Gå til innhold

Prøverør 2021


hjema

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei dere.

Ved oppstart av IVF-forsøk, henter dere ut alle medisinene/sprøytene i forkant, slik at dere har alt klart hjemme? Eller henter dere litt og litt underveis fra apoteket? Legen min har lagt inn resept på ganske mye, men jeg vet jo ikke nå i forkant hvor mye av det jeg faktisk kommer til å trenge.

Anonymkode: 5e5fd...a70

Litt og litt, de sprøytene er dyre :)  Riksen la inn resept på mye(!) mer enn jeg trengte, fordi det kan variere hvor stor dose hver enkelt skal ta og for at de skulle slippe å legge inn resept på nytt om det ble behov for flere forsøk.

 Jeg fikk beskjed av sykepleier om å regne meg frem til hvor mye jeg ville trenge av både nesespray og sprøyter. «Sprøytepennene» finnes i ulike størrelser/mengder. Man bruker en penn x antall ganger med ny sprøytespiss hver gang, så man kombinerer de størrelsene som gjør at man kommer nærmest faktisk nødvendig dose totalt. Kjøp kun det du trenger frem til første kontroll/UL, for det kan være de justerer dosen etter hvert. Så kan du finregne mer på hva du trenger totalt når de har landet på en dose/du vet hvor lenge du skal ta sprøytene 😊
 

Lykke til med IVF-forsøk! 😊

Endret av DNX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei dere.

Ved oppstart av IVF-forsøk, henter dere ut alle medisinene/sprøytene i forkant, slik at dere har alt klart hjemme? Eller henter dere litt og litt underveis fra apoteket? Legen min har lagt inn resept på ganske mye, men jeg vet jo ikke nå i forkant hvor mye av det jeg faktisk kommer til å trenge.

Anonymkode: 5e5fd...a70

Jeg hentet ut slik at jeg hadde nok (og litt mer) til første kontroll. Så hentet jeg ut fortløpende ettersom dosen økte eller ble redusert. Ikke godt å vite hvor mye man trenger! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei dere.

Ved oppstart av IVF-forsøk, henter dere ut alle medisinene/sprøytene i forkant, slik at dere har alt klart hjemme? Eller henter dere litt og litt underveis fra apoteket? Legen min har lagt inn resept på ganske mye, men jeg vet jo ikke nå i forkant hvor mye av det jeg faktisk kommer til å trenge.

Anonymkode: 5e5fd...a70

Ikke ta alt med en gang! Vi fikk anbefaling av sykehus hvor mye vi skulle hente ut i første omgang. 
 

er mange på kg som har laget tråder da de har hentet ut for mye medisiner da de ikke trengte alt og at det satt på første forsøk, da satt de der med flere tusen kroner rett i do. Hent nok medisiner som holder til UL kontroll

Anonymkode: 659be...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (4 timer siden):

Litt og litt, de sprøytene er dyre :) 

Lykke til med IVF-forsøk! 😊

 

Ellepelle skrev (4 timer siden):

Jeg hentet ut slik at jeg hadde nok (og litt mer) til første kontroll. Så hentet jeg ut fortløpende ettersom dosen økte eller ble redusert. Ikke godt å vite hvor mye man trenger! 😊

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke ta alt med en gang!

 

Anonymkode: 659be...a92

Tusen takk for svar og tips🤗 

Anonymkode: 5e5fd...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt typisk at akkurat den gangen jeg skal starte på hormoner før fryseforsøk velger kroppen min å kjøre på med en ekstra lang syklus.. Har ventet tålmodig, men begynner å kjenne at det tærer litt nå, og kjente det var godt å lufte frustrasjonen litt 🙈 En uke fra eller til spiller jo ingen rolle i det store bildet, men håper bare mensen kommer snart så jeg ikke begynner å lure på om noe er galt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (2 timer siden):

Litt typisk at akkurat den gangen jeg skal starte på hormoner før fryseforsøk velger kroppen min å kjøre på med en ekstra lang syklus.. Har ventet tålmodig, men begynner å kjenne at det tærer litt nå, og kjente det var godt å lufte frustrasjonen litt 🙈 En uke fra eller til spiller jo ingen rolle i det store bildet, men håper bare mensen kommer snart så jeg ikke begynner å lure på om noe er galt.. 

Jeg som alltid har hatt stålkontroll på når mensen skal komme, har opplevd noen ganger ila dette å forsinket mensen. Som om kroppen bare liker å gjøre det ekstra frustrerende 😅 Håper du får den snart så du får kommet igang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig kan jeg starte på hormoner før mitt første fryseforsøk! Krysser fingrene for at kroppen responderer som den skal. 

Endret av DNX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (12 timer siden):

Endelig kan jeg starte på hormoner før mitt første fryseforsøk! Krysser fingrene for at kroppen responderer som den skal. 

Så spennende 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mindre sjans for at det går med fryseforsøk? 

Anonymkode: c9990...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det mindre sjans for at det går med fryseforsøk? 

Anonymkode: c9990...930

Nei. Samme statistikk, ref st Olavs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (50 minutter siden):

Nei. Samme statistikk, ref st Olavs. 

Fint å høre! 😊

 Jeg fikk høre fra legen på Ullevål (forsamtale der før Riksen) at det er noe mindre sjanse for graviditet ved fryseforsøk, men virker ikke som legene der ute er helt enige.. En del sier jo at gitt at egget overlever opptining så er sjansen lik (og da kan vel St. Olavs ha bedre statistikk for fryseforsøk, da det virker som St. Olavs ofte fryser ned blastocyster og Riksen mest 2/3-dagers, siden «frafallet» skjer før nedfrysning ved dyrking til blastocyst..?)

