Gå til innhold

Hvorfor provoserer det andre om uføre har et «verdig» liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterer, men enkelte bønder og selvstendige næringsdrivende kan ligger på denne lønnen og fort jobbe over 40 timer i uken.

Anonymkode: 38989...354

Så derfor skal man bli sinte på uføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten.2.0 skrev (2 minutter siden):

Så derfor skal man bli sinte på uføre?

Skrev brukeren du svarer det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, PetterKanin said:

Skrev brukeren du svarer det?

Nei, men vedkommende jeg opprinnelig svarte er sinte på uføre fordi han selv jobber 40+ timer og tjener mindre enn 12-18.000.

Det er ikke de uføres feil at f.eks. bønder har elendig kompensasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at noen uføre kommer i en forsvarsposisjon og jeg lurer på hvorfor det? Er man reelt ufør har man ingen ting å forsvare og kan være takknemlig for å bo i landet med best velferdsytelser. Er det de uføre som innerst inne vet de egentlig kan ha en jobb som føler seg litt truffet?

Anonymkode: b5172...65d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så du mener at folk ikke skal gå på ufør eller aap og heller sattse på at de klarer, og får såpass mye jobb at de skal klare seg økonomisk? En full arbeidsdag blir nok også et problem for mange. Jeg kunne fint jobber noen timer hver uke, men neppe mer enn 3-4 timer i strekk og kun på de gode dagene. 

Nå er også regelverket endret slik at de som er ufør skal kunne jobbe etter evne 🤷‍♀️ altså kan man få inviliget full ufør men likevel jobbe både 2 og 3 dager i uken. Man får selvsagt ikke utbetalt full uføretrygd de ukene man kalarer det men da får man jo lønn i stede så det skulle bare mangle. Jeg har veldig lyst å jobbe, jeg har det mye bedre psykisk når jeg får kommet meg ut og truffet arbeidskolleger og pasienter. Desverre har arbeidsgiver nå satt ned foten og sagt at dette ikke går lengre. Jeg har fått tilrettelegging og ønsketurnus i fire år. Når sykepengeperioden var brukt opp nektet jeg å søke aap og brukte i stede egenmeldinger og ubetalt permisjon, alt for å klare å stå i jobb. Men nå får jeg altså ikke lengre. Og jeg syns det er skikkelig jævlig. Bor i en by vi flyttet til da vi fikk siste ungen og jeg ble syk, så det sosiale jeg har er jobben. Nå har jeg ikke det og kjenner at det er nitrist å sitte hjemme. Fy fan dere som kan jobbe og har kropper som funger, vet ikke hvor mye jeg hadde gitt for å være i deres sko. Men har jo ingen ting å gi, for kroppen er ødelagt og økonomien bunnskrapet etter å i så mange år ha forsøkt å få det til å gå med jobb. 

Anonymkode: bf73f...56b

De fleste har smerter, ubehag, usikkerhet osv. Men vi presser oss på jobb hver dag likevel. Jeg tipper at det er mange som er ekstremt mye sykere enn deg som jobber hver eneste dag og presser seg til det ytterste.

Hva skulle du gjort om du hadde levd i et annet land eller i en annen tid? Lagt deg ned å dødd?

Smerte og sykdom er en del av det å være menneske. Du er ikke fritatt fra jobb bare fordi du ikke har en «god dag».

Anonymkode: 2fde2...ab7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (35 minutter siden):

Nei, men vedkommende jeg opprinnelig svarte er sinte på uføre fordi han selv jobber 40+ timer og tjener mindre enn 12-18.000.

Det er ikke de uføres feil at f.eks. bønder har elendig kompensasjon.

Hvis vi ikke hadde delt ut så mye av skattepengene våre til folk som sitter på rumpa hadde vi kanskje hatt råd til å betale de som faktisk gjør noe nyttig.

Anonymkode: 2fde2...ab7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis vi ikke hadde delt ut så mye av skattepengene våre til folk som sitter på rumpa hadde vi kanskje hatt råd til å betale de som faktisk gjør noe nyttig.

