greia. Og så har jeg en eks som var ufør, var ikke noe ligge ut og hvile så mye i ettertid. Var mer det å styre egen hverdag til det man hadde lyst til. Ikke det at jeg ikke tror det finnes de som trenger det, men de er det nok veldig få av.

Anonymkode: 38989...354

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner dem. Jeg prater med dem. Bryr meg om dem. Andre har jeg på snap, hvor dagene dokumenteres gjennom utallige bilder. Som sagt så mener jeg flere av de absolutt har behov for å være uføretrygdede. Men at de ligger langflate, det gjør de ikke. Det skal de ikke måtte heller. 

Anonymkode: 41854...4e4

At de ikke skal måtte det er jeg helt enig i. Det var du som nevnte å ligge langflat, kaféturer osv 

Anonymkode: 68e36...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke meg du svarer men i min vennindegjeng er det et par uføre og i vår felles chat så meldes det ca. annenhver dag om noen blir med på cafe og turer og slikt så jeg kjenner heller ikke igjen denne ligger ut i flere dager-greia. Og så har jeg en eks som var ufør, var ikke noe ligge ut og hvile så mye i ettertid. Var mer det å styre egen hverdag til det man hadde lyst til. Ikke det at jeg ikke tror det finnes de som trenger det, men de er det nok veldig få av.

Anonymkode: 38989...354

Hva tror du de gjør utenom den lille kaféturen, turen osv da? Det er jo imellom dette mesteparten av tiden ligger. 
 

Man kan bli ufør av mange grunner. Mange styrer hverdagen sin nettopp ut i fra formen og helsen. Noe som ikke er like lett i en jobb. Man kan ikke dra på jobb to- timers tid en onsdag man føler seg i form, også dra hjem igjen. Slik man gjør med å for eksempel dra på kafé. Dette er heller ikke spesielt krevende. Selv et barn klarer da å spise en muffins på kafé. Ikke en veldig stor prestasjon akkurat. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva med alt annet skattepengene går til da? Det blir gitt store summer til artister for eksempel, og kunstere. Disse tjener også veldig mye mer enn syke folk. Hvorfor blir ikke folk provosert av dette? 

Anonymkode: 68e36...fee

Fordi de jobber mer og tjener mindre.

Ifølge Solhjell og Øien (2012) er gjennomsnittsinntekten for profesjonelle kunstnere 60 000kr i året. De fleste kunstnere har derfor andre deltidsjobber ved siden av for å få det til å gå rundt ("brødjobber", som det kalles). Just sayin, merkelig å skulle sette akkurat den yrkesgruppen opp mot trygdede sånn i og med at kunstnere er blant de som jobber mest og tjener minst.

Men når det er sagt så er det vel ganske mange som blir provosert over at skattepenger brukes på luksus som kunstproduksjon? 

Anonymkode: 67077...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man kan jo fint jobbe selv om man har psykiske vansker og PTSD? Vet du hvor mange arbeidstakere som også sliter psykisk? 
 

Og man har gjerne ikke ‘sosial angst’ som 80-åring, sånt pleier å gi seg med årene når man blir mer moden. 

Anonymkode: c34d9...b7d

Dette har du tydeligvis ikke kunnskap om. Alle har en psykisk helse (du også). Den grensen der den svekker  kognitive funksjoner og blir lammende er det bare spesialister og NAV som kan avgjøre (ikke deg). Du kan være trygg på at det har vært årevis med arbeidsutprøvinger og forsøk på å snu alle steiner for noen får ufør. Det er stor forskjell på å slite med psykisk helse og å bli arbeidsufør av den.  Dessuten har pleieavdelingene våre og hjemmesykepleien mange stillinger over hele Norge beregnet for eldre pleietrengende MED tilleggsdiagnoser innenfor psykiatrien. Dette følger en helt normal statistikk som ikke skiller seg ut fra all annen statistikk innenfor mental helse i Norge. Det er skremmende at det fremdeles finnes slike bedrevitere som deg som kommer med slike oppgulp av misunnelse og fordommer. Disse holdningene dine er et hån mot alle psykiatrikere og andre fagpersoner som har dedikert arbeidslivet sitt til et fagfelt som i aller høyeste grad er reelt. Eller mener du at alle disse bare jobber med et «liksom» fag?