Vi fikk vite at det er noe lavere sjanse ved fryseforsøk generelt, og at de derfor kompenserer for det ved å gi oss valget om å sette inn to egg om begge overlever opptiningen. Jeg vil helst tro på din lege, @Neutral90, som sier at sjansen er lik når egget først er satt inn🤞

Angående å sette inn ett eller to egg, så var legen tydelig på at det fullt og helt er vårt valg, og vi må kjenne på om vi er villige til å ta den sjansen på å få tvillinger. Jeg spurte om statistikk, for jeg synes det er et vanskelig valg å ta, og fikk til svar noe sånt som «la oss si at sjansen for graviditet er 20 vs. 30% med innsett av 1 vs. 2 egg, og sjansen for tvillinger ved innsett av 2 egg er ca. 25%».

Endret av DNX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (6 minutter siden):

Fint å høre! 😊

 Jeg fikk høre fra legen på Ullevål (forsamtale der før Riksen) at det er noe mindre sjanse for graviditet ved fryseforsøk, men virker ikke som legene der ute er helt enige.. En del sier jo at gitt at egget overlever opptining så er sjansen lik (og da kan vel St. Olavs ha bedre statistikk for fryseforsøk, da det virker som St. Olavs ofte fryser ned blastocyster og Riksen mest 2/3-dagers, siden «frafallet» skjer før nedfrysning ved dyrking til blastocyst..?)

Vi fikk vite at det er noe lavere sjanse ved fryseforsøk generelt, og at de derfor kompenserer for det ved å gi oss valget om å sette inn to egg om begge overlever opptiningen. Jeg vil helst tro på din lege, @Neutral90, som sier at sjansen er lik når egget først er satt inn🤞

Angående å sette inn ett eller to egg, så var legen tydelig på at det fullt og helt er vårt valg, og vi må kjenne på om vi er villige til å ta den sjansen på å få tvillinger. Jeg spurte om statistikk, for jeg synes det er et vanskelig valg å ta, og fikk til svar noe sånt som «la oss si at sjansen for graviditet er 20 vs. 30% med innsett av 1 vs. 2 egg, og sjansen for tvillinger ved innsett av 2 egg er ca. 25%».

I følge legen min så er det lik antall % som blir gravide ved fersk som frys :) men, som du sier, jeg regner med forskjellen kan ligge i å fryser blastoer kontra 2/3 dagers :)

Vi får ikke lov til å sette inn to for eksempel, selv om vi har spurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (40 minutter siden):

I følge legen min så er det lik antall % som blir gravide ved fersk som frys :) men, som du sier, jeg regner med forskjellen kan ligge i å fryser blastoer kontra 2/3 dagers :)

Vi får ikke lov til å sette inn to for eksempel, selv om vi har spurt. 

Det er mulig Riksen har endret praksis siden mine egg ble fryst ned i 2018, for han tippet først at de var fryst ned en og en, men de er fryst ned i strå to og to. Og da må de jo tine to samtidig, så er derfor vi får velge innsett av 1 eller 2 om begge overlever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DNX skrev (58 minutter siden):

Det er mulig Riksen har endret praksis siden mine egg ble fryst ned i 2018, for han tippet først at de var fryst ned en og en, men de er fryst ned i strå to og to. Og da må de jo tine to samtidig, så er derfor vi får velge innsett av 1 eller 2 om begge overlever. 

Ah, ja logisk om det er slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (2 timer siden):

I følge legen min så er det lik antall % som blir gravide ved fersk som frys :) men, som du sier, jeg regner med forskjellen kan ligge i å fryser blastoer kontra 2/3 dagers :)

Vi får ikke lov til å sette inn to for eksempel, selv om vi har spurt. 

 

DNX skrev (1 time siden):

Det er mulig Riksen har endret praksis siden mine egg ble fryst ned i 2018, for han tippet først at de var fryst ned en og en, men de er fryst ned i strå to og to. Og da må de jo tine to samtidig, så er derfor vi får velge innsett av 1 eller 2 om begge overlever. 

Jeg fikk også sette inn to, og såvidt jeg skjønte gjør de også en individuell vurdering på om det er OK å ta risikoen et flerlingesvangerskap er. Feks spurte de om jeg hadde hatt utskrapning eller konisering, så vil tro det kanskje gjør at de vurderer grundigere å sette inn to. Forholdene skulle være så gode at risikoen var liten😊 Men mine var også frosset sammen. 

Endret av Ellepelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 dager etter innsett av 2 dagers egg & negativ test. Løpet kjørt?

Anonymkode: b2fff...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

12 dager etter innsett av 2 dagers egg & negativ test. Løpet kjørt?

Anonymkode: b2fff...d78

Ja :(håper den sitter neste gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag begynner jeg med Gonal-F og mitt aller første IVF-forsøk er endelig i gang. Jeg er så spent, og prøver så godt jeg kan å holde forventningene lave, men det er såå vanskelig.

Noen flere som er i forsøk nå?

Anonymkode: 5e5fd...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I dag begynner jeg med Gonal-F og mitt aller første IVF-forsøk er endelig i gang. Jeg er så spent, og prøver så godt jeg kan å holde forventningene lave, men det er såå vanskelig.

Noen flere som er i forsøk nå?

Anonymkode: 5e5fd...a70

Lykke til🤞😊 Skal ha fryseforsøk i styrt syklus, nettopp begynt på hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (42 minutter siden):

Lykke til🤞😊 Skal ha fryseforsøk i styrt syklus, nettopp begynt på hormoner.

Ååh, spennende!! Krysser fingrene for oss begge😊 Er det litt mindre hormoner og styr med fryseforsøk, eller like mye sprøyter? Har dere avgjort om dere vil sette inn to egg?

Anonymkode: 5e5fd...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...