Anonymkode: 2fde2...ab7

Anbefaler deg å se på skattekuttene de blå innførte. Problemet er ikke de uføre, men prioriteringene som blir gjort politisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som unge uføre burde vært tvunget til å prøve før de får trygd:

-Sesongarbeid. Sløye fisk om vinteren og plukke frukt om sommeren

-Renhold på kontorer, hoteller og cruiceskip.

-Sykkelbud for Foodora.

-Sjåfør. Taxi, buss, trailer osv.

-Ufaglært bygningsarbeider på byggeplass. 

-Oppvaskhjelp i restaurant. Kanskje servitør hvis de klarer å ha en service-rolle.

-Turistnæringen generelt. I Geiranger eller ved Bryggen i Bergen er det knapt en nordmannsom jobber på hotell, butikk, restaurant, som guid osv. 

-I verste fall: plukke søppel i naturen i bytte mot å få det de nå får i trygd

Trygdesatsene må senkes såpass mye at disse jobbene fremstår som attraktive fremfor å sitte hjemme og få penger gratis.

Anonymkode: 2fde2...ab7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men da er jo folk, vel, dumme. Norge har en svært høy andel yrkesaktive.

Forskjellen er at her i landet havner de som trenger det på uføretrygd. I andre land er de registrert som arbeidsledige, sosialhjelpsmottakere, eller faller helt utenfor systemet (blir tatt hånd om av familie eller blir hjemløse). Er dette bedre altså?

Anonymkode: c146a...f11

Vel. Folk er ikke dumme. Jeg skulle understreket at vi har flere uføre enn de landene det er vanlig å sammenligne oss med, som land i Norden f.eks.  Det du snakker om er selvsagt ikke bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber som unge uføre burde vært tvunget til å prøve før de får trygd:

-Sesongarbeid. Sløye fisk om vinteren og plukke frukt om sommeren

-Renhold på kontorer, hoteller og cruiceskip.

-Sykkelbud for Foodora.

-Sjåfør. Taxi, buss, trailer osv.

-Ufaglært bygningsarbeider på byggeplass. 

-Oppvaskhjelp i restaurant. Kanskje servitør hvis de klarer å ha en service-rolle.

-Turistnæringen generelt. I Geiranger eller ved Bryggen i Bergen er det knapt en nordmannsom jobber på hotell, butikk, restaurant, som guid osv. 

-I verste fall: plukke søppel i naturen i bytte mot å få det de nå får i trygd

Trygdesatsene må senkes såpass mye at disse jobbene fremstår som attraktive fremfor å sitte hjemme og få penger gratis.

Anonymkode: 2fde2...ab7

Nessda. Om politikerne syns at det er for mange uføre eller at de får for mye, så gjør de noe med det. Inntil da er det ingen grunn til bekymring.

Anonymkode: 773e8...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er det slik at folk mener vi ikke skal ha noe verdig liv? Det virker jo nesten slik når man leser i kommenterene i ulike tråder her inne. Mange mener man bruker uføretrygden for alt det er verdt om man går ut på fest. Kjøper seg noe fint i blandt når man har litt mer til rådighet. Kanskje en sjelden gang ha råd til å reise på en ferie en helg og ligge på hotell. 

 

Neida. Her skal man bare være så takknemlige og bare holde tåta og ligge hjemme og lide i stedet. «Du er jo ikke syk når du er ute på fest». «Du ser jo ikke syk ut»...

 

NÅ MÅ FOLK SE TIL Å LÆRE SEG AT DET IKKE BARE ER FYSISK SYKDOM SOM ER GRUNNLAG TIL UFØRETRYGD. 

Usynlige psykiske sykdommer er en reell ting og som må tas like alvorlig. 

Hadde en person med jobb klaget over dårlig lønn på 30 tusen så hadde folk forstått vedkommende. Men en ufør på bare 16 tusen i mnd hadde fått kjennepreken for alt det er verdt! 
Er jo ganske urettferdig egt når gjennomsnittlønnen til nordmenn er på rundt 40 tusen i mnd.