Anonymkode: fe1b5...405

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om de som er så opptatt av at uføre ikke er ufør nok til å være 100% ufør osv kunne rettet energien i en annen retning..  Ta for eksempel "effektiviseringstyrraniet" i arbeidslivet. Arbeidssteder der stillinger kuttes, og de gjenværende får større press og flere oppgaver, noe som gir mer stress og større sjanse for å forverre eller utløse sykdom. Stillinger der det forventes at den ansatte skal kunne utføre et bredt utvalg av oppgaver, og det ikke er mulig å ha en ansatt som tar for seg bare noen av disse. Da jeg var i utprøving var det et par arbeidssteder der jeg absolutt kunne hatt en 30-40% stilling dersom denne muligheten var til stede, men neida. Stillingene jeg kunne hatt finnes ikke. Selv om man kunne blitt ansatt i en mindre prosent, så måtte man kunne bidra i 100% av arbeidsoppgavene. Nope. Det er bare de uføre som er late i viljen, det har ingenting med endringer i arbeidslivet å gjøre.

Anonymkode: f4a50...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Der tar du feil. Dette vet jeg fra nær familie... JO, det går fint å bli ufør uten annet en legeerklæringer, du må bare få legene med fetest  stempel til å gå god for sykdommen din. 

Anonymkode: e5567...512

Nope.

Du må også gå gjennom alt av utredelser og arbeidstrening - om det ikke er åpenbare fysiologiske problemer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Synes generelt det er provoserende når noen ikke tar ansvar for sitt eget liv. De fleste psykiske sykdommer kan man behandle slik at man når et funksjonsnivå som er tilsier at man kan jobbe, men folk er jo så opptatt av å synes synd på seg selv at de ikke har viljen til å bli frisk. For da kan de jo ikke synes synd på seg selv lenger. 

Anonymkode: 9de11...820

Herregud lol

Anonymkode: b6d3e...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (6 timer siden):

Hvordan i allverden klarer du å jobbe 40+ timer i uken, og ikke få inn mer enn mellom 12-18.000?

Tjener langt over det, selvfølgelig. Les innlegget på nytt.
 

Synes det er merkelig å føle seg urettferdig behandlet, eller i det hele tatt sammenligne utbetalingen sin som ufør, med utbetalingen fra en som jobber. 

Anonymkode: a0d30...673

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten.2.0 skrev (2 timer siden):

Nope.

Du må også gå gjennom alt av utredelser og arbeidstrening - om det ikke er åpenbare fysiologiske problemer. 

Men i alla dager.... Joda vedkommende jeg snakker om ble også utprøvd 1 dag hvor det da altså endte i "besvimelse" som ble faket. Noe vedkommende selv hevdet i ettertid.
Etter det ble det forsøk fra NAV sin side på nye tiltak som vedkommende nektet. Fikk legeerklæring på at vedkommende ikke orket utprøving. Dette var alt, joda tok noen år der også. Men det var bare venting og innhenting av uttalelser fra leger med fete stempel. Dette gidder jeg ikke å diskutere fordi dette vet jeg. 

Så nei alle må ikke gjennom arbeidstrening, og utredning kan bestå av legers uttalelser, ikke noe mer.

Anonymkode: e5567...512

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (6 timer siden):

Nei, men vedkommende jeg opprinnelig svarte er sinte på uføre fordi han selv jobber 40+ timer og tjener mindre enn 12-18.000.

Det er ikke de uføres feil at f.eks. bønder har elendig kompensasjon.

Hei det er meg du siterer. Jeg har veldig god lønn, har da ikke skrevet noen plass at jeg jobber 40 timer med luselønn. Det jeg skriver er at det er latterlig at uføre sammenligner utbetalingen med utbetaling fra en som jobber og sliter ræven av seg. Selv er jeg konsulent og jobber lett 80 timer i uken med opp mot 100 reisedøgn i året (ikke under Corona da), og det er jøvlig slitsom skal jeg si deg. Og selvfølgelig forventer jeg å ha langt høyere betaling for dette enn en som er syk. 
 

les innlegget igjen. 

Anonymkode: a0d30...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Snakker vi før eller etter skatt her? 
 

Vi har en bekjent som er ufør, som klager voldsomt over lav utbetaling. Så viser det jo seg at vedkommende betaler tilnærmet ingenting i skatt, og får dermed utbetalt mer eller mindre tilnærmet det samme som mannen min gjør som tømrer med 16 års annsenitet. Vedkommende har aldri arbeidet en dag i sitt liv. Det er klart at vi mener vedkommende skal leve et verdig liv, men skal det ikke lønne seg å jobbe? Og min mann klager ikke på lønna. Da er det ironisk at han som er ufør og har aldri vært yrkesaktiv gjør det. Er også klar forventning om at vi stiller opp og punger ut. 

Anonymkode: 427c4...fe8

Dette er bare tull. Si meg får mannen din utbetalt mindre enn 16000 kr i mnd? Dette er minstesats. 

Ingen tømrer jeg kjenner får utbetalt så lite, så du må nok sjekke fakta før du slenger med leppa.