Anonymkode: b6d3e...2da

Jeg tror ikke folk flest har slike fordommer. Men det kan virke som det er en del fordommer i begge leire. I slike diskusjoner sier ofte uføre at alle som jobber bør være glad i er friske og kan arbeide. 
Det er jo ikke slik at alle som er i jobb er friske og har gode dager på jobb.

Og jeg kan forstå at mange som føler det tungt å stå opp hver dag og gå til en lite tilfredstillende jobb tenker at det må være bedre å være ufør. De ser kanskje en som er ufør på grunn av sosial angst sitte på kafe hver dag.. En med ME jogge rundt nabolaget osv.. Uten at det betyr at de ikke er syke, men vi må ikke bli så snevre at vi ikke kan forstå hverandre

Du snakker om psykiske plager, og det er også den største andelen av uføre.  Det er vanskelig for folk flest å forstå psykiske sykdom. 

Jeg kan også forstå bekymringen mange har. Stadig større andel av befolkningen blir uføre. Det vil jo stoppe seg selv, noen skal holde hjulet i gang også, alle kan ikke være uføre. 
Slik det er nå setter det inn ressurser fra NAV hvis de havner på aap, på å få folk over 60 tilbake i arbeid. Folk som har jobbet et langt liv. Det er å satse på feil hest. Det er jo den økende andelen av unge uføre som hadde hatt mange arbeinde år igjen før pensjon det bør tas tak i.  Jeg er temmelig sikker på at det hadde stått mange flere unge i arbeid så lenge som mulig uten ung uføre tillegget. 

Anonymkode: e5567...512

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jobber som unge uføre burde vært tvunget til å prøve før de får trygd:

-Sesongarbeid. Sløye fisk om vinteren og plukke frukt om sommeren

-Renhold på kontorer, hoteller og cruiceskip.

-Sykkelbud for Foodora.

-Sjåfør. Taxi, buss, trailer osv.

-Ufaglært bygningsarbeider på byggeplass. 

-Oppvaskhjelp i restaurant. Kanskje servitør hvis de klarer å ha en service-rolle.

-Turistnæringen generelt. I Geiranger eller ved Bryggen i Bergen er det knapt en nordmannsom jobber på hotell, butikk, restaurant, som guid osv. 

-I verste fall: plukke søppel i naturen i bytte mot å få det de nå får i trygd

Trygdesatsene må senkes såpass mye at disse jobbene fremstår som attraktive fremfor å sitte hjemme og få penger gratis.

Anonymkode: 2fde2...ab7

Mhm, for det er jo ikke sånn at vi allerede har et system med AAP hvor folk blir utprøvd på diverse arbeidsplasser, praksisplasser osv, gjennomsnittlig 7.5 år før man eventuelt ender opp som ufør... 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke folk flest har slike fordommer. Men det kan virke som det er en del fordommer i begge leire. I slike diskusjoner sier ofte uføre at alle som jobber bør være glad i er friske og kan arbeide. 
Det er jo ikke slik at alle som er i jobb er friske og har gode dager på jobb.

Og jeg kan forstå at mange som føler det tungt å stå opp hver dag og gå til en lite tilfredstillende jobb tenker at det må være bedre å være ufør. De ser kanskje en som er ufør på grunn av sosial angst sitte på kafe hver dag.. En med ME jogge rundt nabolaget osv.. Uten at det betyr at de ikke er syke, men vi må ikke bli så snevre at vi ikke kan forstå hverandre

Du snakker om psykiske plager, og det er også den største andelen av uføre.  Det er vanskelig for folk flest å forstå psykiske sykdom. 

Jeg kan også forstå bekymringen mange har. Stadig større andel av befolkningen blir uføre. Det vil jo stoppe seg selv, noen skal holde hjulet i gang også, alle kan ikke være uføre. 
Slik det er nå setter det inn ressurser fra NAV hvis de havner på aap, på å få folk over 60 tilbake i arbeid. Folk som har jobbet et langt liv. Det er å satse på feil hest. Det er jo den økende andelen av unge uføre som hadde hatt mange arbeinde år igjen før pensjon det bør tas tak i.  Jeg er temmelig sikker på at det hadde stått mange flere unge i arbeid så lenge som mulig uten ung uføre tillegget. 

Anonymkode: e5567...512

Den økende andelen unge uføre kommer jo blant annet av at folk med forskjellige funksjonshemninger som tidligere ville ha dødd før, lever lenger. Fordi medisinen har utviklet seg. Dette er gjerne alvorlig handicapede mennesker, og psykisk utviklingshemmede. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mhm, for det er jo ikke sånn at vi allerede har et system med AAP hvor folk blir utprøvd på diverse arbeidsplasser, praksisplasser osv, gjennomsnittlig 7.5 år før man eventuelt ender opp som ufør... 

Anonymkode: 68e36...fee

Det er jo slett ikke slik for alle. 

KJenner et par som aldri har vært på tiltak, jo forresten en dag hvor vedkommende "besvimte" av utmattelse etter en time. 

Poenget er at hvis du hardnakket hevder at du ikke kan jobbe selv på tiltak på grunn av utmattelse, eller andre lidelser. Så blir du ikke tvunget til det. 
Du kan godt bli ufør uten å ha gjort annet enn å innhente legeerklæringers.

Anonymkode: e5567...512

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den økende andelen unge uføre kommer jo blant annet av at folk med forskjellige funksjonshemninger som tidligere ville ha dødd før, lever lenger. Fordi medisinen har utviklet seg. Dette er gjerne alvorlig handicapede mennesker, og psykisk utviklingshemmede. 

Anonymkode: 68e36...fee

Nei, dette er ikke riktig. De aller fleste ung uføre har helt andre diagnoser. 

Anonymkode: e5567...512

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo slett ikke slik for alle. 

KJenner et par som aldri har vært på tiltak, jo forresten en dag hvor vedkommende "besvimte" av utmattelse etter en time. 

Poenget er at hvis du hardnakket hevder at du ikke kan jobbe selv på tiltak på grunn av utmattelse, eller andre lidelser. Så blir du ikke tvunget til det. 
Du kan godt bli ufør uten å ha gjort annet enn å innhente legeerklæringers.

Anonymkode: e5567...512

Det gjør da ingenting. Da blir de ufør, da.

Anonymkode: 773e8...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, dette er ikke riktig. De aller fleste ung uføre har helt andre diagnoser. 

Anonymkode: e5567...512

Jeg snakker om økningen som du nevnte. 

Anonymkode: 68e36...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo slett ikke slik for alle. 

KJenner et par som aldri har vært på tiltak, jo forresten en dag hvor vedkommende "besvimte" av utmattelse etter en time. 

Poenget er at hvis du hardnakket hevder at du ikke kan jobbe selv på tiltak på grunn av utmattelse, eller andre lidelser. Så blir du ikke tvunget til det. 
Du kan godt bli ufør uten å ha gjort annet enn å innhente legeerklæringers.

Anonymkode: e5567...512

Hvis personen besvimte på tiltak vil jeg si at personen er veldig syk. Og det så tydeligvis alle andre utenom deg også. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

De fleste har smerter, ubehag, usikkerhet osv. Men vi presser oss på jobb hver dag likevel. Jeg tipper at det er mange som er ekstremt mye sykere enn deg som jobber hver eneste dag og presser seg til det ytterste.

Hva skulle du gjort om du hadde levd i et annet land eller i en annen tid? Lagt deg ned å dødd?

Smerte og sykdom er en del av det å være menneske. Du er ikke fritatt fra jobb bare fordi du ikke har en «god dag».

Anonymkode: 2fde2...ab7

Du har ikke skjønt at det er ulike grader av ting? Syke i andre land uten trygdeordninger havner gjerne på gata eller må bo hos familie ja. Er det et sånt samfunn du ønsker? 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo slett ikke slik for alle. 

KJenner et par som aldri har vært på tiltak, jo forresten en dag hvor vedkommende "besvimte" av utmattelse etter en time. 

Poenget er at hvis du hardnakket hevder at du ikke kan jobbe selv på tiltak på grunn av utmattelse, eller andre lidelser. Så blir du ikke tvunget til det. 
Du kan godt bli ufør uten å ha gjort annet enn å innhente legeerklæringers.

Anonymkode: e5567...512

Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...