Det er alltid noen som kaster ut høye tall for uføre uten å egentlig vite fordi de har hørt en si osv,

Har en bror som er tømrer han tjener rett under 30 000 i måneden med akkord, kan han komme over... joda, snakk om å kunne fakta. Irriterende innlegg du skriver over her.

Anonymkode: e5567...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men i alla dager.... Joda vedkommende jeg snakker om ble også utprøvd 1 dag hvor det da altså endte i "besvimelse" som ble faket. Noe vedkommende selv hevdet i ettertid.
Etter det ble det forsøk fra NAV sin side på nye tiltak som vedkommende nektet. Fikk legeerklæring på at vedkommende ikke orket utprøving. Dette var alt, joda tok noen år der også. Men det var bare venting og innhenting av uttalelser fra leger med fete stempel. Dette gidder jeg ikke å diskutere fordi dette vet jeg. 

Så nei alle må ikke gjennom arbeidstrening, og utredning kan bestå av legers uttalelser, ikke noe mer.

Anonymkode: e5567...512

Så du baserer din påstand på hva en venn fortalte? Altså at vedkommende ble utprøvd i én dag, og ellers bare hadde sin leges uttalelse for å oppnå uføre?

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei det er meg du siterer. Jeg har veldig god lønn, har da ikke skrevet noen plass at jeg jobber 40 timer med luselønn. Det jeg skriver er at det er latterlig at uføre sammenligner utbetalingen med utbetaling fra en som jobber og sliter ræven av seg. Selv er jeg konsulent og jobber lett 80 timer i uken med opp mot 100 reisedøgn i året (ikke under Corona da), og det er jøvlig slitsom skal jeg si deg. Og selvfølgelig forventer jeg å ha langt høyere betaling for dette enn en som er syk. 
 

les innlegget igjen. 

Anonymkode: a0d30...673

Haha, beklager. Måtte lese den setningen godt over ti ganger før den gav mening. En blanding av oppsummering, bisetninger, parenteser og caps gjorde akkurat den setningen særdeles kronglete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Råååsa said:

Det skal du slippe. Men ta mitt råd: 

Om du er syk, lytt nøye til kroppen. Du skal kjøres helt til bunns før uføretrygd innvilges. Og du vil være ved svært dårlig helse i lang tid etterpå. Det er ingen som gratulerer deg for å drepe deg sjøl på betalt arbeid. 

Og husk, at når du er så syk at ufør er eneste utvei så må du også være din egen sekretær. NAV er dokumentdrevet, og du må skaffe disse som syk. Du vil også merke sykdommen kognitivt også, for du er så kjørt. Da skal jeg love deg at du tenker de mørkeste tanker. For ingen hjelper deg. Det er du og staten. Husk hva jeg sier nå, om dagen kommer. Prosessen KAN føre til selvmord. Så tøff er den. 

Dette kan jeg skrive under på.

Selv om jeg kan fremstå som veldig oppegående i mine innlegg her, så er fakta at jeg har vurdert denne utveien altfor mange ganger hittil i mitt liv. Jeg er fortsatt her, og det har jeg kun meg selv å takke for. For selv om flere i helsesektoren vet, er det ingenting de har tilbydd av noen form for hjelp eller støtte. Jeg forstår derfor meget godt at mange velger å ta den utveien til slutt.

Den psykiske og emosjonelle belastingen ved å være syk er stor, som ufør blir den enorm. Det tror jeg ikke de som kritiserer uføre  hytt og pine virkelig forstår.

Anonymkode: fde23...b9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (3 minutter siden):

Så du baserer din påstand på hva en venn fortalte? Altså at vedkommende ble utprøvd i én dag, og ellers bare hadde sin leges uttalelse for å oppnå uføre?

Haha, beklager. Måtte lese den setningen godt over ti ganger før den gav mening. En blanding av oppsummering, bisetninger, parenteser og caps gjorde akkurat den setningen særdeles kronglete.

Ja, ser den, gikk litt fort i svingene 😅

Anonymkode: a0d30...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kan jeg skrive under på.

Selv om jeg kan fremstå som veldig oppegående i mine innlegg her, så er fakta at jeg har vurdert denne utveien altfor mange ganger hittil i mitt liv. Jeg er fortsatt her, og det har jeg kun meg selv å takke for. For selv om flere i helsesektoren vet, er det ingenting de har tilbydd av noen form for hjelp eller støtte. Jeg forstår derfor meget godt at mange velger å ta den utveien til slutt.

Den psykiske og emosjonelle belastingen ved å være syk er stor, som ufør blir den enorm. Det tror jeg ikke de som kritiserer uføre  hytt og pine virkelig forstår.

Anonymkode: fde23...b9d

Synes NAV og helsevesenet fremstilles veldig negativt!

Anonymkode: 75dc9...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...